Fügen - Spieljoch 27-12-'13 en 31-12-'13

Dit onderwerp gaat over de bestemming Spieljoch

Spieljoch 27-12-'13: HEERLIJK!

null

Wat is dit lastig zeg, een verslag maken over 2 van zo’n mooie, prachtige dagen. Echte perfecte weersomstandigheden en dan ook nog eens skiën in het mooie rustige skigebied Spieljoch. Nadat het gisterenmiddag (26-12-'13 in Hochfügen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/139004) lekker gesneeuwd heeft werd ik 's nachts wakker van de keiharde regen bij het pension op ongeveer 850 meter. Eigenlijk geen goed teken die regen, maar ik wist dat de sneeuwgrens op zo’n 1000 meter lag waardoor heel Spieljoch (behalve de dalafdaling) een vers pak sneeuw krijgt :) Prima dus!

Foto’s aanklikken voor betere kwaliteit

Pistekaart Spieljoch + open/gesloten liften en pistes:

null

^Toen we boven aan de Spieljochbahn stonden kwam er toch een telleurstelling, Geols dicht! Net m’n favoriete piste, balen!

Site skigebied:
http://www.spieljochbahn.at/spieljochbahn-winter.html…

Prijs skipas:
Dagpas = € 47,50

Weer/Temperatuur:
Droomcondities! Mist in het dal en zon op de berg. In combinatie met 5 tot wel 40 cm verse sneeuw vanaf 1100 meter zorgde dit voor een onvergetelijke dag!
Dal: 2°C - 5°C
Top: -4°C - -2°C

Sneeuwcondities:
Overal super! Strak geprepareerde pistes zoals het hoort. De dalafdaling was goed te doen ook al was hij dicht. Dit hebben ze vooral gedaan omdat op 1 punt het sneeuwdek gewoon te dun was om er duizenden mensen over te laten skiën, voor de rest was hij prima te doen. Boven zachte neuschnee, onder door de regen meer papsneeuw.

Wachttijden:
Zoals altijd in Spieljoch vrijwel geen wachttijden, alleen bij de eerste lift naar boven was het 1 minuutje wachten. Verder konden we overal meteen de lift in.

Beste piste:
Geols (rode 3) en daarna het pad terug naar de Schihütte bij de Onkeljochbahn.

Slechtste piste:

+/-:

  • Goed geprepareerde pistes
  • Weer
  • Uitzicht
  • Talabfahrt (Piste 5) ondanks dat hij dicht was heel goed te doen
  • Geols (Piste 3) super
  • Uitdagende en speelse pistes
  • Rustig
  • Geolsbahn dicht
  • Talabfahrt officieel dicht
  • Wat langzame liften (wat mij totaal niet stoort)

Skiline:

null

GPS:

null

gemiddelde snelheid incl. liften: 18 km/h
maximale snelheid: 81 km/h
Hoogste punt: 2030 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 8428m
Aantal liftfahrten: 24

Foto’s:

null

^Op ongeveer 1050 meter ligt er een heel dun laagje verse sneeuw

null

^De bomen worden witter!

null

null

^Dit is al wat meer winter!

null

null

^Zicht vanuit de gondel op de mittelstation afdaling (Piste 4)

null

null

^Uitzicht op de Spieljoch vanuit de Spieljochbahn

null

^De oude Spieljochbahn, er zijn plannen om hem te vervangen door een snelle 8-persoons gondel.

null

^Steeds meer blauwe lucht wordt zichtbaar!

null

null

^Boven aan de Spieljochbahn met rechts de Mösllift en links de Onkeljochsesselbahn en de Onkeljochlift

null

^Bergstation Arzjochbahn

null

^Arzjochbahn en daarachter het Öxeltal

null

^De Wiedersbergerhorn (Alpbach) is net zichtbaar

Als eerste afdaling namen we dan maar meteen de dalafdaling (piste 5) omdat deze er heel goed uit zag vanochtend.

null

^Het eerste gedeelte van de dalafdaling na de kruising met de mittenstation afdaling (piste 4).

null

^Super! Lekker een laagje nieuwe sneeuw op de piste

null

null

^Heel apart licht hier door de wolken

null

^De overkant van het Zillertal (Stummerberg)

null

^Perfecte piste, de stilte, prachtig uitzicht, heerlijk :) Het is heel lastig om dit te omschrijven in woorden!

null

Helaas geen foto’s van het onderste gedeelte van de talabfahrt, de volgende foto’s komen vanuit de Onkeljochsesselbahn:

null

^Het eerste gedeelte is ligt nog in de mist, maar daarboven een strakblauwe lucht!

null

null

null

^En een paar meter verder is de mist ineens verdwenen

null

null

^Nu maakt het niet uit dat de Onkeljochbahn een slome lift is, heerlijk genieten van de zon en wat foto’s maken :)

null

null

^Heerlijke brede pistes, dit is de mittelstation afdaling, het laatste steile stuk voor het dalstation van de Onkeljochbahn.

null

^De overkant van het Zillertal met de Wiedersbergerhorn (Alpbach)

null

^Terugblik, met de mittelstation afdaling en rechts de Schihütte

null

^Op de voorgrond de Onkeljochlift, daar achter de Mösllift. Rechts net uit beeld het bergstation van de Spieljochbahn

null

^Rennstrecke voor trainingsgroepen. Heel vaak is deze piste tot 14:00u dicht.

null

^Al duurt het een uur voordat we boven zijn, met zo’n verschillende uitzichten gaat het niet vervelen :)

null

^Bergstation Spieljochbahn met daarachter het Rofangebergte

null

^De piste hierboven is prachtig voor kinderen. Het zit vol met heuveltjes waardoor je gecontroleerd wat harder kunt gaan tussen de heuveltjes door. Een nadeel is dan wel dat aan de schaduwkant van de bulten de sneeuw altijd erg dun is.

null

null

^Onkeljochlift

null

null

^We zijn bijna boven! Hier zien we nu ook dat de Geolsbahn echt stil staat :(

null

Vanaf hier boven heb je een fenomenaal uitzicht op het Zillertal met daarachter de Alpenhoofdkam met de föhnmuur.

null

^Bergstation Geols en bergstation Onkeljochlift

null

^Uitzicht op het Zillertal Arena (Zell am Ziller)

null

null

^Onkeljochbahn

null

^Flinke zoom naar Neuhütten (Hochzillertal) met daarachter de Ahornspitze

null

^Zoom naar Hochzillertal

null

^Zoom Hochfügen

null

^De Geolsabfahrt (Piste 3) Super! Toevallig weten we een binnendoor weggetje waardoor we deze afdaling toch konden nemen. Net voor het dalstation van de Geolsbahn kun je linksaf een pad in. In het begin is het een stukje prikken, maar al snel kun je rustig door een prachtig winterwonderland naar beneden glijden. Uiteindelijk kom je onder bij de Schihütte (talstation Onkeljochsesselbahn) uit. Perfect!

null

null

^Het pad tussen Geols en de Schihütte

null

null

null

^Heerlijk :D

null

^Schihütte

De volgende foto’s zijn weer boven aan de Onkeljochbahn genomen:

null

^Zoom naar het Rofangebergte en het skigebiedje van Maurach met op de voorgrond de Onkeljochbahn

null

^De mist in het dal is nu ook bijna helemaal opgelost. Daar is het nog steeds lente…

null

^Zoom naar Zillertal Arena (Zell am Ziller)

null

^Zelfs de Olperer is te zien helemaal achterin, op de voorgrond is de 8er-alm en de Hochfügen 2000 lift duidelijk te zien.

null

^Prachtige föhnmuur!

null

^De andere kant op gekeken, zicht op het Inntal

null

^Onkeljochsesselbahn en Bergstation Spieljochbahn

null

^Het Achensee gebied heeft nog last van de bewolking

null

Conclusie:

Ik kan het maar moeilijk beschrijven hoe deze dag was, zo mooi! Spieljoch blijft toch altijd een prachtig gebied met mooie pistes en mooie liften. Ze zijn niet allemaal even snel, maar op zo’n prachtige dag is dat niet erg. Boven bij de Mösllift en de Onkeljochlift heb je een leuke piste (piste 1 en 1a) voor de beginners. Leuke speelse bulten waar je flink snelheid kunt maken en automatisch wordt afgeremd. De gevorderden kunnen ook veel plezier hebben in Spieljoch, want geen een piste is saai. Hierdoor kom ik elk jaar minstens 1 dag terug naar Spieljoch omdat een skidag hier gewoon nooit kan tegenvallen!

…Spieljoch 31-12-'13 komt morgen of overmorgen…

Mooí,mooi, mooi! Het lijkt me best een leuk gebiedje om eens een dagje te skiën!

Prachtige foto’s van het gevecht van de zon tegen de wolken!
En twee (gesloten) privépistes… Kan niet beter lijkt mij ook!;p
@Henri. : Ik zie daar links op de pistekaart al een ‘project’ ingetekend staan? Voor volgend jaar hopelijk?

