Road en Snow Tripping in Noorwegen - Geilo 28 en 29 april 2012

Dit onderwerp gaat over de bestemming Geilo en Geilo

Als we op zaterdagmiddag 28 april het Oslofjord opvaren is het windstil, zonnig en lekker warm op het panoramadek van de Stena Saga. We glijden op 25 meter hoogte langs de vele zeilbootjes, de eilandjes en de heuvels bestrooid met vakantiehuizen en stomen op naar een prachtige aankomst om zes uur in Oslo.

We hebben nog een flinke rit van 250 km voor de boeg naar ons overnachtingadres. De Fiat Panda is voller dan volgepakt. De zitverhoger van mijn dochter is vervangen door een kussensloop gevuld met beddengoed. Onze vakantiedochter zit op de dekens. Onder de voorstoelen liggen etenswaren. Bij mijn vrouw staat de proviand voor onderweg. Gebundelde in een oud gordijn liggen de ski’s over de achterbank en tussen de voorstoelen. En achter in de bagageruimte ligt de slee, 3 sporttassen, boodschappentas met eten en kookgerei, koeltas en een groot aantal kleinere plastic tasjes met spullen waarmee de holtes in de bagageruimte gevuld zijn.

null

We maken een korte stop bij Utoya. Mijn gedachten dwalen af naar de reis die we oorspronkelijk met een inmiddels overleden vriend wilden maken in de zomer van 2005, ware het niet dat een week daarvoor onze tweede dochter te vroeg ter wereld kwam en kort daarop overleed. Gestaag stijgend, langs vele meren, rijden we verder naar onze eerste overnachting in Hovet.

Zondag 29 april rijdt mijn vrouw de Fiat zo hoog mogelijk tussen de pistes van Geilo. Sinds een week is het skigebied gesloten, maar op donderdag lag er nog volop vers gevallen sneeuw in het dorp. Twee dames liggen bij de voordeur van hun huis in bikini van de aankomende zomer te genieten. Ik stap uit de auto en klim verder over de nog harde piste. Met de ski’s over mijn schouder, ga ik de winter tegemoet, naar de top op 1080 m hoogte. Langlaufers zijn volop actief in het hoogland met uitzicht op de afgeronde top van de bijna 2 km hoge berg in het achterland. Wat een geweldig uitzicht op het meer van Geilo en het aan de overzijde van het meer gelegen tweede skigebied. En wat een lekkere sneeuw, tijdens de drie lange en twee korte afdalingen die ik maak! Zelfs de laatste paar 100 meters door de slush kunnen mijn euforie niet temmen.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 20:38

Volgende week plaats ik de volgende delen van het reisverslag, te beginnen met:

null

Erg leuk reisverslag! Ik ben afgelopen zomer ook naar Noorwegen gereist. Helaas niet om te skieën, maar dit lijkt mij nog wel eens leuk. We zijn veel langs skigebieden gereden en wat mij vooral opviel is dat er veel korte pistes zijn. Is dit juist, of zijn er ook wel langere pistes?

De nachtwaker is terug :)

Wat edit en plaats jij toch strakke filmpjes zo 's nachts. Like!

Dank voor het verslag Paul! Bijzonder toevallig dat ik vandaag al de filmpjes op je Youtube pagina had gevonden. Maar super om er nu dus ook het verhaal erbij te lezen. Hoelang heb je totaal over de klim gedaan als ik vragen mag? Gezien 2km toch wel flink de hoogte in is. Ik verheug me in ieder geval op de andere verslagen.

Jurjen je hebt helemaal gelijk wat betreft de korte pistes. In Geilo is de langste afdaling bijv. 2 km lang. Daarentegen valt er volop off-piste te skiën

Maar alle skigebieden waar ik tijdens deze reis (gratis) heb geskied hebben compleet andere weidse uitzichten als de gebieden in de Alpen. De bergtoppen zijn meer afgerond en lang niet zo hoog.

Verder is de opzet van de skicentra heel anders. Zo is er bijvoorbeeld een mix van vakantiehuisjes tot vakantievilla met de skipistes. Een paar keer heb ik gezien dat de villa’s zelfs een semi-privé piste hadden.

Martijnski, ik moest wel een nacht doorhalen. Ik ben al zo lang bezig met de montage van de video’s. Inmiddels benadert de montage qua tijd onze vakantie in Noorwegen. Ik ben blij dat ik in ieder geval 2 van de waarschijnlijk 9 Noorse episodes klaar heb:)

Rene, bij veel skigebieden reed mijn vrouw mij omhoog. Soms weer afdalend als we niet bij een piste of hoog genoeg uitkwamen en dan weer zoekend naar een nieuwe weg naar boven. Bij Geilo konden we tot 870 m hoogte komen met de auto en moest ik klimmen tot 1080 m om af te kunnen dalen tot 800 m.

De berg in het achterland van bijna 2 km hoogte is niet ontsloten als skigebied. Langlaufend kom je er het dichtste bij.

Omcirkeld is het gebied waar ik heb geskied en in het achterland is de hoge bergtop (1933 m):

null

Plaats een reactie