Gitschberg-Jochtal 5 maart 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Gitschberg Jochtal

Gitschberg-Jochtal 5-3-'14:

null

Wat een verrassing vandaag! Een totaal onverwachte en prachtige skidag in Gitschberg-Jochtal. 's Ochtends bij het ontbijt hadden we overleg over wat we gingen doen deze dag. Met een heerlijk vers broodje met Nutella, een glas Tirol Milch en op de tv de Feratel beelden begon de dag in ieder geval al goed. Helaas was het net zoals gisteren zwaar bewolkt in het Stubaital, zo af en toe begon het even hard te sneeuwen.

Na een heleboel webcams van de mistige Noordalpen kwam Ratschings langs. Tot onze verbazing zagen we daar toch echt wat blauwe lucht. Meteen kwamen we op het idee om naar de Zuidalpen te rijden, waarom niet even een uurtje rijden voor een prachtige dag?! Maar waarnaartoe?
Een combinatie van het skigebiedje van Ladurns en Rosskopf (Sterzing) was al eerder besproken. Ideaal voor vandaag dus! dachten we…
Na het ontbijt stapten we snel de auto in om de grijze Noordalpen te verlaten voor een dagje voorjaarsskiën in de Zuidalpen.

Eenmaal op de Brennerautobahn richting de grens begon het al langzaamaan op te klaren. Maar na de grens bleef het nog steeds redelijk bewolkt. Je kon zien dat het in Ladurns nog steeds aan het sneeuwen was, en in Sterzing zag het er ook niet veel beter uit. Tja, wat nu? In de verte zagen we toch echt blauwe lucht. Ja, dan rijden we maar door! Maar waar naartoe? Val Gardena is weer net te ver, Bruneck ook…Het was even goed nadenken over welke gebieden er nog meer in de buurt liggen. Ineens schoot Gitschberg-Jochtal me te binnen van een pistekaart die ik ooit eens had gezien. Ik wist ook nog dat er onlangs een gondel is gebouwd tussen de 2 gebiedjes waardoor het samen toch een behoorlijk gebied is! Perfect dus!

Pistekaart:
http://www.skigebiet-gitschberg-jochtal.com/media/17d343ed-a…

Site skigebied:
http://www.skigebiet-gitschberg-jochtal.com/en/ski-region-gi…

Prijs dagpas volwassenen:
€41,-

Weer/Temperatuur:
De hele dag een afwisseling van bewolking en zon. In Jochtal werd het wat meer bewolkt en vroeg in de middag begon het daar zelfs even te sneeuwen. Wel bleef de zon schijnen waardoor die sneeuwval heel apart was. Gitschberg had in de namiddag veel zon.
Dal: Mühlbach - Rio di Pusteria (700m): 13°C
Midden: Meransen - Maranza (1400m) : 6°C
Top (2500m): -2°C

Sneeuwcondities:
Onderin wat papperig in de namiddag. Door de goede ligging van de lagere pistes bleven ze nog lang goed. Bovenin de gebieden was het gewoon super skiën met strakke pistes.

Wachttijden:
Overal maximaal 2 stoeltjes/gondels. Bij de Hinterbergbahn (Jochtal) iets meer.

Beste piste:
Rode 20 (Gitsch)

Slechtste piste:
onderste gedeelte rode 4 (Talabfahrt Jochtal)

+/-:

  • Weer
  • Sneeuwhoeveelheden
  • Rustig
  • Landschap
  • Verbinding tussen de 2 gebieden
  • Zeer moderne en snelle liften voor een redelijk onbekend gebied
  • /

Skiline (iSki):

null

GPS (iSki):

null

^iSki Jochtal gedeelte

null

^iSki Gitschberg gedeelte

null

^iSki totale dag

Gemiddelde snelheid incl. liften: 19 km/h
Maximale snelheid: 87 km/h
Hoogste punt: 2505 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 8661m
Aantal liftfahrten: 29
Pistekilometers: 40,16 km

