01/02/2015 Ski Action! Le Monty, Lierneux en Baraque de Fraiture

Dit onderwerp gaat over de bestemming Baraque de Fraiture en Liernieux

Yes! Koning Winter brengt toch nog een tweede bezoek dit seizoen! Na thuis alweer meermaals goed te zitten voor sneeuwbuien, tasten de positieve temperaturen overdag het sneeuwdek in het laagland helaas telkens aanzienlijk aan. Bestendig winterweer is te vinden boven de 300 á 400 meter hoogte.

Sneeuw in onze tuin, ja, al sinds 27 december!:D Op 1 januari ben ik er nog vanaf geskied;) De sneeuwbult kan momenteel elk beetje verse sneeuw goed gebruiken…

null

Helaas dooit de sneeuw op deze zondag weer verder weg… Ik kan het niet meer aanzien! Aaaaah! Ik moet weg!
Het is al ver in de ochtend, het Sauerland is voor nu te lang rijden…
Sneeuw ligt ook in de Ardennen, op nog geen twee uurtjes rijden. Een snelle zoektocht op het internet leert; de meeste skigebieden zijn open! Voor de actuele sneeuwhoogtes per skigebied met een klein woordje uitleg kijk je best op deze site: http://www.ardennen-sneeuw.be/stations.php?Action=Alpin…

Het skigebied ‘le Monty’ in Lierneux ziet er best interessant uit. Twee sleepliften reiken daar tot 510 meter hoogte. De twee blauwe pistes van 800 en 600 meter lang zouden voor genoeg skiplezier moeten kunnen zorgen.
Op de facebookpagina van Ski Action Lierneux staat dat het skigebied geopend zal zijn tot 17 uur. Alors, je vais à Lierneux!

iSki Tracker:

null

Het dorpje Lierneux; klein en rustig. Sneeuwval zette in bij aankomst in het dorp bij temperaturen rond 0 °C:

null

De parkeerplaats is vrij goed gevuld. Een eindje verder gaat een pad links naar boven richting de skiliften:

null

Uiteindelijk kom je uit bij het hoofdgebouw onderaan de piste. Hier bevinden zich de kassa, een ‘cafétaria’ en de skiverhuur. Voor € 10 kan ik een middagkaart kopen, of nee, skiarmband. Een dagarmband kost € 12:

null

Vanaf de liftkassa heb je eigenlijk een zicht op vrijwel het gehele skigebied. De pistes liggen aan de twee skiliften op de noordwestelijke flank van de heuvel:

null

Aan de oostkant van het skigebied is een helling gereserveerd voor de sleeërs. Naast skiën en sleeën bestaat de mogelijkheid om te langlaufen op 3 loipes van 5, 7 of 10 km.
Een zeldzaamheid in België: Snowboarders zijn welkom!
De sleehelling is druk bezocht:

null

De eerste lift die je tegenkomt is de korte. Helaas was deze gesloten. Aan het begin van de sleepsporen liggen skimatten. Erg handig! De matten houden namelijk de sneeuw op zijn plaats:

null

null

De lange lift loopt parallel aan de korte. Montaz Mautino is eveneens de producent:

null

De wachtrij valt tegen… Telkens rond 10 minuten aanschuiven hakt er na een tijd toch wel in. De korte lift had zeker aan gemogen! Waarschijnlijk is ie even kapot…

null

Bijna katapulteertijd!:D Mijn eerste koppelbare sleepliftrit komt er aan. Spannend!!!

null

Onderweg naar boven:

null

null

Beide sleepliften gaan op het eind weer een beetje omlaag. Laat dus op tijd los!

null

Een rode knop… Oh jee! Can’t resist it…

null

De eerste afdaling op de westelijke piste valt tegen. De sneeuw is erg zwaar, op sommige plaatsen weggewaaid of opgehoopt. Bovendien komt er op verschillende plaatsen gras doorheen de sneeuw. De 10 tot 15 cm dikke sneeuwlaag blijkt niet voldoende. Gelukkig blijft het goed doorsneeuwen:

null

Een beter stukje, maar niet toereikend. Ondanks de aangename hellingsgraad kan je bij deze condities niet genoeg snelheid maken voor een fatsoenlijke afdaling:

null

Richting het dalstation wordt de sneeuw toch wel erg karig! Oh nee hè, die rij is dan ook nog langer geworden… Denk er bij dat om de 2 personen iemand uit de lift valt…

