Almenwelt Lofer vs Hochkönig

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochkönig

Wij zijn afgelopen week voor de tweede keer in Almenwelt Lofer geweest. We zijn daar terecht gekomen omdat het als zeer familie vriendelijk bestempeld werd op deze pagina - en dat is ook zo! Heel leuk gebied met een super leuke skischool voor de kinderen. Nu twijfelen we of we niet weer even iets anders willen voor volgend jaar. Het Hochkönig gebied spreekt mij dan wel weer aan obv de info op deze site.

Als ik naar Hochkönig kijk, dan lijkt me dat we in/rondom Maria Alm moeten zitten (blauwe pistes, kindvriendelijkheid). Onze twee kinderen (nu 5 en 7 jaar) zitten hele dagen op les. De oudste heeft 3 seizoenen geskied en komt rood af, jongste 2 seizoenen en gaat met gemak blauw af. Met de kinderen op les verwacht ik dat wij zelf niet helemaal richting Mühlbach zullen gaan om op tijd terug te zijn (of is dat goed te doen?). Ik ben ook al bezig met het zoeken van een appartement in Maria Alm met eventueel iets richting Saalfelden (Maria Alm vind ik nog best duur). We gaan in de voorjaarsvakantie overigens :).

  • Heeft iemand ervaring met beide gebieden en welke is dan leuker (met in het achterhoofd dat we niet het hele Hochkönig gebied zullen gebruiken)? 😉
  • En welke locatie is handig qua appartement in het Hochkönig gebied (Maria Alm of toch iets anders?)
  • Indien Maria Alm; is ’s ochtends de Aberg lift goed te bereiken met de auto vanuit rand Maria Alm / Saalfelden? (of handiger bij Natrun de lift te pakken?)

Alle input is welkom, dank je wel!

Je bent in iets meer dan anderhalf uur van de ene naar de andere kant als je een beetje geluk hebt met wachttijden. Dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken, zeker niet als je de kinderen tussen de middag met hun skiklasje laat eten.
Qua locatie zit je beter in Dienten, omdat dat centraal ligt. Dan ben je echt zo terug waar je ook in het gebied bent. Nadeel is wel dat de blauwe pistes vooral aan de zijkanten van het gebied zitten.

Peter Pos

Hoi Penny,

Wij zijn dit jaar in Maria Alm geweest en we verbleven net voor de Billa midden in het dorp. Wij hebben twee kids van 5 en 7 en vinden het gebied erg leuk. We hebben ze op les gedaan bij de Aberg (4x een ochtend). De bus vertrok naast ons appartement en naar de Aberg is dat nog geen drie minuten. Terug pakten we de gondel vanaf de Aberg naar de Natrun en skieden dan weer terug naar de dorfstadl. Perfect stukje met de kids. Als je wil kan je ook met de gondel terug naar het dorp.
We zijn ook met de auto naar Dienten geweest en hebben daar een trip gemaakt met de kinderen . Perfect te doen allemaal en parkeren is nergens een probleem.
Bussen zijn allemaal prima geregeld dus je kan de auto laten staan. Dorpje is gezellig, genoeg restaurants en ook prima apres ski als je dat zoekt.
Erg leuk gebied, wij gaan nog wel een keer terug.

Maria Alm is een voldoende levendig dorpje. Iets minder kneuterig dan Lofer, maar net zo dorps. Om eens wat anders te proberen een prima keuze.
Alternatief kan de buur van Lofer zijn; Waidring. Laat je niet afschrikken door het ontbreken van een dalafdaling. In Lofer zullen jullie die ook niet gedaan hebben met de kinderen. Verder kindvriendelijk en overal mooie brede pistes.

Dank voor de reacties!

