skiles kids maar 2 uur...en dan????

Dit onderwerp gaat over de bestemming Grächen

Wij willen misschien naar Graechen met een kind van 4,5 en een van 5,5. Maar in tegenstelling tot Oostenrijk hebben ze hier maar 2 uur les. Ik betaal echter zelf ook veel geld voor een skipas en wil wel kunnen skien. Ik kan mij niet voorstellen dat ik onze kleintjes een piste op kan nemen na 2 uur les (1e keer wintersport voor hen) toch? Wat doen mensen met kinderen na de skiles van hun kinderen?? Met hen skien? Rodelen???

Met hen skieen natuurlijk! Vorig jaar eerst met de kleine man (toen bijna 5) in NL op les. Dus in Oostenrijk ging het sneller. alleen 's morgens lessen, toch al vermoeiend genoeg voor zo’n smurfje. En 's Middags met hem van de pistes die hij met les had leren skieen. Eind van de week kon hij rood. Natuurlijk traag en lange pauzes want hij werd erg moe. Maar WEL rode pistes skieen. (En niet vergeten: belonen, belonen, belonen; zakken vol snoepjes) Ik wil graag dat mijn kids zelf inzien hoe leuk skieen is. En alleen maar les is mijns inziens wat dat betreft geen goede actie. (iig niet bij mijn kinderen.)

Dit jaar weer eerst de kleine man op les in NL. De kleine meis voor het eerst op peuterskiles. (Ze is dan 3 1/2) Ze is nogal van het harder & sneller, dus ik hoop dat ze het nu al leuk gaat vinden en ze in oostenrijk ook halve dagen op les kan. En dan lekker simpele pistetjes af glijden. Als ze het nog niets vind lekker sleeen, op plastic meuk-skietjes schuifelen, tussen de benen van de oefenweide glijden, etc.

Ah, de grijns die onder een enorme helm vandaan komt. Mooi mooi mooi.

Als je zelf wilt skieen zitten je kids toch altijd in de weg en kan je het volgende overwegen:
kids bij opa/oma parkeren;
creche in skigebied zoeken;
kids met priveelerares meegeven.

Bedankt voor deze reactie! Maar heeft hij in NL les gehad op borstelbaan of echte sneeuw? En mocht hij dan meteen les op piste ipv in zo’n speelskiland? Wat superknap dat hij na een week al rood kon skien! Dat had ik niet verwacht! Ik dacht dat 2x 2 uur nodig was om het te leren. Wij kunnen zelf niet zo goed skien en ik vind het vrij spannend om dan verantwoordelijk te zijn voor stunts van onze kinderen op de pistes, met hen in de lift etc. Ik wil echt met hen op vakantie dus een creche is voor mij geen optie.

Hoe jonger ze zijn, hoe makkelijker ze leren. Binnen een week rode piste lukt bijna altijd als ze nog jong zijn.

@Manon: Echte sneeuw. Zoetermeer. We wonen in de buurt, dus dat is dan wel handig.

Voor kids is het belangrijkste dat ze zelf willen. Een jaar eerder zat hij op skiles, maar dat was GEEN succes. Huilen, huilen, huilen, niets willen. Toen hebben we hem er af gehaald.

Als het goed is leert de kleine smurf bochtjes, en ze vallen minder hard dan jijzelf :-) Ons smurfje liet zich gewoon vallen als het te hard ging. ;-)

Onze kinderen waren 4 en 6 toen ze leerden skien. We zijn naar brixen in oostenrijk geweest. ( ned skileraren) Zo leerden ze het heel snel. Ook kiezen wij bewust voor alle dagen maar 2 uur les. Wij zijn met onze kinderen op vakantie, en dus wil ik ook van ze genieten met skien. Anders laat ik ze wel thuis bij oma. s’middags mochten de kinderen kiezen wat we gingen doen. Skien, sleeen sneeuwpop bouwen. Onze kinderen wilden alleeen maar skien en niks anders. Aan de skijuf vraag je wat ze wat goede pistes voor hun zijn om te oefenen. En de 2e dag kun je al heel leuk skien. 1 voor, en 1 achter. Ja! het tempo is veel langzamer. Maar dat vonden wij niet erg.
Je kan ze natuurlijk ook in ned. alvast een paar lessen op de baan geven. Wij zouden het erg jammer vinden als wij deze uurtjes met de kinderen gemist zouden hebben.

Goed om te lezen allemaal, krijg er helemaal zin in. Ok, gewoon de piste op dus 's middags met de kids. Maar zijn dan alle liften te doen voor beginnende ski-kids? Of zijn er liftsoorten die ik beter kan vermijden?

