Hochzillertal - Hochfügen 25-12 t/m 2-1

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochzillertal - Hochfügen

Eindelijk kan ik mijn eerste reisverslag schrijven op wintersporters.nl! Ik ben gisteren teruggekomen van mijn geweldige eerste week skiën in het seizoen 2012-2013. Zoals elk jaar met kerst sinds 2001 gaan we naar het Zillertal.

Algemeen
Bestemming: het Zillertal in Oostenrijk
Skigebieden: Mayrhofen 3000, Ahorn, Hochzillertal-Hochfügen en Spieljoch Fügen
Verblijf: Panorama Pension Brandegg in Fügenberg
Aantal skidagen: 6
Ski’s: Elan Pinball
Reisgezelschap: Vader, Moeder, 2 zussen

Dinsdag 25 December
Het was 5:00u, mijn wekker liep af en zoals elk jaar was ik meteen klaarwakker. Eindelijk was het weer tijd voor mijn favoriete vakantie! Na wat vertraging konden we dan eindelijk om 6:15u vertrekken vanuit het regenachtige Gemert. Al snel lieten we de regenbuien achter ons en kwamen we in de warme droge lucht. Rond het middaguur werd de 17 graden zelfs bereikt, het leek wel of we op weg waren naar de Alpen in de zomer!

Net voorbij Stuttgart zagen we de Alpen al. We hadden dit nog nooit van zo ver gezien!

null

Rond half 5 waren we eindelijk aangekomen bij ons Pension Brandegg. Na eerst een lekker Zillertal Biertje te hebben gedronken gingen we alles uitpakken. Tussendoor heb ik nog even een foto gemaakt van het uitzicht op het dal bij aankomst

null

De eerste avond gaan we standaard vroeg naar bed, zodat we de eerste dag kunnen knallen!

Woensdag 26 december

Eindelijk! Eindelijk kon ik weer skiën, HEERLIJK! Ik werd wakker van de regen die op het dak kletterde, dit maakte me natuurlijk niet echt blij, maar ik wist dat het in Hochfügen zou sneeuwen, dus ik maakte me geen zorgen! Er werd wel heel veel wind voorspeld en die was er ook! Gelukkig was het niet zo koud.

Rond een uur of 2 hield het op met sneeuwen en klaarde het wat op. Hier kan je goed zien dat de sneeuwgrens toch nog was gedaald tot zo’n 1000 meter. De foto is genomen onder aan de Neuhüttenlift in Kaltenbach

null

Nog niet eens 2 uur later klaarde het helemaal op en zag het er zo uit onder aan de Holzalm in Hochfügen. Hierdoor kon ik toch nog 2 afdalingen doen met heel goed zicht.

null

Donderdag 27 December

Op de 2de skidag gingen we weer naar Hochfügen. Door de sneeuw die er op 2de kerstdag gevallen was, was het heerlijk skiën. De pistes waren heerlijk zacht. Helaas waaide het boven wederom heel hard waardoor het skiën wat minder fijn was. Door de wind was bijna alle sneeuw op de Holzalm kant weggewaaid.

null

Vrijdag 28 December

We hadden 's ochtends met het ontbijt besloten dat we vandaag een rustdag zouden houden, dit in verband met het ‘slechte’ weer. Het was behoorlijk hard aan het regenen/sneeuwen. We hebben vrij weinig gedaan deze dag. Na het ontbijt hebben we eerst een uur nog op bed gelegen om wat uit te rusten. Daarna zijn we naar Rattenberg in het Inntal gereden. Dit klein dorpje staat bekend als de Glasstad van Tirol. Je hebt er veel winkels met glas en nog een paar mooie kasteeltjes.
Eenmaal teruggekomen in het pension hebben mijn zus en ik grootse plannen gemaakt voor de volgende dag.

Zaterdag 29 December

Als je wakker wordt met zo’n uitzicht, dan moet het wel een goede skidag worden, en dit werd het ook zeker!

null

We hadden de dag ervoor al afgesproken dat we eens een keer het enige skigebied bezoeken in het Zillertal waar we nog nooit geweest waren, namelijk het Ahorn skigebiedje in Mayrhofen. Mijn zus en ik hadden afgesproken om vandaag onze aantal pistenkilometers even flink op te krikken. We hebben in 1 dag uiteindelijk 85 km geskied, dit door heel vaak de talabfahrt naar Mayrhofen te nemen. Alles werkte mee vandaag: het was lekker rustig, de talabfahrt lag er prachtig bij om te knallen en het weer was perfect!

null

Nadat we 8 keer de talabfahrt hadden gedaan, wilden we weer eens iets anders doen. Maar helaas is er verder niet veel te doen in Ahorn. Het is eigenlijk maar een grote piste naar het dal, met boven een paar stoeltjesliften en sleepliften. Voordat we aan onze 9de talabfahrt begonnen, genoten we nog even van een prachtig panorama op de Zillertaler Alpen
null

