To Ischgl or not to Ischgl

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ischgl

Al meer dan 10 jaar op rij gaan we begin december met een groep vrienden naar Ischgl.
Op zich kunnen we dat nog jaren volhouden, maar we beginnen ons voorzichtig af te vragen of er leven buiten Ischgl is.

Het blijft in ieder geval begin december en ook Oostenrijk.
Je hebt dan niet veel alternatieven: St. Anton, Serfaus of Sölden.

Natuurlijk zijn er meer hoger gelegen gebieden, maar we zoeken ook een feestje.
We pakken op doorreis naar Ischgl nog wel eens een dagje St. Anton. Prachtig gebied, maar 's avonds nog flink uitgestorven (met name na 20u).
Op één of andere manier is het in Ischgl altijd levendig - van eind november tot eind april.

Iemand ervaring met een ander Oostenrijks dorp begin december? Liefst ook wat Duits geörienteerd, dus Gerlos, Westendorf, Kirchberg, Mayrhofen etc. vallen af.

*bericht bewerkt door Jay op 27 aug 2018 15:20

Met jullie wensen wordt het buiten Ischgl volgens mij erg lastig om die combinatie van factoren te vinden in begin december. Saalbach bijv. opent vroeg bij een flinke dump, maar daar kun je nu uiteraard nog niet op gokken.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik zou het, gezien je wensenlijst en periode, inderdaad gewoon bij Ischgl houden. Helaas.

Mr. Slow

O O met Mayerhoven Gerlos Westendorf etc.doe je 20 stappen terug. Niet doen .
Om op je vraag te antwoorden :
Er is geen leven buiten Ischgl met jullie wensen.

PS
Ik ben in de loop der jaren ongeveer in alle wintersport plaatsen in Oostenrijk geweest.

O O met Mayerhoven Gerlos Westendorf etc.doe je 20 stappen terug. Niet doen .
Om op je vraag te antwoorden :
Er is geen leven buiten Ischgl met jullie wensen.

PS
Ik ben in de loop der jaren ongeveer in alle wintersport plaatsen in Oostenrijk geweest.

Hooykaas op 27 aug 2018 21:38

Wat vond je van Loser @Hooykaas 😉

May the ski force be with you !!

Daar ben ik dan weer niet geweest 😜 @CJAHulskamp
Loser Altaussee heeft maar 33 km piste. Dat is echt een beetje weinig.
Skiregio Scheebären.
Wel sneeuwzekker 😃

Zoals reeds aangegeven, er is inderdaad niets beter dan Ischgl, ben er zelf al 30 !!!, echt waar zonder overdrijven 30 keer geweest en ben ook al in tal van andere plaatsen in Oostenrijk geweest, het enige wat nog een beetje kan wedijveren (???) is Solden en Saalbach (maar blijf weg van Hinterglemm ikv ‘te hollands’), maar vermijd aub Gerlos en Westendorf en consoorten als je aan jullie wensen wil voldoen ! Schladming (en de Tenne voor de Apres ski) was ook leuk, maar daar ben ik in Februari geweest, ik weet niet wat dat geeft in December…

Zelf ben ik meerdere malen in Ischgl geweest (vanaf 1980). Wat iedereen wel vergeet is dat Ischgl in de loop der jaren wel erg veranderd is. Van vrij chique plaatsje met prima apres ski naar een Russische kermis, naar thans er ergens tussenin. Dus over welke Ischgl hebben we het eigenlijk. Ik denk dat het karakter van het dorp ook mogelijk wisselt per maand.
Toch, als je zoekt wat je beschrijft zijn er mij vrij weinig alternatieven bekend. Ik dacht wel direct aan St. Anton als alternatief. Je geeft echter zelf je ervaringen aan die mij doen denken dat St Anton begin December iets anders is dan in February. Wat dacht je van Kitzbuhel? Ik ben daar echter nog nooit begin December geweest en ken ook verder niemand die dat wel gedaan heeft. Wel een keer met kerst en dat was mij goed bevallen.
Als ik jou was zou ik op safe spelen, gewoon naar Ischgl gaan.

Chrz!

