Dinsdag 1 maart staking in Val d'isere

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val d'Isère

Na Les Deux Alpes gaat men in Val d’isere ook staken als de directie niet over de brug komt. Vanaf 1 maart tot…

null

https://www.facebook.com/pisteurval/?fref=nf

Click. Click. Peace

Oei das niet best. Welke gebieden vallen er allemaal onder die firma?

Born to Ride

Mijn frans is niet zo sterk, dit gaat over de (minimum) lonen denk ik?

Dit gaat om de standaard contracten van de pisteurs, die volgens deze brief dus 1342 bruto zijn. Dat is inderdaad heel weinig geld. Ik denk dat hier wel nog extra’s bijzitten voor ‘vroege uren’ ‘nachtwerk’ etc. Maar daar heb je niets aan als pensioen-opbouw, bij ziekte of voor de lening van een huis (in dit geval eerder huisje ;-) )

Mensen die langer werken zullen hogere salaris krijgen. Maar dat de salarissen erg laag liggen geloof ik zonder meer. Ik ben benieuwd hoe de directie hier op gaat reageren.

Click. Click. Peace

Dit gaat om de standaard contracten van de pisteurs, die volgens deze brief dus 1342 bruto zijn. Dat is inderdaad heel weinig geld. Ik denk dat hier wel nog extra’s bijzitten voor ‘vroege uren’ ‘nachtwerk’ etc. Maar daar heb je niets aan als pensioen-opbouw, bij ziekte of voor de lening van een huis (in dit geval eerder huisje ;-) )

Mensen die langer werken zullen hogere salaris krijgen. Maar dat de salarissen erg laag liggen geloof ik zonder meer. Ik ben benieuwd hoe de directie hier op gaat reageren.

Rogier op 25 feb 2016 16:04

Wederom een geval vraag-aanbod.

Eisen aan opleiding(sniveau) zijn beperkt, werk is supertof, dus de kandidaten staan in de rij.

@RRski We hebben het hier over pisteurs die lawines triggeren, mensen redden, veiligheidinschattingen maken voor het al dan niet openen van pistes en nog veel meer. Misschien geen universitaire opleiding, maar te vergelijken met beroepsbrandweer e.d. En dan door gaten in de wet minder bieden dan miniumloon lijkt mij niet netjes. Met dit loon is niet te leven in het Val d’Isere dal. Ik ben niet voor stakingen, begrijp me goed, maar simpel zeggen vraag en aanbod. Of anders gaan ze maar wat anders doen is in mijn optiek als local wel wat kort door de bocht.

En pisteurs staan niet in de rij, want de opleiding en skitest is daar veel te zwaar voor.

Click. Click. Peace

Even voor de goede orde met een bruto salaris van 1342 hou je minder dan 1000 per maand over in Frankrijk.

Click. Click. Peace

@Rogier weet jij toevallig welke gebieden nog meer bij die organisatie zitten aangesloten zodat er ingeschat kan worden waar evt volgende stakingen kunnen zijn.

Born to Ride

Hier is het de directie, de burgemeester van val d isere die ‘verantwoordelijk’ is. Dit staat los van andere gebieden dus.

Click. Click. Peace

Zijn er eigenlijk winst/verlies cijfers bekend van de grote gebieden, zoals Espace Killy? Ik snap dat seizoenen ten dele afhankelijk zijn van het weer zijn maar ik kan mij niet aan het gevoel onttrekken dat er met enig gemak een investering van, zeg, een paar miljoen af wordt gehamerd. En dan aan de onderkant van je organisatie, nog wel die zeer zichtbaar is bij je klanten, zo penny wise managen. Zo zonde, en slechte PR

@HN65 ik zal eens kijken maar ben het met je eens en zo voelt het wel ja.

Click. Click. Peace

Tja, dat mensen uberhaupt hun bed uit komen voor zo’n salaris is mij een raadsel maar goed…
In Scandinavie wordt een extreem laag salaris vaak ruimschoots gecompenseerd met natura.( vermoed niet in de grote steden overigens)
Je baas “leent” je auto en gooit hem vol, je krijgt een afgeschoten eland( vlees voor de winter). Groente uit de tuin etc. Daar hoef je echt geen medelij te hebben.
Waarom spreken ze niet aan het begin van het seizoen af nee we tekenen niet, nu vind ik het mosterd na de maaltijd…met poetsen verdien je nog meer

@rogier, geloof dat we dit gesprek al eerder gehad hebben. Blijft een lastige situatie, mijn vraag aan jou: Wat is je inschatting mbt de stakingen, is het te voorspellen welke gebieden op de planning staan bv?

Zie dat een soortgelijke vraag al eerder is gesteld…

@Pvdh Dat is lastig te zeggen. Ik ken alle arbeidsovereenkomsten niet. Het zijn de gebieden die afhankelijk zijn van arbeiders van buiten die hier het gevoeligst voor zijn, omdat deze arbeiders het meest moeten betalen voor onderdak etc. Locals hebben een streepje voor en vaak langere (meerjaren) contracten en dus iets hoger loon. Maar dit is wel iets dat we vaker mee gaan maken, ben ik bang. Want voorbeeld doet volgen.

Nogmaals ik zou zeggen, gratis liftpassen, desnoods voor een week… Dat voelen de skigebieden tenminste en daar hebben toeristen geen last van. Want nu straf je de toeristen, die het geld binnen brengen voor een onenigheid met je baas. Een beetje raar.

Click. Click. Peace

@Rogier, dat ben ik helemaal met je eens. Dit zijn de zogenaamde publieksonvriendelijke stakingen. Helaas komen deze steeds vaker voor. Dit lijkt mij inderdaad geen oplossing forceren maar een gesprek met geslepen messen.

Ik zit volgende week in PdS, hoop niet dat ik zo’n staking ga meemaken… Ik vind het schandalig dat het personeel slecht betaald krijgt en ben best welwillend tegenover iets meer betalen voor betere arbeidsvoorwaarden. Zal volgende week met mn lokale kennissen eens spreken over deze zaak, kijken wat zij aangeven.

Dat is wel een heel laag basis inkomen, en gezien de verantwoordelijkheid eigenlijk niet verdedigbaar.
Maar zonder alle cijfers te zien, is het hierover heel moeilijk om een duidelijk beeld te krijgen. Ook moet je weten wat en wanneer de premies worden toegekend.

Nu, het minst dat gezegd kan worden is dat er een probleem is tussen de verschillende niveaus.

Met het eind van het seizoen in zicht, moeten de pisteurs nu in actie schieten want binnen enkele weken hebben ze geen enkel drukmiddel meer, tot het volgend winterseizoen.
Het zou me niet verbazen dat aan het begin seizoen bepaalde toegevingen gedaan geweest zijn, om het opstarten vlot te laten lopen en dat er tot nu niets van in huis is gekomen. En dus is het enige wapen dat nog overschiet, het stil leggen van de installaties.

@Patrick1973 Je hebt helemaal gelijk en dit affiche is natuurlijk ook maar één kant van het verhaal. Zeker ook wat betreft premies, maar het gevaarlijke van die premies in Frankrijk is, is het feit dat deze bij ziekte, arbeidsongeval, leningen etc niet worden meegerekend. Dus een hele goedkope manier van de werkgever om veel minder risico te lopen.

Verder begrijp ik ook dat aan het begin van dit seizoen met weinig sneeuw elke pisteur die wat geld binnen kreeg niet zeurde. Want na hem velen op de wachtlijst, die tijdelijk in de uitkering werden gezet vanwege ‘seizoensinvloeden’.

Click. Click. Peace

Er zijn toch een paar ‘eigenaardigheden’ in dit verhaal:
In een land als Frankrijk is er volgens mij wel één of andere vaksafgevaardiging te verwachten ?
10jaar wachten voor een oplossing over een geld kwestie ? Lijkt mij ook wel lang ?
Dat seizoenarbeiders met een variabel loon werken is normaal, anders zijn het geen seizoenarbeiders.
Het systeem met premies zal toen er veel werk was alleen maar blijde gezichten gegeven hebben, en nu dat het mss wat minder gaat borrelt zoiets op.
Dat is eigenlijk het verhaal van de buil en de blutsen.

De andere kant van het verhaal zou ook moet geweten zijn…dan kan je oordelen.

Plaats een reactie