Heli skieën, iemand ervaring?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes

Eind januari ga ik een weekje richting Tignes. Nu heb ik ergens op dit forum (of elders) gelezen dat daar ook geheliskied kan worden… Nu is mijn vraag: Wie heeft daar ervaring mee (Tignes) en is het de moeite waard (gezien wat het kost)?

p.s. Als iemand kan vertellen of er goede offpiste skills vereist zijn, hoor ik dat ook graag :).

Let it snow!

Ow wist niet dat dat daar kon, heli skien is in frankrijk verboden namelijk…

Verder ligt het aan welk niveau afdaling je gaat skien (condities etc)…

Ik heb ooit iets gelezen dat heli’s voor heliskiën niet mogen opstijgen vanuit Frankrijk. Dus stijgen de heli’s op vanuit Italië, wat om de hoek ligt, geografisch gezien.

Als ik het goed heb begrepen gaan die helitrips naar Italie (maar vertrekken wel in Tignes) omdat het inderdaad verboden is in Frankrijk. Verhaal waarom/sinds wanneer het verboden is is trouwens ook wel vermakelijk…

ik was in flaine afgelope winter en zoude we een off piste clinic doen en als we met niet te veel mensen waren konden we wel opgepikt worden met een heli en terug gebracht worden naar flaine.
ik begreep toen dat ze wel mogen halen maar niet mogen brengen of zo.

Volgens mij nemen ze je mee naar Italie om te gaan skiën.

@ Teun487: Nou, vertel dan. Ik ben nieuwsgierig :)

zie link (kon zo snel geen Nederlandse link vinden):

http://pistehors.com/backcountry/wiki/Articles/Heliskiing…

The French president, Valerie Giscard skied Mont Blanc after being dropped by 'copter, a demonstration awaited him at the bottom. He appreciated the arguments and heli-skiing was banned on the French side of Mont Blanc.

Lekker hypocriet ook… hehe

Vind het verbod opzich wel begrijpelijk…

Ik denk ook dat dit alleen geldt voor brengen. Ik heb namelijk een paar jaar geleden ook geheliskied in Tignes! :D Dankzij Ruud, begeleider bij Sunweb. Hij had een deal gemaakt met een gids, waardoor we voor 80 euro pp een halve dag mee konden. Dit was inderdaad alleen halen, en niet brengen.

Ik weet niet of dit ook de soort trip is die TO bedoelt? We zijn toen vanaf de lift een stukje omhoog gehiked, om aan de andere kant van de berg eraf te gaan. We eindigden bij een meer, waar vandaan geen andere route terug was dan met een helikopter omhoog.

Er zat een vrij steile, verspoorde helling bij,…En daaronder was een heerlijk poederveld :). En daaronder nog meer poeder door de bomen. We eindigden bij een meer, waarvan we alleen weg konden komen door een helikopter.

Als je met een groep meegaat is het wel fijn voor hen als je eerlijk bent over je skiniveau. Er was bij ons ook een Engels vrouw mee die meegeloodst moest worden door de gids. Ze kon nog maar net parallel skiën en was angstig, waardoor ze erg langzaam ging (telkens stoppen).

Maar als je goed van rode pistes af komt, en niet al te bang wordt van een zwarte piste en daar in ieder geval met lange bochten van af durft zonder telkens te stoppen/rutschen is het een geweldige ervaring! Ik weet niet of het nodig is om al in poeder te kunnen skiën. Ik heb er zelf niet heel veel ervaring mee, maar sinds ik wat bredere ski’s heb, en niet meer de traditionele smalle latten, lijkt het tot nu toe wel gewoon goed te gaan. Maar het blijft altijd spannend! :)

Procrastinating

Top bedankt voor alle reacties, ik werd inderdaad getriggerd door het bericht van Andrea dat ik ergens anders ook al gelezen had! Wij gaan ook via Sunweb, dus zal wel eens rondvragen bij de reisbegeleiding!

Klinkt goed! Zwarte pisten zijn geen enkel probleem, maar het offpiste skieen doe ik eigenlijk nooit. Dus qua niveau zouden we het dus wel moeten redden…

Bijzonder dat alleen halen mag, en niet brengen :)… Maar de tocht die Andrea gemaakt heeft klinkt al goed!

Let it snow!

@ Gerwin,

het is wel zo dat we veel geluk hadden met Ruud de reisleider bij Sunweb. Het is denk ik niet iets wat standaard in het Sunweb pakket zit. En je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben met de weersomstandigheden. Maar vraag het vooral na bij de reisleider, en anders kan je misschien zelf een deal regelen. Het is wel een gave ervaring :)

Procrastinating

Het meeste wat ik hier lees klopt. Een heli mag U in frankrijk niet afzetten op de top maar wel in het dorp. U kan in tignes dus WEL heliski doen. Vraag Uw gids om in Tignes te starten en ski buiten piste door het bos tot aan het stuwmeer. De heli pikt U daar op en zet u terug af in tignes. De afdaling is niet makkelijk.

Een fantische toch die ik deed is de volgende. Neem de skilift in val d’isere tot helemaal boven op de gletsjer. Stap uit naar rechts en stap 45 minuten tot aan de kam. vanaf daar 5 uren buitenpiste skien tot in Italie. Heli terug naar Tignes.

Thanks voor de reactie Ivo. Ik heb in de tussentijd navraag gedaan bij de reisleider, die kon mij niet meer vertellen dan dat heliskieen verboden was… (wat ik inderdaad hier al gelezen had).

De tocht vanaf Val d’isere klinkt super! Enig idee of de organisatie een website heeft?

Let it snow!

Ik denk dat ik al iets gevonden heb:
http://www.oxygene-ski.com/val-disere-off-piste-freeriding-a…

Voordat ik zo’n avontuur aan ga denk ik dat ik eerst maar eens een prive les offpiste skieen ga nemen… En een paar off-piste ski’s huren, want met die race latten ga ik het niet redden denk ik…

Let it snow!

geen organisatie. ga gewoon naar de esf in tignes (le lac) en vraag om een gids ‘hors piste’. ik kan u “onze” gids olivier panetier aanbevelen. +33603498953. op zijn naam vindt ge filmpjes op het net.
maar ge moet geen heli nemen om prachtige buitenpistes te doen in tignes. een aanrader is de “tour des tarentaise”. een paar maal 10 min omhoogstappen en voor de rest van de dag buiten piste tot in les arcs. niet moeilijk, wel niet treuzelen en eten meenemen. kan je zelf met prive gids doen of, veel goedkoper, inschrijven in esf en aansluiten bij anderen. als je prive gaat en je skiet goed vraag dan om te dalen via “le couloir des canadiens”. de naam alleen al…

een aanrader is het boekje val d’isere-tignes - hors piste. uitgever vamos isbn 2-9503673-7-2 (dat is ed 1992 er zijn er recentere). alles beschreven in frans en engels.

nog een tip: als het slecht weer is, sneeuw en wind en weinig liften open. ga skien in sainte foy. 10 km met auto en buiten piste tussen de bomen. steeds goed zicht.

have fun!!!

Heli skien kan in espace killy, je moet een dorpje vinden net voordat je de berg opgaat waar helis opstijgen.Als je zon dorpje hebt gevonden hebben ze hele mooie routes om te skien (die mooie routes kennen de piloten).

Veel plezier !

Klinkt een beetje als een puzzeltocht of een opdracht van de mysterieuze opdrachtgever (B&A):)… “een dorpje waar heli’s opstijgen als je dat dorpje gevonden hebt…” …

Maar wel bedankt voor je reactie!

Let it snow!

Ivo, die tip had je nou niet moeten geven :)
Kom al 15 jaar regelmatig in dat gebiedje en ski meestal Off Piste, helemaal super daar. Moet niet te bekend raken.

we hebben iemand met veel ervaring wb heliskien op het forum, zie hieronder Sander met de bijdrage van 4 november (daarvoor moet je wel een stuk doorscrollen)

https://www.wintersport.nl/forum/topic/20887?page=8…

Misschien reageert hij ook nog op dit topic…

ohja haha die :p

zeer ervaren heli skiier :p

misschien moet je hem pmen :p

Hij was zelfs zo goed dat zijn foto op allemaal andere sites terecht kwam…

Even serieus: niet contacten die gast, lees het topic maar eens door (is ook wel weer vermakelijk).

@Cees; Haha, wel vermakelijk dat topic! Arme Sander ;)

@Ivo, Net: Dat gebiedje zal ik in gedachten houden, ook als het in Tignes eventueel te koud wordt! Zit alleen al wel gebonden aan een skipas voor het Tignes/Val’disere gebied, dus dat wordt in dat geval in de buidel tasten. Maar off-piste voor beginners is daar ook super lees is.

Let it snow!

Inmiddels weer terug uit (afgelopen zaterdag) Tignes! Uiteindelijk is het van heli-skieen en echt offpiste skiën niet gekomen. Toch weer vervallen in de ‘Kilometers maken’ modus, lekker over de zeker in de eerste dagen zeer goede pistes geknald.

Ivo je hebt niks teveel gezegd over Sainte Foy, we kwamen er eigenlijk bij toeval. We hadden de eerste nacht een hotel geboekt in Sainte Foy, om op die manier 2 dagen Les Arcs mee te pakken. Echter op zaterdag sneeuwde het behoorlijk, en toen pakte mijn vrouw een skimapje uit de info hoek van het hotel "Sainte Foy"… Dus toen viel het kwartje over jou tip :)… Toen besloten om daar naar toe te gaan: Geweldig! Leuk laid back sfeertje, aardig lift personeel, aantrekkelijke dagtarieven maar belangrijker: Wat een pistes!
Die dag had het 20 cm gesneeuwd, met daaronder de piste bully sporen… Tot de knieën in de sneeuw en vol gaan, kortom: Toch wel één van de mooiste skimomenten ooit!
Daar kom ik zeker nog een keer terug, leuk gebiedje en qua ligging top… 10 minuten naar Paradiski en 20 minuten naar Tignes… T

Let it snow!

En daar zit ik de laatste week van maart met de familie in een huisje, best wel al zin in!

Plaats een reactie