Drukte Grand Massif (Vill4ges) in voorjaarsvakantie?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Gister zijn we teruggekomen van een superweek in Le Grand Massif. Onze uitvalsbasis was Samoëns (leuk dorp!). We hebben heerlijk geskied, maar zijn wel een beetje geschrokken van de drukte, vooral aan de Vill4ges-kant (Samoëns, Morillon en Les Carroz).

Waar we eerdere voorjaarsvakanties (in Val Cenis, Montgenèvre en La Rosière) hooguit 5 minuutjes moesten wachten, was 20 minuten aanschuiven nu geen uitzondering. En om het gebied überhaupt in te komen was de wachttijd bij de gondel van Samoëns zo’n 30 minuten. Daarbij maakte het niet uit of we er om 8.30, 9.30 of 10.30 stonden.

Het gebied op zich vonden we erg leuk, maar het was afgelopen week wel errug druk. Mijn vraag is daarom wat jullie ervaring is met de drukte in Le Grand Massif in de voorjaarsvakantie: is het daar altijd zo druk (met bijbehorende wachttijden), of was dit gewoon een pechweek vanwege het feit dat iedereen tegelijk vakantie had en er in de kleine gebieden in de omgeving minder sneeuw lag dan andere jaren? En waarbij het ook niet meehielp dat de Sairon (vanuit Morillon1100) er vanaf woensdag uit lag?

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp dat de voorjaarsvakantie één van de drukste weken is en heb dus niet de illusie dat het normaal is om meteen door te kunnen lopen of glijden bij de liften, maar zo druk als dit hebben wij het gewoon niet eerder ergens meegemaakt. En als dit normaal is, weten we dat Le Grand Massif misschien niet de beste keuze is voor de volgende voorjaarsvakantie ;)

Maar zoals gezegd, we hebben een topweek gehad, met als passende afsluiter de Cascades, die vrijdag open was:)

Het is een leuk gebied en ik kom er meerdere keren per jaar sinds 2001. Enkele jaren gelden had ik een slechte planning en zat ik in de eerste vakantie week van Frankrijk. Dus toen stond ik dagelijks 45 minuten beneden in Morillon te wachten, dan weer op 1100 en dan weer bij een van de volgende liften naar Flaine. Zodra je in het gebied was viel het wel mee, tot je terug moest. Kortom, dat doe ik niet meer.
Ben enkele keren met Pasen gegaan, dan was het goed te doen. Meer mensen dan laag seizoen maar geen extreme wachttijden.
Kortom, ga er eens heen buiten de vakanties en dan is het er leuk skiën maar in de vakanties kan het erg slecht zijn, zeker met mooi weer.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Hmm jammer dat het zo druk is, al is in mijn ervaring 20 minuten in een voorjaarsvakantie nog steeds acceptabel. Heb in La Plagne en Les Arcs wel 45 minuten gehad en in Oostenrijk op diverse plekken ook.

Ik ben wel benieuwd naar je tips and tricks voor Grand Massif aangezien we er over twee weken zitten (in Flaine weliswaar) dus pistes, restaurants op de piste en de do and don’t zijn welkom.

Hoe waren de omstandigheden in Morillon en Samoëns? Op de webcams ziet het er daar heel matig uit qua sneeuw.

Hoop dat jullie ondanks de drukte toch een fijne vakantie hebben gehad.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Qua restaurants is in Flaine de bovenste aan de linkerkant mijn favoriet. Vlak boven de lift Desert Blanc. Weet even niet meer hoe de naam is, logo is twee hazen. Vooral de soep, potage, en de clafoutis framboise (frambozen taart) zijn aan te raden. Rest ook goed, grote porties.
Voor off piste skiën de Combe de Gers, ook boven en links bij Flaine. De afdaling naar Sixt (Cascade) is leuk qua uitzichten maar niet bijzonder skiën. Samoens is erg ver in de schaduw dus vaak niet echt lekker skiën. Les Carroz heeft paar mooie off piste kommen en goed eten bij Les Molliets. Morillon heeft vanaf het eindpunt van Les Molliets een mooie afdaling naar 1100 meter. Op 1600 meter zou ik l’Igloo aanraden om te eten, goede kaasfondue en met mooi weer een terras in de zon en uit de wind.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Dank! Genoteerd!

