Is nr 42 een piste of skiroute in Ischgl?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun

Dit jaar ben ik voor het eerst in Ischgl geweest. We besloten de Smuggler’s Run GOLD te doen.
Na een tijdje kwamen we aan bij een grote lift die ons naar de top van piste 42 zou brengen.
Eenmaal boven aangekomen leek het allemaal goed, tot dat we aan de afdaling begonnen.
Totaal niet geprepareerd en bordjes van een skiroute. Heel moeilijk was het niet ofzo, maar we vonden het wel gek. (wel veel stenen)
Beneden aangekomen weer op de normale piste pakte wij de skimap er bij en er stond gewoon op dat het een piste is.
We vonden het maar raar, maar gingen gewoon weer verder skiën.
'S middags terug in het appartement besloten we die piste/skiroute eens op te zoeken op youtube en daar is hij gewoon geprepareerd.

Dit jaar gaan we weer naar Ischgl en willen de gold run wel weer doen.
We hebben alleen niet zo veel zin in die skiroute/piste. Mijn moeder is niet de grootste held op de piste dus die vond dat al 10 keer niks.
En bij hadden de skies een extra beurt nodig omdat de metalen kant bijna los was geraakt. (waarschijnlijk daar gebeurt)

Mijn vraag is dus:
Is dit een skiroute (dus niet geprepareerd EN met stenen) of is het een piste die ze het ene seizoen wel en het andere seizoen niet prepareren?
En stel het is dat laatste, hoe weet ik van ter voren of hij geprepareerd is of niet?

Wintersport, het beste wat er is.

Dat is de Piz Val Gronda.
Ja, dat is een freeride gebied dus inderdaad niet geprepareerd.

@Jay
Waarom staat hij dat wel als piste op de skimap.
Is dat niet een beetje verwarrend?

Wintersport, het beste wat er is.

Normaal heb je daar inderdaad 1 piste naar beneden lopen, maar het is absoluut een freeride lift. Als de piste nu niet open was heeft dat ongetwijfeld aangegeven gestaan. Op de site stond afgelopen weekend overigens zelfs de hele lift nog als gesloten aangegeven?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Ik ben dit jaar februari geweest, toen was hij dus gewoon open.
En de piste was ook gewoon open stond er.

Wintersport, het beste wat er is.

Na nog wat meer zoeken zie ik dat deze website er ook over schrijft dat er gewoon een piste naar beneden gaat.
https://www.snowplaza.nl/weblog/5276-opening-piz-val-gronda-…
en zelfs Ischgl zegt dat het een skipiste is terwijl dit toen gewoon niet zo was…
https://www.ischgl.com/nl/more/kabelbaanbedrijven/kabelbanen…

Echt, ik snap dr helemaal niks meer van…

*bericht bewerkt door luuk777w op 30 nov 2017 23:12

Wintersport, het beste wat er is.

Ja, het is ook een piste, als enige in het hele freeride gebied. Je hoeft dus niet per se die piste te volgen, en is vooral bedoeld voor beginnende freeriders. Maar blijft ongeprepareerd.

*bericht bewerkt door Jay op 30 nov 2017 23:13

Ja, het is ook een piste, als enige in het hele freeride gebied. Je hoeft dus niet per se die piste te volgen, en is vooral bedoeld voor beginnende freeriders. Maar blijft ongeprepareerd.

Jay op 30 nov 2017 23:13

Toen ik er was, was deze prima geprepareerd. Wat ik wel vreemd vind is dat je op de pistekaart zowel een gewoon rondje als ruitje ziet. Is het dan gewoon afhankelijk van of ze zin hebben te prepareren ofzo?

null

Edit: was wel sluitingsweekend, misschien wegens beperktere hoeveelheid sneeuw voor die optie gekozen?

*bericht bewerkt door Tiny-M op 30 nov 2017 23:49

Het zou natuurlijk kunnen dat ze hem na verse sneeuwval of iets dergelijks een tijdje ongeprepareerd laten… maar volgens mij meestal wel geprepareerd, getuige ook de filmpjes op Youtube en aanduiding op de site van Ischgl.
Gewoon even opletten als je op de 41 zit of hij geprepareerd is 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Die piste heb ik vaak gedaan. Fantastische afdaling. Altijd strak geprepareerd die keren dat ik er was. Vorige week tijdens het openingsweekend helaas nog gesloten.

Heeft er eigenlijk iemand een idee waarom daar een gigantische lift is gebouwd voor 1 piste en een free ride gebied ?
Zijn er plannen om daar nog verder uit te breiden ?