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Nou, jullie bevestigen wat we al vermoedden.
Andere dorpen komen vermoedelijk pas later in het jaar echt op gang. Dit is ook wel direct het nadeel van Ischgl: het is er altijd druk (in ieder geval tussen donderdag en zondag).
Dan bedoel ik vooral in de apres-ski, want op de piste en bij de lift heb ik zelden hoeven wachten. Maar Trofana Alm, Schatzi’s, Champagner hütte, Niki’s Stadl… het is altijd als haringen in een ton. Op zondagavond kan je dan weer een kanon afschieten, wat maar weer bevestigt dat veel duitsers hier voor een (lang) weekend heen gaan.
@dokteruk, die russische taferelen heb ik gelukkig nog niet meegemaakt in Ischgl. We zijn één keer begin januari gegaan (russisch nieuwjaar) en toen hoorde ik af en toe op de piste wat russisch, maar in bovengenoemde apres ski tenten kom ik ze niet tegen.

Zo veel levendigheid en (après ski) drukte als in Ischgl gaan jullie nergens anders vinden.

Maar ook skizeker, Duits georiënteerd en best gezellig begin december zijn Obertauern (ca 100 km piste, weinig hoogteverschil) en idd Schladming (minder bergachtig). Dus als je echt eens iets anders wil…

De laatste Jaren ga ik vaak de week voor kerst op wintersport. Plaatsen als Saalbach, Gerlos of Westendorf zijn nog uitgestorven tot vlak voor kerst.

Ik denk dat je wellicht in Solden wat Apres-ski zal vinden; maar waarschijnlijk is Ischgl die periode gewoon het beste.

vraagje van mijn kant: We zitten te denken om van 01-05 april naar Ischgl te gaan. Is het dan nog een beetje gezellig in de apres-ski?
en qua drukte op de berg? zijn er dan nog wachttijden bij de liften?

Afgelopen seizoen half april geweest, totale rust, nergens hoeven wachten. Après ski was ook niet zo bijzonder toen, maar in het weekend werd het wel drukker en is er meer te beleven.

Gezellig is subjectief :)
Maar druk is het zeker nog! (met name de weekenden dus)
Voordeel is wel dat een hoop levendigheid naar buiten verplaatst is.

Drukte bij de lift heb ik eigenlijk nooit meegemaakt. Misschien 's morgens een paar minuten bij de gondels uit het dal, of na de lunch bij bepaalde liften, maar over het algemeen schuif je zo door. Bijna alle liften zijn hypermoderne stoeltjesliften.
Drukte op de piste hangt af van de sneeuwkwaliteit en het aantal geopende pistes. Alles rondom de Idalp is over het algemeen iets drukker, maar het is allemaal vrij breed opgezet dus echt last heb je nooit.

*bericht bewerkt door Jay op 29 aug 2018 14:10

Ik denk dat in Obertauern ook best een leuk feestje te vinden is, ik vond het tenminste best gezellig. Maar zoals gezegd, er is weinig te vergelijken met Ischgl begin /half december.

Naja, Mayrhofen heeft qua apres-ski genoeg te bieden maar het is jammer dat er geen dal afdaling is.
Het extra stuk rijden is Mayrhofen dan ook niet waard. Jullie staan voor een lastige keuze helaas.

Pray for Snow!

Mmm damn wij gaan nu ook al 3 jaar naar ischgl een lang weekend de week voor kerstvakantie en ik heb net mijn medereizigers willen overtuigen om ook eens st anton te proberen. Misschien st anton dan toch maar houden voor ergens in januari en gewoon terug naar ischgl gaan eerst.

Als ge naar Sankt Anton een weekje vroeger gaat (2 weekends voor de kerstvakantie) is het daar ook wel best OK ! , Mooserwirt houdt daar altijd zijn 'opening met optredens voor Apres Ski hits ’ ,en is best wel gezellig… ,zelf zoals al vermeld altijd present in Ischgl , maar ook Obertauern is ook gezellig druk voor Kerstmis ! Maar er kan niets boven Ischgl , beste skigebied en beste Apres ski-gebied !

Ik ben eind november naar Obertaurn / St Anton / Hintertux Sölden geweest
Maar het haalt het niet bij Ischgl.
Gewoon weer naar Ischgl gaan

doen we en we spreken af om 15;.00 op Paznauner Taja en om 16.00 in de Kuhsahll !!!

Naja, Mayrhofen heeft qua apres-ski genoeg te bieden maar het is jammer dat er geen dal afdaling is.
Het extra stuk rijden is Mayrhofen dan ook niet waard. Jullie staan voor een lastige keuze helaas.

nickcolaris op 29 aug 2018 18:57

ook begin/half December? Ik betwijfel het.

