Hochzillertal - Hochfügen 9 - 16 Februari 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochzillertal - Hochfügen

Note:geen zin in een heel verhaal? Video compilatie staat onderaan in het verslag!

Zaten we een maand eerder nog in de Zillertal Arena ( https://www.wintersport.nl/forum/topic/91078 ), is het nu alweer tijd om dezelfde kant op te trekken maar iets eerder te stoppen. We verbleven deze week in Kaltenbach en gingen genieten van het gebied Hochzillertal-Hochfügen. Deels gekozen voor de pistes, deels gekozen voor de freeride mogelijkheden. Op vrij-zaterdag nacht rijden we dan ook rond een uur of half 5 aan vanuit een dorp dichtbij Venlo en stuiten in de buurt van Stuttgart helaas al op de eerste files. Helaas houdt dit niet op totdat we bij ons huisje arriveren. Met nog maar 2 uur te gaan volgens TomTom zeg ik goed bedoeld “ik rij wel door tot aan Oostenrijk”. Dat ritje tot aan Oostenrijk heeft me 5 uur gekost en er stond nog een uur op de teller van de navigatie. Ik denk dat het plaatje wel duidelijk is ;)

We komen rond half 8 in de avond bij ons chalet, genaamd Villa Laura. Mooi appartement gelegen op pak en beet 4/500 meter van de hoofdlift af. Verder 2 verdiepingen met 2 badkamers, goede keuken en gezellige zithoek. En niet te vergeten; een gastvrij ontvangst door de eigenaresse zoals je het in Oostenrijk verwacht. Een prima verblijf voor 6 personen voor de rest van de week in ieder geval!

Snowboard dag 1 van de vakantie breekt aan en we treffen het hoor; gister verse dump gehad en vandaag blue bird. Enig minpuntje is de vele dagjes mensen wat voor ietswat langere wachtrijen zorgt bij de verbindingsliften, maar dat is eigenlijk te verwaarlozen. Het is direct genieten! Sneeuwcondities zijn top, weer condities zijn top en dan… eigen conditie niet zo top. De griep slaat helaas toe en ik moet 's middags vroeg stoppen omdat ik m’n focus simpelweg niet kan houden en m’n hoofd kookt van de koorts. Helaas naar bed dus en alles eruit zweten.

null
Ondanks de griep toch genieten van blue bird

null
Pistes bij Hochfügen liggen er top bij

Waar ik me op de maandag stukken beter voel, wordt het weer stukken minder en krijgt de volgende in de groep ook de griep. Echt balen, want zo hebben we uiteindelijk pas op donderdag met de volledige groep kunnen boarden. Verder houden we het met z’n alle vroeg in de middag gezien vanwege het slechter wordende zicht. Met goede verwachtingen op de rest van de week is het ook niet zo erg om wat rustiger aan te doen. Dinsdag, woensdag en donderdag zijn dan ook echt schitterende dagen. Weerscondities die ik zelf nog nooit gezien heb overigens; wel sneeuw/kristal vorming in de lucht, maar geen wolk in de lucht te vinden. Heel gek om te te zien en zoals een vriend van me het omdoopte tot “diamonds in the sky” had het ook op de video beelden best een tof effect.

null
Top condities

null
Vooral veel plezier hebben!

Hoewel we in Kaltenbach verbleven, maakte we niet heel veel gebruik van het gebied erboven. We staken telkens vrijwel direct door richting Hochfügen wat en een mooie lange afdaling opleverde en stukken mooiere maar vooal ook rustigere pistes. De langere afdalingen, treeruns en variatie zorgde er voor dat we ons hier prima vermaakte. Het Hochzillertal gedeelte is leuk, maar door zijn vele parallel liggende pistes krijg je toch wel een heel erg "massa verwerkings" gevoel. Nee, Hochfügen it is!

null
Schitterende uitzicht op het verbindingspunt

null
Door naar het hoogste puntje van Hochfügen

De donderdag staat vooral in het teken van poeder pakken. Toegegeven; het is even zoeken om nog wat maagdelijke poeder velden te kunnen vinden, want de poederstress in Hochfügen is hoog tegenover de rest van het Zillertal. Zeker nu in het hoogseizoen zijn snel alle poedervelden volledig afgekrast. Met maar 1 ander persoon in de groep (rest heeft geen kennis en materiaal) pakken we nog wat poedervelden mee waardoor de stoke weer zo hard wordt aangevuld dat er nu nog een glimlach op m’n gezicht staat.

null
Je moet even een hike maken, maar je krijgt er wat voor terug

null
Genieten voordat je gaat (en ja ik ben me bewust van toe-drag)

Door de hoge stoke schakel ik over naar reeds afgekraste velden, maar ik blijf genieten. Zelfs als ik hier en daar nog een kleine faceshot krijg kan het voor mij niet meer op. Zelfs een flinke smak met koprol tot gevolg haalt de lach niet van m’n gezicht. Daarentegen voelde ik er ook vrij weinig van door de dikke laag poeder.

null
Hoe kun je hier nu geen grote grijns van krijgen?

