Kerst vieren in Dienten

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dienten

In de nacht van vrijdag op zaterdag vertrokken we rond 2:00u in de nacht met ons gezin vanuit Noord-Limburg naar Dienten. Tot München reed het lekker door, maar tussen München en de grensovergang bij Salzburg was het vooral langzaam rijdend verkeer. Ook begon het toen te regenen.

Rond 11u reden we via de bergpas van Bischofshofen richting Mühlbach. Hoewel het toen nog regende, zagen we de eerste sneeuwresten in de berm liggen. In Mühlbach waren er al meer resten en tussen Mühlbach en Dienten ging de regen over in sneeuw. Boven op de bergpas tussen deze dorpen zagen we auto's met moeite bovenkomen. Een enkele auto kwam niet meer omhoog en moest keren. Wij zijn zonder sneeuwkettingen boven gekomen.

In Dienten zag het dorp wit. Hoewel de sneeuw maar net bleef liggen daar. Omdat we de eerste gasten waren van het winterseizoen, konden we al vroeg in ons appartement. De eerste uren stonden in het teken van uitpakken, ski-spullen huren en de skipassen regelen. Net na 15u hadden we alles geregeld.

Bij een meerdaagse pas, mag je vanaf 15u de dag voorafgaand al gebruikmaken van de liften. Dat hadden we dus perfect getimed. Omdat je vanaf het skicentrum alleen maar via rode pistes terug kan komen (de blauwe dalafdaling was door te weinig sneeuw nog niet geopend) ben ik alleen met mijn zoontje naar boven gegaan. Voor mijn vrouw en dochter was dit nog geen optie. In de stoeltjeslift naar boven richting Bürglalm werd het zicht steeds slechter door de matige sneeuwval.

De eerste afdaling viel ons zwaar tegen. Sneeuwval, slecht zicht van enkele meters en een harde snijdende wind maakten het ons niet gemakkelijk. Tel daarbij op dat onze skibrillen nog in het appartement lagen en dat we weer moesten wennen aan de eerste meters op ski's na een jaar en je begrijpt waarom we blij waren dat we weer beneden waren. Na een heerlijke maaltijd bij de Dorfstub'n hebben we de eerste avond vroeg ons bed opgezocht.

De zondag gingen we goed voorbereid (met skibrillen ;-) naar de skischool bij de Liebenau Alm. Ook deze dag heeft het veel gesneeuwd. Maar omdat mijn vrouw en dochter les hadden bij de oefenpiste, heb ik daar ook een hele tijd geskied, gefilmd en gefotografeerd. En op deze lagere hoogte had je weinig last van de sneeuw. In de middag werd het zowaar droog en heb ik nog een paar leuke afdalingen kunnen maken in mijn eentje.

Op zondagavond ben ik mijn zoon gaan ophalen die in de Wildkogel Arena aan het skiën was met de school. Tijdens de heenreis van 75 minuten, vertrok ik in Dienten met sneeuwval. Maar daarna heb ik veel regen gehad. Op de terugweg regende het ook nog, maar op de langzaam omhoog lopende weg tussen Lend en Dienten viel er gewoon weer sneeuw. In Dienten had het niet geregend. Gelukkig loopt deze weg geleidelijk op en waren sneeuwkettingen niet nodig.

null
Een tekenend beeld tijdens onze vakantie; rustig op de pistes, maar vaak grauw en grijs en geregeld sneeuwval.

Maandag sneeuwde het ook gewoon weer een groot gedeelte van de dag. Met mijn oudste zoon zijn we toen de pistes in Mühlbach gaan verkennen. De lange, eenvoudige blauwe dalafdaling daar was zeer rustig. Maar toch kreeg ik het voor elkaar om een salto te maken. Overigens niet gepland… Even niet opletten, achterom kijken en achteraf geen idee hebben waarom je gevallen bent. Ik heb wel nog een paar dagen last gehad van een gekneusde knie, maar dat heeft me niet beperkt.

Op dinsdagochtend scheen eindelijk de zon. De condities waren perfect en we hebben veel kilometers kunnen maken. Ook het uitzicht op de Hochkönig was geweldig. In de middag zouden we vroeg stoppen om voor de kerstavond nog wat boodschappen te doen. Helaas bleek de dorpswinkel al om 12:00u dicht en we waren te laat voor de Kerstinkopen. Omdat het weer begon te sneeuwen zijn we niet meer de auto ingestapt om in andere dorpen te kijken of  er supermarkten geopend waren.

null
Uitzicht op de Hochkönig.

