Vervuiling

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochzeiger

Beste allen,

wij hebben een fantastische skiweek gehad maar ik wou toch nog eens iets melden.
Sigarettenpeuken!!! Zelf ben ik ook roker, dit wil ik even stellen. In het skigebied Hochzeiger mag er niet gerookt worden op de liften. Voor de meeste rokers is dit het moment om eentje op te steken. Zelf heb ik dit niet gedaan. Even boven aan de lift stoppen, genieten van een sigaret en het uitzicht is ook zalig. MAAR! Mijn peuken vliegen niet op de grond. Ik doof mijn sigaret en heb een zakje bij om de peuk erin te doen en later in een vuilbak te werpen. Maar toch zie ik als roker dat heel wat peuken onder de liften liggen of op de zijkanten van de pistes. Mag ik een warme oproep doen. We mogen blij zijn dat we mogen, kunnen skiën in de Alpen. Een peuk heeft 100 jaar nodig om af te breken in de natuur. Als er 100 rokers iedere dag 5 peuken weggooien … 70000 peuken per skiseizoen in 1 skigebied. Beste allen hou een skigebied proper. Heb respect voor de natuur. Ik zou heel graag hebben dat nog vele generaties na ons ook kunnen genieten van deze fantastische sport. Neem het afval mee en dump het in een vuilbak. Hopelijk begrijpen jullie mijn reactie.

Mvg Filip

Filip

@FilipDeCock ik begrijp je helemaal :D ben zelf geen roker maar het is een inderdaad een kleine moeite om wat voor afval dan ook mee te nemen en ergens te deponeren waar het de bedoeling is

Even boven aan de lift stoppen, genieten van een sigaret en het uitzicht is ook zalig.

FilipDeCock op 19 apr. 2014 08:42

Wat ik me altijd serieus afvraag is, genieten rokers dan ook van de frisse berg lucht als ze op wintersport zijn?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik denk dat de peuken niet alleen een probleem vormen , maar ook blikjes , flessen , verpakkingen van koekjes… Je hebt het voorrecht om te mogen genieten van de schoonheid van de bergen, dan moet je er ook voor zorgen dat de generaties na ons er ook nog mogen van genieter!

Ik beklom laatst nog een sneeuwloze piste. Man wat was dat een slagveld zeg! Schokkend gewoon… :( Jammer, je hebt van die mensen… Dat valt niet te veranderen.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

En als je toch bezig bent, trek dit dan meteen door in je dagelijks leven. ;) Sowieso hebben nl’ers, Duitsers en Belgen nog heel wat te leren vwb fatsoenlijk gedrag op vakantie.

@Userd : ik denk dat het niet alleen NL/BE/D zijn die op vakantie bij te leren hebben ivm fatsoenlijk gedrag op vakantie… Ik denk ook aan de Engelsen , Russen etc

Enkele jaren geleden waren wij St.-sorlin-d’arves. Daar kreeg bij het afhalen van de skipassen de vraag of je roker was of niet. Rokers kregen toen eenpeukenpotje, vond ik een heel goed idee.

better to be off piste, then to be pisted off

@sarah, klopt wel maar die zijn er wat minder.

Vind dat ook altijd zo asociaal als mensen gewoon hun peuk weggooien …

Gang is alles

Het publiekelijk, met een ernstig gezicht, nonchalant weggooien van de peuk is een belangrijk onderdeel van het rookritueel. Iets met opvijzelen eigenwaarde ofzo.

Ik vind dat iedereen er zelf voor moet zorgen dat ie geen rommel achter laat op de piste of elders in de natuur maar een hoop mensen zijn erg makkelijk(op zijn zachtst gezegd). In Laax hadden ze van die mapjes speciaal om je peuken in te doen. Dat had ik nog nooit eerder gezien.

Het beste bewijs van hoe een roker denkt, kreeg ik laatst te horen. Ik vroeg zijn mening over het standpunt dat rokers toch merkelijk meer geld kosten aan de maatschappij op vlak van gezondheid. Zijn argument was dat hij al genoeg accijnzen betaald om een eventuele behandeling van te betalen. Daarop vroeg ik hem ‘en wat met mijn gezondheid’ Daar had hij nog niet over nagedacht

Niet alleen de rokers maar kijk eens hoeveel ander afval er onder de stoeltjes lift liggen, en wat denk je van al die kauwgum dat mensen uitspugen maar dat je nu niet eens ziet liggen. Misschien moeten ze maar kleine afvalbakjes aan de stoeltjes hangen. Twee weken terug waren er al jongens van de liftanlage die met een prikstok en vuilniszak de boel aan het oprapen waren, een beste klim omhoog.
En dan zeuren dat de liftpassen duur zijn!! nou dit betaal je ook mee :(

Dienten Die Alte schule

Het zijn inderdaad helaas niet alleen rokers die hun troep laten slingeren… Als je goed om je heen kijkt (en dan heb ik het nog niet eens over het voorjaar/zomer, want ben al jaren niet meer in de Alpen geweest buiten de winter) zie je overal papiertjes, plastic, flesjes, blikjes, etc. liggen. Schandalig dat mensen het niet gewoon even in hun zak/rugtas kunnen stoppen en vervolgens bij de eerstvolgende prullenbak (of in het hotel/appartement) weg te gooien…

Je hoeft niet eens naar de alpen om troep op straat te zien liggen. Nederland ligt er ook vol mee. Wil ze de kost niet geven die bij het stoplicht de asbak legen. Of al rijdend hun peuk, flesje, papiertje of weet ik wat uit het raam gooien.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie