Rode pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun

Wij gaan dit jaar met onze zoon (5 jaar) een weekje skiën in Ischgl. Nu kan hij al prima een blauwe piste afkomen en in Winterberg lukte de rode pistes ook, maar hoe zijn de rode pistes in Ischgl? Zijn ze een beetje te doen voor een vijfjarige met een klein beetje ervaring? Welke rode pistes zijn het gemakkelijkst?
Iemand ook ervaring met skischolen en dan voor jonge kinderen die dus al wel wat kunnen skiën, geen beginnersclubje nodig hebben, wel Nederlands sprekende ski instructeurs? We zouden het fijn vinden als hij nog met een groepje kinderen in de ochtend les kan krijgen ipv alleen met een prive leraar

Ik zou met een vijfjarige in Ischgl gewoon op de blauwe pistes blijven, die zijn er meer dan voldoende en ook zo’n beetje doorheen het gebied verspreid, waardoor je toch wel wat kleine tochtjes kan maken

Eventueel zou je bovenste stuk van piste 7 tot aan de nieuwe Velilleckbahn kunnen proberen, da’s nog een mooie piste ook

Mogelijkheid blijven we met hem ook alleen op de blauwe pistes, maar hij wilde zelf graag rode en zwarte pistes doen net als papa. De vraag voor makkelijke rode pistes is dus als voorbereiding als hij echt meer wil (en kan) dan blauwe pistes. Daarnaast ook de vraag voor mijzelf, ben ook nog geen held en heb vorig jaar pas mijn eerste rode pistes gedaan in Frankrijk

Klinkt als een vermoeiende vader…
Komende van Winterberg zou ik me in Ischgl voorlopig meer zorgen maken over de pistes die je met je kleintje beter kunt vermijden. Om te beginnen alle dalafdalingen…wat dat betreft is het toch nogal massale Ischgl eigenlijk niet de leukste plaats om met je kinderen heen te gaan. Een plek met een leuke skiweide bij het dorp is m.i. idealer
Bedenk je vooral ook dat de pistes in Ischgl nogal wat langer zijn…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 06 okt 2019 23:06

Er is in Ischgl één Skischool, Skischule Ischgl. Silvretta Guides geeft ook les in Ischgl, maar richt zich meer op guiding, freeride en privéles.

Skischule Ischgl zit met twee kantoren in het dorp, onderaan Silvrettabahn en onderaan Pardatschgratbahn. Op de berg hebben zij de skischool op de Idalp, waar je bovenkomt met de Silvrettabahn of Pardatschgratbahn.

In de kerstvakantie zijn er zeker (een boel) Nederlandse leraren, maar 100% garantie dat er een leraar beschikbaar is die de taal spreekt van het kind wordt niet gegeven. Stel dat er iemand ziek of geblesseerd raakt, de Nederlandse leraren op privéles staan ingedeeld oid…
5 jarigen horen bij de Bambinis, groepjes van maximaal 6 kinderen, in tegenstelling tot de reguliere kindergroepen, van soms wel 12 kinderen.
Ochtenden les kan, je kunt ook voor een hele dag kiezen.

Qua pistes, ja er zijn rode pistes die te doen zijn voor kinderen, zou beginnen met de rode 10, of rode 7.
Blauwe 11 is ook al meer dan een rode piste in Winterberg…

In mijn optiek zijn er inderdaad ook betere skigebieden om met een 5-jarige te bezoeken dan het massale en drukke Ischgl. Wellicht kunnen jullie overwegen om vanuit Ischgl eens een dagje naar See en/of Kappl uit te wijken. Beide een stuk rustiger, overzichtelijk, en leuke afwisseling aan blauwe en rode pistes.

Meer on-topic: de rode pistes bij Alp Trida / Alp Bella (aan de kant van Samnaun) zijn niet al te lastig, mooi glooiend, en relatief iets rustiger. Deze zijn vanuit Ischgl, via de Idalp, ook eenvoudig te bereiken via blauwe pistes. De rode dalafdalingen zou ik zeker aan het einde van de dag vermijden. Veel plezier in Ischgl!

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 06 okt 2019 23:25

Het volgende (en laatste) dorp in het dal is Galtür. Daar heb ik vroeger leren skiën. Veel overzichtelijker dan Ischgl denk ik. Je vindt mekaar bij de pauze ook makkelijk weer terug. Met de skibus is het maar een klein stukje. Kappl en See zijn ook rustiger.

De rode pistes in Ischgl zijn voor een 5 jarige te zwaar is mijn mening.Helemaal in hoogseizoen dan is het hier erg druk ,en worden makkelijke rode al gauw een stuk zwaarder.Ik denk dat de blauwe in Ischgl al een hele stap vooruit zijn.
Wil je toch rood proberen zoals eerder door @ patrick1980 gezegd probeer See, Kappl of Galtur. Galtur is erg rustig hier en vanuit Ischgl makkelijk te bereiken per skibus iedere 30 minuten .

