Tochten Espace Killy

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

Iemand suggesties betreffende leuke tochten in Espace Killy?
Zowel piste of off-piste tochten!

Even een reactie om dit topic naar boven te halen :D lijkt mij ook leuk om over tochten te horen!

Serfaus

Espace Killy is een enorm groot gebied. Je kunt er alle kanten op.
Zelf vond ik het ‘rondje Espace Killy’ erg gaaf.
's Ochtends vertrekken en naar Val d’Isere, daar lunchen en dan weer terug naar Tignes.
Geweldige tocht met zeer veel afwisseling qua pistes.

@ rv. Op en neer naar val d’isere doe je in twee uur. Dat is dus geen dagtocht.

Wij zijn vorig jaar op en neer geweest (vanuit val claret) naar de achterste gletsjer (Glacier de Pisaillas, voorbij val d’isere). De pistes ‘Pisaillas’ en ‘Moraine’ vonden we prachtige pistes.

Het is ook leuk om een dagje te besteden in het gebied rond de stoeltjeslift ‘Aiguille Rouge’ (rechts op de pistekaart). Je hebt daar veel mooi brede blauwe pistes en er is een erg lange afdaling naar tignes brevieres op 1300 meter. daar loopt ook de zwarte piste ‘sache’. erg lang en afgelegen. Daarzo vind je ook de natur-piste ‘Aiguille Percee’. Landschappelijk prachtig (je moet maar eens googlen!!) maar een gruwelijk moeilijke piste. De moeilijkste die ik ooit gedaan had. Buckels van een meter hoog!

We hebben bij erg koud weer ook een keer een halve dag besteed op de blauwe piste ‘Col de la Madeleine’, Rechts van val claret. Een heerlijke brede racebaan!

Ik vond ook de zwarte pistes die eindigen in val d’isere zeer de moeite (Face, S, Combe Martin en Rhone-Alpes). vorig jaar zeeeer ijzig, maar ik neem aan dit jaar stukken beter. De ‘Face’ is een olympische piste en is echt kicken.

Als je naar de grande Motte Gletsjer gaat, zou ik de telepherique naar boven alleen nemen als er geen wachttijd is. Wij moesten erg lang wachten en de piste die we daar voor kregen was wel mooi, maar ik vond het niet de moeite om er zo lang voor te wachten.

Vanaf Rocher de Bellevarde kun je ook de rode piste ‘OK’ pakken. Die daalt ruim 1000 meter af en is heerlijk ruim. De trein brengt je terug naar Rocher de Bellevarde.

Een andere leuke afdaling is van Col de l’Iseran naar het gehucht Le Fornet (links op de pistekaart). 800 hoogtemeters! Bijna onderaan kun je bij een leuk klein hutje een vin chaud drinken om de benen wat rust te geven.

Het is een prachtig en zeer uitgestrekt skigebied met ongekende mogelijkheden. Tof is ook, dat als je dat niet wil, je nooit een zwarte piste hoeft te pakken voor een verbinding; er loopt eigenlijk altijd ook een rooie of blauwe piste.

Goeie reis allemaal!

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Goeie info Frank top!

Let it snow!

Het is nogal een tour om op de Glacier de Pisaillas te geraken. Neem achtereen de volgende liften voor de kortste verbinding(vanuit Val Claret):
Fresse (TSD)
Funival (treintje)
Solaise Expresse (TSD)
Glacier Expresse (TSD)
Leissieres Expresse (TSD)
Cascade Expresse (TSD)

Wellicht moet je hier of daar nog een sleepbaantje nemen ter verbinding.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Hey Frank,

Bedankt voor de uitgebreide info! Wij gaan komende vrijdag die kant op dus deze info komt goed van pas.

@Frank
Wat een info!
Kijk er al naar uit!

Juist eens gekeken met de piste kaart erbij…
Vanuit Aiguille Percee de zwarte piste ‘Sache’ tot in Brevieres ziet er machtig uit! Ziet er idd afgelegen uit!
Is echt wel groot gebied é!
Jaren geleden hier ook geweest,wel maar skipas Tignes. Verschil is wel groot met val d’isere erbij!

Bij Aiguille Percee meen ik 20m richting Brevières en dan eigenlijk gelijk rechtsaf slaan langs de bergkam richting ‘het oog’. Daar voorbij de bergkam over of door ‘het oog’ klimmen (= aanrader). Dan heb je daar een mooie offpiste-piste (dus ongeprepareerd) met pistepaaltjes enzo.

null

Zo ziet het er van beneden uit.

Of het echt een ongeprepareerde piste is, zoals een skiroute in Oostenrijk, daar twijfel ik nu over.

@Johan
‘Ongeprepareerd’ Dat hoor ik graag!
Zie je het oog ook al van boven? Sorry maar snap het niet direct! Is het dan de zwarte piste volgen richtig Vallon de sache of die blauwe die nr rechts gaat!

@ tim: Zie de foto van Johan. je skiet horizontaal langs de bergtop, achter het oog langs (van links naar rechts; hier buiten het beeld van de camera dus). Je skiet in de richting van tignes brevieres. na het oog kom je over de bergrug en kom je dus op het zichtbare deel van de foto.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

@Frank
Nu is het duidelijk!
Merci!

@ Frank: Daar hebben we wat aan 3 maart Espace Killy. Heb er zin an.

Moet me trouwens iets van het hart over Tignes, je kan er weken spelen maar een echte dagtocht maken vindt ik toch lastig je zit altijd binnen 3 liften van een dorpje af en kan met max twee liften weer terug naar welk dorpje ook.

Op zich maakt het niet uit alleen ben ik nogal honkvast en lunch ik altijd in val claret waar ik ook altijd slaap. Ik begin daar standaard met de tuffs vandaar kan je overal weer snel heen.

Misschien komt het omdat ik het gebied redelijk kan dromen en aardig door board(t).

Maar goed het blijft een fucking vet gebied.

En kan met max twee liften weer terug naar welk dorpje ook.

Martijn op 1 feb. 2012 18:03

En hoe kom jij dan met 2 liften terug van Glacier de Pisaillas naar Val Claret? Ik vind het juist een heel gaaf gebied omdat het zo ongelooflijk uitgestrekt is. Er zijn geloof ik wel 6 valleien waar je door heen kan!

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Heeft iemand nog een uitgesproken voorkeur voor Val Claret of Le Lac qua vertrek of aankomst van liften/pistes?

's Ochtends als 1e het treintje nemen vanuit Val Claret en dan als 1e van bovenaan t/m beneden gaan over een strak geprepareerde piste is aan te raden. Dus daarvoor moet je in Val Claret zitten.

Verder geen voorkeur.

Plaats een reactie