Goede skileraar Tignes gezocht

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes

Wie weet een goede skileraar in Tignes? Wat we zoeken is niet iemand die standaard oefeningen afdraait, maar een leraar die precies ziet wat we nodig hebben en daaraan gaat werken. En die ook voldoende engels spreekt trouwens, want ons frans is niet zo denderend.

De aanleiding voor deze vraag is dat we vorig jaar in Oostenrijk een keer een zeer matige prive les hebben gehad van iemand die duidelijk geen ervaring had met les geven aan gevorderden. Omdat zo’n les toch best wel duur is, willen we dit volgende keer graag voorkomen.

Aan de andere kant hebben we vorig jaar in Val Thorens een bijzonder goede les gehad. Aan het eind van de les gaf deze leraar ons zijn kaartje zodat we een volgende keer direct contact met hem kunnen opnemen. Dus mocht iemand een goede leraar in Val Thorens zoeken…

De Franse leraren van de ESF hebben twee jaar zware training en moeilijk examen gehad voordat ze les mochten geven. In Oostenrijk ligt de lat aanzienlijk lager, een paar weken training, die Oostenrijkse ervaring kun je niet vergelijken met de gemiddelde Franse leraar…

In groepslessen in Frankrijk ziet de gemiddelde ESF leraar vrijwel alles, meer dan sommige priveleraren elders…probeer ook eens Franse groepslessen…

In de omgeving Tignes/Val d’Isere komen enorm veel Engelse toeristen, de meeste leraren spreken aanzienlijk beter Engels dan de gemiddelde Nederlander…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Bedankt voor je reactie! Helaas hebben we ook in Frankrijk ooit een slechte ervaring gehad. Dus als iemand toch een tip heeft, graag! Maar goed om te weten dat de kans op een onervaren leraar in elk geval een stuk kleiner is.

Normaal gezien zijn er ook Nederlandstalige skimonitoren in Tignes… Misschien ook een optie? Wie was je skimonitor in Val Thorens?

Heb tot nu toe altijd les gehad bij de ESF (meestal in Les Menuires of Val Thorens) en ik heb daar nog nooit een leraar gehad die alleen standaard oefeningen deed.
Moet wel zeggen dat ik op mijn 1e jaren na, altijd priveles heb gehad, dat zal misschien wel verschil maken maar ook met skiklasjes zie ik ze toch altijd wel heel gevarieerde dingen doen.
Na 30 a 35 weken skiervaring boek ik elke vakantie nog altijd meerdere privelessen en ik heb nog altijd leraren gehad die meer dan voldoende engels spraken, dat zal in Tignes niet anders zijn neem ik aan.
Ben het overigens erg met Constant eens dat het niveau van franse skileraren alleen te vergelijken is met de hoogste oostenrijkse gediplomeerde leraren, Staatlich dus.

Winter is coming

Vanwege EU regels moet men ook niet-franse skileraar-diploma’s toestaan in Frankrijk. Bij de ESF heeft men vrijwel alleen de leraren met het (te) moeilijke franse diploma (de hoge moeilijkheid van het diploma is ook een stuk protectionisme van de werkgelegenheid van de lokale bevolking).

Privéles vind ik zonde in Frankrijk. De beste leraren wijzen ze toe aan de groepen en je zult verbaasd zijn hoeveel aandacht je krijgt, ook in grotere groepen. Ik heb als gevorderde skier liever vijf halve dagen groepsles dan een paar uurtjes privéles.

En zeg altijd bij aanvang van de les op welke punten je graag wilt verbeteren!

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Privéles vind ik zonde in Frankrijk. De beste leraren wijzen ze toe aan de groepen

Constant op 11 nov. 2012 16:27

Dit lijkt me echt onzin. Heb van de ESF leraren waar ik in de loop van de jaren les van heb gehad altijd het volgende gehoord: De leraren die al het langst bij de ESF in een bepaalde plaats zitten, krijgen voorrang bij het toewijzen van privelessen en daarmee verdient de leraar beter dan met de groepslessen. Maar ongetwijfeld weet Sophie hier meer van als ESF lerares.