Zondag 30 December

Na een dag te hebben geknald, deden we het vandaag wat rustiger aan. We hebben vroeg in de ochtend de Spieljochbahn I en II genomen om te kijken hoe het op de Spieljoch was. Het viel hier erg tegen door de enorme drukte die er was. Raceteams bezette bijna de helft van alle pistes waardoor het ook gigantisch druk op de piste was. We hadden direct de talabfahrt van de Spieljoch genomen en de skibus naar Hochfügen. In Hochfügen was het net zoals op de Spieljoch heel druk met de mensen die gisteren waren gearriveerd. Het was dus echt heerlijk om wat sporen te zetten in de poeder net boven de Wedelhütte in Kaltenbach, omdat het op de piste te druk was.

null

Rond een uur of 15 trok het helaas weer dicht en begon het heel hard te waaien en zelf een beetje te sneeuwen. Waar we net nog zonder jas zaten te lunchen trok het binnen 10 minuten helemaal dicht en werd het ijskoud.
null

Maandag 31 December

Op een prachtige oudjaarsdag besloten we om gezamenlijk de Spieljoch nog een keer te bezoeken. Het viel vandaag heel erg mee met de drukte en alle raceteams waren weg. Boven was er een prachtig uitzicht op het Rofangebirge.

null

De pistes lagen er heel strak bij en off piste was ook echt een plaatje! Zelfs de talabfahrt was tot laat in de middag uitstekend te doen, terwijl het toch niet echt koud was in het dal.
null

Dinsdag 1 Januari

Helaas, alweer onze laatste skidag. Na wat bescheiden oud en nieuw te hebben gevierd, stonden we vroeg op om te ontbijten. We gingen de laatste dag toch nog lekker knallen in Mayrhofen, maar deze keer de andere kant.
Mij verbaasde het heel erg dat het gigantisch druk was voor nieuwjaarsdag. De wachttijden bij de liften vielen wel mee, maar op de pistes was het niet altijd even prettig skiën. Daarom besloten we maar om naar Eggalm (Lanersbach) te gaan. Hier was het wel iets rustiger, maar lagen de pistes er zeer slecht bij. Hier een plaatje van de rode 5 talabfahrt

null

Het werd wel duidelijk dat het skigebied nieuwe sneeuw goed kon gebruiken.

Ja, en dan kwam het vreselijke moment…
Het moment dat ik de Horbergbahn in stapte om terug naar beneden te gaan. Mijn allerlaatste lift van de vakantie.
Helaas, maar het is niet anders. Ondanks een tegenvallende laatste skidag heb ik me zoals elk jaar in het Zillertal prima vermaakt. Nu is het weer wachten op mijn volgende bestemming van dit seizoen, het Stubaital, en die komt gelukkig al over 40 dagen!

Conclusie: Het Zillertal is een perfecte bestemming voor zowel beginners als gevorderden. Met de Zillertaler Superskipass kan je in alle gebieden in het Zillertal skiën. De pistes zijn goed tot zeer goed geprepareerd. Ook zijn er zijn veel leuke skiroutes voor mensen die een beetje off-piste ervaring willen opdoen zonder lawinegesichert te zijn (zoals ik). Voor de mensen die meer van aprèsskiën houden is er ook genoeg te doen in Mayrhofen en Gerlos. Nadelen voor sommige mensen is dat het er stikt van de Nederlanders en dat er in Mayrhofen veel Russen zitten.
Verder is het gewoon een topgebied waar ik volgend jaar gewoon weer met kerst naar toe ga!

Mooi verslag! Het verbaasd me wel dat je toch een skidag laat liggen ;)
Midden februari zal ik een uitgebreid verslag maken over de skigebieden in Osttirol.

Dankjewel!
Haha ja ik wou natuurlijk die dag ook gaan skiën, maar mijn ouders hadden daar geen zin in, en er was geen mogelijkheid om alleen te gaan met de skibus, want die ging niet :(

Heel leuk verslag, Henri. Dat er zo nog maar vele bijkomen! :)

Ik kan alleen mijn mening geven over hochzillertal-hochfuegen. Ik vind het een goed gebied, niet meer en niet minder dan dat. De dalafdaling naar Kaltenbach is bij weinig volk 1 vd mooiste die ik ooit geskied heb. De aansluiting tss kaltenbach en hochfuegen vond ik toen het druk was niet zo goed, lang aanschuiven. Verder is hochfuegen landschappelijk zeer mooi en liggen er enkele mooie pistes. Kaltenbach is dan weer heerlijk in de poeder tussen de bomen. Feesten kun je in de postalm :)

Dankjewel Niels! :)
klopt, er wordt gezegd dat Hochzillertal-Hochfügen het beste skigebied is van de wereld, maar dat denk ik haast niet. De aansluiting is inderdaad niet optimaal, deze week viel het vaak mee gelukkig.

Heel leuk verslag, Henri. Dat er zo nog maar vele bijkomen! :)

Niels op 4 jan. 2013 00:45

Ik zal er nog wel een maken van het Stubaital in de carnavalsvakantie ;)

[/quote]
Ik zal er nog wel een maken van het Stubaital in de carnavalsvakantie ;) [post]Henri op 4 jan. 2013 00:55[/post][/quote]

Wanneer valt deze bij jullie in nederland?