De kleine gewoon 's ochtends in een klasje en 's middags mag hij samen met jullie alle pistes laten zien die hij in de ochtend gedaan heeft.
De meeste rode pistes zijn echt wel pittig voor skiers met weinig ervaring maar, als het niet te druk is, wel te doen. “Zijwaarts is de piste minder steil hè” 😀
Sommige zwarte pistes zijn zeer steil dus pappa is gewaarschuwd en jij en zoonlief moeten daar niet aan beginnen!..echt niet!
Kinderen hebben overigens, naar mijn mening, niet zo’n probleem met skiles in 't Duits. Bovendien spreken de meeste leraren ook echt wel wat woorden Nederlands. Wellicht ook verstandig om de lessen, ivm de drukte, ruim voor vertrek alvast te boeken.
Dalafdaling inderdaad (heel) vroeg nemen…of de gondel terug (neem aan dat dat kan 🤔)
Kortom…Een goede voorbereiding en dan vooral lekker genieten! Have fun…

Misschien een vreemde vraag. Waarom wil je met een 5 jarige rode pistes skien? Laat hem op een speelse manier lekker genieten van blauw, en van het skien met pappa en mamma.

Ik kan me niet voorstellen, dat kinderen van die leeftijd perse van rood af moeten. Op deze leeftijd is plezier in het skien het belangrijkste, niet het presteren.
Dat kunnen ze hun hele leven nog doen. ( of ik moet het fout hebben).

Veel plezier op jullie vakantie, en vergeet niet te genieten van het plezier van het skien en spelen in de sneeuw 😃

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ben even kwijt in ischgl , maar ik zou persoonlijk niet zo snel met een 5 jarige doen. Begin stuk kan makkelijk zijn , maar zullen ook stukken komen waar het echt stijl en moeilijk kan zijn . En zou zonde zijn als hij in eens bang wordt . Het ene kind is andere niet .

Zijn vorig jaar in orelle ook per ongeluk
Op een rode piste terecht gekomen, omdat we oversteek gemist hebben of die was er gewoon niet ( weten nog steeds niet hoe wat ) met onze 4 jarige. Gelukkig was deel vlak en konden we bij moeilijke stuk, weer naar blauw . Die van mij had graag gewild , maar ze mocht van mij niet . Ze was een paar minuten boos , maar aan einde van de blauwe keek ze nog eens naar die rode piste . En zei , nou mama WoW die piste is best eng . Ze was toch blij dat ik had gezegd dat het niet mocht .
Bij ons is het zo in de bergen zijn wij de baas en bepalen wij of je piste af mag of niet . En dan kunnen ze hoog of laag springen , maar als nee is , is het nee. Kinderen kunnen zeker op die leeftijd nog geen gevaar inschatten en ook niet de consequenties overzien . Vorig jaar met mijn jongste (4) op de Hermine in val Thorens terecht gekomen ze had al 1 week sneeuw ervaring en rest 20 lessen rolbaan en 2 in die week. Ze kwam er echt goed af van die blauwe buckelpiste zonder vallen, heb haar helemaal de hemel ingeprezen, maar de volgende dag vond ze in eens de makkelijkste piste spannend. Gelukkig goed gekomen bij haar. Maar kan ook de andere kant opslaan.
Ik weet niet hoeveel weken hij ski ervaring heeft, maar bij 1 week , zou ik zeker bij de rode wegblijven . En op op blauw houden . Blauw heb je ook verschillende gradaties in waar ze op leeftijd echt veel lol kunnen hebben . Maak er een spel van. Jongste wil graag juf spelen en dan zijn wij de kinderen 🙈. Maar zo worden makkelijke saaie blauwe pistes ineens leuk .
Ik weet er zit een verschil in Oostenrijkse rode piste en Frans rood .

*bericht bewerkt door miepmiep op 07 okt 2019 22:38

De tip van Patrick, om te pendelen tussen Idalp en Alp Trida over de blauwe pistes is zowat de enige mogelijkheid denk ik. Dat zijn ook zowat de enige blauwe pistes in het gebied. Aan de Samnaun zijde is het vaak iets rustiger en de rode pistes 70, 65, 76 en 62 zijn niet al te moeilijk. Je zal echter altijd wel een of meerdere pittige muren tegenkomen op die pistes of op de weg er naartoe.

Ik moet me toch ook aansluiten bij wat hier al werd gezegd. In dat gebied zie ik bijna alleen maar (ver)gevorderde skiërs op de piste. Op de blauwe stukken wordt best wel wat vaart gemaakt en je verwacht er eigenlijk geen beginnende skiërs die breed over de piste gaan. Je ziet overigens niet zoveel kinderen in Ischgl.

Vorig jaar hebben wij voor het eerst de kinderen meegenomen naar Ischgl/Samnaun (8 en 11). Daar zijn wel een 30-tal ski dagen in de Alpen aan vooraf gegaan (vanaf 4 en 7) en een 100-tal lesuren waarvan 20 indoor. Zelf skiën we al een jaar of 30.