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@joepiedepoepie: Bedankt! Het is inderdaad een super gebiedje, ik zou het zeker een keer doen!
@SnowJan: Inderdaad :) Top dag!
Dat project staat er al zo’n 5 jaar op de pistekaart, eerst als de Geolsalmbahn, nu als de Metzenjochbahn. Ik volg het al een paar jaar wanneer hij nou komt, maar ze hebben een probleem met de ligging, het ligt namelijk recht in een gebied van een boer die zijn grond niet kwijt wil en er zijn nog wat problemen met het lawinegevaar. Even afwachten dus…

Een héél mooi en uitgebreid verslag en wat een mooie plaatjes erbij !
Maar er ligt echt veel te weinig sneeuw, zelfs op grote hoogte, voor de tijd v/h jaar.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Mooi verslag. We komen hier al 20 jaar een aantal dagen per seizoen. Echt een geheim tipp. Prachtige pistes Ook in de vakantieperiodes lekker rustig. Een verademing als je het vergelijkt met Hochzillertal. Vooral niet verder vertellen.

Ziet er een heel leuk gebiedje uit, dat in tegenstelling tot die kuddedieren in Hochzillertal. Liever een klein skigebiedje waar je de piste voor je alleen hebt, dan een groot druk gebied. Volgens mij kunnen ze dat gebiedje beter niet uitbreiden, misschien dat het dan drukker wordt.

Oh jij stiekemerd, stiekem de afgesloten piste nemen xd

Mooi verslag wederom!

Gang is alles

Mooie fotos!

21/2 tot 26/2 ben ik er :-) :-)

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

@KirstenDeLaet: Klopt! Veel te weinig, gelukkig is het nog maar begin januari :)
@Mathijs!: Inderdaad, dat heb ik ook veel liever. De Metzenjochbahn zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat het drukker wordt in Spieljoch helaas, maar hopelijk valt het mee…
@Jesper: Ze zagen er zo goed uit, ik moest er gewoon overheen skiën, een voordeel dat ik het gebied zo goed ken dat ik ook weer de weg terug wist :)
@Fritsspits: Veel plezier alvast! Zeker 1 dag naar Spieljoch gaan! ;)

@KirstenDeLaet: Klopt! Veel te weinig, gelukkig is het nog maar begin januari :)

@Mathijs!: Inderdaad, dat heb ik ook veel liever. De Metzenjochbahn zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat het drukker wordt in Spieljoch helaas, maar hopelijk valt het mee…

@Jesper: Ze zagen er zo goed uit, ik moest er gewoon overheen skiën, een voordeel dat ik het gebied zo goed ken dat ik ook weer de weg terug wist :)

@Fritsspits: Veel plezier alvast! Zeker 1 dag naar Spieljoch gaan! ;)

Henri. op 8 jan. 2014 20:44

Haha ja dat is zeker een voordeel!

Gang is alles

Ik kan niet wachten tot het verslag van de tweede dag eropkomt! ;)

@Gast875, ik ga het tweede verslag morgen maken :)

Spieljoch 31-12-'13: een grandioze skidag!

null

De laatste dag van het jaar, de 2de dag Spieljoch en helaas mijn laatste skidag van deze vakantie. Met een strakblauwe lucht wordt het een topdag!

Foto’s aanklikken voor betere kwaliteit

Site skigebied/pistekaart:
http://www.spieljochbahn.at/spieljochbahn-winter.html…

Open/gesloten pistes en liften:
Dit keer was de Geolsbahn gelukkig wel geopend. Alleen de talabfahrt (Piste 5) is nog steeds gesloten.

Prijs skipas:
Dagpas = € 47,50

Weer/Temperatuur:
Wederom droomcondities, de hele dag alleen maar zon. Een prachtige laatste skidag!
In de schaduw was het redelijk fris, zeker als je in de slome Onkeljochbahn zit die vrijwel de hele tijd in de schaduw ligt. In de zon was het daarentegen weer net iets te warm, zeker wat lager in het dal.

Wachttijden:
Zoals altijd bij Spieljoch lekker rustig. Zelfs 's ochtends bij de Spieljochbahn niets te doen. Verder maximaal 1 minuut wachttijd.

Beste piste:
Geols (rode 3)

Slechtste piste:
Talabfahrt (Piste 5). Officieel was hij gesloten, er lag genoeg sneeuw op, maar ik heb nog nooit zo’n ijzige piste gezien!