No sweat no glory

Leuk verslag Henri! Ik ga al 4 jaar naar het Zillertal en ik raak er niet uitgekeken. Leuk gebied met best veel diversiteit.

De skikalender geeft aan dat ik nog 62 dagen moet wachten, maar voor mijn gevoel zijn dat jaren ;)

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

Wanneer valt deze bij jullie in nederland?

andreas lycke op 4 jan. 2013 09:00

Week 7, ik zit er van 11 t/m 17 Februari, 5 skidagen

Nog 49 dagen en ook een shortski naar het Zillertal!
3 dagen, 3 verschillende gebieden normaal!

  • Mooi verslag!
Go with the snow!

Wanneer valt deze bij jullie in nederland?

andreas lycke op 4 jan. 2013 09:00

Week 7, ik zit er van 11 t/m 17 Februari, 5 skidagen

Henri op 4 jan. 2013 10:45

zelfde week als bij ons, in belgie

No sweat no glory

Ik ga van 23/02 tot 02/03, lijkt ook nog super ver weg :)
idd leuk verslag!

Mooi verslag, leuk om te lezen!

danku danku

Leuk verslag. ik wil ook nog eens naar het zillertal

Mooie report, ik mag er over 6 weken weer heen! Waarom ben je trouwens niet naar het gebied van Zell am Ziller geweest, daar hebben wij vorig jaar aardig wat dagen gespendeerd. Ook met de mogelijkheid om helemaal naar Königsleiten te skiën.

Ik wil dit jaar overigens ook het gebied bij Kaltenbach en de Ahorn eens bezoeken, al denk ik dat je voor de Ahorn aan een halve dag genoeg hebt, wellicht combineren met een halve dag Mayrhofen. :)

Mooie report, ik mag er over 6 weken weer heen! Waarom ben je trouwens niet naar het gebied van Zell am Ziller geweest, daar hebben wij vorig jaar aardig wat dagen gespendeerd. Ook met de mogelijkheid om helemaal naar Königsleiten te skiën.
Ik wil dit jaar overigens ook het gebied bij Kaltenbach en de Ahorn eens bezoeken, al denk ik dat je voor de Ahorn aan een halve dag genoeg hebt, wellicht combineren met een halve dag Mayrhofen. :)

Dick Pagie op 4 jan. 2013 14:38

We zijn afgelopen jaren bijna elke keer wel een dag naar Zell am Ziller geweest. Dit jaar is het er toevallig niet van gekomen. Vorig jaar zijn we nog naar Krimml gereden om op de Gerlosplatte te skiën.

Ahorn is inderdaad perfect voor een halve dag, 2 minuten van talstation Ahornbahn ligt de Penkenbahn, perfect dus om de andere helft door te brengen op Penken

Leuk verslag, ik vertrek volgende week vrijdag. Ben benieuwd.

Ik zal er nog wel een maken van het Stubaital in de carnavalsvakantie ;)

Henri op 4 jan. 2013 00:55

Goed zo. Van mij komt er dan eentje uit La Plagne.

Goed zo. Van mij komt er dan eentje uit La Plagne.

Niels op 4 jan. 2013 15:57

Mooizo. Ik vind het altijd heel leuk om verslagen van andere mensen en andere gebieden te lezen!
Ik heb dit jaar getwijfeld of ik naar La Plagne zou gaan, uiteindelijk toch maar niet gedaan helaas.
Wie weet volgend jaar, dus ik ben wel benieuwd naar jouw verslag :)

Leuk verslag en mooie foto’s! (vooral die ene met de opkomende zon!)

Leuk verslag!!!

en hier mis je like " nuttig" / " like" button dan weer, zucht.

leuk om zo terug te lezen wat een ander van een gebied ervaart, als je er zelf al eens geskied hebt.

euh... doen!?

dankjewel allemaal! :)

Waarschijnlijk komt na pasen ook nog een 3de verslag van mij :)
Ik heb plannen om met pasen een paar dagen in Oostenrijk te gaan skiën met wat vrienden

Bedankt voor dit lekkere verslag!

Ik zie het verslag nu pas. Dank hiervoor iig! Alleen maar voorpret om over een paar weken doorde poeder te knallen daar!

Dankjewel Paul E en ReneS!

@ReneS, Tip: Probeer eens de nieuwe zwarte piste ‘‘obitraudi’’ bij de Zillertaler Shuttle in Hochfügen, die is wel lekker om te doen! :D

@Henri, moet er wel voldoende sneeuw liggen aangezien het geen officiele piste is word hij dus ook niet geprepareerd!

@Gast642: Het is sinds dit jaar geen skiroute meer maar een echte piste. Op de kaart staat hij nu ook aangegeven als de zwarte 4. Elke dag dat ik er was lag hij er goed bij en was hij geprepareerd.

@Henri, sinds wanneer word hij geprepareerd dan? de eerste weken van december zeker niet namelijk!

Plaats een reactie