Winter is coming

Niet helemaal waar MiTi. De leraren welke de meeste talen spreken krijgen ook vaak de leukste groepen omdat de mensen daarom vragen. Ik kon hier de scholen uitkiezen vanwege mijn talenkennis.

Skiën. What else.

De grootste cashcows zijn de groepslessen, dat brengt een ski-school meer op per leraar als privélessen.

Het voorrangsverhaal van oudgedienden hoor ik alleen als het gaat om toewijzen van lessen.

Maar hoe dan ook, van groepslessen bij de ESF zijn de meeste mensen na afloop tevreden. Maar als iemand het kan betalen, dan is privéles altijd beter.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Niet helemaal waar MiTi. De leraren welke de meeste talen spreken krijgen ook vaak de leukste groepen omdat de mensen daarom vragen. Ik kon hier de scholen uitkiezen vanwege mijn talenkennis.

John Sölden op 11 nov. 2012 17:35

@John Solden: het gaat hier om Frankrijk. Is jouw reactie hier ook op gebaseerd?

Mijn ervaring (alleen prive les, groepslessen zijn te lang geleden) met priveles in Fr. Is dat als je goed aangeeft wat je wil je je echt waar voor je geld krijgt. Zeker 9 van de 10 keer een leraar op niveau gekregen. Grappig is dat dit zowel 24 jarigen als 60 jarigen betrof.

Een groepsles kan goed en gezellig zijn maar ik steek meer op van 2 keer een priveles van anderhalf uur voor 67,50 euro ipv een week halve dagen voor dezelfde prijs. Neem priveles bij voorkeur niet dagen achtereen maar hou er een dagje tussen. Zo kun je maximaal het geleerde oefenen.

@Sophie, we zijn niet op zoek naar een NL-talige skileraar hoor. Duits- of engelstalig is ook prima. Het belangrijkste voor ons is dat de leraar ziet wat we nodig hebben en dat over kan brengen.

De skileraar die we hadden in Val Thorens was van ESF, dus wat dat betreft hebben we een hele goede ervaring met de ESF. De slechte ervaring van enkele jaren geleden met een franse skileraar was in Paradiski, en ik weet niet meer of deze van de ESF was. Het probleem was daar niet dat hij een standaard lesprogramma afdraaide, maar iemand uit onze groep was bang, en daar kon hij niet goed mee omgaan.

@SPAM: het is nou eenmaal mijn jarenlange ervaring waarop ik mijn mening heb gebaseerd. De laatste keer dat ik in Frankrijk les heb gegeven was half jaren '90 in Les Deux Alpes. Daarna naar Andorra en Spanje gegaan en wederom door de talenkennis de leukste groepen gehad. Of door mijn ervaring, who knows.

Skiën. What else.

Dat we meer verdienen met privéles is helaas onzin (het zou mooi zijn voor de meertalige skimonitoren)… We verdienen meer aan groepsles, omdat de ESF hier ook meer aan verdient.
Er is een rotatiesysteem qua groepslessen, dus iedereen krijgt sowiso wel wat anders gedurende het seizoen. Zo heeft iedereen minstens 1x/seizoen de allerkleinsten. Wat betreft de privélessen, aangezien deze onder de middag vallen, komen alle monitoren in het systeem terecht, dus ook degene die de groepslessen geven (uitgezonderd die van de kinderstages met middageten).

@Gast 974: Ik kan eventueel eens navragen bij collega’s wie ik je kan aanraden voor privéles in Tignes. Wat is de periode en wat is je niveau?

Standaard oefeningen afdraaien gebeurt meestal niet in privéles (trouwens ook niet in groepsles), daarom dat het mij verbaast dat je dit hebt voorgehad. Kijken naar de problemen/knelpunten en daar de oefeningen op aanpassen wel.

@Sophie, zou fijn zijn als je navraag wilt doen bij je collega’s in Tignes. De periode is 15 tot 22 december. We hebben 5 jaar / 7 weken ervaring en altijd veel les gekomen. We komen nu prima van alle pistes af zolang de sneeuw goed is. Dan schijnen we zelfs heel aardig te skiën. (Komen in de snelle groepen goed mee). Worden het bückels, stijle ijsvlaktes of verse pakken poeder dan valt er nog heel wat te leren.