De foto’s:

null

^Mühlbach - Rio di Pusteria

null

^Het lifthuisje voor de Pendelbaan vanuit Mühlbach naar Meransen. Zo te zien wonen er gewoon mensen in dat huis, dat wil ik ook! ;)

null

^De 12-PB met nog oude betonnen palen (bouwjaar 1957). Je kunt ook eventueel naar boven rijden en bij de Bergbahn in Meransen je auto te parkeren. Wij kozen toch liever voor zo’n mooie lift :)

null

^Bovenaan de Nesselbahn in het hoofdgebied van Gitschberg

null

^Zoom naar de Gitschberglift

null

^Een fenomenaal uitzicht op de Dolomieten heb je hier in het hele gebied. Hier op deze foto o.a. de Peitlerkofel (2875m), Furchetta (3025m), Sass Rigais (3025m) en rechts de Langkofel (3181m) bij Val Gardena.

null

^In het midden zijn ook de Sextner Dolomieten (o.a. de Drei Zinnen) zichtbaar, rechts is o.a. de Tofane (3244m) te zien. Je kunt hier dus echt bijna heel de Dolomieten zien, echt geweldig!

null

^De helaas gesloten Mitterwiese sleeplift. Lawinegevaar? Er ligt hier in ieder geval genoeg sneeuw, zoals je kunt zien. De pistemarkeringen zijn bijna verdwenen in de sneeuw.

null

^Ook dit jaar ligt er weer een laagje Saharazand op de sneeuw

null

^Talstation Mitterwiese sleeplift

null

^Talabfahrt naar Meransen, een pad naar beneden, maar alles is beter dan met de gondel terug!

null

^ Links Jochtal, Rechts Gitschberg

null

^Gaisjochbahn richting Gitschberg, de nieuwe verbinding tussen de 2 gebieden (bouwjaar 2011)

null

^Maar nu gaan we de andere kant op!

null

^Mittenstation Schillingbahn, hier stappen de meeste beginners uit, want het bovenste gedeelte van de afdaling is wat steil

null

^Het bovenste gedeelte van de afdaling bij de Schillingbahn

null

^En de andere kant op gekeken richting Vals (Jochtal). Een prachtige beginnershelling! Lekker breed en lang ook! Op de achtergrond zie je de rode 4

null

^Zoom op de rode 4, helaas lag hij er al vroeg slecht bij

null

^Onderaan de beginnershelling (blauwe 2) in Vals

null

^Talstation Schillingbahn

null

^De weg oversteken, en je bent bij de Jochtal gondel

null

^Bovenaan de Jochtal gondel met uizicht op de rode pistes 7 en 8 bij de 6-CLD/B Hinterberg

null

^Op de voorgrond de Hinterberg stoeltjeslift met de rode 8, daarachter de pistes 11, 12 en 13 bij de Steinermandlbahn

null

^Zoom Steinermandlbahn, prachtig off piste terrein hier. Inmiddels is het een grote buckelpiste geworden

null

^Zoom naar het Gitschberg gedeelte

null

^Natte sneeuw lawine

null

^Onder aan de Hinterbergbahn

null

^Steinermandlbahn

null

^Rode piste 7, zeker het onderste gedeelte is het eigenlijk gewoon blauw

null

^Blauwe 11

null

^Hinterbergbahn

null

^Net voor het bergstation, rechts ga je weer terug naar de Jochtal gondel

null

^Bergstation Jochtalbahn en het touwliftje

null

^Steinermandlbahn met de zwarte pistes 12 en 13, achterin de Langkofelgruppe (Val Gardena)

null

null

^Hinterbergbahn met achterin het gedeelte van Gitschberg

null

^Ochsenalm (2050m)

null

^Skigebied Rosskopf (Sterzing) ligt weer even in de zon, maar even later kwam de sneeuw toch over de hoofdkam heen en kwam het zelfs even tot aan het skigebied Jochtal

null

null

^Steinermandlbahn met de zwarte 12 en 13

null

^Zoom Sextner Dolomieten, zelfs de pistes bij Vierschach en Sexten zijn zichtbaar (50 km hemelsbreed)

null

^Zwarte 12, heerlijk steil, maar jammer genoeg erg kort

null

^Het funpark van Jochtal, ook in Gitschberg hebben ze een funpark

null

^Blauwe 11/10

null

^Linderalm, een aanrader!

