Skipas: persoonlijk of niet?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kaltenbach

Normaal zijn skipassen van een week persoonlijk, nu gaan we dit jaar op pad met een mannetje van 3 maanden.

Weet iemand of Kaltenbach (hochzillertal) controles uitvoert? (Bijv. Middels camera’s bij de liften?)

Zou voor ons wat schelen als we om-en-om kunnen gaan op dezelfde liftpas, maar het is ook geen gezeur waard natuurlijk!

Ga er maar vanuit dat ze tegenwoordig bij elke lift een soort camerasysteem hebben. Zal over 2 weken ff voor je gaan kijken dan weet je het zeker.

Übung macht den meister!!!

Koop je toch iedere keer een dagpas

Bier, sex , en patatjes

In het gebied waar ik heen gaan is daar een speciale regeling voor.

Ski you later!

Wij werkten in die tijd ook met dagpassen. Met zo’n kleintje was de nacht soms wel druk en dan kwamen wij 's ochtend wat later op gang. En misschien wil je ook wel wat tijd met moeder en kind doorbrengen. In die periode (van kleine kinderen) waren de vakanties ook nodig om zelf bij te komen. Maar, dat is voor iedereen persoonlijk…
J

Ga er maar vanuit dat ze tegenwoordig bij elke lift een soort camerasysteem hebben. Zal over 2 weken ff voor je gaan kijken dan weet je het zeker.

RFKANGOO op 12 feb 2017 19:36

Toch heb ik m’n twijfels over de controle, want ik heb in januari toen we met 7 man gingen skiën alle passen gekocht. dus daar kon geen controle bij aankoop plaats vinden. Is dit niet alleen dat er een signaaltje afgaat als je een pas voor kinderen heb en die gebruikt als volwassene?

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Passen zijn niet overdraagbaar, bij de modernere poortjes vindt dan ook (automatische) controle plaats. Je wordt als het ware iedere keer “gescand” zodat het systeem weet hoe je er (ook qua postuur) uitziet. Kortom mooi systeem dat fraude moet voorkomen. Google maar eens naar een filmpje waar een wordt uitgelegd.
https://youtu.be/ojDsr7iTI9U

*bericht bewerkt door Rob64 op 12 feb 2017 20:29

Als je de skipas voor de 1e keer bij het poortje scant word er een (profiel)foto van die persoon gemaakt.
Dit staat in verbinding met alle poortjes in dat gebied. Het systeem kan aan de hand van lichaamsbouw en gezichtsherkenning zien of jij het wel of niet bent. En er zit ook nog iemand achter de computer om te kijken of het nog een beetje klopt.
@Frans kan je hier vast meer over vertellen.

Übung macht den meister!!!

Klopt wat @RFKANGOO zegt. Bij de eerste draaipoort met camera wordt automatisch een foto gemaakt die als referentie dient voor de rest van al je doorgangen. Afhankelijk welk programma het skigebied actief heeft (automatische of handmatige herkenning) kan je skipas vroeg of laat geblokkeerd worden, als de persoon van de eerste keer niet meer overeenkomt met de tweede persoon.

Voor skipassen die een langere geldigheidsduur hebben wordt een foto bij aankoop gemaakt, welke als referentie dient voor de rest van het gebruik. Deze staan vaak ook op naam. Desalniettemin zijn ook dagpassen net zo goed niet overdraagbaar.

Mijn vraag was vooral of Kaltenbach / hochzillertal dit systeem heeft draaien.

(Naïef wellicht, veel gebieden zullen iets doen denk ik …)

Of de controles overal zo goed zijn betwijfel ik… Een paar jaar geleden heb ik 5 van de 6 dagen op een gratis kleinkinder skipas geskiet, terwijl de 3 jarigen een volwassen skipas gebruikte. Mijn foto was er wel aan gekoppeld maar dan nog is het op 5 dagen niemand opgevallen dat ik wel nog eens ouder dan 5 zou kunnen geweest zijn…

Als er iemand anders op de foto verschijnt, zien ze het misschien wel sneller.