*bericht bewerkt door Benn op 01 dec 2017 09:52

100 hectare lift assisted freeride gebied erbij… is op zich al een overweging voor een gebied dat niet bekend stond om zijn freeride potentieel. Freeriden zal alleen maar groter worden de komende jaren.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Die piste heb ik vaak gedaan. Fantastische afdaling. Altijd strak geprepareerd die keren dat ik er was. Vorige week tijdens het openingsweekend helaas nog gesloten.

Bert61 op 1 dec 2017 09:41

Ik ken hem juist alleen ongeprepareerd :)
Maar toegegeven, hij was ook vaak genoeg helemaal niet open vanwege te weinig sneeuw, dus ik ben er niet heel veel geweest. @Benn, de discussie over de zin en onzin van deze lift is een lange. In Oostenrijk is deze 28 jaar lang gevoerd en ook op dit forum komt het gesprek nog wel eens terug.

Het is gewoon een normale piste, maar volgensmij zonder sneeuwkanonnen i.v.m. het natuurgebied wat er ligt. Dus het kan best dat er flink wat stenen doorheen komen als er weinig sneeuw ligt.

Voor zover ik weet kan deze inderdaad geprepareerd of ongeprepareerd liggen, vandaar ook de afzonderlijke aanduiding (Bolletje voor piste, ruitje voor route) voor hetzelfe tracé.

Afhankelijk van hoe het tracé er op dat moment bijligt wordt dit dan aangegeven op de website en de infoborden:
https://www.ischgl.com/nl/active/skigebied/pisteinstallaties…

Tip: Je kan de Smuggler Gold ook voltooien door gewoon in de Piz Val Gondalift op en neer te gaan. Checkpoint is boven op bergstation.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Bedankt voor alle tips!
Ik zal de volgende keer wel gewoon kijken of hij geprepareerd is of niet.
En misschien weten ze het ook wel bij de kaartverkoop dus zal het dan ook nog wel even vragen.

Wintersport, het beste wat er is.

Er staat altijd een bord bij de ingang van de lift als alleen open is freeride route en dus niet geprepareerd is.

Om hier nog snel op in te springen, wij zitten volgend weekend in ischgl en sinds vandaag staat de piz val gronda lift aangeduid als geopend maar de piste/skiroute 42 staat nog aangeduid als gesloten. Heb trouwens ook het gevoel dat ze de skiroutes allemaal nog aanduiden als gesloten. Lijkt me raar dat de lift open is maar Men er niet kan skiën.

Om hier nog snel op in te springen, wij zitten volgend weekend in ischgl en sinds vandaag staat de piz val gronda lift aangeduid als geopend maar de piste/skiroute 42 staat nog aangeduid als gesloten. Heb trouwens ook het gevoel dat ze de skiroutes allemaal nog aanduiden als gesloten. Lijkt me raar dat de lift open is maar Men er niet kan skiën.

Tjorven op 3 dec 2017 15:43

Je kunt er skien, maar buiten de gezekerde paden. Als freerider dus.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Volgens mij is deze nooit geprepareerd geweest. Er staat ook duidelijk voor je de lift in stapt dat dit een free ride piste is… Ook als je uit de lift komt staat dit aangegeven. Dan kan je ofwel ervoor gaan, ofwel de lift terug nemen ;-)
Is wel een heel mooi stuk skiën daar (vooral het begin vanaf de lift kan heel hobbelig zijn)

Volgens mij is deze nooit geprepareerd geweest. Er staat ook duidelijk voor je de lift in stapt dat dit een free ride piste is… Ook als je uit de lift komt staat dit aangegeven. Dan kan je ofwel ervoor gaan, ofwel de lift terug nemen ;-)
Is wel een heel mooi stuk skiën daar (vooral het begin vanaf de lift kan heel hobbelig zijn)

johanvdeynde op 11 jan 2018 08:23

Ook even de reacties boven je lezen misschien? Op Youtube kijken kan ook 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Sorry man. had niet alles gelezen ;-)

N°42 (naar links als je bovenkomt op de E5) is in principe geprepareerd.
De freeride stukken starten aan de rechterkant.

Om deze vraag duidelijk te beantwoord. Piste 42 kan wel of niet geprepareerd zijn. Zo niet, dan is skiroute 42 open, zowel dan is piste 42 open. Daarom staan er bij deze piste twee vormen, een ruit en een cirkel. Ruit is skiroute en cirkel is de piste. Als je dan bijvoorbeeld vandaag zou kijken, en ziet dat de skiroute open is en de piste niet kan je concluderen dat de piste niet geprepareerd is.

null

Plaats een reactie