Controle ski pas

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochkönig

Hi,

Wij gaan binnenkort skiën bij Hochkonig. Nu is het zo dat ik daar gebruik kan maken van een seizoenspas van een vriendin die er op dat moment niet is, ik heb echter gehoord dat ze gebruik maken van fotocontrole e.d. Is dat zo en hoe streng controleren ze daarop?

Thanks!

*bericht bewerkt door moderator op 08 jan 2015 10:10: Verhuisd naar juiste subforum

Soms behoorlijk streng en het kan je de skipas kosten als je betrapt wordt.

Controles worden steeds vaker uitgevoerd. En zoals Userd zegt, zodra je betrapt wordt dan mag je de (seizoens)pas inleveren… kan dus een heel duur grapje worden.

ik zeg: altijd doen! Maar straks beide niet lopen te janken als de skipas geblokkeerd wordt. Weer typisch Hollandse zuinigheid; stomme streken uithalen om wat euro’s te besparen. Blijf dan gewoon thuis!!
Er wordt inderdaad gecontroleerd dus dat maakt het voor jullie lekker spannend…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Bijna in heel Ski Amade wordt er gecontroleerd. Elke keer dat jij door een poortje stapt verschijnt er een foto op het scherm vd liftbediende. Deze checkt vervolgens of dit overeenkomt met diegene die door het poortje stapt. Ik zou het risico niet lopen! Naast een fikse boete zal je ook een nieuwe liftpas moeten aanschaffen.

Thank God summer is over!

Seizoenpassen zijn in het algemeen sowieso voorzien van een foto.
Een paar jaar geleden was ik in een gebied waar ze een foto maken op het moment dat de pas de 1e keer wordt gebruikt en verscheen van iedereen de foto op de monitor die door een poortje ging.

Dus je zult de afweging moeten maken of je het risico dat je vriendin haar (zeker niet goedkope) seizoenspas kwijt raakt, wilt nemen.

Want controles of niet, foto of geen foto, hoe je het ook went of keert en wel argument je ook aanhaalt: Het is en blijft fraude en het is aan jou om te bepalen of je daar met je geweten mee overweg kunt.

Rob

Thanks guys, om het echt als fraude te zien had ik nog niet eens aan gedacht. Wel logisch natuurlijk. Ik ga zelf een pas aanschaffen!

een wijs besluit Kim88!

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Weet iemand hoe dat in Zell am See is? Mijn zus (ski) en zwager (board) willen namelijk om de dag gaan skiën en boarden omdat ze een kleine van 1 hebben. Ze wouden dus samen één pas gaan delen… maar als ik dit lees, is dat dan wel mogelijk?

Weet iemand hoe dat in Zell am See is? Mijn zus (ski) en zwager (board) willen namelijk om de dag gaan skiën en boarden omdat ze een kleine van 1 hebben. Ze wouden dus samen één pas gaan delen… maar als ik dit lees, is dat dan wel mogelijk?

Roxane op 8 jan 2015 13:15

Als de skipas niet op naam staat en er dus geen foto op staat, zou je het kunnen doen. En voor tijdelijke passen wil dit nog wel eens het geval zijn. Topic gaat over seizoenspas

Bestemming 2015: Grau Roig, Andorra - Gebied Grandvalira

Ja snap ik @VERNom, maar de titel is ‘controle ski pas’. Dus dan valt mijn vraag er toch ook onder?

Een skipas is in principe niet overdraagbaar.

Misschien beter om zelf de bergbanen te contacteren, misschien hebben ze wel een mooie oplossing voor jullie die niet direct vindbaar is op internet.
@Roxane: natuurlijk, mijn laatste zin was meer bedoeld om het onderscheid even te duiden, maar kwam wat bot over.

Bestemming 2015: Grau Roig, Andorra - Gebied Grandvalira

Ok bedankt. Ik ben zelf over 1,5 week in Zell am See. Ik zal daar wel eens ter plaatste vragen wat een handige oplossing hiervoor zal zijn.
@VERNom, ok, maakt verder niet uit.