Luchen in de middag ging trouwens uitstekend. Enkel bij de Wedelhutte was het echt niet te doen, maar dat kwam meer doordat niemand van hun tafel vertrok doordat ze naar de Super-G aan het kijken waren. Vanaf daar viel onze keuze steeds op het Panorama Restaurant in Hochfügen waar ze een uitgebreide kaart hadden en het eten lekker was.

null
Het uitzicht was ook hier niet verkeerd

En zo vliegt een week opeens heel hard voorbij en is het alweer zaterdag. We rijden rond 6 uur zaterdag ochtend aan wat kennelijk een goede keuze is geweest. We horen weer dramatische file berichten rondom Munchen, maar zelf hebben we gelukkig nergens last van gehad.

Conclusie
In tegenstelling tot de Zillertal Arena waar ze ons niet heel snel meer zullen zien, ga ik hier zeker nog eens komen. Zeker buiten de top weken wil ik hier graag nog eens boarden door de gigantische poedervelden en mooie treeruns. Hochfügen is hoe dan ook een dikke aanrader! Hochzillertal heeft verder prima pistes, maar het voelt wat massaal aan. Wel een oke funpark mocht je er van houden. Totaal gezien is het een mooi gebied met lange (verbindings)pistes, mooie afwisseling en geschikt voor beginners tot zeer gevorderd. Een ideale plek waar freeriders ook genoeg poeder zullen vinden.

Als afsluiter nog een video compilatie van deze week:

Leuk verslag en een heel mooi filmpje!
Ik ben het helemaal eens met jouw conclusie. Hochfügen vind ik fijner dan Hochzillertal.
Helaas was bij mij met de kerst alle sneeuw bij de Holzalm kant weggewaaid, waardoor offpiste onmogelijk was…Bij Hochfügen 2000 was helaas alles al kapot geskied.

Leuk dat de verslagen blijven komen, nice verslag met heerlijke foto’s. Het Zillertal moet ik ooit nog wel eens gedaan hebben, want het ziet er goed uit daar!

Rene, ik heb weer een leuk verslag gelezen! Zillertal staat nooit op een lijstje bij mij maar ik geloof zo langzamerhand dat ik er toch eens naar toe moet.

Top verslag! Mooi verwoord en heerlijke foto’s!
Vrijdagnacht een shortski naar het Zillertal. Verlang ernaar! 3 dagen alles geven. Dit gedeelte zit ook ingepland voor een dagje.

Go with the snow!

Gaaf filmpje. Waar heb je die mee bewerkt ??

Übung macht den meister!!!

@Martijnski ondertussen al aardig wat locaties in het Zillertal gehad en Hochfugen is met stipt gestegen naar 1 in ieder geval. Zeker door de poedervlaktes die open tussen de pistes in liggen en de wat lager liggende treeruns maken het een prachtig gedeelte.
@RFKANGOO Basis edit in Final Cut Pro en de intro shots + het sequence shot op 2:30 in After Effects

Vorig jaar ook geweest leuk gebied.Topfilmpje wat een kwaliteit voor zo,n helmcamera.

Heerlijk filmpje!

Nice!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Zoals altijd leuk verslag en lekker filmpje Rene Sebastian! :)

zoeper!
Thanks for sharing! Mooie foto’s & filmpje!

Aan de lekkere film te zien geen problemen, maar nog steeds blij met de GoPro?

euh... doen!?

Hij is me eigenlijk maar 1x vastgelopen tijdens de vakantie, kreeg daarna helaas wel flinke vocht ontwikkeling binnen de case die dag. Maar nee, de kwaliteit van dat kleine ding is zo overweldigend dat dat alles goedmaakt. Ben echt verliefd geworden op de 1080P / 60FPS functie (wat ook wel duidelijk te zien is in het filmpje denk ik).

Moooie video ! Ga je eigenlijk wel eens ergens anders dan het Zillertal skiën ;) ?

Toevallig de afgelopen 3 reizen die kant op gegaan. Tips voor snowboard vriendelijke gebieden waar kilometers te halen zijn, poeder te vinden is EN in Oostenrijk ligt zijn welkom :P

Bv de 4 bergen rond Schladming vind ik wel een topper waar het nog vrij rustig is, zeker als je het vergelijkt met het Zillertal.

Plaats een reactie