null

^Steinermandlbahn vanuit de Linderalm

null

^Steinermandlbahn

null

^Genoeg sneeuw hier!

null

null

null

^Skigebied Plose/Brixen vanaf de top van de Stoanamandl

null

^Seiseralm is hier duidelijk zichtbaar

null

^Naar het zuidwesten gekeken, Jakobsspitze (2741m) en Tagewaldhorn (2708m)

null

^Naar het westen gekeken, Penser Joch met rechts het skigebied Rosskopf (Sterzing)

null

^Rosskopf

null

null

^Bergstation Steinermandlbahn

null

^Stoanamandl

null

^In het midden is het dalletje bij de Schillingbahn goed zichtbaar (rode 3/blauwe 2)

null

^Blauwe 11

null

^De sneeuw komt dichterbij!

null

^Bergstation Jochtal

null

^Toppertje! De zwarte 12

null

^Funpark en rode 9

null

^Bergstation Hinterbergbahn vanuit het dalstation van het touwliftje, hiermee moet je omhoog om terug bij het bergstation van de Jochtalbahn te komen.

null

null

^Jochtalbahn

null

^Genoeg sneeuw!

null

^Oude sleeplift

null

^We nemen afscheid van het Jochtal gebied en gaan verder richting het Gitschberg gedeelte

null

^Rode 4 met links aan de andere kant de rode 3/blauwe 2 bij de Schillingbahn

null

^Zoom vanaf de rode 3 richting de Steinermandlbahn

null

^Rode 3

null

^Een grote lawine is hier onlangs de piste op gegaan

null

^de blauwe 1 onder in Vals, ook al een prachtige helling voor beginners!

null

^Tasalift

null

^Genieten :)

null

^Het laatste stukje gaat nog even door het bos

null

^En dan sta je weer op de brede blauwe 1

null

^En naar beneden gekeken

null

^In de Schillingbahn, door de zuidhelling zijn er hier veel lawines geweest

Dat was het Jochtal gedeelte, nu over naar het Gitschberg gedeelte:

null

^Onder bij het plateau in Meransen

null

Een sprong naar het hoofdgebied van Gitschberg:

null

^De lift naar het hoogste punt van het gebied (2510m), de Gitschberglift. Rechts de heerlijk brede rode 20

null

^Mitterwiese vanuit de Gitschberglift

null

^Off piste terrein onder de Gitschberg

null

^Heerlijk die zon :) Iets verder naar het noorden zit je in de sneeuw, en iets verder naar het zuiden zit je in de bewolking. Wat een geluk :D

null

^Vanaf de Gitschberg richting de Oostenrijkse grens met de föhnmuur duidelijk zichtbaar. Net in die föhnmuur ligt de Hochfeiler (3510m), de hoogste berg van de Zillertaler Alpen.

null

^Een mooie schneewechte

null

null

^Pustertal

null

^Kronplatz - Bruneck in het midden

null

^Langkofelgruppe inmiddels in de wolken

null

^Bergstation Gitschberglift met helemaal in het midden Brixen, zo’n 2 kilometer lager.

null

^Bergtop Gitschberg

null

null

^Wat een panoramaberg!

null

^Jochtal gedeelte

null

null

null

null

^Diepteblik naar het plateau van Meransen met de Brunner sleeplift

null

^Breitebenlift

null

^Bergstation Nesselbahn vanuit de Breitebenlift

null

^Ook hier veel lawines

null

^Rode 20

null

null

null

^Een heerlijke lift met een heerlijke panoramapiste

null

null

^De zwarte 23 had wat last van de zon, hier werd het onderin heel zwaar skiën

null

^Sergerwiese

null

^Sergerwiese

null

null

^Een heerlijke sleeplift :)

null

null

^Bergstation Sergerwiese

null

^Talstation Bergbahn

null

^Meransen in de namiddag

null

null

^Zoom Gitschberg

Conclusie:

Ja, het is moeilijk om het in woorden op te schrijven, want wat was dit een fantastische skidag. In het hele gebied een prachtig uitzicht op o.a. de Dolomieten, perfecte pistes, goede weersomstandigheden en heerlijke liften. Wat hebben ze het goed gedaan om deze 2 pareltjes met elkaar te verbinden zodat het een geweldig skigebied wordt. Met de Dolomiti Superskipass kun je in 12 skigebieden, waaronder dit skigebied, van 1200 pistekilometers genieten. Dit gebied is dus ideaal voor iedereen. Voor gezinnen met kleine kinderen heb je prachtige brede oefenhellingen. Voor de gevorderden die na een paar dagen iets anders willen kunnen naar bijvoorbeeld Kronplatz, Val Gardena, enz.

