Ideaal skiën met kleine kinderen (Zwitserland/Frankrijk)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Grächen

Ik ga het hier ook eens proberen! Ik heb al veel topics doorgelezen en die focussen over het algemeen erg op Oostenrijk.

Ik zoek een (relatief) rustig skigebied voor met kleine kinderen in Frankrijk of Zwitserland (50-100 km pistes).

Het liefst zou ik de kinderen minimaal 3-4 uur laten lessen per dag. Wat mij opvalt is dat sommige gebieden dan een middagspauze van 1,5 uur hebben. Mijn ervaring is dat kinderen zich dan enorm gaan vervelen. Vanaf 1000 uur, 3,5 uur les of van 10-15uur les zou ideaal zijn.

Dus: wat zijn jullie ervaringen met ideale skigebieden voor kleine kinderen (5-7-10 jaar) in Zwitserland/Oostenrijk?

Eisen:

  • eenvoudig te bereiken kinderland / liften zonder auto of skibus
  • beperkte wachtrijen / drukte
  • beperkte groepen (dit jaar 11 kinderen in Meiringen…)
  • minimaal 3 uur effectief les
  • liefst nederlandse taal machtig
  • max 900km van Utrecht

Alvast bedankt voor 't delen!

Grindelwald en dan Firstgebied. Ideaal voor kinderen en zelfs een tempo 30 piste. Maar voor gevorderden ook leuk door de paar pittige zwarte en rode pistes.

Mr. Slow

In mijn herinnering is First een enorm gedoe om boven te komen. Allemaal op t zelfde moment bij de gondeltjes om boven te komen. Enorme wachttijd en lange lift…

Of is er iets veranderd?

Dat onze kinderen klein waren zijn we twee jaar in Grächen geweest. Appartement dicht bij de piste zo konden we af en toe ook thuis eten. Voor de liften heb je familie skipassen, heel voordelig.
De kinderen toen 10,10 en 12 skieden daar alleen, alles komt weer teug in het dorp uit. Gezellig dorpje met wat winkeltjes. Skischool weet ik niet vlgs mij zaten ze toen niet meer op les.

Dienten Die Alte schule

Je zou ook eens naar Wengen kunnen kijken. De beginners blijven in het dorp. Met daar een babyhelling en 2 kleine sleepjes. Daarna kunnen ze het gebied in, waarbij ze altijd weer terug in het dorp eindigen.
De lessen zijn van 10.00-13.00. Zeker in het hoogseizoen zijn daar nederlandse skileraren actief.

Grachen staat op de shortlist, dank je wel. Alleen onmogelijke lestijden van 9:45-11:45 en 14:15-16:15…

Wengen (en ook Riederalp/Bettmeralp/Fiesch) is niet met de auto te bereiken. Wie heeft er ervaring met het ‘verschepen’ van alle spullen met de trein/gondel?

Riederalp is zeer goed bereiken, je zet je spullen op een karretje en dan ga je met de gondel naar boven. Eenmaal boven aangekomen word alles voor je geregeld.

#wintersport verslaafd

Wengen ook uitstekend geregeld, elektrische karretjes e.d.
Grindelwald is wel met de auto te bereiken en vanuit daar kan je zowel naar Männlichen als First.
First valt wel mee met de drukte, ben er tweemaal geweest dit jaar en geen wachttijden meegemaakt. In de vakanties zal het wel wat drukker zijn maar nog niet extreem.

Mr. Slow

Dank Quick en Coen voor jullie reacties… Vraag mij af of ik nu zoveel meeneem met 3 kinderen of… Misschien moeten we t eens proberen ;)

In mijn herinnering is First een enorm gedoe om boven te komen. Allemaal op t zelfde moment bij de gondeltjes om boven te komen. Enorme wachttijd en lange lift…

Of is er iets veranderd?

Gast761 op 26 mrt. 2014 21:01

Ik ben al meerdere keren in dat gebied geweest, zowel zomer als winter (jan, mrt) maar kan echt niet zeggen dat de First Bahn een "enorm gedoe" is.
Maar wellicht is je definitie van "enorm" anders dan de mijne

Rob

Als je lekker rustig wil zitten kijk dan ook eens naar Val d’Anniviers. Niet bekend onder nederlanders maar wel mooi. Vooral st-luc heeft mooie beginnerspistes.

