Galtür/Ischgl 28/01 - 04/02

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun en Silvapark Galtür

Galtür/Ischgl
Vertrokken op zaterdag 28 januari voor de seniorenweek met Josk reizen. De vrijdag ervoor nog een stomme val gedaan en pijn in de rechter achterrug, maar we zijn geen watje en gaan ervoor.
De heenrit verliep vlot met de bus, tevens een hele ruime bus qua zitplaats.
Na een nachtje rijden zijn we rond 10u aangekomen in Galtür waar de klanten in Almhotel verblijven ik krijg 100 meter verder een kamer in een pension en voor mij alleen een 3 persoonskamer met terras en satelliet tv, dus een leuke meevaller. Het ontbijt nuttig ik ’s morgens in het Wirlhof een Hotel die zijn sterren zeker waard is. ’S Avonds eet ik dan weer in het Almhotel samen met de klanten en het eten daar is ongelooflijk fijn en de kok maakt van elk bordje een kunstwerk, Top. Mocht je in Galtür dan is het Wirlhof de beste qua ligging, vlak aan de zetellift en ook vlak aan de busvertrek naar Ischgl + nog een leuke après skibar aan het Hotel zelf.
Zondag de eerste dag skiën en ik heb 9 personen met de leeftijd variërend tussen de 53 en 73 jaar het skiniveau is middelmatig tot beginnerniveau. Hierdoor ligt het tempo dus ook laag en stoppen we geregeld om iets te drinken. We starten om 9u en komen van de piste tegen 16u. We starten onze eerste dag in Galtür en het is leuk skiën daar en mooi maar je bent wel rond op 1 dag.
Maandag zijn we dus ook weer vertrokken in Galtür maar daar er boven blijkbaar veel mist hing hadden 5 skiërs al forfait gegeven. Ben dan met de overige 4 naar boven gegaan en daar was het een echte erwten soep, 1 klant is met bak terug naar beneden gegaan en de overige drie zijn met mij aan de afdaling begonnen. Bewust hield ik het tempo heel laag maar dan zelf nog moest ik regelmatig wachten om de 3 musketiers terug te zien. Dat is me dus al meer opgevallen, mijn skiniveau is hoog en ik heb tijdens mist of sneeuw dan ook geen of weinig problemen maar vanaf een iets lager skiniveau gaan die personen verschrikkelijk sukkelen en doen eigenlijk alles wat ze niet mogen doen zoals achteruit gaan hangen. MAAR we zijn heel beneden geraakt en de overige 3 hielden het voor de voormiddag al zeker ook voor bekeken. Dus zodoende had ik ineens wat tijd om al een deel van dit verslag te maken.
Na de middag ben ik dan alleen nog wat gaan skiën in Galtür en heb er van genoten het zicht was nog steeds niet optimaal maar de pisten liggen er uitstekend goed bij. Tegen 14u heb ik dan nog 1 klant kunnen oppikken en heb ik er maar een 2u les namiddag van gemaakt, nadien zijn we iets gaan drinken op de piste in de lievevrouwenhemel, gezellig en daar toch eerlijke prijzen achteraf zijn de andere 2 monitoren met nog 4 personen van hun groep ook afgekomen en hebben we er een super après van gemaakt. Tegen 18u30 de afdaling begonnen een douche genomen en weer heerlijk gegeten.
Dinsdag zijn we dan naar Ischgl gegaan en doorgestoken naar Samnaun waar ik dan ook meteen enkele taxfree inkopen heb gedaan. We zijn naar Samnaun geskied over overwegend blauwe pisten de afdaling naar Zwitserland zelf is een rode maar leuke, brede piste n°80. Tot 13 u hadden we zon en daarna trok alles dicht en de meesten van mijn groep gingen weer aan de sukkel. Om 15u begon het te sneeuwen en kwam er een koude wind opzetten. Tips geven en voorskiën hielp niet want op die leeftijd hebben ze blijkbaar een skitechniek aangeleerd en willen daar niet meer van afwijken ook al weten ze dat ze bij mindere condities in de problemen komen.