null

…of er een technische storing is waarna de ganse skilift geïnspecteerd en beklommen dient te worden:

null

Vlak voor het eind wordt de piste gekruist door een paadje. Hier vallen veel mensen, ook uit de lift. Zeker de moeite om even naar te gaan staan kijken:

null

De kortere piste ligt tussen de sleepliften in. Deze afdaling was meer sneeuwbedekt en beter platgewalst:

null

null

null

null

Natuurlijk moet de sleehelling ook uitgeprobeerd worden:

null

Het begint hier snel te vervelen bij deze condities en door die wachtrij. Echter lijkt me dit gebiedje zeker de moeite waard bij voldoende sneeuw. De hellingsgraad van de skihelling is namelijk aangenaam.
Mijn tip: Doe hier een oude (zwarte) skibroek aan. De ‘paddenstoeltjes’ van de skilift welke je tussen je benen doet geven namelijk zwart spul af.
Snel naar de auto skiën en misschien nog een ander skigebiedje meepikken?

Op de facebookpagina van Ski Action Baraque de Fraiture meldt men dat de skiliften aldaar tot 19 uur zullen draaien! Lekker avondskiën!

Een 8 km lange rit ligt tussen Lierneux en de Baraque de Fraiture. Helaas sneeuwt en waait het steeds harder. Sneeuwduinen tot een halve meter hoog strekken zich uit tot over de weg! Toch kom ik vrij makkelijk boven met de VW Golf! Bravo auto!:D

null

Zo goed als alle parkeerplaatsen zijn bezet, zelfs aan de hoofdweg! Het is serieus druk! Dat had ik niet verwacht… Normaal is het bij avondskiën rustig. Het skigebied zelf ligt een eindje verder beneden. Daar valt nog wel een plaatsje te vinden gelukkig!

Na een eindje lopen kom ik dan eindelijk bij het skigebied aan. Het liftkaartje moet je bovenaan de pistes kopen. Voor een avondkaart betaal je hier € 6. Een dagkaart kost € 12, een halve dag € 10.
De skiverhuur en skischool bevinden zich in het kassagebouw links. In het groot gebouw is de ‘cafétaria’ te vinden:

null

Best druk:

null

Het skigebied bestaat uit 3 skiliften en 3 groene pistes met een lengte van 350, 700 en 1000 meter. Hiermee is dit een van de grootste skigebieden van België. De berghelling ligt op de noordoostflank van de heuvel; samen met zijn hoogte van 652 meter is dit bijgevolg het sneeuwzekerste skigebied van België.

iSki Tracker:

null

Naast skiërs mogen ook hier de snowboarders hun ding doen. Sleeërs kunnen zich uitleven op de speciale sleehelling boven het skigebied.

De 350 m lange piste wordt gedeeld met de afdaling van 700 m:

null

De kleine vlakke beginnerspiste strekt zich uit tot het dalstation van de Téléski de la Cafétéria:

null

Deze skilift loopt langs de bosrand aan de noordkant van het gebied.

null

null

Je kan ook kiezen om verder af te dalen naar de dalstations van de twee andere parallel-lopende sleepliften. Hier is de piste iets minder vlak:

null

null

De sleepliftsporen zijn erg hard en hobbelig. Velen kunnen hun evenwicht bijgevolg niet houden, zoals deze snowboarder. Niet loslaten die stang! Waarom? Tja…

null

Daarom! Ouch… Minimaal een kwartier wachten. Jep, de rij gaat achter de gebouwen om:

null

Het sneeuwt aardig door! Ondertussen ligt er minstens 25 cm sneeuw!:D De pistekwaliteit is top!
Hier de piste van 700 m:

null

Eenmaal aan de beurt zijn we helemaal wit en bevroren. De stangen worden netjes aangegeven om de doorstroming enigszins te bevorderen:

null

Wiiieeeeeeehhhhh eindelijk in de kortste lift van de twee!:D Nu nog heelhuids boven zien te komen door het hindernisparcours van gaten en ijsplaten!:s

null

Het bergstation van de kortere lift is bereikt. De langere lift maakt een bocht naar links om nog een honderdtal meter verder bergop te gaan:

null

Piste 300 meter en piste 700 meter:

null

Natuurlijk mag ik de langste piste van maar liefst één km niet missen:

null

null

De langste piste is vooral onderin slecht (niet) verlicht. Meterhoge heuvels van het BMX-parcours liggen midden op de piste. Goed opletten dus!