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

6 x in Grand Massif geweest in de Paasvakantie met verblijfplaats Samoëns.

De gondel in Samoëns was altijd wel een 1/2 uur wachten maar het skigebied zelf was nooit druk. Horecagelegenheden zaten wel altijd vol op het middaguur.

Born to run. B.S.

Dank voor de reacties so far!

@FrankW Als ‘ie open is, is de rode Paccoty boven Morillon erg leuk om te doen. Is een ongeprepareerde rode piste met flinke bulten, af en toe behoorlijk uitdagend;) Verder is de groene Marvel (tussen de bomen door) een piste om zeker een keertje te doen. Wij vonden de blauwe Aouïa (die we ‘s ochtends gebruikten om van Samoëns 1600 naar de Coulouvrier te glijden om zo de drukke Chariande Express te omzeilen) ook erg leuk, net als de rode Marmottes.
Boven Flaine vonden we de rode pistes erg gaaf. Je begint hoog en slingert het laatste stuk prachtig tussen de bomen door. En als ‘ie open is, is ook de Cascades naar Sixt een aanrader. Skitechnisch niet erg uitdagend, maar qua uitzicht/landschap wel echt prachtig.

Voor lunchrestaurantjes heb ik geen tips, wij hadden ivm de drukte broodjes mee🙃 Bij het restaurantje bovenaan de Biollaires in Morillon hadden ze wel erg lekker huisgemaakt gebak, dus dat is zeker een aanrader:)

Nu al enkele keren naar flaine geweest vin het daar elke keer super als de Combe de Gers open is moet je die zeker eens doen. Als je daar de lift niet neemt en een stukje verder gaat is daar naar mijn mening het beste restaurant lac du Gers echt top en prachtige locatie

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/b78ce1644817596ddab3df81...
ik vertrek donderdag voor een shorstski naar flaine 🤗

@Mathiass

Have fun, ik kom daar ook zeer graag.

Lig jij op die foto onder de sneeuw?
3-eenheid bij ? 😂

Born to run. B.S.

Haha nee zit opt terras van lac de Gers 😅 aan het bekomen van de wandeling 🥵

Wij gaan ook graag naar Le Grand Massif en nemen steeds Morillon als uitvalsbasis.
Een appartementje in Edelweiss des Neiges, vlak langs de cabinelift geniet onze voorkeur.
Wij komen er meerdere keren per jaar en inderdaad was het, vanwege beperkte condities in andere gebieden, tijdens de vakantieperiode uitzonderlijk druk.
Morillon heeft ten op zichte van Samoëns een voordeel met de dalvaart tot in het centrum van het dorp. Jammer dat deze piste ‘Doina’ genaamd dit jaar nog niet werd geopend vanwege de beperkte sneeuwcondities beneden de 1000m. Anders neem je de Marvell tot in het dal via de Donia. Meer dan 7,5km aan één stuk door skiën tussen de bomen. Heerlijk om de dag mee af te sluiten.
Wij blijven er keer op keer weer van genieten.
Veel plezier.

Ben ook naar Grand Massif geweest in de voorjaarsvakantie en verbleef in Samoëns en wij hebben zowat iedere ochtend een halfuur tot een uur moeten wachten wat ik wel erg lang vind.

.

*bericht bewerkt door Jasperinos op 11 mrt 2020 17:46

Wij gaan al jaren naar Le Grand Massif omdat wij daar ons eigen appartement hebben. Het klopt dat vanuit Samoëns naar boven gaan soms wat wachttijd vraagt. Wij raden aan om alternatieven te gebruiken, neem de Skibus naar Vercland (3min vanuit Samoëns) en daar brengt een spiksplinter nieuwe gondel je ook naar boven of blijf op de skibus tot Morillon (5 min vanuit Samoëns) daar zijn de wachttijden max. 10 min aan de Gondel. Beide liften hebben nog eens het voordeel dat er een dalafdaling is. Er zijn dus mogelijkheden.

Plaats een reactie