Je bent in iets meer dan anderhalf uur van de ene naar de andere kant als je een beetje geluk hebt met wachttijden. Dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken, zeker niet als je de kinderen tussen de middag met hun skiklasje laat eten.
Qua locatie zit je beter in Dienten, omdat dat centraal ligt. Dan ben je echt zo terug waar je ook in het gebied bent. Nadeel is wel dat de blauwe pistes vooral aan de zijkanten van het gebied zitten.

peterpos op 3 mrt 2020 17:22

Is Dienten wel handig als kinderen veelal op blauw zullen lessen? Qua locatie voor ons lijkt me Dienten wel mooi, maar qua skiles weet ik niet of dat handig is.

Hoi Penny,

Wij zijn dit jaar in Maria Alm geweest en we verbleven net voor de Billa midden in het dorp. Wij hebben twee kids van 5 en 7 en vinden het gebied erg leuk. We hebben ze op les gedaan bij de Aberg (4x een ochtend). De bus vertrok naast ons appartement en naar de Aberg is dat nog geen drie minuten. Terug pakten we de gondel vanaf de Aberg naar de Natrun en skieden dan weer terug naar de dorfstadl. Perfect stukje met de kids. Als je wil kan je ook met de gondel terug naar het dorp.
We zijn ook met de auto naar Dienten geweest en hebben daar een trip gemaakt met de kinderen . Perfect te doen allemaal en parkeren is nergens een probleem.
Bussen zijn allemaal prima geregeld dus je kan de auto laten staan. Dorpje is gezellig, genoeg restaurants en ook prima apres ski als je dat zoekt.
Erg leuk gebied, wij gaan nog wel een keer terug.

ludodehaas op 3 mrt 2020 17:27

Dat klinkt heel goed! Welk appartement zaten jullie?

Maria Alm is een voldoende levendig dorpje. Iets minder kneuterig dan Lofer, maar net zo dorps. Om eens wat anders te proberen een prima keuze.
Alternatief kan de buur van Lofer zijn; Waidring. Laat je niet afschrikken door het ontbreken van een dalafdaling. In Lofer zullen jullie die ook niet gedaan hebben met de kinderen. Verder kindvriendelijk en overal mooie brede pistes.

Bennie op 3 mrt 2020 17:48

Waidring heb ik leren skiën laaaaang geleden ;-), ken het gebied en is ook leuk idd. De oudste heeft overigens wel 2x de dalafdaling gedaan, jongste (en ik) niet. Is ook geen must voor mij iig (een dalafdaling).

Wij zaten een drietal jaar geleden in hotel Marco Polo Alpina met onze kids. Het zwembad daar was bij hen een topper! Ligt in Hintertal net naast Maria Alm. We waren er erg tevreden over. Skipiste stopt op 100m van het hotel en rijdt rechtstreeks naar de Aberg. Prijs viel ook heel goed mee.

Wij gaan al een paar jaar met onze kinderen naar Maria Alm. Wij hebben een appartement tussen de natrun bahn en de simmlerlift. Wij vinden dat een perfecte ligging hebben.

Onze kinderen lessen bij de simmlerlift (verzamelplaats). Mijn oudste twee zoons van 17 en 15 blijven graag af en toe skiën op de natrun. Zeker als het op de A berg druk is en de pistes bij de natrun rustiger en beter zijn gebleven.

Vanaf maria alm ben je met de liften zo op de A berg maar met de skibus is ook nog steeds mogelijk.

Geen idee hoe goed jullie kunnen skiën maar mijn zoons deden de koningsroute vorig jaar samen en waren nog voor de lunch terug.

@Penny Vanuit Muhlbach kun je via een blauw pad terugskiën als je de rode dalafdaling nog iets te moeilijk vindt. De klassen lessen volgens mij ook alleen maar aan die kant van het gebied. Dus dat is niet zo’n probleem.
Als je zelf met je kinderen gaat skiën en richting Maria Alm wil, dan zou ik bij de Gabuhel de gondel terugnemen. Dat laatste stuk is echt niet prettig voor beginners. Verder is alles ook wel te doen.
Maria Alm is wat groter en er is meer te doen. Dienten is echt een heerlijk knus en vooral heel rustig dorpje met een paar leuke restaurantjes.