null

Het is tegen 19 uur en het wordt wel erg mistig! Tijd om te gaan:

null

null

Het skigebied op de Baraque de Fraiture vind ik best mooi, zeker voor beginners. Hier kan een goede basis worden gelegd voor de verdere wintersportcarrière.
Voor de gevorderde wintersporter is het hier minder interessant. Echter is het geen marteling om rustig wat sporen te trekken op de lange brede afdalingen. De langste piste biedt wat meer uitdaging met het wat steilere beginstuk en de heuvels van het BMX-parcours.
Tja, avondskiën… Het geeft een extra speciaal gevoel. Top hier! Ik ben positief verrast.
Jammer van het weer en de drukte, zeker voor een zondagavond.

Dit skigebied ligt trouwens aan de snelweg E25! Ideaal voor een dagje uit!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 15:00

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuk verslag! Van het gebied in Lierneux had ik nog niet gehoord. Ik weet niet waar je vandaan komt, in Ovifat ligt ook een gebied met 3 liften, dat is voor mij (landgraaf) minder dan een uur rijden.

Dankje @Frank9 :D Het skigebied bij Lierneux is ook een tijdje gesloten geweest. Vorige winter kreeg het een nieuwe eigenaar, echter kon men niet openen door een gebrek aan sneeuw. Deze winter tijdens de kerstvakantie is het skigebied dan werkelijk heropend. Misschien daardoor:)

Ik kom uit Klein-Zundert, ten zuidwesten van Breda. Jij hebt echt wel geluk dat je er zo dichtbij woont!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Lierneux en Baraque de Fraiture zijn voor mij ook iets verder, zo’n 1,5 uur. Ben er allebei nog nooit in de winter geweest, bij Baraque de F. wel in de zomer.

Op mijn lijstje staat monschau-rohren nog. Dat is ook minder dan een uur voor mij. Probleem is dat ik meestal doordeweeks tijd heb om te gaan maar als ze al open zijn hebben ze alleen de oefenlift open. De grote lift openen ze alleen in het weekend, ik denk ook om de sneeuw te sparen want ook zij zijn volledig afhankelijk van natuursneeuw.

't Was wel heel erg druk zeg ! pfoe

Maar ja je hebt kunnen skiën :P

Gang is alles

@Frank9 Ja, klopt! Echt balen… Die lange lift in Monschau-Rohren staat bij mij ook op het lijstje;p
@Jesper Idd:( Ja, druk of niet druk, het is genieten hoor!;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Snowjan it’s something :P

Gang is alles

Mooi verslag! Haha, dat BMX parcours komt me bekend voor, zelfs overdag als de zon niet schijnt zie je het slecht liggen, ben er al een aantal keer over gevallen ;) De skiverhuur bij de Baraque Fraiture trekt op niet veel, vaak gewoon mijn binding verloren onderweg, neem een schroevendraaier mee ;)

@Mathijs! Dankje!
Hahaha! Ja, best lastig, maar grappig ook:p Was het bij jou ook zo druk?
Goeie tip!:p ;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Snowjan: Niet zo druk als bij jou, maar nog wel druk ja, toch een 10 minuten wachten voor de sleeplift telkens :)

Lekkere gebiedjes weer! Haha zo herkenbaar het verlangen naar het drukken op die verleidelijke rode knop :p vroeger hoopte ik altijd dat er iemand zou vallen als ik in de buurt van de knop was zodat ik mocht drukken :p wel erg jammer van de drukte en slechte condities!

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Hahahahaha:p Ik zou het zelfs dan nog niet durven:p Hoe veel mensen er ook vielen, de lift werd nooit stilgezet denk ik!
Jij ooit al eens gedaan?:p

Trouwens, vandaag was de skipiste op de Baraque de Fraiture open! Morgen misschien ook? Wie weet:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Jorian Hahahahaha:p Ik zou het zelfs dan nog niet durven:p Hoe veel mensen er ook vielen, de lift werd nooit stilgezet denk ik!
Jij ooit al eens gedaan?:p

Trouwens, vandaag was de skipiste op de Baraque de Fraiture open! Morgen misschien ook? Wie weet:)

SnowJan op 23 feb 2015 20:01

Nee nooit gedurfd :p
Ik heb ze nu allemaal gelezen hoor, topverslagen!

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian haha:p
Thnx!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuk!

Plaats een reactie