Ik ga eens kijken of het mogelijk is om met kerst hier een week te gaan skiën, het is me heel goed bevallen hier. In combinatie met wat andere gebiedjes van de Dolomiti Superskipas zal ik zeker een topweek hebben hier.

morgen Muttereralm en Axamer Lizum 6-3-'14

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 16:23

Wederom prachtige foto’s! En mooi verslag in het algemeen!

"^Steinermandlbahn met de zwarte 12 en 13" bij deze foto lijkt het alsof de wolken op de berg rusten.

Go with the snow!

Wow wat een heerlijk verslag! Echt veel mooie foto’s! Dat lijkt me echt geweldig gewoon gaan rijden naar waar de zon schijnt :P
Ook mooi dat je zoveel andere gebieden kan zien!
Hoe lang was 't eigenlijk rijden?

Gang is alles

Dankjewel!!
@Mattz, inderdaad! ;)
@Jesper, ongeveer een uur volgens mij, het viel goed mee!

Wat een hoop foto’s!
Wel tijd gehad om te skien tussen het fotograferen door? Haha.

In ieder geval bedankt.

@Ronald16 HenriS is erg snel! Hij moet vaak wachten op de anderen… Die wachttijd is perfect te benutten om wat prachtplaatjes te schieten!:D

Mooi verslag weer hoor @HenriS! De mooiste dag?

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

wederom veel dank …
prachtige foto,s

Ik zou er graag nog wat aan toe willen voegen! Het was zo’n geweldige dag in een prachtig skigebied!

null

^^ 's Ochtends laaghangende bewolking en wat sneeuwval in Neustift im Stubaital. Nee bedankt! Wegwezen hier!

Het begon al fantastisch met de eerste lift van deze dag, de 12-PB Mühlbach - Meransen. Deze moest ons vanuit het lenteachtig dal op 772 meter hoogte naar de sneeuw brengen. Mijn eerste tripje in een soortgelijke pendelbaan!

null

null

^^ Zicht richting dal. Jammer dat de ruiten zo vies/bekrast waren…

null

^^ Best wel krap, maar gelukkig wel snel!

null

^^ Aangekomen in Meransen. Het bergstation van de pendelbaan ligt in het midden, onderaan de weg. Om bij de pistes te komen moet je hier een klein stukje bergop lopen.

null

^^ Je komt dan bij de Brunnersleeplift uit. Dit is een oefenliftje. Vanuit hier kun je vervolgens naar de 8-EUB ‘Bergbahn’ skiën, welke je in het eigenlijke skigebied brengt.

null

^^ 8-EUB ‘Bergbahn’ met een blik op Meransen.

null

^^ Vanuit de 8-EUB ‘Schillingbahn’ een zicht op Vals met oefensleeplift ‘Tasa’.

null

^^ Henri in actie met de camera op de fantastische uitzichtsberg Gitsch.

null

^^ De rode 20 met zicht richting Brixen diep in het dal, en rechts op het witte plateau Meransen

.

null

^^ Wat verder naar beneden de mooi tussen de bomen gelegen zwarte 23…

null

^^ … met daarnaast de prachtige 1-SL Sergerwiese.

null

^^ Wie wil er hier onder aan de Gitschhütte nu niet in de ligstoel liggen met een heerlijk zonnetje?

null

^^ De rode 24 bij de Pichlerhütte (1918 meter). Rechtsonder het middenstation tussen de 8-EUB’s ‘Bergbahn’ en de ‘Nesselbahn’, en het station van de verbindings-8-EUB ‘Gaisjochbahn’.

null

^^ Downtown Meransen 's avonds, met de Brunnersleeplift op de voorgrond.

null

^^ En op de Brennerpas kwamen we 's avonds weer in de sneeuwval terecht, welke we 's ochtends ontvlucht waren!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Prachtige foto’s!

