Niet alle pistes open?!?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Waarom zijn niet alle pistes open in Le grand Massif? Gisteren stonden vier van de vijf dorpjes in de top 10 van de top 50 met meeste sneeuw. Van de 70 pistes zijn er 58 open. Hoeveel sneeuw moet er nog bijvallen voordat de laatste ook open gaan? Of is er gewoon zoveel gevallen dat men druk is met preparen?!?

foutje, ik bedoelde natuurlijk liften. Maar dan blijft de vraag waarom van 143 pistes er ‘maar’ 108 open zijn. Let wel, ik klaag niet hoor:-)

62/72 liften zijn open. Er zijn verschillende redenen waarom liften niet lopen: te weinig sneeuw, onderhoud, dubbele liften(de hoofdlift, bijvoorbeeld een stoeltjeslift, loopt en de parallelsleeper niet) of simpelweg geen vraag.

In januari zijn er meer skigebieden die rustige liften en dus ook pistes gesloten houden.
De hoge steile pistes bij Flaine moeten trouwens minstens 1,5à2 m sneeuw hebben, hoge rode pistes ruim 1 m. De ondergrond zijn letterlijk rotsblokken!
De lagere pistes, onder de 1500 m hebben nog niet veel sneeuw: 25à70 cm!
Voor zwarte pistes heb je op deze hoogte toch minstens 60 cm sneeuw nodig, voor rood vanaf 50 cm. Jammergenoeg openen ze deze soms ook al vanaf 30/40 cm…

Bedankt voor de antwoorden. Ben toch wel enigzins verbaasd dat ondanks de behoorlijk sneeuwval er eigenlijk dus niet genoeg ligt. Had ook werkelijk geen idee van de minimale deklagen voor een goede en veilige piste.

Off-piste kan dus link zijn (los van lawines) omdat er veelal rotsen als ondergrond zijn.

Maar met 90 pistes open kom je ook een eind:-)

Dit is een goede site met de effectieve natuursneeuwhoogtes:
http://france.meteofrance.com/france/montagne?MONTAGNE_PORTL…
Op deze page zie je de verwachte vorstgrens en sneeuwvalgrens.
Wanneer je vanonder op de groen/witte berg klikt, kan je een gebergte kiezen.
In jouw geval is dat ‘Alpes du Nord’ als montagne en ‘Chablais’ als Massif.
Hier zie je duidelijk het verschil tss 1500 en 2000 m.

@Pascal. Je moet eens in de zomer gaan kijken waar de pistes liggen. Je kan niet geloven dat je hier in de winter ooit kan op skieën. Te voet moet je muren van rotsen van 2 meter op en af, waar je in de winter gewoon bijna een platte piste hebt. Onderstaand geef ik je een link waar je moet doorscrollen naar de foto. Dit is de piste "Méphisto supérieur" die op dit moment open is en die op dit punt behoorlijk vlak is.

http://forum.grand-massif.net/viewtopic.php?f=7&t=2147…

@Peter, die foto ziet er indrukwekkend uit! Kan mij inderdaad voorstellen dat je een behoorlijk pak sneeuw nodig hebt. Ik wist al dat het hier behoorlijk stenig was, maar zo erg…

Plaats een reactie