Tegen 16u iedereen afgezet aan de baklift boven om terug naar Ischgl centrum te gaan en samen met een andere monitor de dalafdaling naar Ischgl gedaan. Super en eens gas kunnen geven, Topie.
Onze volledige route: Vertrokken met de bus vanuit Galtür  in Ischgl niet afgestapt aan de eerste baklift A1 Sivrettabahn maar aan de A2 Pardatschgratbahn (4 persoons baklift) omdat daar minder volk staat  geskied naar Idalp via de blauwe 6  lift B2 Filmjochbahn (4 pers.zetellift)  blauwe 62 geskied naar Alp Trida  lift N4 Viderjochbahn 1 (6 pers.zetellift)  geskied blauwe 71  lift O1 Greitspitzbahn (6 pers.zetellift)  geskied 15 rood over in blauw 22  lift D1 Palinkopfbahn (4 pers.zetellift) naar Palinkopf 2864m hoogte  geskied rood 80 is de Dutyfreerun naar Samnaun dorp op 1848m, hier iets gegeten en inkopen gedaan in Smugglerhof  lange blauwe piste waar je regelmatig moet bijsteken naar de L1 lift Doppelstöckige Pendelbahn waar 180 personen in kunnen  geskied blauwe 69 tot lift N1 Flimsattelbahn (4 pers.zetellift)  geskied blauw 11 tot Idalp  Lift A1 Silvrettabahn (24 pers. Baklift) terug naar Ischgl dorp.
Ik ben vanaf Idalp naar beneden geskied via de rode 1 naar Ischgl die er op het einde van de dag uiterst leuk bijlag.
Woensdag zijn we terug een dagje gaan skiën naar Galtür en daar het zicht ook weer niet optimaal was bleven mijn skiërs in het hotel, samen met een andere groep waar het tempo hoger lag meegegaan. Na de middag zijn we op de afdaling naar de baklift van Galtür gestopt omdat er een snowboardster op de grond lag. Het meisje had heel veel pijn en dus direct de hulpdiensten laten verwittigen, ook de ski’s in kruis op de piste gezet en het meisje ondergedekt met een thermodeken dat ik steeds bij me heb. We zijn tegen haar blijven praten en ondertussen was haar vriend ook gearriveerd, de hulpdiensten kwamen eraan met een scooter en toen hebben we heel voorzichtig terwijl we haar rechterarm immobiliseerde recht gekregen. Ze kon niet op de scooter gaan zitten dus hebben we haar tot aan het Almhof gebracht waar de ambulance klaarstond. ’s Avonds hebben we het meisje nog terug gezien en bleek haar schouder uit de kom te zijn geweest, maar het schouderblad zat onder de oksel. Men heeft in het hospitaal alles terug in mekaar getrokken onder volledige verdoving. De dame bedankte ons voor de geleverde eerste hulp en bijstand. Et voilla daar doen we het voor.
Donderdag zijn we terug naar Ischgl gegaan met 2 nieuwe mensen in mijn groep en het was ook weer leuk skiën wel was het gevoelig kouder geworden -20°C. Daarom 10u30 een 1e stop gemaakt omdat ook bij mij mijn gezicht een beetje gevoelloos werd. Daar na er weer een leuke dag van gemaakt in Ischgl.
Vrijdag zijn we terug in Galtür gebleven en door de nog koudere temperaturen -25°C was mijn groepje weer flink uitgedund, een keertje richting stuwmeer geskied waar een uiterst brede piste je uitnodigt om lekker te carven.
Zaterdag zijn dan de afspraken gemaakt om hoe laat we de bus gingen laden en hebben we nog in Galtür geskied tot ongeveer 15u. Ski materiaal nog wat laten drogen, gedoucht, hapje gegeten en daarna de bus ingeladen en vertrokken richting België.
Het was een leuke kennismaking met Galtür en Ischgl en komende vrijdag vertrek ik terug voor een shortski.
Nog even meegeven maandag naar het hospitaal geweest en bleek ik met enkele gebroken ribben te zitten tgv mijn kleine uitschuiver voor de vakantie. So what we zijn geen watje.

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 20:41

Leuk verhaal

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Plaats een reactie