Liften staan stil vandaag...en wellicht nog vaker komende tijd

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les 2 Alpes

Zo zeg, dat is pittig (en alleen in Frankrijk mogelijk vermoed ik).

http://www.snowchamps.nl/nieuws/liftstaking-les-2-alpes-gaat…

Oh wat moet dat een drama zijn zeg. Kan me voorstellen dat de touristen daar woedend zullen zijn.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

En wat is de naam van dat liftbedrijf? Dat staat nergens.
Zou wel interessant zijn betreft mogelijke andere skigebieden die gevaar lopen…

Liftbedrijf is Compagnie des Alpes.
Volgens hun site hebben ze de volgende gebieden (gedeeltelijk?) (https://www.compagniedesalpes.com/sites/default/files/home_c…)

  • Les Arcs
  • La Plagne
  • Meribel
  • Serre Chevalier
  • Tignes
  • Peisey Vallandry
  • Samoens
  • Morillon
  • Sixt fer a cheval
  • Les Menuires
  • Flaine
  • Val d’isere
  • Les 2 Alpes

Kortom de grote gebieden in La France compleet of gedeeltelijk. Hopen dat ze er uit gaan komen, anders hebben de toeristen een groot probleem.
Kan me niet voorstellen dat er niet snel iets gedaan wordt, want op grote schaal gaan er heel veel claims komen denk ik.

De liftbediendes worden dan ook al jaren uitgeknepen in Frankrijk. Er worden een soort ZZP-constructies gebruikt waardoor ze naar huis worden gestuurd bij weinig sneeuw of veel wind. Schandalig, want die mensen hebben het al niet breed i.t.t. de meeste liftbedrijven. En als je dan die megalomane plannen leest over de een mogelijke gondel tussen L2A en ADH dan kan ik me voorstellen dat het personeel zich in de steek gelaten voelt.

Jammer voor de toeristen maar hun pas is ook 1 dag geldig in ADH dus skiën kun je alsnog wel.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Die Fransen blijven toch een staakgraag volkje.

Geen enkele sympathie heb ik ermee. Waar er ook gestaakt wordt in Frankrijk, er zijn juist bijzonder vaak de toeristen de dupe van, die er nota bene voor zorgen dat ze überhaupt brood op de plank krijgen.

Volgens bericht op Facebook is de staking ondertussen beëindigd.

Die Fransen blijven toch een staakgraag volkje.

Geen enkele sympathie heb ik ermee. Waar er ook gestaakt wordt in Frankrijk, er zijn juist bijzonder vaak de toeristen de dupe van, die er nota bene voor zorgen dat ze überhaupt brood op de plank krijgen.

RRski op 17 feb 2016 17:48

Jij hebt er kijk op inderdaad.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Natuurlijk zien wij het pas als het misgaat en alle onderhandelingen spaak gelopen zijn, maar het lijkt wel alsof die Fransen alleen maar staken kennen als oplossing voor een probleem.

Die Fransen blijven toch een staakgraag volkje.

Geen enkele sympathie heb ik ermee. Waar er ook gestaakt wordt in Frankrijk, er zijn juist bijzonder vaak de toeristen de dupe van, die er nota bene voor zorgen dat ze überhaupt brood op de plank krijgen.

RRski op 17 feb 2016 17:48

Ik wil het niet zo kort door de bocht stellen dat ik geen enkele sympathie heb voor willekeurig welke Franse staking maar het is inderdaad wel zo dat staken heel snel (en dikwijls ook niet of amper aangekondigd) als middel wordt ingezet en ‘publieksvriendelijk’ zijn die stakingen zelden.

Probleem ligt voor een deel ook bij de overheid en werkgevers in de geschiedenis, want de stakers krijgen wel erg vaak hun zin, soms is de aankondiging al voldoende om overheid/werkgever het angstzweet te doen krijgen en overstag te laten gaan.

De Franse werknemer heeft met de bonden een redelijk machtsmiddel, veel meer dan in ons land.