+/-:

  • Rustig
  • Goed geprepareerde pistes
  • Weer
  • Uitzicht
  • Geols
  • Talabfahrt dicht

Skiline:

null

+6x Geols, helaas staan hier geen poortjes

GPS:

null

^ Na de laatste lift hebben we nog geprobeerd om tot het pension (850 meter) te skiën wat andere jaren altijd goed lukte. Helaas kwamen we maar tot ongeveer 1100 meter en moesten we de rest lopend naar beneden. Onderweg kwamen de vonken onder m’n ski’s uit omdat er onverwacht wat stenen op het pad lagen.
gemiddelde snelheid incl. liften: 18 km/h
maximale snelheid: 102 km/h :)
Hoogste punt: 2033 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 11612m
Aantal liftfahrten: 27

Foto’s:

We besloten om als eerste piste de talabfahrt (Nr. 5) te nemen. 4 dagen geleden lag hij er nog redelijk goed bij, dus we waren benieuwd hoe hij er nu uit ziet:

null

^Helaas was hij vandaag echt enorm ijzig, omdat het afgelopen nacht flink heeft gevroren…

null

null

null

^Het enige stukje talabfahrt wat niet extreem ijzig was.

Een sprong naar de Geols al laat in de middag:

null

^Wat is het hier toch heerlijk :)

null

null

^Skiroute Geols

null

^Bovenste gedeelte Geolsbahn

null

null

null

^Zoom Stummerberg

null

^Geols (Nr. 3)
null

null

^Metzenjoch (Kellerjoch)

null

^Rechts de Wiedersbergerhorn, achterin de Wilden Kaiser

null

null

null

^Het vlakkere middenstuk van de Geols afdaling

null

null

^Het bovenste gedeelte van de afdaling

null

null

^Lekker steil!

null

^Rofangebergte

null

^De Onkeljochbahn en achterin de Mösllift, hierboven in de schaduw was het echt lekker fris.

null

^Bergstation Geols en Onkeljochbahn

null

^Zillertal Arena (Zell am Ziller)

null

null

null

Conclusie:

Ook vandaag was het weer super skiën op Spieljoch, het kan dus geen toeval meer zijn, Spieljoch is echt een supergebied voor 1 of 2 dagen in je skivakantie! Pistes liggen er altijd goed bij, mooie afdalingen, prachtig uitzicht, enz. enz.

Helaas is waren deze 8 dagen skiën zoals altijd veel te snel voorbij. Voor het eerst hebben we heel wat skigebieden in 1 week gedaan terwijl we normaal altijd alleen maar in het Zillertal zitten. Dit is heel goed bevallen, ik ga het zeker nog een keer doen, je hebt echt een enorme afwisseling!

Nu wordt het weer wachten tot de volgende skivakantie…Voor mij de eerste keer skiën in Frankrijk! 7-2 t/m 16-2 naar Flaine in Le Grand Massif. Ik heb er zin in :)

Mooi verslag wederom! Prachtige uitzichten :) Is die afdaling richting jullie pension een skiroute of zomaar off-piste? Heb je trouwens ooit Gerlosstein al eens bezocht, want geen enkele persoon die naar het Zillertal gaat doet dat minigebiedjes precies, al ben ik er wel benieuwd naar :)

Mooie laatste dag. Lekker rustig inderdaad! Kan niet beter.:D
Valt tegen hè hoe ijzig een piste kan worden (na dooi de vorst erop en geen preparatie)! Daarover was ik ook erg verbaasd vorig jaar…
Eerste keer in al die jaren dat je niet tot jullie vast pension hebt kunnen skiën? Zegt veel… :(
Weer super foto’s!
Zeg jij hoeft ook niet lang te wachten op je volgende trip!!!:p Je volgende verslag zal snel komen;D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Mathijs!:
Bedankt!

null

^Het eerste stuk (1500 meter - 1100 meter) een pad waar je goed vaart kan houden.
null

^2de stuk (1100 meter - 850 meter) door weilanden, een lichtrode piste ongeveer
null

Helaas nog nooit Gerlosstein gedaan! Ik ben het al een paar jaar van plan, want inderdaad, het is daar altijd super rustig! Ik moet er nog een keer naartoe ;)
@SnowJan, ja inderdaad, de talabfahrt was echt flink tegengevallen, niet verwacht…

Ja, 3 jaar op een rij konden we het doen, dit jaar helaas maar half :(

Nog 26 dagen wachten :)

Weer een leuk verslag en mooie foto’s! Ik ben benieuwd hoe je Frankrijk gaat vinden!

Plaats een reactie