Je hoeft je nu ook niet te laten afschrikken, maar dan denk ik dat jullie best nu al starten met intensieve indoor lessen (elke week) om de techniek versneld op peil te brengen.

Mijn kinderen hebben in Nederland op een borstel baan en in Ischgl leren skiën. Alle kinderen die al wat ervaring hebben laten ze in Ischgl voor skiën, zodat ze in de juiste groep komen qua niveau. Ze kijken dus niet alleen naar leeftijd. Als je kind de rode pistes aan kan, zal die dat echt in de les ook gaan doen. Mijn ervaring is dat het tempo van de lessen veel beter vol te houden is voor een 5 jarige dan dat die met ons een hele dag mee gaat. En Winterberg is dan echt iets anders dan Ischgl. Gun jezelf en je kind die lessen. Dan hebben jullie over een paar jaar er nog meer lol van.

@RenateB, slapen jullie ook in Ischgl? Anders zou je de mogelijkheid hebben om uw kind in een van de omliggende dorpen op skiles te zetten. Ik kom zelf al heel wat jaar in de Silvretta Arena en heb zelf altijd skiles gehad in Galtür (wat een super ski gebied is voor de familie!). Maar Ischgl is voor een 5 jarig kind erg groot en massaal, waarbij de meeste rode pistes toch heel wat lastiger zijn dan in Winterberg… Rond Idalp zijn er wel een paar beginner pistes, maar deze zijn erg druk en niet heel overzichtelijk daardoor. Mijn advies is om uw kind in een nabij gelegen dorp op skiles te zetten, is voor het kind leuker en voor jullie wat rustgevender :). Daarbij zou je zelf prima in Ischgl kunnen skiën.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Sluit me aan bij veel vd voorgaande opmerkingen. Rode en vooral zwarte pistes in Ischgl kunnen behoorlijk pittig zijn en helemaal in de tweede helft van de dag als ze kapot geskied zijn. En dat is eigenlijk bijna altijd in Ischgl gezien de hoeveelheid wintersporters. Blauwe pistes zijn in de middag voor een kind van 5 al een behoorlijke opgave.

Een klein gebied zoals Galtur past wellicht beter bij jullie wens. Rustig gebied met veel blauw. En als de twee mannen dan toch rood (of zwart?) willen doen, die zijn daar veel korter en komen ook sneller binnen bereik, want aanzienlijk makkelijker dan in bijv. Ischgl.

...ski-addict...

Bedankt voor alle tips en ook waarschuwingen. Ik ken het skigebied een klein beetje, mijn man kent het goed (kan ook goed skiën). Ik wil alleen zelf een beetje voorbereid zijn en niet als mijn man zegt ‘dat kan hij wel’ moeten twijfelen.
Als we al een rode piste met hem af willen aan het einde van de week na wat skilessen, dan weer ik nu welke we mogelijk kunnen doen, maar op de blauwe pistes blijven is ook prima.
De vijfjarige heeft inmiddels al twee skicursussen gehad op een indoorbaan en we starten over een week ofzo nog eens en hopelijk nog weer twee achter elkaar voordat we vertrekken. Dus hopelijk kijken ze idd naar wat hij kan op de skischool en hoeft hij niet alleen op de kinderweide te verblijven.
Uitwijken voor een dag of twee naar Galtur of Kappl is ook altijd een optie, ook al verblijven we in Ischgl.

Lijkt me inderdaad verstandig om in eerste instantie bij blauw te blijven, je zal zien dat er ook daar al een paar bijzitten die vrij uitdagend, vooral dan door de drukte (met name de 2 en 23, die hebben beide een smal en ietwat steil stukje).
Ik zou van start gaan op de 8 en 2b, dan de 6, om vervolgens over te steken naar Zwitserland om daar de 62, 63, 64 en 69 een paar keer te doen. Eens die vertrouwd terrein zijn zou ik pas de 2, 22 en 23 aandurven. En als die ook een speelterrein zijn, dan pas overgaan op rood, met name dan de 7 tot halfweg.

Wat uitwijken betreft zou ik dan toch Galtür aanraden: Kappl heeft eigenlijk niet zoveel makkelijke pistes

En wat wij ook vaak doen is de pistes skien die ze met de skiklas die ochtend hebben gedaan.

@RenateB, veel plezier en laat na afloop in deze post nog eens weten hoe het is bevallen.

Onze zoon was ook 5 jaar toen hij in Ischgl zijn eerste lessen kreeg bij Skishule Ischgl. Er waren toen verschillende monitoren uit Nederland en België, dus normaal gezien moet de taal geen probleem zijn (ze geven idd geen garanties). De monitoren checken ook steeds het skiniveau van de kinderen voordat ze in groepjes ingedeeld worden. De blauwe pistes rond de Idalp zijn ideaal voor een 5-jarige. Er is meer dan genoeg variatie. De dalafdaling is zeker te mijden.

*bericht bewerkt door Ben op 09 okt 2019 21:18

Plaats een reactie