Duur?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Samnaun

Is het op dit moment nog betaalbaar om in Samnaun te verblijven gezien de zwakke stand van de Euro? Dus boodschappen, uit eten gaan en drankjes op de piste? We zijn de prijzen gewend uit de grote Franse skigebieden, dus zijn wel iets gewend. Vergelijkbaar? Of Zwitserland toch echt duurder op dit moment?

Als ik de currency grafieken bekijk lijkt het procentueel wel mee te vallen met de waardedaling van de Euro t.o.v. de Franc.

Wel is het zo dat ik afgelopen december in een restaurant in Ischgl zat te eten, terwijl een Zwitser lachend zat te vertellen dat hij lekker in Ischgl zat en niet Samnaun omdat het voor hen nu zo goedkoop is om in het Euro deel te zitten.

Dus al met al, zou het wel kunnen… Al heb ik het op de berg (het Zwitserse) deel niet gemerkt tijdens de lunch.

Let it snow!

In Samnaun heb je het nadeel van de dure Zwitserse frank, maar je hebt wel het voordeel dat het belastingvrij is. Ik denk wel dat het betaalbaar is.

In Samnaun heb je het nadeel van de dure Zwitserse frank, maar je hebt wel het voordeel dat het belastingvrij is. Ik denk wel dat het betaalbaar is.

Mathijs op 11 jan. 2012 14:01

Je kan er in euro betalen ;)

CHF is duur (ca 1.21) tov een jaar of wat geleden (1.33), maar de koers is door de Zwitsere overheid bevroren en fluctueert nu in 10en van centen.

Wel is het zo dat ik afgelopen december in een restaurant in Ischgl zat te eten, terwijl een Zwitser lachend zat te vertellen dat hij lekker in Ischgl zat en niet Samnaun omdat het voor hen nu zo goedkoop is om in het Euro deel te zitten.

Dus al met al, zou het wel kunnen… Al heb ik het op de berg (het Zwitserse) deel niet gemerkt tijdens de lunch.

Gerwin op 11 jan. 2012 11:54

Het is zeker goedkoper voor de Zwitsers om bepaalde dingen in de Eurolanden te gaan doen. Boodschappen bijvoorbeeld.

Afgelopen zomer weer eens naar Zwitserland gereden. In de ongeveer 20 voorgaande keren ben ik nog nooit aangehouden bij de grens. Deze keer wel. Ze vroegen ons wat we van plan waren te gaan doen in Zwitserland en ik antwoordde dat we vrienden in Luzern op gingen zoeken. De douane beambten wilden toen m’n auto doorzoeken op boodschappen die ik eventueel meegenomen zou kunnen hebben voor m’n vrienden. Vleeswaren, waspoeder, etc. Ik had niet meer bij dan eten voor onderweg dus ik mocht al weer snel doorrijden.

Er bleek een echte run op supermarkten te zijn in Zuid Duitsland en Oostenrijk door Zwitsers. Omdat ook zij niet boven een bepaald bedrag mogen invoeren in eigen land, werd vaak familie of vrienden gevraagd boodschapjes mee te nemen.Dit geeft wel aan dat Zwitserland afgelopen zomer (en op het moment ook nog) erg duur is voor Eurolandbewoners. Vergelijk de prijzen van skipassen eens, appartementjes, eten op de piste. Zwitserland zal bijna altijd als duurste uit de bus komen.

Overigens geloof ik wel dat Samnaun haar prijzen enigszins heeft aangepast aan Ischgl. Zou toch raar zijn als iedereen in Ischgl gaat overnachten en niet naar Zwitserland zou skiën?