Het gaat hier om ouders die zelf aangeven dat ze niet zo goed kunnen skiën.En dan adviseren om met 2 kleine kinderen, die nog maar 2 uur les hebben gehad, de piste op te gaan…Dit gaat mij toch wel iets te ver. Ik zou dan in ieder geval op de oefenweide blijven. De skileraar gaat met die kleintjes ook niet de eerste dagen met ze de pistes op. Zeker niet als ze in Nederland nog nooit les gehad hebben. En als je zelf niet goed kunt skiën moet je zeker je kinderen geen les gaan geven, maar zelf op les gaan. Misschien ben ik wel iets te voorzichtig, maar ik heb vorig jaar zo’n kleine smurf, waarvan pa vond dat hij na een paar dagen les wel meekon,de afgrond in zien gaan. Hij had dus niet het benul zich te laten vallen toen hij te hard ging, maar werd doodsbang. Manon het lijkt me verstandig om gewoon aan de skileraar te vragen wat verantwoord is. En zeker niet de piste op gaan als ze daar met de skiklas nog nooit geweest zijn. Ik wens je een hele prettige vakantie.

Ik denk dat je kinderen zich in Graechen geen moment vervelen:

http://www.graechen.ch/sites/index.php/de/familien/winter/winter…

Er is zoveel te doen met- en voor kinderen. Ga het mijn familie ook maar adviseren denk ik.

Beetje realistisch zijn mag wel:

  • leeftijd kinderen (4.5 & 5.5): geen probleem voor een dag op de latten
  • kennis kinderen (1e keer les): wél een probleem voor pistenkeuze. Groen/blauw/licht rood moet wel lukken in de week zolang de pistes relatief vertrouwd zijn. Vergeet grote tochten maar dat zit er in Grächen überhaupt niet in. Er is een kids park dat de moeite is. Laat ze daar zelf in beslissen wat kan of niet kan.
  • kennis ouders (nog niet zo goed kunnen skiën): misschien zelf ook één of twee dagen les nemen terwijl de kids in de les zitten om het vertrouwen op te bouwen. Snel beter worden lijkt belangrijk, ik zou privéles overwegen en zeker eens vragen aan hem of hij kan zeggen wat kan en wat niet qua pistes.

Ons 3e kind heeft 2 jaar lang alleen de kleuterweide gezien, zo waardeloos… De andere kinderen zijn begonnen met priveles, en hadden het met 2 dgn onder de knie.
De 3e doen we dit jaar ook maar op priveles… zo schiet het tenminste op.
Hij kon ook echt niet mee de piste op vorig jaar, toen was hij 5,5. (Blauwe piste,kinderkaiserland Scheffau) Wij gaan altijd in de kerstvakantie, ze hanger er dan met de benen uit, zo druk, dus geen aandacht.

In Brixen gingen ze bij dag 2 al een tochtje maken over blauw (makkelijke blauw)Dus al naar 2 uur les met de beginners. Ze hadden met 4 kinderen les. leeftijd 4-5 jaar. En s’middags deden we dezelfde tocht op aanraden van de skijuf.

Ik denk dat het aan het skigebied ligt en in welk soort skiklasje je komt. Wij waren wel in januari.
Maar een priveleraar is ook perfect, vooral als anders de skigroepen te groot zijn.

He wij zijn afgelopen winter eerst met mijn zoon van toen 3,5 jaar naar snowworld geweest. Gewoon lekker met de skies rommelen. Toen in januari bijna 4 jaar naar Oostenrijk. Twee weken les in Hochfugen en aan het eind van de vakantie deden we hele tochten van Hochfugen naar Kaltenbach. Het belangrijkste is dat ze het leuk vinden. Dat staat voorop. Vinden ze het niet leuk dat wordt het knap lastig.

Omdat mijn zoontje moeite zal hebben met een grote groep, gaan wij expres ook in januari. Ik ga het aanvragen om deze reden (hij heeft wat autistische kenmerken), lukt dat niet dan neem ik de boete voor lief. Ik reken ook op kleine groepjes en rustigere piste in januari, ook al hebben ze in Grachen sowieso max 6 kids in een groepje heb ik gelezen! Dat is in Oostenrijk wel anders. Ik vind het wel een heel avontuur met de kids op wintersport. Ik had aangegeven dat we geen goede skiers zijn, maar we hebben wel al 6 weken wintersport er op zitten hoor. We komen echt wel naar beneden op een goede manier, maar ik vind dat ik goed, echt goed moet zijn om kinderen te kunnen redden als het nodig is.

In Wengen (Zwitserland) skiën de kindertjes bij de skischool ongeveer drie uur lang. Het is een gebied waar je niet veel tijd verliest om weer terug in het dal te komen. In het hoogseizoen en eindigen de skiklassen van de volwassenen gelijktijdig met de kindertjes. En de ouders in mijn skiklas konden zonder haast hun kinderen eerst afgeven bij hun eigen groep.

