2021 VS 2011

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Le Grand Massif poste indrukwekkende beelden van het skigebied en maakte de vergelijking met 2011. Ze hebben dit jaar een zeer indrukwekkende 7,20m cumulatieve sneeuwval gemaakt. Om dan juist in dit seizoen gesloten te moeten zijn is schrijnend. Zie het verschil met de foto’s van 2011 toen op 15 april bijna alles groen was, tov de foto’s van 14 april dit jaar.

null

null

null

null

null

null

null

Born to Ride

wa un lelijke bebouwing…

Brutalisme. Hooggewaardeerd door veel architectuurliefhebbers. Bijzondere gewaarwording als je er tussendoor skiet. Zeker niet per definitie ongezellig, maar wel heel anders dan oorspronkelijke Alpendorpen.

De laatste jaren tekent zich een opvallende trend af. Sneeuwval lijkt zich sterker te manifesteren tegen het einde van het seizoen in vergelijking met voorgaande jaren. De paasvakantie lijkt zich steeds meer op te werpen als een valabel alternatief voor de soms sneeuwarme kerstvakantie.

In Zwitserland sloten ondertussen nagenoeg alle skigebieden, ondanks soms enorme hoeveelheden natuursneeuw.

Pasen is toch al jaren een geweldige wintersport periode? Ik zal er nu over ophouden, want het mag niet te druk worden 🙃

2011 is absoluut geen referentie, dit was gewoon een extreem slecht einde van seizoen (in januari was het toen ook geen vette maar ken geen statistieken voor ganse seizoen). Wij zijn toen wezen skien in saint sorlin d’arves en moesten elke dag uitwijken naar orelle aangezien les sybelles (en zogoed als de ganse maurienne vallei) vroegtijdig het seizoen moest staken. Wij kwamen toen aan op onze skivakantie met 27 graden 😉. Maar zelfs in val thorens was het toen zeer mager gesteld met de sneeuw

better to be off piste, then to be pisted off

2011 is absoluut geen referentie, dit was gewoon een extreem slecht einde van seizoen (in januari was het toen ook geen vette maar ken geen statistieken voor ganse seizoen). Wij zijn toen wezen skien in saint sorlin d’arves en moesten elke dag uitwijken naar orelle aangezien les sybelles (en zogoed als de ganse maurienne vallei) vroegtijdig het seizoen moest staken. Wij kwamen toen aan op onze skivakantie met 27 graden 😉. Maar zelfs in val thorens was het toen zeer mager gesteld met de sneeuw

Wim7 op 16 apr 2021 16:08

Klopt, het jaar 2011 was een dramatisch jaar voor de (Franse) Alpen. Wij waren toevallig zelf in Valmeinier en hadden min of meer geluk met de (laatste) recente sneeuwval (de eerste week van januari). Ondanks die verse laag sneeuw, slaagde het gebied er niet in de pistes op een degelijke manier te preparen. Meerdere pistes waren omgetoverd in gevaarlijke ijsbanen, vooral de verbinding tussen Valmeinier en Valloire. Het leverde anderzijds ook leuke situaties op aan de ter ziele gegane Cornafond-sleeplift.

Ik wou mijn vaststelling niet als pendant gebruiken voor dat ene slechte jaar, het viel mij persoonlijk op dat de laatste jaren telkens heel sneeuwrijk zijn eind maart en begin april.

2011 is absoluut geen referentie, dit was gewoon een extreem slecht einde van seizoen (in januari was het toen ook geen vette maar ken geen statistieken voor ganse seizoen). Wij zijn toen wezen skien in saint sorlin d’arves en moesten elke dag uitwijken naar orelle aangezien les sybelles (en zogoed als de ganse maurienne vallei) vroegtijdig het seizoen moest staken. Wij kwamen toen aan op onze skivakantie met 27 graden 😉. Maar zelfs in val thorens was het toen zeer mager gesteld met de sneeuw

Wim7 op 16 apr 2021 16:08

Beide jaren zijn niet echt een referentie. Dit jaar bovengemiddeld veel sneeuw voor de tijd van het jaar, in 2011 ver beneden gemiddeld voor de tijd ban het jaar.

Born to Ride

@Mathijs! Het valt me op dat jij (positief gezien) veel kennis en kunde hebt en die ook deelt op dit forum, voornamelijk op het gebied van de verschillende wintersportgebieden en -dorpen, alsmede weer- en sneeuwcondities. Kun je mij vertellen hoe je aan deze kennis en kunde komt? Ben je hier bijvoorbeeld mee bezig vanuit je beroep of is het meer hobbymatig?

Mr. Slow

@Quick eerder hobbymatig. Sinds kleinsaf aan ben ik al behoorlijk gefascineerd door het skiën en later ontdekte ik deze website. Een aantal skigebiedsbeschrijvingen zijn afkomstig van mijn hand.

Wij kiezen jaarlijks voor een andere bestemming en meestal combineren we meerdere skigebieden per week. Thuis doen we behoorlijk grondig onze research :)

De laatste jaren lees ik op wekelijkse basis verslagen op Alpinforum. Op die manier leer ik nieuwe skigebieden kennen en word je up-to-date gehouden van de condities. De tips van de locals zijn meegenomen ;)

Plaats een reactie