In Val Gardena staat er een duidelijke M(ale), F(emale), S(enior) (en ze hebben nog een paar letters voor kinderen) op je pas.
Als je door een poortje gaat, reageert dat poortje met groene (M), Rode (F) of Rood/Groene (S) lampjes (of iets in die geest)
Zonder foto is het dus op afstand vrij makkelijk te zien of er gefraudeerd wordt ja of nee.
En ik heb echt mensen eruit gepikt zien worden.
Wij waren met een groep, en bij ons stonden de passen zelfs op naam …

Ik heb ook systemen gezien waarbij er een foto van je op een scherm verschijnt.

Of er overal zo (streng) gecontroleerd wordt, weet ik niet.
Maar controle of niet, meestal komt het bottom line neer op fraude want in de meeste gebieden zijn passen persoonlijk.

Rob

Buiten het feit of er gecontroleerd wordt mag het gewoon niet.

In sommige winkels staat ook geen alarminstalatie, mag je dan zomaar spullen meepakken en stelen?

Zoek een gebied uit waar men speciale ouderpassen heeft, of koop om de dag een skipas. Het is het gezeur en mogelijke boetes niet waard ondanks dat de pakkans niet al te groot is.

Click. Click. Peace

Snap dat het niet mag maar als je met een kleine gaat en je weet niet wanneer wie gaat skiën, snap ik wel dat mensen een pas delen. Trouwens als je de ene dag een helm draagt, de andere dag niet en weer een dag later een muts; hoe controleer je dat? Gelukkig hebben wij een oppasgroep bij ons :)

In Fieberbrunn waren onze passen eens per ongeluk omgewisseld, toen werden we er ook uit gepikt omdat de foto niet klopte met de eerste registratie.

Trouwens als je de ene dag een helm draagt, de andere dag niet en weer een dag later een muts; hoe controleer je dat?

Dat is inderdaad een lastige, echter een system als in Selva, met de letters en de daaraan verbonden kleurencombinaties op de poortjes, filtert al een hoop uit.
De meeste ‘ouderparen’ bestaan nog steeds uit een man (M) en een vrouw (F) en dat is ook de meest voor de hand liggende doelgroep die pleegt te frauderen.

100% Controle is uitgesloten, maar ik denk dat een systeem als dit 90+ % van de gevallen er uit haalt.

Rob

Snap dat het niet mag maar als je met een kleine gaat en je weet niet wanneer wie gaat skiën, snap ik wel dat mensen een pas delen. Trouwens als je de ene dag een helm draagt, de andere dag niet en weer een dag later een muts; hoe controleer je dat? Gelukkig hebben wij een oppasgroep bij ons :)

Mart2 op 13 feb 2017 11:10

De flexibiliteit van het per dag kunnen wisselen wie er gaat skien koop je eenvoudig af met een iets duurdere dagpas. Wat is daar zo moeilijk aan? Of schaf inderdaad een speciale ouderpas aan die misschien iets duurder is dan een normale weekpas. Als ze het uitwisselen van passen niet zouden bestraffen dan is het eind zoek; mensen zouden dan een seizoenspas kunnen kopen (kost ongeveer 3 weekpassen) die het hele seizoen doorverkocht zou kunnen worden.

Je kunt ze ook bellen natuurlijk en de situatie uitleggen. Wellicht valt er wat te regelen met wat korting op dagpassen of zo, als je ze in 1x afneemt.

Edwin van Riel

Verkopen ze in Kaltenbach geen 4 uit 6 of 5 uit 7 skipas?

Dat lijkt mij een uitkomst voor jullie.

Verkopen ze in Kaltenbach geen 4 uit 6 of 5 uit 7 skipas?

Dat lijkt mij een uitkomst voor jullie.

vlinder72 op 15 feb 2017 07:53

Ja, kijk maar op de website …

Rob

Heldere reactie,

Heb gekeken, maar ouderpassen verkopen ze niet, dus zullen inderdaad flexibiliteit gaan kopen middels dagpassen!

Plaats een reactie