Beste Skigebied ter wereld: Hochfugen-Hochzillertal

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochzillertal - Hochfügen

Op 16 oktober 2010 las ik in de Reisbijlage van de Telegraaf dat het gebied Hochfugen-Hochzillertal is benoemd tot beste skigebied ter wereld!

Hieronder het artikel:
De website nam 4.665 andere bestemmingen verspreid over 75 verschillende landen onder de loep, en lette daarbij op zaken als het onderhoud van de pistes, de berghutten, sneeuwzekerheid en kindvriendelijkheid.

Ski-optimal Hochzillertal scoorde de hoogste totaalscore. Het Oostenrijkse magazine ‘NEWS’ riep het skigebied onlangs al uit tot de familievriendelijkste wintersportlocatie.

Op nummer twee staat ook een Tiroolse bestemming: SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental in de Kitzbüheler Alpen. Daarna volgt skigebied Whistler Blackcomb in Canada, en ook het Franse Espace Killy in de Savoyer Alpen doet het goed.

De rest is terug te lezen op:
http://www.skiresort.de/beste-skigebiete

Tja, wat de één goed vindt kan de ander misschien helemaal niet waarderen.
Op nummer twee Wilder Kaiser Brixental. Als er nu één gebied is waar ik niet zo snel meer naar toe zal gaan is het Wilder Kaiser. De pistes vond ik slecht onderhouden, het liftpersoneel totaal niet klantgericht (niet behulpzaam),landschappelijk gezien zeer braaf, veel vreetschuren en weinig uitdaging op de pistes.

Dus ja, wie bepaalt wat het beste is…

Op de site die Jeroen doorgeeft staan drie gebieden (waaronder Skiwelt) gedeeld op de eerste plaats.

Dus zonder het te weten heb ik al 4 keer een dag geskied in het beste gebied… in the world! :)
(ski optimal)
En zo te zien ook een heleboel andere gebieden uit de top 20…
ben het niet helemaal eens met dat lijstje, maar aangezien Duitsers helemaal gek zijn van lijstjes en ranks, vind ik het prima…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

1 keer geweest in wilde kaiser maar vind het een vervelnd en slecht ebied dus geld echt niet voor mij .Ken gebieden die alles bieden …hoch fugen kan ik wel mee leven als 1 van de beste maar dan ook weer niet de beste,dus weet niet waar het op is gebassert en door wie maar die kijken dan niet echt verder dan de neus lang is

Inderdaad een mooi gebied, maar het tot beste skigebied uit te roepen gaat me te ver. Ik vind het gebied te klein en je moet te vaak bus/trein nemen om in een ander gebied te komen.

Ik ben het er helemaal mee eens dat Hochfugen hoog geeindigd is want ik vind het daar helemaal top, zelfs eind maart zijn die pistes daar nog super.
Het is een erg kindvriendelijk gebied aangezien je je kinderen altijd in het oog kan houden en je nooit kan verdwalen aangezien de pistes allemaal bij het dalstation eindigen.
Nadat de lift richting Kaltenbach (een aantal jaren geleden) het gebied groter heeft gemaakt vind ik dit ook zeker een top locatie voor een week wintersporten, Kaltenback voor de leuke pistes en Hochfugen voor de offpiste!

Het nadeel van Wilder Kaiser Brixental is dat het vrij laag gelegen is, maar ondanks dat worden de pistes er prima onderhouden, zelfs afgelopen winter begin maart bij temperaturen van +18!!! waren de pistes in een zeer goede conditie, later in de week bij hevige sneeuwval waren de pistes ook zeer goed doordat er de hele dag door aan de pistes werd gewerkt (tenminste in Ellmau en Soll… de rest durf ik mn hand niet voor in het vuur te steken!)

Vind Wilder Kaiser dan weer wel een van de mooiste gebieden waar ik ooit geweest ben (heel veel lange dalafdalingen, veel bos, veel gezellige hutjes en enorm groot voor Oostenrijkse begrippen), maar Hochfügen vond ik daarentegen weer erg tegenvallen. Het gebied deed veel kleiner aan dan de officieel opgegeven 160km en vond het landschappelijk vrij saai.

@ Paul, hoe kan je het landschap bij Hochfugen nou saai vinden, ik vind de weg vanuit Fugen naar Hochfugen al een hele belevenis met de hoge bergen rechts naast je en de afgronden aan je linkerkant!
Wilder Kaiser heeft leuke afdaling inderdaad maar voor de geoefende skier iets te weinig uitdagingen vind ik persoonlijk, al moet ik zeggen dat de zwarte piste bij Soll wel erg leuk is!

@ Jeroen; Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik het skigebied landschappelijk weinig afwisseld vind. Vrijwel alle pistes liggen boven de boomgrens en lijken daardoor veel op elkaar. Neemt niet weg dat de bergen hier uiteraard niet minder mooi zijn dan elders.

@ Paul, daar heb je wel gelijk in maar als je het daar al saai vind moet je echt never nooit naar Frankrijk dat is pas saai skien ondanks dat de pistes er mooi zijn vind ik het saai dat je dan bijna geen boom tegenkomt of lekkere bospaadjes kan skieen!
Dat is inderdaad wel weer top aan Wilder Kaiser, mooie bospaadjes!

@ Jeroen: O, maar ik ben al heel vaak gaan skiën in Frankrijk, en ook daar zijn prachtige gebieden. Je moet alleen weten waar. Dus bijvoorbeeld NIET Val Thorens of Les 2 Alpes (verschrikkelijk!!!), maar wel gebieden als Serre Chevalier, Risoul, Val Cenis of Flaine: Prachtige gebieden met veel afwisseling en veel pistes door het bos!

En nu maar hopen dat zoveel mogelijk mensen naar dit skigebied trekken, wordt het in de andere skigebieden weer lekker rustig.
Je zou de testers bijna verwijten dat ze een plank voor de kop hebben. Er zijn wel degelijk skigebieden die veel beter onderhouden, mooiere pisten en vriendelijker personeel hebben.
Persoonlijk vond ik het zillertal niet zo geweldig vanwege de slechte aansluitingen in het skigebied.

Altijd leuk om iets te roepen (telegraaf??) natuurlijk hochfugen/kaltenbach is beslist geen onaardig skigebied maar de beste?? waarin dan,`het blijft natuurlijk erg subjectief.nr 2 is een miskleun hoe kun je een gebied met als hoogte 620 tot 1865 meter nu goed vinden. het is altijd maar afwachten hoe de sneeuwconditie zijn.wij zijn er zelfs 2x vertrokken. (je leert er prima op vereiste pistes skien).

Ach, zoe heeft ieder zijn eigen TOP gebied natuurlijk.
Onderstaande lees ik weer op een andere site van beoordelingen:-)

Volgens de Italiaanse Touring Club (vergelijkbaar met de ANWB in Nederland) is Alta Badia in Zuid-Tirol het beste wintersportgebied van Italie.

Voor de liefhebbers, hier ook de link

http://www.italiedavivere.com/alta_badia_corvara_zuid_tirol_…

Oeps dit is een berichtje uit 2008

ER staat al zeker 2 jaar ( misschien al langer) een bord bij skiwelt dat ze WEER als beste gekozen zijn.
Ik ben in beide gebieden geweest, maar gezien de tochten die ik in skiwelt kan maken, gaat skiwelt mij voor Hoch Fugen- Kaltenbach ( hoewel 31-12 is Kaltenbach fantastisch!!!)

Allebei de gebieden krijgen mijn onvoorwaardelijke steun! We gaan de laatste jaren met onze vriendenkring afwisseld naar één van beide! De feestjes zijn er trouwens zowel in Ellmau als Kaltenbach fantastisch!

ELLMAU rules! Ik ga in januari Saalbach verkennen maar ik vind het wilder kaiser gebergte ontzettend goed ontwikkelt. Wel snap ik dat de meningen verdeeld zijn! Ieder gebied heeft zijn voor en nadelen!!
Mensen ga dit seizoen lekker naar je favoriete gebied en geniet!

Het mooie van Skiwelt is dat bijna alle liften perfect op elkaar aansluiten, en ondanks dat het een laaggelegen gebied is je toch best redelijke afdalingen kan maken!

@Henk wat bedoel jij met slechte aansluitingen in het Zillertal, de liften of de plaatsen, want als je plaatsen bedoeld kan ik me er weinig van voorstellen, ja ok als je in Fugen gaat skieen kan je alleen in Fugen skieen maar verder is bijna elke plaats wel aangesloten op een andere plaats…

PARADISKI is geweldig in Frankrijk. In Oostenrijk zijn de meestal Pistes zo KORT, je zit meer in een lift dan het maken van een afdeling…

ik vertrek op 26 december richting kaltenbach! Ben er nog nooit geweest en weet dus niet wat te verwachten! blijkbaar zijn de meningen verdeeld zoals bij alles.

Als er mense tips hebbe of aanraders laat maar komen!

ps: tot nu toe vind ik tignes de betere locatie om naartoe te gaan! heb me er nog nooit verveeld in de 6 jaar dat ik er geweest ben!

He, bofkont! Ga naar het vuurwerk, 31-12 ik dacht om 18.00 onder aan de piste bij de schermbar… FANTASTISCH! en zo’n gave sfeer.
Ook de leraren komen met fakkels de piste af, echt een aanrader!

nancy dat naar beneden komen met fakkels is overal hoor elke week opnieuw :)

Alles is relatief hé! (Zei de broer van Zweistein.)
Volgens een aantal parameters stellen ze zulk een lijst op.
Ik ga steeds weer (alleen)voor groot skigebied, goedkoop , vriendelijk en vooral rustig. Ik kom steeds weer bij Mühlbach a Hochkönig.

Ik kom altijd heel graag in het Skiwelt, maar ik kan echt niet beoordelen of het het beste gebied is ter wereld. Ik heb gewoonweg te weinig andere gebieden gezien. Zolang ik het er naar mijn zin heb, blijven we lekker in Brixen staan. Word het op een moment saai, dan verkassen we naar een ander gebied :D

Hochfugen kaltenbach vind ik persoonlijk zeer goed ,aanzetten in hochfugen naar gans boven,afdaling via de zwarte 6 naar gondel kaltenbach,kaltenbach afdalen naar de verwarmde zetellift naar omhoog en dan voorbij de tweezitellift naar Asschau,drie keer per dag en je kan goed slapen,wie zegt dat dit niet mooi is :ALLO,ben er dit jaar opnieuw voor de 14 maal zal weer leuk worden

In de lijst van http://www.skiresort.de/beste-skigebiete/ stonden 4 gebieden op 1, hieronder ook Whistler Blackcomb. Daar kan ik het dan mee eens zijn, Whistler had wel ook wat minpunten: Moeilijk Parkeren en geen Treinverbiding… Heh heb je dat dan nog nodig na 10 uur vliegen?

Aan de lijst heb ik zwaar mijn twijfels: Leukerbad in Wallis staat bijvoorbeeld heel laag, nu kan ik het daar mee eens zijn want het is namelijk niet zo groot en de liften zijn ook niet de allerbeste daarentegen ligt het goed op hoogte en mooi in de zon dus als ze dan Snowworld in Landgraaf hoger op de lijst zetten kan ik het daar niet helemaal mee eens zijn.

Wij zijn een aantal jaar geleden in het zilltertal geweest en Hochfügen. Ik heb heel wat skigebieden gezien en van alle gebieden waar ik ben geweest scoort wat mij betreft Hochfügen het laagste. Beperkt gebied, onlogische verbinding tussen liften en veel te druk. De deelnemers aan die verkiezingen waren zeker allemaal Oostenrijkers…

Espace killy is verreweg het beste gebied, altijd goede sneeuw, mooie pistes en lekker groot.

Plaats een reactie