En over die standaard oefeningen: dat was niet in Frankrijk, maar in Oostenrijk. Het was een jonge jongen die tot dan toe vooral aan kinderen les had gegeven. Hij gaf bv aan dat hij ons geen les in carven kon geven, omdat hij dat nog niet geleerd had. Daar waren we echter wel aan toe. Onze voorkeur gaat daarom ook uit naar een meer ervaren skileraar die ons echt verder kan helpen.

Hilarisch, een skileraar die niet kan carven…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Moet ook eerlijk bekennen dat ik in Oostenrijk wel eens "leraren" heb zien skien en de tranen mij spontaan in de ogen sprongen…

Dat gaat je in Fr. Echt niet gebeuren.

Dat was me ook wel eens opgevallen ja, heb begrepen dat het standaar Brevet vergelijkbaar is met Landes 2 …zegt wel wat natuurlijk :)

In skiklasjes zit af en toe een andere deelnemer op te scheppen dat ze een skileraar diploma hebben. Ik wilde het eerst niet geloven, dit soort lieden skiën net zo goed (of slecht :-) ) als ik. Blijkt het een Engels diploma te zijn voor het aanleren van "snowplough". Diploma na een cursus van een dag ofzo…

Maar dan nog, een leraar die niet kan carven, wat een epische giller, ben ik dan zo goed of is die gast dan zo slecht :-)

Bij ClubMed had ik een keer een erg jonge leraar, 18 jaar, maar die heeft me in een week van groep 3 naar 4 gekregen, inclusief eerste uitleg carven…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@ Gast 974: Het mailtje is verzonden, hopelijk krijg ik snel reactie.

In Frankrijk zijn er inderdaad jonge monitoren van 18 jaar die al een bangelijk hoog niveau hebben en al heel ver gevorderd zijn in het Franse skidiploma. Dit zijn meestal de wedstrijdskiërs die het 1e gedeelte (slalom en reuzeslalom - Test technique en Eurotest) kunnen skippen, waardoor ze heel snel aan de pedagogie toekomen.
Het voordeel (maar als buitenlander is dit een nadeel) is dat je in Frankrijk eerst de niveautesten hebt en enkel de goede skiërs aan het diploma kunnen starten. Om een Anwarter te behalen in Oostenrijk moet je niet over hetzelfde niveau beschikken en misschien vandaar de hilarische toestanden als een monitor die geen carven kan aanleren.

Voordeel van die jonge gasten is hun Engels:-)

Dat we meer verdienen met privéles is helaas onzin (het zou mooi zijn voor de meertalige skimonitoren)…

Sophie op 13 nov. 2012 09:38

Dan had ik destijds dus een leraar die maar een eind in de ruimte zat te kletsen! (Of ik heb hem niet goed verstaan, kan natuurlijk ook nog…) Gelukkig gaf hij wel goed les :)

Het lijkt me echt superhilarisch als je een leraar krijgt die slechter skied als jijzelf, maar zelfs met dat systeem wat ze in Oostenrijk hanteren zou dat toch niet mogelijk moeten zijn? Een Anwarter mag toch geen gevorderden lesgeven neem ik aan?
Overigens zie je bij Snowmagazine soms ook skileraren voorbij komen waar mijn mond van open valt, maar dan niet in de positieve zin…

Winter is coming

@ Gast 974: Pierre Lamothe (half Ned.), Anthony Dominguez, Sebstien Huck,… maar hij zegt dat ze daar allemaal goed zijn :o)

Het klopt inderdaad dat een Anwarter in principe geen les mag geven aan gevorderde groepen, maar ik denk dat er soms gebrek is aan skimonitoren en dat ze ze dan toch maar hoger zetten en de kinderbegeleiders op de beginners. Zelf heb ik het nooit meegemaakt, maar ga dan ook maar zelden in Oostenrijk skiën.

Sophie en anderen hartelijk dank voor jullie reacties! Het wordt sowieso de ESF en we zullen zien of we één van de drie genoemden kunnen benaderen.

.

Plaats een reactie