Uitbreiding of natuurbehoud?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ischgl

Het voorbeeld gaat over Ischgl, maar geldt natuurlijk voor alle skigebieden.

http://www.tt.com/Tirol/5342009-2/pflanzen-ausgespart-piz-va…

Ischgl wil al bijna 30 jaar uitbreiden naar de Piz Val Gronda, aan het einde van het Fimbadal, op de grens met Zwitserland.
Na meerdere pogingen en afwijzingen gedurende de afgelopen decennia, verwacht men binnenkort de definitieve uitspraak.

Wat vind je hiervan? Is het een keer genoeg met liften en pistes ontwikkelen, of gaan werkgelegenheid en financiele motieven voorop?

Het zou best een leuke uitbreiding zijn.

het moet kunnen.oostenrijk wil sowieso de strijd aangaan met de grote franse gebieden en dat kan mogelijk zijn met zo een uitbreiding.het zal de skipas wel duurder maken maar het is de skier zelf die bepaalt of hij gaat of niet…dus voor mij een volmondige ja

trouwens mijn duits is nioet zo best
kan iemand in een paar regels het artikel een beetje toelichten?

In dit geval zou ik niet uitbreiden. Ik hoop dat ze in Oostenrijk niet de Franse weg opgaan waar er maar weinig rekening wordt gehouden met de natuur. Daarvan zie je het effect in de zomer wel van terug, zeer lelijk allemaal daar. Dat kleinere skigebieden uitbreiden, daarin kan ik volgen, maar skigebieden zoals Ischgl moeten dit niet doen, daar is naar mijn mening als teveel natuur kapotgemaakt + onnodige kunstsneeuw voor een vroeg seizoensbegin.

In dit geval zou ik niet uitbreiden. Ik hoop dat ze in Oostenrijk niet de Franse weg opgaan waar er maar weinig rekening wordt gehouden met de natuur. Daarvan zie je het effect in de zomer wel van terug, zeer lelijk allemaal daar. Dat kleinere skigebieden uitbreiden, daarin kan ik volgen, maar skigebieden zoals Ischgl moeten dit niet doen, daar is naar mijn mening al teveel natuur kapotgemaakt + onnodige kunstsneeuw voor een vroeg seizoensbegin.

Mathijs op 5 sep. 2012 15:16

Ik ben het wel eens met Mathijs.
Vooral het feit dat er al bijna 30 jaar gestreden wordt om één lift naar een piek, met links en rechts ervan een afdaling.
Het betreft niet de ontginning van een compleet nieuw gebied, of de ontsluiting naar een ander gebied.
Wat is dan de meerwaarde?
Het klinkt als een prestigeproject waarbij Ischgl na de Greispitz en de Palinkopf ook een derde top van 2800m op de pistekaart wil zetten.

Ischgl heeft het blijkbaar helemaal niet nodig om een nieuwe lift te plaatsen. Eigenlijk de Umweltschutz ook niet echt aangezien er in de zomer blijkbaar erg weinig toeristen naar ‘Liftstützeparadies Ischgl’ komen en ze daar ook niet op zitten te wachten:

http://wirtschaftsblatt.at/home/nachrichten/oesterreich/tiro…

Laat de natuur dan maar met rust en z’n gang gaan. Dat ene liftje meer maakt dan ook niet meer uit. Genoeg is genoeg.

dubbel post

Plaats een reactie