Ik vind Wengen het kindsvriendelijk van alle oorden waar ik geweest ben (skischool geeft veel aandacht aan kinderen zoals kleine groepen, er wordt netjes en sociaal geskied op de pistes, autovrij dorpje, etc), maar als kinderloze vakantieganger ben ik geen ervaringsdeskundige :-)

  1. je bent met kinderen op vakantie.
  2. Hebben zij het leuk, heb je zelf ook een leuke vakantie.
  3. Ga niet pushen om maar van alles te eisen qua pistes, omdat jezelf ook op de latten wil staan en omdat het stoer is om thuis te kunnen zeggen dat ze na een week al rood doen. Een skipas kost geld ja, dat weet je van te voren zeker met kinderen.
  4. Met kleine kinderen moet jij je aanpassen aan hun, zij niet aan jou.
  5. Vraag de skileraar waar je heen zou kunnen gaan om te skieen met de kleine als hij/zij dat wil.
  6. Een paar jaar geduld en je zult de leukste tochen maken met de kinderen.
Member of global cooling initiative

Ik vind het heel vreemd dat de kinderklasjes maar 2 uur duren. Heb ik nog nooit gezien, het is doorgaans minimaal een hele ochtend. Naar de achterliggende reden kan ik alleen maar gissen. Blijkbaar is het geen kindvriendelijk skigebied?

Ik zou een ander skigebied kiezen, probleem opgelost!

Wat heeft een kindvriendelijk skigebied er mee te maken dat ze maar 2 uur skiles kunnen krijgen?

Je bedoelt een oudervriendelijk gebied zeker van 07.30 tot 20.00 les, heb je ook geen last van de kinderen.

Member of global cooling initiative

Ik snap ook niet wat weinig uren skiles te maken heeft met de kindvriendelijkheid van het gebied. Dit gebied (Grachen, Zwitserland) is volgens veel brochures en internet juist uitermate kindvriendelijk.

Ik ben van Oostenrijk gewend dat de lessen daar 4 uur per dag zijn en in Frankrijk heb ik alleen maar 2 uur per dag gezien. En ja, dit gebied in Zwitserland heeft 2 uur per dag les, MAAR wel met max 6 kinderen in de groep. Dat vind ik nou wel weer heel goed! Dat is in Oostenrijk wel anders waar ik gewerkt heb dan althans.

Ik kan er in theorie wel de middag ook bijboeken qua les, maar dan is het in een ander groepje. Ze zullen wel een reden hebben voor 2 uur les (anders teveel voor kids???)

@Jos. Wij passen ons absoluut aan aan de kinderen, vandaar dat wij niet naar onze grote geheime plek in Oostenrijk gaan: een kleinschalig familiehotelletje in the middle of nowhere aan een meer tussen twee bergtoppen, met geweldig eten, een hotpot buiten, een sauna buiten, een eigen rodelbaantje en rust, veel rust. Maar toch met 10-15 minuten rijden aan de pistes van de Gerlosplatte/Zillertal. Wij vinden het skigebied echter te groot en onoverzichtelijk voor onze jonge kinderen, vandaar dat we na 3 jaar skieen en genieten van de rust en natuur, nu gaan kiezen voor een klein gebiedje met bij voorkeur veel zon (leuker voor kinderen dan bikkelen met sneeuwval). We willen in de buurt zijn van hen, dicht in de buurt.

2 uur les per dag is wel heel erg kort. Tegen de tijd dat ze dan eindelijk op de oefenweide kunnen gaan glijden ben je zowieso al een half uur verder.

In Frankrijk, met mijn 2 kinderen(7 en5) in de ochtendskiklas van 8-12, 4 uur klas maar effectief is dat niet veel les. 3e les was het al de berg op met blauw/rood.
Het gaat er vooral om dat ze lol hebben, kinderen leren zoveel sneller.

Maar om nu te zeggen dat ik met 6 weken wintersport zelf met mijn kinderen de piste af zou gaan…

Ik heb vroeger in Grächen ook 2 uur per dag les gehad. Het leuke van Grächen is, dat je tussen de middag lekker naar je hotel/chaletje kunt gaan om daar te lunchen. Skiën is een inspannende bezigheid, en zo ook voor kinderen. Wat ik vaak deed toen ik jong was, les tot de middag, en dan lunchen, en dan 's middags nog een uurtje/2 uurtjes met me ouders oefenen. En moe dat ik was! bovendien leren kinderen in die leeftijdsklasse heel erg snel.

Plaats een reactie