Sneeuwkanonnen tot in het dorp?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Samnaun

Weet iemand of er sneeuwkanonnen tot in het dorp van Samnaun zodat je in het einde van het seizoen (half april) nog naar het dorp kan skiën?

Ook staat de rode piste door het dorp helemaal tot aan de kabinelift dus dacht ik dat je vanuit het dorp al skiënd naar de kabelbaan kan gaan maar overal lees ik dat je vanuit het dorp met de bus moet?

Volgens mij staan er langs dat pad in het dorp geen sneeuwinstallaties. Je kan op je ski’s naar de gondel komen als er sneeuw ligt. Je moet dan wel een beetje van langlaufen houden! De bus gaat overigens zeer regelmatig.

Langs het pad staan inderdaad geen sneeuwkanonnen, in elk geval 2 jaar geleden niet. Je glijdt rustig vanaf rand van het dorp naar de gondel. Door het dorp heen is het beetje langlaufen.

Samnaun is in feite een aantal losse dorpskernen. De ene piste (Zeblas) eindigt in “Dorf” en de gondel vertrekt één dorpskern verder (“Plan”). Je kunt daar heen op de ski’s maar da’s tussen Dorf en Plan een beetje prikken/schaatsen en uiteindelijk moet je toch de ski’s op de nek nemen en in de lift om bij de iets hoger gelegen gondel te komen. De bus gaat inderdaad regelmatig en zet je keurig bij de gondel op de stoep af. Qua tijd is het dus maar net waar je zin in hebt. Let op dat zodra je bij Dorf aankomt (bij de Schmuggler bar oid), je links aan moet houden. Staat goed aangegeven. Het laatste stuk vóór “Dorf” van deze afdaling is behoorlijk vlak maar zonder prikken te doen. Sneeuwkanonnen staan er dacht ik niet (was er een jaar of 5 geleden voor het laatst), maar gezien de hoogte (1800 m) lijkt sneeuwzekerheid me niet echt een heel groot probleem.
De andere piste komt aan de andere kant van “Plan” uit (in “Complatsch”) en dan moet je inderdaad met de bus, die wederom regelmatig gaat. Deze afdaling is dacht ik wel met sneeuwkanonnen gezekerd dus de dalafdaling is richting Samnaun altijd wel gewaarborgd.
De Samnauners hebben er groot belang bij dat de gasten uit Ischgl de oversteek kunnen maken naar hun dorp: de bijzondere tax-free status die ze hebben maken dat iedereen wel even wat drank, sigaretten en/of parfum wil komen halen. Dat wordt dan ook overal te koop aangeboden en is dus een grote bron van inkomsten.

Ik ben er dit jaar bij de seiziensafsluiting (eind april) geweest en ik weet heel zeker dat er geen sneeuwkanonnen staan. Vanaf de Smugglersalm lag er toen ook geen sneeuw meer wat betekende dat er een lang stuk moest worden gelopen. Daarom de afdaling ook maar 1 x gedaan. Jammer, want de afdaling naar Samnaun is echt super!

De gondel ligt wel hoger maar je skiet naar de parkeerplaats. Daar doe je de ski’s uit , je pakt dan de lift naar boven. Dus je hoeft niet te sjouwen. Piste 60 die naar Compatch gaat heeft inderdaad wel sneeuwinstallaties maar waar je afslaat naar Laret houdt dat ook op. Als er niet genoeg sneeuw ligt wordt het zowel in Dorf als in Laret lopen geblazen. Er gaan wel bussen richting gondel.

Er zijn volgens mij van die zapfstellen langs die route aangebracht. Ik heb het nooit zien gebeuren maar vermoed dat ze daar bij aanvang seizoen enkele verplaatsbare kanonnen neerzetten die even een strook van 50 cm produceren. Indien nodig kan dat in het seizoen natuurlijk nog een keer. Tis een beetje werken en prikken maar met mooi weer is het best even genieten. De routes naar Samnaun zijn eerder wegens lawinegevaar gesloten. Sneeuwgebrek speelt geen rol.

Er zijn volgens mij van die zapfstellen langs die route aangebracht. Ik heb het nooit zien gebeuren maar vermoed dat ze daar bij aanvang seizoen enkele verplaatsbare kanonnen neerzetten die even een strook van 50 cm produceren. Indien nodig kan dat in het seizoen natuurlijk nog een keer. Tis een beetje werken en prikken maar met mooi weer is het best even genieten. De routes naar Samnaun zijn eerder wegens lawinegevaar gesloten. Sneeuwgebrek speelt geen rol.

Gast508 op 26 okt. 2013 13:59

Klopt: er wordt wel degelijk gespoten in Samnaun maar niet heel veel en heel lang. Als het een goed seizoen is kan je half april nog wel door Samnaun skiën. Anders drink/eet/koop je iets in Samnaun en mag je gratis met de Taxi mee naar de lift (zo was het 2 jaar geleden toch).

Plaats een reactie