Je geeft aan niet naar Oostenrijk te kijken.
Vraag is waarom.
Oostenrijkers zijn iets klantgerichter, de Oostenrijkse gebieden ook meer up to date.
En misschien dus ook wel betere/slimmere kinderfaciliteiten…
Er zijn ook meer (Nederlandstalige) kinderen in Oostenrijk, helpt ook…

In Oostenrijk voel ik me inderdaad als klant behandeld; dit in tegenstelling tot Zwitserland en Italie.
Daar voel ik me als gast behandeld …

Je geeft aan niet naar Oostenrijk te kijken. Vraag is waarom. Oostenrijkers zijn iets klantgerichter, de Oostenrijkse gebieden ook meer up to date. En misschien dus ook wel betere/slimmere kinderfaciliteiten… Er zijn ook meer (Nederlandstalige) kinderen in Oostenrijk, helpt ook…

Gast356 op 29 mrt. 2014 10:23

In Oostenrijk voel ik me inderdaad als klant behandeld; dit in tegenstelling tot Zwitserland en Italie.
Daar voel ik me als gast behandeld …

Verder kun je je afvragen of "meer Nederlandstalige kinderen" in het voordeel of in het nadeel werkt.

Rob

@RCGrootveld: De door topicstarter genoemde kinderskilestijden zijn noch klant-, nog gastgericht…
Die zijn, zo schat ik in, vooral op het personeel gericht…

Ik ben ook niet zo gek op "nederlandstalige gebieden", maar als ik kinderen zou hebben, dan zou ik wel de voordelen zien.

In het algemeen: er zijn zeker bepaalde voordelen in Zwitserland te bedenken, maar in het algemeen moeten ze in veel plaatsen in CH toch opletten dat ze boot niet gaan missen.
En aangezien de Zwitsers nu ook hun bankgeheim gaan verliezen, kunnen ze gaatjes ook niet meer opvullen met hun zwarte geld…
Wordt in interessant om te zien hoe het de komende jaren met Zwitserland zal gaan…

Ik ben ook niet zo gek op "nederlandstalige gebieden", maar als ik kinderen zou hebben, dan zou ik wel de voordelen zien.

Ik denk dat het voor de algemene ontwikkeling van een kind (en die van de ontwikkeling van het taalgevoel in bijzonder) beter is om juist niet naar "Nederlandstalige" gebieden te gaan.

Veel mensen in mijn omgeving spreken "vloeibaar" meerdere talen, allemaal mensen die in hun jeugd (jaren 60-70) regelmatig in het buitenland vertoefden. Dit in tegenstelling tot hen die naar "de Veluwe" o.i.d. gingen. Met wat steenkolenengels houdt het meestal wel op.

Om op Zwitserland terug te komen:
Ik denk dat dat wel losloopt en eerder een positieve invloed zal hebben. En die eerste ervaringen heb ik zelf al mogen ondervinden.

Rob

Oh, dus de kinderen moeten op vakantie ook alweer presteren.
En 's avonds de viool- de tennis- en de blokfluittechniek bijhouden…?

Leg de Ritalin alvast maar klaar!

Hou-toch-op!

Oh, dus de kinderen moeten op vakantie ook alweer presteren.
En 's avonds de viool- de tennis- en de blokfluittechniek bijhouden…?

Leg de Ritalin alvast maar klaar!

Hou-toch-op!

Gast356 op 29 mrt. 2014 22:58

Had ik het over "presteren" dan ?
Kennelijk is "presteren" voor u identiek aan "spelenderwijs leren"

Rob

Dank voor jullie reacties, t neemt een bijzonder richting ;).

Nog even reageren op RCGrootveld mbt Grindelwald. Ik ben een groot fan voor Grindelwald. Hier als het ware opgegroeid… Maar om te skiën met 3 kleine kinderen vind ik het niet handig. Druk in de dorpsstraat, voor t liftgebouw, iedereen die op t zelfde moment naar boven wil, een lange reistijd, etc.

Ik lever kleine kids tot 6-7 jaar graag wat relaxter af… Dank voor alle input!

Nog even een tip uit Oostenrijk: See
Wij zijn er net geweest, Er vertrekt 1 lift naar boven, daar vind je de skischool, skihuur en daar komen ook alle pistes terug bij elkaar uit. Het is een klein skigebied (30km) waar je elkaar niet kan verliezen. Op 15 minuten rijden met de skibus of auto zit je in Ischl, moest je daar zin in hebben.
Lessen in de skischool zijn van 10u tot 12u en van 13u tot 15u.

Ik vind het maar apart dat mensen met een gezin zoveel eisen kunnen hebben. Als je echt wilt dat je kinderen niet in een te grote groep zitten én minimaal 3 uur les moeten hebben én ook nog eens een nederlandstalige/sprekende leraar moeten hebben, kies dan gewoon voor privéles. Kun je allemaal prima regelen in de meeste (oostenrijkse) gebieden.

Volgens mij heb je de beperkte wachttijden bij de liften alleen buiten het hoogseizoen (dus buiten de schoolvakanties). En 3 kinderen lijkt mij altijd wel een gedoe om ergens te komen, dus daar zou je denk ik toch wat water bij de wijn moeten doen.

Daarnaast geef ik RCGrootveld wel gelijk; ik ben blij dat ik altijd oostenrijkse leraren heb gehad die geen nederlands spraken (al vanaf dat ik 3 jaar oud was). Mijn duits is altijd beduidend beter geweest én ik had ook meer aansluiting tijdens de vakanties met andere kinderen (niet alleen in Oostenrijk, maar ook tijdens ander vakanties). Kinderen begrijpen meer dan je zou denken en zo pikken ze ongemerkt ook wat talenkennis op. Maar ja, de afgelopen jaren heb ik helaas al vaker geconstateerd dat kinderen tegenwoordig steeds minder talenkennis hebben omdat ze zo betutteld worden (alles moet en gaat maar in het nederlands).

Daarnaast geef ik RCGrootveld wel gelijk; ik ben blij dat ik altijd oostenrijkse leraren heb gehad die geen nederlands spraken (al vanaf dat ik 3 jaar oud was). Mijn duits is altijd beduidend beter geweest én ik had ook meer aansluiting tijdens de vakanties met andere kinderen (niet alleen in Oostenrijk, maar ook tijdens ander vakanties). Kinderen begrijpen meer dan je zou denken en zo pikken ze ongemerkt ook wat talenkennis op. Maar ja, de afgelopen jaren heb ik helaas al vaker geconstateerd dat kinderen tegenwoordig steeds minder talenkennis hebben omdat ze zo betutteld worden (alles moet en gaat maar in het nederlands).

Gast808 op 31 mrt. 2014 12:01

Dat was ook de achterliggende gedachte van mijn idee …
Heeft niets met prestatiedrang te maken. Ik vraag me zelfs af of het in een klasje stoppen van peuters van 3 geen uiting van prestatiedrang is …
Van de ouders, om zelf maar zoveel mogelijk te kunnen skien…

Rob

Daar kun je inderdaad ook gelijk in hebben. Ik heb als 3-jarige altijd een ochtend privéles gehad en nooit in een klasje gezeten (waarschijnlijk omdat dat toentertijd nog niet eens bestond). 's Middags gingen mijn ouders altijd zelf met mij skiën of iets anders doen als ik te moe was.
Als je ervoor kiest om aan kinderen te beginnen, dan zul je je er in het begin bij moeten neerleggen dat je zelf minder toekomt aan skiën en dat je meer energie en tijd moet steken in de kinderen, wat niet wil zeggen dat dat minder leuk is.

Mocht de TS nog een gebied in oostenrijk zoeken, kijk dan eens naar het Brandnertal. Kindvriendelijk, overzichtelijk, gondels gaan vanaf de parkeerplaatsen naar boven én er werken zat nederlandse skileraren in het hoogseizoen.

Tschiertschen, alleen heeft het skiegebied maar 27km piste. maar super kindvriendelijk en ook een mooie sleebaan! Als je toch meer wilt skiën kan je met een skisafari naar arosa-lenzerheide, hier kan je zonder te hoeven lopen naar toe. Dit zou je in een ochtend kunnen doen als je door skiet.

#wintersport verslaafd

Dag Gast 761,

Kijk even naar Thollon les Memises. Het ligt in Frankrijk, dichtbij de Zwitserse grens.
Afgelopen jaar ben ik hier voor het eerst geweest en het heeft mij verrast. Ik was altijd gewend om naar Oostenrijk en Zwitserland te gaan. Maar vanwege de mindere sneeuwcondities in Oostenrijk dit jaar uitgeweken naar Frankrijk. Mijn kinderen 6 en 8 jaar hebben zich zeer goed vermaakt.

De opstaplift (télécabine) is eenvoudig te bereiken, geen tot beperkte wachtrijen, goede les mogelijkheden, overzichtelijk, er is een Nederlandstalige skileraar, goed bereikbaar en 920 km vanaf Utrecht en behoort tot een van de goedkopere skigebieden 109 euro voor een weekpas / 50 km piste.

Mocht je een referentie nodig hebben voor een verblijf laat mij dan weten. Ik heb een woning gehuurd van een Nederlands gezin.

Groet,
Rik

Plaats een reactie