Ze vergeten in mijn ogen echter dat de (lands)grenzen steeds meer vervagen en ze dus ook al maar meer toeristen, expats etc. treffen met hun acties. Zeker de toeristen hebben opties en als het je te vaak overkomt, kies je dus iets anders.

Beetje zelfde verhaal met al die stakingen bij Lufthansa en Air France vorig jaar…

Frankrijk erg? Veel dichterbij (in België) is het nog veel erger. Vraag maar eens aan de firma Thalys.

Vergeet niet dat staken een recht is. Ook in Frankrijk moet een staking door een rechter worden goedgekeurd. Hij/zij zal dat alleen doen als er een legitieme reden voor is.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Die Fransen blijven toch een staakgraag volkje.

Geen enkele sympathie heb ik ermee. Waar er ook gestaakt wordt in Frankrijk, er zijn juist bijzonder vaak de toeristen de dupe van, die er nota bene voor zorgen dat ze überhaupt brood op de plank krijgen.

RRski op 17 feb 2016 17:48

Dat moet je ook een beetje in perspectief zien. In Nederland wordt er graag ‘gepolderd’. Werkgevers en bonden komen er vaak wel uit, soms onder dreiging van een staking, soms met een kleine staking. Daarnaast is in Frankrijk is het sociale vangnet een stukje (of eigenlijk heel wat) kariger dan in Nederland. In Frankrijk is er niet zoveel gepolder, het is meer werkgever tegen de bonden.

Als werknemers in de skiindustrie dus iets willen afdwingen, dan is dit het moment, als het seizoen straks voorbij is valt er weinig te ondrhandelen, dan is het blij zijn dat je volgend jaar weer aan de slag mag.

Dat de toerist daar de dupe van is is wel een zeer zuur gevolg. Geen goede reclame voor het gebied (en de Franse gebieden in het algemeen ook).

Die Fransen blijven toch een staakgraag volkje.

Geen enkele sympathie heb ik ermee. Waar er ook gestaakt wordt in Frankrijk, er zijn juist bijzonder vaak de toeristen de dupe van, die er nota bene voor zorgen dat ze überhaupt brood op de plank krijgen.

RRski op 17 feb 2016 17:48

Dat moet je ook een beetje in perspectief zien. In Nederland wordt er graag ‘gepolderd’. Werkgevers en bonden komen er vaak wel uit, soms onder dreiging van een staking, soms met een kleine staking. Daarnaast is in Frankrijk is het sociale vangnet een stukje (of eigenlijk heel wat) kariger dan in Nederland. In Frankrijk is er niet zoveel gepolder, het is meer werkgever tegen de bonden.

Als werknemers in de skiindustrie dus iets willen afdwingen, dan is dit het moment, als het seizoen straks voorbij is valt er weinig te ondrhandelen, dan is het blij zijn dat je volgend jaar weer aan de slag mag.

Dat de toerist daar de dupe van is is wel een zeer zuur gevolg. Geen goede reclame voor het gebied (en de Franse gebieden in het algemeen ook).

Hessel op 17 feb 2016 22:46

Leuk en aardig die achtergrond…

Wij toeristen brengen bakken met geld naar de skigebieden en krijgen er een dikke middelvinger en verpeste skidagen voor terug omdat een of ander clubje een arbeidsgeschil heeft.

Waarom moeten wij toeristen boeten voor hun arbeidsgeschil? Juist wij toeristen zorgen voor hun brood. Nee, geen sympathie voor.

Frankrijk erg? Veel dichterbij (in België) is het nog veel erger. Vraag maar eens aan de firma Thalys.

Vergeet niet dat staken een recht is. Ook in Frankrijk moet een staking door een rechter worden goedgekeurd. Hij/zij zal dat alleen doen als er een legitieme reden voor is.

havana op 17 feb 2016 22:10

Frankrijk is veel erger hoor. Wallonië durft nog lelijk te keer gaan, Vlaanderen en stakingen is ook niet meer wat het geweest is.

Staken is een recht inderdaad, vraag is of die rechten misbruikt mogen worden. Er bestaat ook zoiets als het recht op arbeid, wat moeilijk te verzoenen valt met de overtuiging van veel vakbondsmensen dat zij als zijnde vakbonsmilitant werkwillige mensen mogen beletten hun werk uit te oefenen.

Tja en toch denk ik dat de liftbediendes stiekem hun eigen graf graven. Niemand heeft ze gedwongen deze baan aan te nemen, dat was eigen keus. Ik als toerist zou in ieder geval witheet zijn en nooit meer naar dat gebied gaan, en ik ben vast niet de enige die zo’n gebied links zou laten liggen het volgende jaar…last minutes aan het eind van dit seizoen zullen ook minder zijn door dit grapje…en bij minder toeristen minder inkomen etc etc etc.

Natuurlijk is het zuur als je daar je vakantie aan het voeren bent.
Maar hoeveel anders is het als je een dag niet uit de voeten kunt omdat bussen staken?

Het lijkt me juist logisch dat ze staken, is extra druk voor de werkgever omdat er zoveel toeristen de dupe zijn.
En dat toeristen de dupe zijn, terwijl zij geld in het la’tje brengen lijkt me precies waar het om gaat: zij brengen geld in het la’tje van de mensen die niet de hele dag in de kou staan.
Ik snap het onbegrip van diegene die daar met z’n skies staat en graag de berg af wil. Maar vind de reacties hier allemaal wel erg op de wintersporter gericht met de boodschap: ‘kijk ons eens onrecht worden aangedaan’.

(Als ik er zou staan zou ik ook bijzonder teleurgesteld zijn hoor, daar niet van).

Ben trouwens benieuwd wat voor claims reisorganisaties gaan krijgen.

Laat ik voorop stellen dat ik dit erg dom vind van de liftbediendes/pisteurs en andere personeel. Ik denk dat het ook anders op te lossen is.
Maar er liggen een aantal problemen aan dit gedrag ten grondslag volgens mij.

Ten eerste heeft Frankrijk nog echt een klasse-maatschappij. De grote bazen (of kleine bazen) en het personeel. Aan het personeel wordt relatief weinig verantwoording gegeven, waardoor er weinig gevoel van ‘samen werken’ ontstaat. Het personeel werkt zijn uren maar voelt zich niet echt betrokken bij het gebied/werk. Hierdoor is de stakingsbereidheid groter. er heerst snel het gevoel van ‘ons’ de arme werknemers tegen de grote gemene bazen. Iets dat ik in Nederland veel minder ken.

Verder wordt er voor echt heel erg weinig geld gewerkt. Het minium loon ligt op iets onder de 1000 euro voor een 38 urige werkweek en vele mensen verdienen vaak dit SMIC loon. Weinig geld om in de bergen van te leven.

Wat @havana zegt klopt geen sneeuw = geen werk. En dan wordt een seizoen wel heel erg kort.

En dat ‘men er zelf voor kiest’ is in de berggebieden een wat makkelijke redenatie. Veel mensen hebben in de bergen weinig keuze. Elke baan is er een, en zoveel keuze is er niet in de bergen. Dus echt een keuze hebben de werknemers vaak niet.

Click. Click. Peace

Natuurlijk is het zuur als je daar je vakantie aan het voeren bent.
Maar hoeveel anders is het als je een dag niet uit de voeten kunt omdat bussen staken?

Het lijkt me juist logisch dat ze staken, is extra druk voor de werkgever omdat er zoveel toeristen de dupe zijn.
En dat toeristen de dupe zijn, terwijl zij geld in het la’tje brengen lijkt me precies waar het om gaat: zij brengen geld in het la’tje van de mensen die niet de hele dag in de kou staan.
Ik snap het onbegrip van diegene die daar met z’n skies staat en graag de berg af wil. Maar vind de reacties hier allemaal wel erg op de wintersporter gericht met de boodschap: ‘kijk ons eens onrecht worden aangedaan’.

mRtv op 18 feb 2016 08:19

Mee eens, maar dan zouden ze toch ook een dag de skipassen niet kunnen controleren, zoals de NS weleens doet?

Click. Click. Peace

publieksvriendelijk’ zijn die zelden

Dat vind ik zelf ook niet zo gek, hoe meer elende, verminderde inkomsten en onrust binnenlands en/of buitenlands ontstaat door een staking hoe eerder deze afgelopen is en het gewone leven doorgaat. In Nederland doen we alles zoveel mogelijk publiek vriendelijk en kijk dan eens hoe lang dat duurt t.o.z. van stakingen in Frankrijk en hoeveel geld daardoor ,welliswaar over een langere periode, vernageld word in Nederland.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Stuur ze een mail, Rogier! Lijkt me een prima optie (alleen heeft iedereen die skipas toch al)

@mRtv Ik ben een Nederlander in Frankrijk. ‘ik begrijp er niets van’ volgens de locals. ;-)

Click. Click. Peace

in Frankrijk is het de gewoonte om eerst te staken en daarna pas te praten. In Nederland is de staking het uiterste middel, hier wordt inderdaad eerst gepraat (gepolderd) en daarna pas, als het echt niet anders kan, gestaakt.
Publieksvriendelijke acties als ‘staking light’ kennen ze er niet. De hierarchie is ook veel dwingender op de werkvloer, en daar wordt je als werknemer niet gelukkiger van en het arbeidsklimaat is dus stukken harder dan in Nederland. Conclusie: heel begrijpelijk die staking, hoe vervelend het ook is voor de toeristen.

De liften langzamer laten draaien kan ook nog een optie zijn.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

in Frankrijk is het de gewoonte om eerst te staken en daarna pas te praten. In Nederland is de staking het uiterste middel, hier wordt inderdaad eerst gepraat (gepolderd) en daarna pas, als het echt niet anders kan, gestaakt.
Publieksvriendelijke acties als ‘staking light’ kennen ze er niet. De hierarchie is ook veel dwingender op de werkvloer, en daar wordt je als werknemer niet gelukkiger van en het arbeidsklimaat is dus stukken harder dan in Nederland. Conclusie: heel begrijpelijk die staking, hoe vervelend het ook is voor de toeristen.

SkiBeppie op 18 feb 2016 09:16

Veel Fransen werken sowieso niet graag. Heeft de politie nog altijd haar 32uren-week?

Probeer maar eens dingen veranderd te krijgen in Frankrijk, das nog moeilijker als in België.

En dat ‘men er zelf voor kiest’ is in de berggebieden een wat makkelijke redenatie. Veel mensen hebben in de bergen weinig keuze. Elke baan is er een, en zoveel keuze is er niet in de bergen. Dus echt een keuze hebben de werknemers vaak niet.

Rogier op 18 feb 2016 08:20

Ik wil ook wel op een mooie, rustige, natuurrijke en afgelegen plek wonen in een mooi vrijstaand huis op een riant perceel, voor de kosten van een tussenwoning op een postzegel in de randstad…

Helaas is de werkgelegenheid daar minder en kan ik die droom niet waar maken.

Daarom willen er maar weinig in Groningen wonen en vertrekt men naar stedelijker gebied.

@RRski Nederland dat te vergelijken is met Parijs en zijn randsteden vergelijken met de Alpen, en dus zeggen dat men makkelijk weg kan gaan is wat kort door de bocht. En huizen in Groningen zijn goedkoper dan in een gemiddeld skigebied.

De mooiste huizen zijn van toeristen, en voor jonge locals is het zo goed als onmogelijk om een huis te kopen. Zo duur zijn de huizen geworden.

Click. Click. Peace

Principe blijft hetzelfde.

Sommige dingen zijn niet voor iedereen haalbaar.

Ik wil ook graag ergens afgelegen/in de bergen wonen, maar is niet mogelijk omdat er nauwelijks werkgelegenheid is(en daardoor de lonen lager(vraag/aanbod)).

