Sneeuwcondities in april tijdens slechte winter (zoals deze dus)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun

Vanaf 5 april ga ik een paar dagen skiën in Ischgl.
Nu ben ik er al meerdere keren geweest, ook in april, en altijd fantastische condities gehad, maar nog nooit in een "horrorwinter" zoals dit jaar…

Is er iemand die kan gokken welke sneeuwcondities er te verwachten zijn als de "winter" verder kwakkelt zoals nu het geval is? Ik denk dan spontaan aan mensen die in april 2007, 2011 in Ischgl waren: als ik me niet vergis waren dat winters met (zeker in het voorjaar) weinig sneeuw.

Ik ga ervan uit dat de dalafdalingen in de eerste helft van april nog wel open worden gehouden, maar moet ik verder rekenen op gesloten of zeer slechte pistes?

Tx!

Ik was er in 2011 wat een véél slechter jaar was dan tot nu toe. Alles was nog open behalve nr 80 naar Samnaun. Komt omdat ze op alle pistes een goede voorraad kunstsneeuw leggen. Was die week ervoor in l2a en daar was het een pak minder van sneeuw. Kwaliteit hangt af van de temperatuur maar ga er maar van uit dat er vanaf de middag veel papsneeuw zal liggen.

Ik ga altijd eind april en heb nog maar een paar keer meegemaakt dat alle dalafdalingen gesloten zijn.
Ischgl heeft trouwens ontzettend veel sneeuwkanonnen die toch regelmatig draaien.
Tot aan het middelstation nog nooit geen probleem gehad en vooral piste 4 en 5 richting middelstation meestal in betere conditie dan de 1.
Je moet uiteraard wat geluk hebben maar aangezien 90% van de pistes boven de 2000m liggen zou ik me toch geen zorgen maken.
En papperige condities in de namiddag heb je soms ook al in maart, vroeg opstaan is dus de boodschap!

Daar zeg je zo wat, die sneeuwkanonnen: ik heb me ooit eens laten vertellen dat het wettelijk niet is toegelaten om na een bepaalde datum (15 maart? 31 maart?) nog sneeuwkanonnen te laten draaien…enig idee of dit klopt?

Piste 4 en vooral 5 zijn inderdaad veel meer fun dan de 1, da’s een feit ;)

En wat betreft dat vroeg opstaan: ik probeer altijd met één van de eerste liften de berg op te gaan, niet alleen voor de sneeuwcondities, maar ook omdat ik dan het eerste uur tot anderhalf uur een heleboel pistes voor mij alleen heb.
…alleen, stoppen terwijl er nog liften draaien vind ik altijd zo’n zonde, ook al zijn de pistes papperig ;)

Daar zeg je zo wat, die sneeuwkanonnen: ik heb me ooit eens laten vertellen dat het wettelijk niet is toegelaten om na een bepaalde datum (15 maart? 31 maart?) nog sneeuwkanonnen te laten draaien…enig idee of dit klopt?

Piste 4 en vooral 5 zijn inderdaad veel meer fun dan de 1, da’s een feit ;)

En wat betreft dat vroeg opstaan: ik probeer altijd met één van de eerste liften de berg op te gaan, niet alleen voor de sneeuwcondities, maar ook omdat ik dan het eerste uur tot anderhalf uur een heleboel pistes voor mij alleen heb.
…alleen, stoppen terwijl er nog liften draaien vind ik altijd zo’n zonde, ook al zijn de pistes papperig ;)

Skiwi op 23 feb. 2014 16:20

Zou kunnen dat er een wettelijke verplichting bestaat aangaande sneeuwkanonnen maar ik weet het alvast niet…
Moet wel zeggen dat ze alvast eind april niet meer draaien maar dat is dan ook logisch want het seizoen loopt dan natuurlijk helemaal op zijn einde.
Ik weet wel dat ze in het begin van het seizoen heel vaak aanstaan in Ischgl om de onderste laag zo dik mogelijk te maken.
Heb me ook eens laten vertellen dat zo een kunstlaag beter "hecht" dan natuurlijke sneeuw, klopt dit?

Plaats een reactie