hoe het beste rijden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Via Belgie, Luxemburg en Frankrijk

of

Via Duitsland, Zwitserland en Frankrijk

Scheelt iets van 30 km, maar scheelt wel in tol (vignet is goedkoper) en benzineprijs (in Zwitserland).

Iemand?

Niemand?

Als je uitgebreid kijkt, maakt het niks uit:
Snelheid:
In Duitsland rijd je zoeen 600 km gemiddeld tegen 130/160 (incl stop)
Maar in Zwitserland is dat maar 90/110 km => bijna alle wegen max 100 km/u.
En dat over dik 250 km.
In Frankrijk/Nederland/België haal je een gemiddelde van 110/120.(incl stop)
Qua tijd is Zwitserland iets langer rijden (als je de aangeraden snelheid in Duitsland aanhoud :): kwartiertje… .

Kosten (eigen ondervinding):
Via Lyon In Frankrijk betaal je 2x 38? tol, maar in Luxemburg gooi je je tank 2 x vol voor maar 90 cent/1,1 ? /L: besparing van 15à25?
Via Zwitserland: betaal je een vignet van 28? , maar het is wel 2x25 km verder=+5à10? (all in). Doordat je in Duitsland volle bak rijd, verbruik je wel wat meer… .
Dus de kosten zijn ook ongeveer hetzelfde.
Opmerking: benzine is in Zwitserland goedkoop: 1,1?/L!
Dus als Benzine-rijder kan je wel enkele euro’s uitsparen… .

Zowel heen als terugweg via de België, Luxemburg en Frankrijk gereden. Toch wel zo comfortabel. Goedkoop getankt in Luxemburg en vervolgens de cruisecontrol op 130 km/u gezet. Alleen bij Metz en Nancy even opletten. Op een volle tank van luxemburg naar Flaine gereden. Benzine en tol gedeeld over vier personen.

Hangt voor je gevoel ook een beetje af van je woonplaats in NL, misschien. Vanuit Utrecht heeft mijn voorkeur de A2 af richting Luik en dan door Lux naar Frankrijk. De snelweg in Belgie is nu bijna helemaal opnieuw geasfalteerd, dus goed te doen en zeer rustig. In Duitsland rij ik voor mijn gevoel altijd van de ene baustelle naar de andere…dan is de route over de Ardennen een verademing :)

Er is nog een alternatief, combi van de 2.
Via Dld naar Luxemburg en dan door Frankrijk, maar meer interessant als je in het oosten/noorden woont

Plaats een reactie