gezellige authentieke bergrestaurants

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochkönig

Komende week ga ik voor het eerst een week skien in het gebied Hockkonig. Wij houden ervan op zijn tijd een leuk bergrestaurant aan te doen voor koffie met apfelstrudel of een authentieke lunch. Vreetschuren waar ik in de rij moet staan vind ik niet gezellig en wil ik het liefs mijden.
Wie kent er uit ervaring leuke bergrestaurants in dit gebied?

Welk dorp zitje? Op A-berg boven aan de schwarzachbahn (19) zit de Thorau Alm. Als je de lift vanuit Hintermoos ophoog neemt zit je er net boven. Het beste dat je voor de lunch wat later heen gaat, anders is er wel wat druk. Bij Mulbach onderaan de blauwe afdaling zit ook een leuke hut.
Onderaan de Kingscap, dat is boven bij de blauwe afdaling naar mulbach, dan langs de afdaling van de kingscap heb je de Tiergartenalm, boven bij Dienten is de Steinbockalm, De Thorau Alm en tiergarten zijn echt authentiek, de andere nieuw gebouwd maar wel heel mooi, en lekker eten.
Tussen Dienten en Mulbach bijna onderaan bij de Zachhofbahn heb je de Liebenaualm, iets groter maar wel gezellig en heel vriendelijke mensen, groot buitenterras in de zon. Bovenaan de Burgalmlift is de Burgalmhutte, en bijna onderaan de lift is de brundlstadl.
Dit zij eigenlijk voor ons de wat gezellige en lekkere eettenten, koffie of warme choco nemen we altijd langs de rode afdaling van Hintertal naar hintermoos, staat een leuke kleine hut.
En dan vergeet ik nog de Hochmaisalm halverwege de afdaling naar Hintertal beneden.
Dat was het wel zo’n beetje als je meer wil weten hoor ik het wel. veel plezier, ik vertrek morgen daarheen. Groet Elly (niet in gelogd)

Ik zit in Maria Alm
Elly bedankt voor deze tips. Ik wens je goede reis en wellicht komen we elkaar ongemerkt nog tegen in één van die genoemde hutten. ;-)

Elly, bedankt voor deze informatie. Ik wens je morgen een goede reis toe en wellicht komen we elkaar ongemerkt tegen in één van deze leuke hütten.

@ Edwin sneeuwt flink hier in Hochkönig, veel plezier en rijdt voorzichtig!
Kwartier rijden naar ons huis, als je zin hebt kom je maar een borrel halen, het staat op de weg van Dienten naar Lend, zie foto. :)

Dienten Die Alte schule

Op een paar na zijn eigenlijk alle bergrestaurants in het gebied er leuk.
Mijn favoriet: dat restaurant halfverwege de afdaling naar Hinterthal. Ga aan de bar zitten en bestel een Tiroler Gröstl!
Ook leuk: de toiletten (nee, geen grap) van het restaurant onderaan de afdaling naar Mulbach, gezien vanaf Dienten.

@ Hans, haha welke bedoel je zit me suf te denken, in die nieuwe tent langs de blauwe 1 ?

Dienten Die Alte schule

Nee, onderaan rode 11 en 13. ik zat er topografisch ook een beetje naast trouwens want ligt niet in Muhlbach, maar tussen Muhlbach en Dienten in. De hut heet Hochkonigalm (originele namen en Oostenrijkers… gaat niet samen geloof ik…) de toiletten zijn een mix tussen modern design en oude bauernsfeer. Leuk gedaan.

Ja die ken ik, idd op de ubergossenenalm, tussen Dienten en Mulbach alleen vinden wij de keuken daar minder en de kok niet zo frisjes, stinkt er altijd erg naar frituur, dus gaan daar eigenlijk nooit heen.
Ben aan het sneeuw ruimen buiten maar het jonkt rap aan :)

Dienten Die Alte schule

Ik heb er ook alleen buiten op het terras gezeten met een soepje en een spezi (dat leer ik nooit meer af, suikers toevoegen), en ben binnen dus naar dat best wel aparte het geweest. Terras is wel leuk, kan je zien hoe de mindere goden van de rode 11 naar beneden komen om vervolgens vlak voor het terras een hek te ontdekken om tegenaan te vliegen…

Hoe meer ik weer zit na te denken over dit topic, des te meer ik mij realiseer dat ik Hochkönig toch wel het leukste skigebied in Oostenrijk vind ;)
Leuke pistes, Perfecte kinderpiste in Hinterthal naast Alpina, bijna alle (berg)restaurants de moeite waard, geringe of zelfs geen wachttijden, mooie omgeving en lekker dicht bij het vliegveld Salzburg.

En vergeet de sneeuwzekerheid niet :) na vele omzwervingen door de alpen, Dolomieten en Finland zijn wij nu bijna 4 jaar geleden hier in Dienten neergestreken, en het bevalt ons prima. Mijn kids zijn verwoed skiërs en snowboarders maar vermaken zich hier goed, af en toe even een dagje Dorfgastein of Alpendorf/Flachau.

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie