Sneeuw in voorjaarsvakantie?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Areal Harrachov

hallo, wij gaan 14 februari naar Harrachov, alleen op verschillende sites staat dat er dan normaal gesproken wel sneeuw ligt… weet iemand hier meer van omdat ik ook wel hoor dat het helemaal niet sneeuwzeker is in die periode…

februari is middenwinter hoor, februari is sneeuwzeker!

van half/eind januari tot eind februari heb je de meeste kans op sneeuw.
Het kan altijd zijn dat er geen sneeuw ligt, vooral beneden de 1000 m.
Harrachov ligt op 680 m, dus ongeveer 70/80% kans op sneeuw.
Het vrijwel het hele skigebied is kunstmatig besneeuwbaar, dus skiën kan je ‘altijd’.

wij gaan al bijna 10 jaar naar Harrachov in februari, en we hebben ieder jaar nog goed kunnen skien.

waar haal je die 70/80% kans op sneeuw vandaan? Je weet nog helemaal niet wat de omstandigheden dan zijn dus kun je ook niet zo’n uitspraak doen.

Misschien Madame Blanche en haar glazen bol?
Het is steeds koffiedik kijken hé!
Frau Hölle wikt en beschikt!
Gewoon de weerberichten opvolgen en gokken hé.

Op de piste ligt altijd sneeuw

Tomcatsburg,
Er zijn seizoenen zoals 2001/2002 en 2006/2007 waar er bijna alleen op kunstsneeuw kon geskiet worden. Dus 2 seizoenen met weinig of geen sneeuw in februari over 10 jaar maakt 80%… kans op …
Dit jaar komt het wel goed of het vanaf moet volgende week, 2 weken 10°c worden!

aha wat een slimme berekening -.- Maargoed met de huidige omstandigheden ziet het er idd goed uit!

Hoe bereken je de percentage op 5 - 20 en 50 jaar …
Sneeuwzekerheid is geen exacte wetenschap,
eerder iets voor statistieken.
Maarja, u doet maar!

Stig, Gewoon een idee geven hoe sneeuwzeker een skigebied is, is niet zo moeilijk.
Of je er veel aan hebt is een andere verhaal. Als ze mij vragen hoe sneeuwzeker een gebied is in februari, geef ik daar gewoon een antwoord op. Ik kijk dan gewoon 10 jaar terug. Als je ietsje verder terug kijkt neem je de minder sneeuwrijke (begin) jaren 90 mee, als je 30 jaar terug kijkt weer de sneeuwrijkere jaren 80. Het zijn dus gewoon vaststellingen van de afgelopen 10 jaar en daar een %tje aan gegeven!

PS Sneeuwzekerheid is een indicatie van vb 10 of 20/30 jaar sneeuwhoogtes in een bepaald gebied (statistieken). Of een gebied nu 71% of 79% 'sneeuwzeker’is. Daar waag ik mij OOK niet aan, maar 3 op de 4 jaren (70/80%) sneeuw in het dal daar wel!
Je vindt vb op weeronline sneeuwhoogtes van 12 tot soms 60 jaar.
Sommige zijn een aantal jaren geleden geblokkeerd, staan nu in m’n PC.

Roel beter laat je het gewoon aan de weermannetjes over;)

Er ligt vast wel sneeuw en anders komt er wel kunstsneeuw uit de vele sneeuwkanonnen die ze hebben!
De pistes zijn ook erg mooi en er zijn veel liften. Handig dus.

Plaats een reactie