Piz Val Gronda - lift goedgekeurd na 20 jaar touwtrekken

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun

null

The older I get, the better I was

Mijn Duits is redelijk… Maar een stukje toelichting of Nederlands vertaling zou wellicht op zijn plaats zijn. Het is immers een forum artikel

Gadgetfreak

Ik lees precies dat het een compromis is en dat Ischgl zich verbindt de volgende 20 jaar niet meer uit te breiden ? Men heeft het in het artikel over 2 liften ipv 3 maar ik zie op alle plannetjes maar 1 lift en 2 pistes ?

Ik las op Alpinforum dat men het eigenlijk belachelijk vond dat deze lift gebouwd mag worden, aangezien het maar om 1,5km aan piste ging en daarvoor de flora en fauna bedreigd wordt…

@ dr dre Het gaat om 1 lift met twee steunpalen(stützen) i.p.v. drie.

Na 28 jaar touwtrekken is de lift goedgekeurd. Het plan is wat anders dan oorspronkelijk: nu 2 ENORME liftpalen ipv 3 kleinere. Dat is natuurlijk enorme winst qua horizonvervuiling… NOT.

De natuurbeschermers hebben alle trucs uit de kast gehaald om dit project zo lang mogelijk te traineren. Zuigen, pesten, liegen. Beweringen over bepaalde vogelsoorten die precies en alleen daar zouden voorkomen. Vervolgens iemand 2 maanden lang dagelijks de berg op laten gaan, om te kijken of dat ook zo is. Niet natuurlijk, maar wel weer een jaar tijd gewonnen.

Wel een voordeel: ze gaan niet de hele berg met bulldozers verbouwen om mooie gelijkmatige brede pistes te krijgen. Wel onstenen etc. Was ook niet nodig, want het was van nature al een erg mooie skiberg (tenminste, dat kun je lezen op alpinforum).

Aan de Oostenrijkse kant van de berg zijn ze hierna voor 20 jaar klaar. Geen uitbreidingen meer.
Het grappige is dat de lift bij de grens uitkomt. En laat er nou net een project zijn om te verbinden met Bad Scuol in Zwitserland.

null

Daar is het misschien nog lastiger dan in Oostenrijk om nieuw gebied te ontsluiten. De groenen weten daar zelfs voor elkaar te krijgen dat vervanging van een lift door eenzelfde type op hetzelfde trace, bij einde concessie, verboden wordt. Zodat er weer een lift minder is…

The older I get, the better I was

PS: ik ben voor natuurbescherming, maar de groenen slaan vaak wat door vind ik. Je moet niet iedere vernieuwing, ongeacht wat, willen tegenhouden. Je kunt m.i. beter een klein aantal grote gebieden hebben, en de rest natuur. Beter dan ieder dorp zijn eigen mini gebiedje, en vervolgens nergens meer een plek waar je GEEN liften of pistes ziet. Concentratie dus.

The older I get, the better I was

Weeral een schande, Ischgl heeft dit project niet nodig en er wordt weer eens wat natuur voor kapotgemaakt. Dat project tot in Scuol, zoiets dat gaat/kan gewoon niet gebeuren, het is een regelrechte aanslag op de natuur en het helpt niets aan het skiplezier.

PS: ik ben voor natuurbescherming, maar de groenen slaan vaak wat door vind ik. Je moet niet iedere vernieuwing, ongeacht wat, willen tegenhouden. Je kunt m.i. beter een klein aantal grote gebieden hebben, en de rest natuur. Beter dan ieder dorp zijn eigen mini gebiedje, en vervolgens nergens meer een plek waar je GEEN liften of pistes ziet. Concentratie dus.

Menno op 21 sep. 2012 07:02

Niet alles moet tegengehouden worden, maar nutteloze uitbreidingen van grote skigebieden of nutteloze verbindingen mogen niet doorgaan, deze was er eentje van. Jouw standpunt is verkeerd, het is beter om een hele hoeveelheid aan kleine skigebieden te hebben ipv een aantal grote. Het is mij verteld door locals dat vanaf een dikke 100km de natuur zich niet kan herstellen/verder ontwikkelen. Als de skigebieden kleiner zijn heb je er weinig last van in de natuur in tegenstelling tot grote, ik ben al vaak genoeg in de zomer in de Franse alpen geweest waar je duidelijk ziet dat deze grote skigebieden de boel om zeep helpen.

De eerste plannen waren er al in 1976(!), dus volgens mij heeft Ischgl er een soort erezaak van gemaakt om de lift toch gebouwd te krijgen.

De eventuele verbinding met Scuol vind ik belachelijk. Op die manier kan je de hele Alpen gaan verbinden (en vervuilen) met skiliften zonder eigenlijk meer skiplezier te creëren.

Plaats een reactie