Peter Pos

Ik ben net vanuit Dienten terug gekomen, echt helemaal niks te doen daar, en het probleem dat wij daar vonden was dat er geen bussen gaan van maria alm of mulbach naar dienten, dus je moet echt zorgen dat je op tijd terug zijn. Ski School Dienten, kan ik niks anders dan lof geven, mijn dochter heeft het super gehad daar, en veel Nederlandstalige instructeurs. allemaal erg klein en familiaal, ( vorige jaar in zillertal was de ski race met 120 kinderen, dit jaar in dienten, amper 40 kids over alle groepen, max 7 man of zo gezien in alle groepen) Dienten heeft een paar hotels, 1 restaurant en niks van apres ski of bars waar je na je dag even iets kan drinken. Van Maria Alm naar Mulbach kan je makkelijk op 2 uur doen, dus genoeg tijd om heen en terug te gaan. Het ski gebied vonden wij wel leuk, maar wel spijtig dat je echt alleen links of rechts kunt als je boven komt (behalve in maria alm ) Mulbach moet je of te wel de auto of de bus pakken om bij de lift te raken, de dorp ligt iets verder gelegen van de lifts, terwijl in Maria Alm kan je prima vlak aan de lift iets vinden. Wij vonden wel dat het ski gebied echt op families gericht is, en er zijn veel families dat al jaren komen. Voor ons is het te rustig in de dorpen om nog eens terug te gaan (weinig winkels, restaurants, bars), maar ik snap wel dat mensen hier terug komen. Ski gebied geef ik een 6/10, Dienten zelf een 2/10.
Met kinderen te skien kan je best in Maria Alm of Mulbach zitten, in dienten moet je zo ie zo rode pistes pakken om terug te raken

@Skippy79 opmerkelijk. De week ervoor waren er nog vijf restaurants open, waarvan weliswaar twee in een hotel. En als je bereid bent om een halfuur berg op te lopen en na het eten met de slee naar beneden te rodelen, dan kun je de Grunegg Alm als zesde restaurant meetellen.

Ik ben benieuwd wat er in een week tijd gebeurd is.

De Almbar heb je vast niet gevonden, die is elke dag tot diep in de nacht open voor aprez-ski.
Bij de Brundlsradl (bijna onderaan de Burglalm, dus daarna moet je nog wel een stukje op de ski’s) is het vaak vanaf een uur of drie gezellig druk.

Dienten is een rustig dorpje, maar er is meer te beleven dan jij blijkbaar ontdekt hebt.

Peter Pos

@Skippy79 opmerkelijk. De week ervoor waren er nog vijf restaurants open, waarvan weliswaar twee in een hotel. En als je bereid bent om een halfuur berg op te lopen en na het eten met de slee naar beneden te rodelen, dan kun je de Grunegg Alm als zesde restaurant meetellen.

Ik ben benieuwd wat er in een week tijd gebeurd is.

De Almbar heb je vast niet gevonden, die is elke dag tot diep in de nacht open voor aprez-ski.
Bij de Brundlsradl (bijna onderaan de Burglalm, dus daarna moet je nog wel een stukje op de ski’s) is het vaak vanaf een uur of drie gezellig druk.

Dienten is een rustig dorpje, maar er is meer te beleven dan jij blijkbaar ontdekt hebt.

peterpos op 4 mrt 2020 14:00

om 30 min naar de grunegg te lopen hadden wij geen zin, wij waren al gaan kijken voor te rodelen, maar hield al snel op. De almbar niet gezien, waarschijnlijk omdat je in de bocht afdraai met de auto, en niet gezien, maar als je door het dorp rij, zie je een mini market, 1 resto, 1 bakkerij, 1 tobacco winkel en dan houdt het echt op… maar iedere zijn eigen opinie, ik ben blij dat jij het druk genoeg vind!

Veel gezinnen vinden die wandeling omhoog en rodelen naar beneden (tussendoor natuurlijk daar eten) wel een leuk uitje.
Maar qua restaurants. Dan heb je toch echt niet goed gekeken. Met Dorfstub’n, Forstino, Pizzeria Prosser heb je drie restaurants. In Hotel Hochkönig kun je ook heel goed terecht in de stube. Als vijfde heb je Hotel Salzburger Hof. En dan tel ik Grunegg dus niet eens mee.
Het gaat er niet om of ik het druk genoeg vind en jij daar blij mee bent. Het gaat erom dat je foutieve informatie geeft.

Peter Pos

Dank weer voor de reacties. Ik twijfel nu wel tussen alle drie de dorpen :). Heb me vooralsnog op Maria Alm gefocust met zoeken van een accommodatie, dus denk dat ik daar maar bij blijf.

Nu nog knoop doorhakken of het dus echt Maria Alm wordt, of toch nog een jaartje Lofer… ;-)

Ik denk dat qua skigebied Hochkonig meer te bieden heeft.
Maria Alm is een wat grotere plaats en genoeg blauwe pistes voor beginners. Dus prima keuze.
Als je zelf wat langer wil skiën en het hele gebied wil doorkruisen, dan zou ik de kids wel tussen de middag ‘over laten blijven’.
En als je het kan regelen met de kids… je bent ook zo in Leogang. Een dagje in het gebied SHLF is natuurlijk ook een leuke afwisseling.

Peter Pos

Ik verblijf de hele winter in Dienten am Hockkönig. Het is inderdaad een rustig dorp. De skilift is veel al op loopafstand. En het ligt centraal in het gebied. Er zijn twee prima skischolen en verschillende restaurants. Ik tel er zo al zeven. Er zijn twee bars, waarvan er eentje tot diep in de nacht open is. Er is een supermarkt en een bank. Er zijn drie plekken waar je een uitrusting kunt huren en er is een toerismebureau. Het is een echt familiedorp gericht op kleinschaligheid. Geen feestoord, maar genoeg te doen in zomer en winter! Voor apres Ski kun je terecht bij de Brundlstadl of Dienterin of aan de andere zijde bij Almhausl. Zijn de laatste hutten onderaan de afdalingen. Mocht je in een accomodatie zitten wat meer aan het einde van het dorp dan kun je gebruik maken van de skibus die zeer regelmatig rijdt.

*bericht bewerkt door Boy1978 op 07 mrt 2020 14:24

Dank weer voor de reacties. Ik twijfel nu wel tussen alle drie de dorpen :). Heb me vooralsnog op Maria Alm gefocust met zoeken van een accommodatie, dus denk dat ik daar maar bij blijf.

Nu nog knoop doorhakken of het dus echt Maria Alm wordt, of toch nog een jaartje Lofer… ;-)

Penny op 5 mrt 2020 22:57

hoi Penny,
ik ken beide gebieden erg goed. Mijn kinderen hebben ook in Lofer leren skiën. Wat ik zelf vroeger deed was vanuit Lofer een dagje naar Maria Alm, dan weer een dag Lofer en dan weer een dagje naar Waidring of Fieberbrunn of Leogang. Mogelijkheden te over. Er bestaat nog steeds de 3 uit 6 dagen skipas. Daar maakte ik gebruik van. Voor de kinderen heb je dan ook het vertrouwde Lofer en lekker om de dag ergens anders heen.
Hochkönig gebied ken ik ook erg goed en dan is Dienten inderdaad geen handige optie omdat de afdalingen naar het dorp voor beginners lastig kunnen zijn. Mari Alm is dan veel beter. Succes!

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Het wordt hoogst waarschijnlijk Maria Alm :). Hebben een leuk appartement gevonden net buiten het dorp (tussen dorp en Aberg baan in). Bijna alles was al bezet (of echt veeeel te duur - heb echt stuk of 50 mails verstuurd), niet normaal.

Dank voor alle input, heeft geholpen met mijn keuze! Volgende stap is skischool, maar dat komt nog wel ;-)

Plaats een reactie