Ziet er zeker leuk uit! Niet echt een gebied voor een week, maar zoals jij had gedaan voor een dag. Ik kijk uit naar je volgende verslag!

Carnas on Tour

wat een interessant gebied! nooit van gehoord of wat van gezien, maar de pendelbahn heb ik wel heel vaak gezien vanuit dat huis! mooie verbinding en ziet er ook lekker ruim uit!wat een fenomenaal uitzicht heb je vanuit dit skigebied zeg! prachtige plaatjes dan ook weer van jullie beiden.

@HenriS hoe komt het dat jij de naam van ongeveer elke berg in de alpen weet?

Certified ski-boy, glijbewijs

Dankjewel!!

@Mattz, inderdaad! ;)

@Jesper, ongeveer een uur volgens mij, het viel goed mee!

HenriS op 12 mrt. 2014 22:54

ooh dat valt wel mee!

Gang is alles

Mooi hoor jongens!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik zou er graag nog wat aan toe willen voegen! Het was zo’n geweldige dag in een prachtig skigebied!

[

SnowJan op 13 mrt. 2014 03:19

Mooie foto’s Jan!

Gang is alles

@ThijsMeeusen & @Jesper Bedankt!:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Jorian, grotendeels opzoeken, en een fotografisch geheugen is ook wel handig hierbij…
Helaas heb ik dan geen fotografisch geheugen bij schoolwerk, das dan weer jammer… ;)

@Jorian, grotendeels opzoeken, en een fotografisch geheugen is ook wel handig hierbij…
Helaas heb ik dan geen fotografisch geheugen bij schoolwerk, das dan weer jammer… ;)

HenriS op 15 mrt. 2014 17:51

haha, heb ik ook met heeeel veel dingen, behalve school én bergnamen, maar dat komt omdat ik me in beide niet volledig interesseer (het een wat meer dan het ander)

Certified ski-boy, glijbewijs

Leuk verslag en mooie foto’s. Leuk dat jullie steeds een ander skigebiedje kiezen. Dat zou ik ook ooit nog wel eens willen doen.

Leuk verslag en mooie foto’s. Leuk dat jullie steeds een ander skigebiedje kiezen. Dat zou ik ook ooit nog wel eens willen doen.

joepiedepoepie op 15 mrt. 2014 20:29

Lijkt mij ook erg leuk om te doen!
Wanneer gaan we ? :D

Gang is alles

@Joepiedepoepie
Zeker een keer doen! Het was me heel goed bevallen! Alleen we zijn er wel achtergekomen dat het plannen van de dagen nogal lastig is als je met wat meerdere mensen bent. We hadden het van tevoren helemaal anders gepland ;)

Leuk verslag en mooie foto’s. Leuk dat jullie steeds een ander skigebiedje kiezen. Dat zou ik ook ooit nog wel eens willen doen.

joepiedepoepie op 15 mrt. 2014 20:29

Lijkt mij ook erg leuk om te doen!
Wanneer gaan we ? :D

Jesper op 15 mrt. 2014 22:02

goeie vraag

Certified ski-boy, glijbewijs

@ HenriS Je zal inderdaad een beetje flexibel moeten zijn. Ik kijk altijd het weer aan en maak afhankelijk daarvan mijn keuze voor de dag. En dan nog kan het weer anders lopen dan gepland. Ik vind dat wel relaxed, t’is toch vakantie:-)
@Jesper Eerst moet mijn polsje het weer goed gaan doen en dan gaan we:-)

Ik vond het echt een supermooi verslag ;) heel leuk om te lezen!

@ HenriS Je zal inderdaad een beetje flexibel moeten zijn. Ik kijk altijd het weer aan en maak afhankelijk daarvan mijn keuze voor de dag. En dan nog kan het weer anders lopen dan gepland. Ik vind dat wel relaxed, t’is toch vakantie:-)

@Jesper Eerst moet mijn polsje het weer goed gaan doen en dan gaan we:-)

joepiedepoepie op 16 mrt. 2014 21:57

Isgoed

Gang is alles

Plaats een reactie