Samnaun heeft zeker wel een beetje last van de (nog steeds) wat ongunstige koers, maar ik zou me daardoor niet laten weerhouden. Voor goedkope massarecreatie moet je er sowieso niet zijn.
Je kan er overigens bijna overal met euro’s betalen (cash) soms is dat wat gunstiger dan in franken. Gewoon even narekenen wat voordeliger is. Zo scheelde het mij wel wat om cash in euro de skipas te kopen ipv in chf. Ook het eten/drinken op de piste in het Zwitserse deel is waarschijnlijk gunstiger om in euros te betalen.
De twee supermarktjes in Samnaun zijn klein en relatief duur voor de dagelijkse boodschappen. (de eerste supermarkt in laret aan de talstrasse heeft wat meer keus dan die in het dorp zelf).Als echte Hollander van huis meenemen of onderweg in OOst. inkopen doen scheelt aanzienlijk.
Samnuan pronkt nogal met het belastingvrije karakter maar voor je gewone aankopen valt dat voordeel nogal mee (net zoals in de taxfree shop op het vliegveld)

Het kan dat ik me vergis, maar samnaun ligt in een speciale zone. Door een conventie met oostenrijk kan je er taxfree shoppen en mag je er ook in euro s betalen. Althans boven in alp trida.

klopt helemaal niels

Je mag er kopen wat je wil maar er is een beperkte hoeveelheid die je terug mee naar Ischgl mag invoeren. Al vermoed ik dat er een gentlemens agreement tussen beide is, en ze dus nooit controleren om de toeristen naar hartelust te laten consumeren in Samnaun.

Pizza kostte vorig jaar 18 zwitserse franc in het dorp, dat was toen aanvaardbaar en zal nu ietsje duurder zijn.

collega van mij begon over dit gebied,
hij zei dat het wel betaalbaar is, toevallig vroeg ik hem naar de zwitserse prijzen.

in zijn ogen even duur of bijna goedkoper dan gebieden als lech.

Het is belastingvrij, dat is het voordeel. Overigens konden ze mij alleen in euro’s uitbetalen, dus maak je niet druk over de Franc.

Belastingvrij en men deelt het skigebied met Ischgl(AT) dus op de pisterestaurants is het prijsverschil met Oostenrijk beperkt i.v.m. directe concurrentie.

Waarschijnlijk hebben ze in de winkels een vaste koers ten opzichte van de euro aangehouden was vorig jaar in december ook.Je kan zoiezo betalen met euri’s en franken sigaretten en benzine zijn wel veel goedkoper(taxfree) horloges trouwens ook maar zijn van oorsprong al niet goedkoop (rolex,breitling,cartier etc.).

Let er welop dat als je een skipas gaat halen dat je je guestcard(vragen bij je accomodatie) bij je hebt scheelt weer wat duiten.

Ten slotte ga eten bij de schmuggleralm zeer mooie toko wat ook handig is ze hebben een ophaalservice vanaf je accomodatie en terug en dat voor noppes(geef wel een tipje anders denken ze weer dat wij hollanders gierig zijn).

Ps. Voor stappen moet je hier niet zijn dan moet je aan de andere kant van de berg zijn in Ischgl.

Veel plezier alvast.

Er wordt blijkbaar nogal veel Appenzeller gesmokkeld van Samnaun naar Ischgl! ;)

Let er welop dat als je een skipas gaat halen dat je je guestcard(vragen bij je accomodatie) bij je hebt scheelt weer wat duiten.

(geef wel een tipje anders denken ze weer dat wij hollanders gierig zijn).

Chris op 12 jan. 2012 03:06

Met gastenkaart krijg je inderdaad korting, maar de skipas is beperkter…je dan namelijk een VIP-pas in plaats van een Silvretta pas. Met die Silvretta kun je ook skiën in See, Kappl en Galtür. Vooral die laatste twee zijn leuk voor een dag. Tevens zijn deze gebiedjes lekker rustig t.o.v. de mensenmassa in Ischgl.

En laat die fooi lekker iedereen zelf bepalen…zeker afhankelijk van de geleverde prestaties.

@Chris: Waarschijnlijk hebben ze in de winkels een vaste koers ten opzichte van de euro

Dat is niet ´waarschijnlijk´ maar een feit, en niet alleen in winkels maar overall.
Koers van de CHF is sinds najaar 2011 min of meer gefixeerd t.o.v. Euro. Schommelt in 10en van centen rond de 1.21

De Zwitserse frank zal niet onder de 1.20 gaan want dat gaat de Zwitserse nationale bank zo kunstmatig houden. De schade in de toeristische sector was al veel te groot om niet in te grijpen.

Plaats een reactie