De foto die op zo’n seizoenspas staat, is dat je pasfoto? Want als ik ga skiën: helm, bril en buff tot aan de bril… Je ziet enkel het tipje van mijn neus. Wie herkent je nu? ;-)

Uit de voorwaarden van de skipas (pag 19):
http://www.zellamsee-kaprun.com/dokumente/fuer-artikel/skipa…

  • Umtausch, Übertragung auf andere, Verlängerung
    oder Verschiebung der Gültigkeitsdauer
    ist nicht möglich. Kein Ersatz für
    verlorene und vergessene Skipässe.

  • Bei Kartenmissbrauch oder Verwendung
    durch Dritte wird der Skipass ersatzlos
    eingezogen und ein Bußgeld verrechnet.

Ok bedankt @Userd

De foto die op zo’n seizoenspas staat, is dat je pasfoto? Want als ik ga skiën: helm, bril en buff tot aan de bril… Je ziet enkel het tipje van mijn neus. Wie herkent je nu? ;-)

AidaPida op 8 jan 2015 13:46

Zo werkt het niet helemaal; je wordt ook gescand/gefotografeerd als je door de controle gaat. In bv. het Montafondal kreeg ik 4 gelijke skipassen maar er zat wel degelijk verschil in de codes voor man,vrouw, jeugd jongen, jeugd meisje. Ook de foto genomen bij het bestellen van je pas zit in een chip verwerkt.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

ik vraag me toch af hoe dat in zijn werk gaat.Ik heb nog nooit een foto weten genomen worden als ik skipassen bestel.Aangezien telkens ook maar 1 van ons vieren de passen gaat kopen is dat trouwens ook niet mogelijk.
Wat we wel al aan de hand gehad hebben is een controle van de leeftijd.In de gebieden waar wij de laatste jaren gingen kon je een familiepas kopen waar de kinderen tot en met 18j een behoorlijke korting kregen.Dat werd wel af en toe gecontroleerd aan de lift,zeker bij onze oudste vorig jaar omdat die toen 18 was en je onmogelijk kan weten of iemand nu 18 of 19 is zonder de identiteitskaart te conroleren.

Bij het systeem wat ik ooit ben tegengekomen, werd je foto gemaakt op het moment dat je de pas voor de eerste keer gebruikte; dus op het moment dat je de eerste keer door een poortje ging.
Op dat moment wordt de foto gekoppeld aan je pasnummer en de volgende keer haalt hij gewoon even je foto op.
Als er dan ipv een 20er op de foto staat terwijl er bij het poortje een 50er staat, heb je in elk geval wat uit te leggen.

Rob

Weet iemand hoe dat in Zell am See is? Mijn zus (ski) en zwager (board) willen namelijk om de dag gaan skiën en boarden omdat ze een kleine van 1 hebben. Ze wouden dus samen één pas gaan delen… maar als ik dit lees, is dat dan wel mogelijk?

Roxane op 8 jan 2015 13:15

Tenzij expliciet overeengekomen (bv gezinspas, die schijnen er te zijn) is een pas persoonlijk en niet overdraagbaar.
Geldt in alle skigebieden, althans ik ben nog nooit iets anders tegengekomen.

Rob

ik vraag me toch af hoe dat in zijn werk gaat.Ik heb nog nooit een foto weten genomen worden als ik skipassen bestel.

Elsvr op 8 jan 2015 15:21

De huidige toegangspoorten hebben steeds vaker camera’s ingebouwd. Bij de eerste keer dat je zo’n poortje gaat wordt er een foto van je gemaakt die later als vergelijkingsmateriaal dient. Op die manier kan men ook fraude voor skipassen zonder extra foto opsporen. Gebeurd zelfs ook met dagkaarten. Aangezien veruit de meeste skigebieden SkiData inzetten voor de toegangscontrole, kan je hier lezen welke mogelijkheden zo’n systeem heeft: http://www.skidata.com/bergsportregionen/zugangsleser-drehkr…

Frauderen met een liftpas valt in principe onder dezelfde regeling als zwart rijden met de bus of trein. Het is namelijk niks anders als openbaar vervoer. Als het skigebied je aangeeft bij de politie staan er ook dezelfde consequenties op, plus dat je je huidige skipas kwijt raakt en/of geblokkeerd wordt.

@Frans, “Het is namelijk niks anders als openbaar vervoer”. Is dat zo, het zijn toch geen openbare voorzieningen?