Op kerstavond waren ook alle restaurants in het dorp gesloten, zelfs de afhaalpizzeria was dicht. Gelukkig hadden we tussen de middag goed gegeten en we hadden een kerststol uit Nederland meegenomen. Van die kerststol en 2 stokbroden hebben we Kerstavond het diner gemaakt en 1e en 2e Kerstdag het ontbijt (de bakker was ook gesloten). Niet wat we gewend zijn met Kerst, maar het scheelt wel een paar kilo ;-)

1e Kerstdag was het zicht slecht door flinke sneeuwval. Ook op de pistes was het lastig skiën. Maar ik klaag niet. Ik wilde graag een witte Kerst en die heb ik gekregen ook…

null
Lekker wakker worden op 1e Kerstdag. Dagelijks kwamen ze met zwaar materieel de weg naar het appartement schoonmaken

2e Kerstdag scheen eindelijk de hele dag de zon. We vertrokken daarom ook vroeg naar Maria Alm met de auto. Omdat mijn vrouw en dochter weinig tot geen ervaring hebben, moesten we op zoek naar makkelijke blauwe pistes. De enige blauwe afdaling naar Dienten was nog steeds gesloten en de oefenpiste bij de Liebenau Alm hadden ze wel gezien. In Maria Alm waren de condities uitstekend. Prachtige uitzichten, goed geprepareerde pistes en strak blauwe lucht. Eindelijk leek mijn vrouw ook te genieten van het skiën. Helaas werd mijn dochter al vroeg op de dag omver geskied. Met pijn aan de rug kon zij niet meer verder. Daardoor hebben mijn vrouw en dochter de middag doorgebracht in een van de hutten terwijl ik kilometers kon maken met de jongens.

null
Prachtige hut uit een sprookje boven op de A-berg

Aan het einde van de middag hebben we onderaan de A-berg in een après ski tentje nog wat gedronken. Pas toen besefte we dat we dit in Dienten hebben gemist. Nu staan we niet te springen om uitgebreide après ski, maar even gezellig wat drinken aan het einde van de middag heeft toch wel wat.

Vrijdag was onze laatste skidag. Maar helaas kon mijn dochter in de ochtend het bed nog niet uit met een stijve rug. Dus ik ben weer met de jongens alleen op pad geweest, terwijl mijn vrouw en dochter een wandeling maakte. De blauwe dalafdaling was eindelijk open, dus die hebben we een getest. Na een gezamenlijke lunch hadden we het allemaal wel gezien. Het begon ook weer steeds harder te sneeuwen. De jongens wilden wat gaan netflixen en mijn dochter wilde ook terug naar het appartement. Met mijn vrouw heb ik nog een keer de Gabühel gondel naar boven genomen. Daarboven was het onstuimig weer. Maar in de Steinbockalm hebben we nog heerlijk een wijntje gedronken.

null
Onstuimig Boven op de Gabühel. Het kappelletje raakt langzaam ingesneeuwd.

In de avond zijn we nog met het hele gezin naar een bekend forumlid gegaan die in Dienten woont. Zij nodigde ons spontaan uit voor een borrel. Het was erg gezellig.
 
Helaas zat de vakantie er weer op. En op zaterdag zaten we om 7:30u weer in de auto richting Nederland. Zonder noemenswaardige files waren we voor het avondeten weer thuis.

We hebben een leuke vakantie gehad. Het skigebied is prachtig. Dienten had door de hogere ligging (ca 1100m) heel veel sneeuw, zeker in vergelijking met omliggende plaatsen/skigebieden. Maar als je met beginners komt, zou ik Dienten zelf niet direct aanraden door het ontbreken van een blauwe piste terug naar het dal. Met de stoeltjeslift mag je niet naar beneden en de rode piste is daar voor beginners vrij pittig.

De laatste dag was wel het bospad naar beneden open. Leuk om op te glijden, maar carven kun je daar niet. Voor iets meer gevorderden is Dienten echter een prachtige bestemming en kan ik ook iedereen aanraden. Wat me vooral opviel is de rust. We hebben nergens hoeven wachten bij een skilift en ook op de pistes was het zeer rustig.

*bericht bewerkt door lve op 21 jan 2020 15:44

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Mooi verslag Ive en leuk om de sfeerimpressie te lezen!

Inderdaad heel opvallend dat het zo rustig was 😂

Inderdaad heel opvallend dat het zo rustig was 😂

koen_ op 09 jan 2021 21:08

Het zal er dit seizoen nog véél rustiger zijn dan vorig jaar toen ik dit verslag postte ;-)

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Mooi geschreven Ive. Voor beginners zijn de afdalingen in Dienten zelf idd flink moeilijk en kun je beter in Maria Alm of Muhlbach zitten.
Overigens wordt de Brundlstadl door velen gebruikt als Après-ski bar. Dat restaurant ligt net boven het skicentrum in Dienten en is ook lopend of met de auto te bereiken.
Hopelijk zien we jou en je familie nog eens terug in ons mooie dorp :-)

Peter Pos

Dank je wel @peterpos. Ik hoop ook nog eens terug te keren!

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Plaats een reactie