Mmm damn wij gaan nu ook al 3 jaar naar ischgl een lang weekend de week voor kerstvakantie en ik heb net mijn medereizigers willen overtuigen om ook eens st anton te proberen. Misschien st anton dan toch maar houden voor ergens in januari en gewoon terug naar ischgl gaan eerst.

Tjorven op 29 aug 2018 22:53

Zou ik doen… tenzij je St Anton last minute boekt neem ik hier de voorbije jaren niet teveel risico meer. Vorig jaar was het ok maar de jaren daarvoor was het qua open pistes een tegenvaller. Ischgl, en Obergurgl zijn altijd ok. De dolomieten vooral door kunstsneeuwcapaciteit… Livigno idem

Once you go white it’s the only thing you like

Ter info: heel Europa gedaan en ook al 20x Ischgl.
Enige twijfel bij mij is Kronplatz
Never again France!

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

@Jay

Ischgl gaat qua kilometers en apres-ski volgens mij ook wel het beste zijn. Maar ik ben ook al enkele keren in Obertauern geweest en mij qua après ski telkens beter geamuseerd dan in Ischgl. Ischgl is heel goed hoor maar ik vind de après ski net iets gemaakter dan in Obertauern. En Obertauern is ook een heel leuk skigebied maar beperkt (goed voor 4 dagen ofzo).
Qua skiën ga je in Ischgl beter zitten met een goede après.
In Obertauern zit je qua après voor mij beter maar qua skiën minder.

Ik zou naar beide gebieden nog wel eens terug gaan.

Obertauern valt natuurlijk af als je tegen Duitsland wilt blijven want het is redelijk ver maar heeft wel een heel goeie verbinding. Ben al een keer sneller in Obertauern geweest met de auto dan in Ischgl…

Succes met kiezen.

De keuze is gemaakt :)
Het is “gewoon” weer Ischgl geworden. Ik ben overtuigd dat er wat dat betreft geen echte alternatieven zijn.

Ik ga eind december altijd naar Mayrhofen en vind het daar wat betreft apres ski best wel goed te doen, ook zelfs tot in de late uren. Midden januari en afsluiting altijd richting Ischgl. Er gaat gewoonweg niets boven Ischgl. Kom er al zoveel jaren. Russen? Nooit iets van gemerkt.

Ischgl is inderdaad één van de mooiste skigebieden van Oostenrijk. Wel duur, maar ja welk gebied is dat niet meer tegenwoordig. Ik denk dat Sölden een goed alternatief is rond de kerst. Dit ook met oog op de sneeuwomstandigheden. Persoonlijk vind ik het skigebied van Kaltenbach - Hoch Zillertal en het skigebied van Mayerhofen ook mooi (met name de gletscher), maar dat is een risico qua sneeuwzekerheid en ja… erg Nederlands. Ik heb ook goede verhalen gehoord over Italiaanse gebieden, maar kan daar niet over meepraten. Kitzbuhel / Kirchberg is ook een prachtig gebied, maar wel erg laag. Persoonlijk zou ik (tenzij je van NL’s houdt) nooit in Kirchberg gaan zitten… En voor sneeuwzekerheid zou je misschien toch ook naar Frankrijk kunnen uitwijken…

Hoe is de drukte in Ischgl rond de kerstperiode ? Bv in vergelijking met een opening of februari.

Hoe is de drukte in Ischgl rond de kerstperiode ? Bv in vergelijking met een opening of februari.

Benn op 23 okt 2018 21:17

Zoals in elk Alpengebied die periode-> druk. Hoogseizoen meen ik me te herinneren.
Voordeel van Ischgl zeer uitgebreid enkel probs bij de start, zeker als je na 9u aan de lift staat.
Rest van de dag de gezellige drukte, weinig aanschuiven wegens grote capaciteit van de liften ed.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Bedankt voor de info, maar ik ken Ischgl al behoorlijk goed.
Ik vroeg me gewoon af hoe de drukte er is in vergelijking met de andere drukke periodes.
Drukte bij de opening vind ik best meevallen, februari vond ik eerder onaangenaam druk op de piste.
En aan de prijzen te zien valt het qua hoogseizoen wel mee dan.

Plaats een reactie