@Frans, “Het is namelijk niks anders als openbaar vervoer”. Is dat zo, het zijn toch geen openbare voorzieningen?

Userd op 8 jan 2015 16:14

Iedereen kan toch een kaartje kopen en met de lift mee naar boven?? En of het nou een bus of een gondel is, het idee blijft het zelfde. In Nederland check je ook in bij de bus door je ovchipkaart bij een kaartlezer te houden.

Übung macht den meister!!!

Boven de groene lampjes zit een camera.

null

Als ik de eerste dag bij de eerste lift incheck dan kijk ik altijd de andere kant op. Of doe een hand voor je gezicht met een helm of muts op. Als ze zo graag willen zien wie er bij het poortje staat dan komen ze wel naar buiten. Er staat nergens dat ik verplicht ben een foto van mezelf te laten maken.
Het is trouwen vaak alleen beneden bij de eerste gondel. Verdere liften het gebied in hebben vaak geen camera dus kun je zo doorlopen/skiën/boarden.

Übung macht den meister!!!

Geen idee hoe het OV hier geregeld is tegenwoordig, geen ‘last’ van gelukkig. Het voelt meer aan als Efteling dan als OV ;)

hm,hoe zou dat zitten met de wet op de privacy als ze zomaar ongevraagd een foto van je maken? :D

Als ik de eerste dag bij de eerste lift incheck dan kijk ik altijd de andere kant op.

RFKANGOO op 8 jan 2015 16:27

Die truc werkt helaas niet, omdat je gedurende langere tijd gefilmd kan worden. Dit is aan het skigebied om te configureren. In Winterberg worden er bijv. continu foto’s gemaakt ter vergelijking, niet alleen bij de eerste keer. Iemand moet dan wel de hele dag de verkeerde kant opkijken om niet op te vallen en bovendien moet de fraudeur later dezelfde kleding, helm en skibril dragen en ook nog eens dezelfde lichaamsbouw hebben.

hm,hoe zou dat zitten met de wet op de privacy als ze zomaar ongevraagd een foto van je maken? :D

Elsvr op 8 jan 2015 16:43

Controledoeleinden voor mogelijke diefstal/fraude zijn in veruit de meeste landen een legitieme reden om foto’s van je te mogen maken. Men moet er in Duitsland alleen wel op attent gemaakt worden.

Is dat zo, het zijn toch geen openbare voorzieningen?

Userd op 8 jan 2015 16:14

Ja, het valt onder de categorie openbaar vervoer, althans in Duitstalige landen. In Frankrijk zijn soms de regels net even wat anders, maar daar ga ik eigenlijk van vergelijkbare regelingen uit. Een skigebied spreekt namelijk bepaalde tijden af voor het transport van mensen en daar moeten ze zich ook aan houden. Een ministerie van de overheid houdt er bovendien ook toezicht op, naast alle andere aspecten, zoals veiligheid e.d.

In Ski Amadé zijn ze er naar mijn beleving heel alert op!

ik zeg: altijd doen! Maar straks beide niet lopen te janken als de skipas geblokkeerd wordt. Weer typisch Hollandse zuinigheid; stomme streken uithalen om wat euro’s te besparen. Blijf dan gewoon thuis!!
Er wordt inderdaad gecontroleerd dus dat maakt het voor jullie lekker spannend…

Greenfield op 8 jan 2015 10:32

Heeft niets met Hollandse zuinigheid te maken :D. De personen die voor mijn neus betrapt werden bij de gondels, waren over het algemeen Duitsers.

@Frans, “Het is namelijk niks anders als openbaar vervoer”. Is dat zo, het zijn toch geen openbare voorzieningen?

Userd op 8 jan 2015 16:14

Ik zou niet weten wat er “niet openbaar” aan zou zijn? Iedereen met een kaartje kan naar boven.

Rob

Ik ben met mijn man gaan skiën met nieuwjaar en we hadden een skipas waar geen naam op stond. 'S avonds als we iets gingen drinken haalden we onze skipas uit de jas en legden ze naast elkaar op de kast. 'S morgens namen we er gewoon een en staken hem terug in onze jas. Volgens mij zijn onze passen meermaals verwisseld, en dat is nooit een probleem geweest… En er stonden ook zo van die poortjes zoals op de foto hierboven…

Plaats een reactie