Even terug naar de cijfers: Stakingen per land in Europa
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid…
Gewerkte uren per werkweek en arbeidsparticipatie:
http://www.economie.nl/sites/default/files/697-698_ESB4648_v…

Frankrijk is een van de landen in europa die nog relatief veel industrie heeft, het gaat hierbij vaak om ongeschoolde arbeid. Vaak zijn dit fysiek lastige of zware banen die een extra druk op de werknemer neerlegt. Verder heeft Frankrijk een ongehoord hoge aantal ambtenaren waardoor er altijd een soort wij/zij gevoel is in de samenleving(iets wat ik Frankrijk zeeeer breed te trekken is, allochtoon/autochtoon, Ondernemer/Loonslaaf, Oud/jong etc).

Terug naar deze specifieke casus, In Nederland zijn er relatief weinig banen zoals bijvoorbeeld liftbediende(logisch) maar ook vergelijkbare ongeschoolde arbeid is niet veel beschikbaar in Nederland. Dit betekent dat je de stakingsdagen van NL en Frankrijk eigenlijk lastig kunt vergelijken; ter illustratie; Zou jij eerder staken als je de hele dag met -10 buiten staat mensen op te rapen of zou je dit doen als je de telefoon bedient in een warm gebouw waar gratis koffie is en je om 5 uur naar huis mag.

Het feit is dat Frankrijk door de samenstelling van de arbeidsmarkt relatief vaak staakt. Daarbij heeft het staken ansicht enige inflatie ondergaan, als er niet wordt gestaakt neemt de werkgever het ook niet echt serieus…

Wel vind ik Rogier z’n inzicht interessant dat er nooit publieksvriendelijke acties zijn, wat in mijn ogen veel effectiever zou zijn.

Als laatste wil ik erbij zeggen dat de vakbonden(ook in Nederland) de europese landen en solidariteit tussen generaties volledig uithollen. Eerlijk gezegd ben ik van mening dat je als werkgever moet stoppen met overleggen met de vakbond omdat eisen altijd en enkel van 1 kant komen terwijl dit niet helemaal fair is…

@RRski toch vind ik van niet. Je kunt toch niet van mensen verlangen die geboren en getogen zijn in een berggebied dat deze moeten vertrekken of maar gewoon genoegen nemen met slechte banen, en slechte arbeidsomstandigheden? Deze mensen mogen van mij best eisen stellen. Dat zeggende, wat ik reeds gezegd heb, ben ik zeker niet voor dit soort stakingsacties.

Het is toch raar dat je in een skigebied met het loon dat je daar verdient niet eens een huisje kunt kopen in de directe omgeving?

Click. Click. Peace

@RRski toch vind ik van niet. Je kunt toch niet van mensen verlangen die geboren en getogen zijn in een berggebied dat deze moeten vertrekken of maar gewoon genoegen nemen met slechte banen, en slechte arbeidsomstandigheden? Deze mensen mogen van mij best eisen stellen. Dat zeggende, wat ik reeds gezegd heb, ben ik zeker niet voor dit soort stakingsacties.

Het is toch raar dat je in een skigebied met het loon dat je daar verdient niet eens een huisje kunt kopen in de directe omgeving?

Rogier op 18 feb 2016 10:44

Waarom hebben de locals er meer recht op dan andere mensen?

Als ik in zo’n prachtige omgeving kon wonen met behoud van functie en salaris dan was ik allang vertrokken.

@RRski @Rogier, Locals moeten betaald krijgen zodat zij lokaal kunnen wonen en leven. Indien dit niet mogelijk is door hoge lasten of te weinig inkomsten moet je gaan kijken hoe je die mensen toch tegemoet kunt komen. Staken meot altijd een uiterst middel zijn maar je kunt niet verlangen dat zij dan in de binnenlanden van FR gaan wonen en iedere dag 200km gaan rijden… Lijkt mij niet wenselijk.

Kortom, betaal mensen eerlijk voor het werk dat zij doen. Vrolijk personeel maakt mensen toeschietelijker om te betalen naar waarde… Als het personeel het niet meer kan betalen om te werken dan gaan de wintersportplaatsen absoluut ten onder.

Ik vind je mening wel erg vlak, het gaat niet om “recht” hebben maar om het creeeren van een houdbare situatie voor iedereen. Je wil toch dat er mensen zijn die je liften 's morgen aanzetten en je pistes onderhoud?

Plaats een reactie