Vernieuwingen Jungfrau Region 2013-2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Jungfrau Region

Ikzelf ben een groot fan van dit gebied, en geïnteresseerd in alle skigebied vernieuwingen. De investeringen die in dit gebied gedaan worden de komende jaren zijn enorm.

Hierbij een overzicht:

  • 2013 Nieuw White Elements funpark op Grindelwald First
  • 2015 Nieuwe gondel grund-mannlichen (onderdeel V-traject)
  • 2015 Nieuwe gondel grund-eigernordwand (onderdeel V-traject en vergelijkbaar met -3S- gaislachkogel in Solden)
  • 2015 Parkeergarage Grund
  • 2015 Pisteviaduct (ter verbreding) bij Eigernordwand
  • ? Mogelijke aansluiting skigebied Grindelwald First met skigebied Kleine Scheidegg-Mannlichen (hierover zijn plannen nog onbeken, maar opties; nieuwe skilift / verlenging gondelbahn first / verleggen treintandradbahn / aanleggen tramspoor / aanleggen piste door dorp )
  • 2017 nieuwe ligt 6er-Sessellift Wixi-Eigergletscher ter vervanging van Fallboden

Bronnen:
Masterplan Grindelwald Grund: http://www.gemeinde-grindelwald.ch/him_upload/image/Standard…

Zoneplan gemeente Grindelwald: http://www.gemeinde-grindelwald.ch/him_upload/image/Standard…

Kort overzicht in krant: http://www.bernerzeitung.ch/region/thun/VBahn-und-Parkhaus-i…

Site van Grindelwald fan met alle updates: http://griwa.com/

''Powder to the people''

Die V-baan is wel een enorme spectaculaire verandering zeg. Zeer functioneel, dat zeker, maar de charme gaat er wel een beetje af.

Interessant, ga de links zeker eens bekijken.
Ken het gebied bij wijze van spreken als m’n broekzak dus zie de verbindingen al voor me.

Rob

Interessante plannen, maar hoewel ik zeker geen trein/tram tegenstander ben, lijkt het me ongewenst om er een door de dorpsstraat te laten rollen…

Rob

Die V is mijns inziens volkomen onnodig en alleen maar een vervuiling van het landschap. Met de trein van Grindelwald-Grund naar Kl. Scheidegg is prima! De Männlichenbahn is wel aan vervanging toe inderdaad.

Verder niet zo’n groot voorstander van de parkeergarage in Grund. Er staat er al één in Lauterbrunnen, laat men daar maar heenrijden.

Edit: Fallbodenlift is wel aan vervanging toe.

Mr. Slow

Die V-bahn lijkt mij voor het skien zelf ook een overbodige investering. Dat de gondelbaan van Grund naar Mannlichen vervangen dient te worden staat buiten kijf. De gondel naar eigergletscher is wellicht overbodig zou je denken. Dat dacht ik ook. Maar na het lezen van de verschillende artikelen bleek dat de gondel met name moet bijdragen aan een kortere reistijd naar Jungfraujoch.

Deze investering staat dus eigenlijk los van de investeringen die gedaan worden in het skien. (Je mag dit niet onderschatten, want alleen al dit jaar is er 11 miljoen CHF winst gemaakt op de jungfraubahnen maar met name de Japanners een groot aandeel in hebben gehad).

Je zou het dus kunnen vergelijken met de gondel die in de jaren 70 gebouwd is van Garmisch naar de Zugspitze (terwijl er ook al een trein reed). Puur om de reistijd te verkorten.

De parkeergarage is inderdaad jammer. Maar dit is naast het opvangen van dagjesmensen, ook bedoeld om de autos in Grindelwald op te kunnen vangen en de mensen daarna per bus/tram/nieuwe lift te laten reizen naar het andere gebied: first). Nu kan het in de winter vrij druk zijn in het dorp, en dat steekt af tegen bijvoorbeeld het autovrije Wengen.

Helaas kiezen dagjesmensen toch voor het reizen via Grindelwald ipv lauterbrunnen naar skigebied kleine scheidegg. Is toch makkelijker en sneller. (Jammer want de reis per trein is prachtig, maar gaat dus wel ten koste van de zuivere skitijd.)

Een andere optie was om een gondel te bouwen, incl. garage, van zweilutschinen (waar de wegen van wengen en grindelwald zich kruisen) naar de top van mannlichen. Dit om met name de dagjesmensen niet Grindelwald in te sturen.

Dit lijkt voor de winter een zeer goede oplossing, alleen lopen de dopen enerzijds extra toeristeninkomsten mis, en anderzijds draagt dit niet bij aan de jungfraujoch beleving, je komt immer niet op kleine scheidegg of eigernordwand, waar de trein verder genomen kan worden naar Jungfraujoch.

De treinen en de liften vallen nu eenmaal onder 2 organisaties.

''Powder to the people''

Ik heb de documenten gelezen, maar vind zo’n V-Bahn nog steeds nutteloos. Er ligt al een verbinding, namelijk met de Wengernalpbahn van Grund via Brandegg, Alpiglen naar Kl. Scheidegg. Naast dat zo’n gondel het uitzicht vervuilt (palen van 60m hoog), is het ook nog slecht voor de hotels en winkels in de dorpen zelf (Grindelwald). Men zal nu eerder besluiten om in Interlaken of Bern te verblijven, daar je niet eens het dorp in hoeft om richting Jungfraujoch te gaan. Dat is ook meteen een stuk goedkoper.

Maargoed, ik ben geen local en meer dan afwachten kan ik niet doen.
Wie weet valt het allemaal reuze mee…

Mr. Slow

Ik ben er al diverse malen in zomer en winter geweest, maar het geschetste beeld herken ik niet.
Zij die van "buiten" komen, komen sowieso niet in Grindelwald Dorf, die rijden direct door naar Grund.
Daar is de grote P en stap je op de WAB of GGM, dat zou dan straks ook de gondel naar Eigergletscher kunnen zijn.
Het merendeel van de dagjesmensen voor de Joch komt sowieso met de trein.
De gemeente zal er best wel over nagedacht hebben, temeer daar de locoburgemeester van Grindelwald (mede)eigenaar is van 2 bekende hotels in het dorp.

Verder weet ik niet of de plannen al definitief zijn of dat er eerst een lokaal referendum gehouden wordt.
Er zijn ook plannen geweest om een gondelbaan van Lauterbrunnen/Stechelberg naar de Joch aan te leggen, is afgeketst door de bevolking.

Rob

Verder weet ik niet of de plannen al definitief zijn of dat er eerst een lokaal referendum gehouden wordt. Er zijn ook plannen geweest om een gondelbaan van Lauterbrunnen/Stechelberg naar de Joch aan te leggen, is afgeketst door de bevolking.

R.C.Grootveld op 14 okt. 2013 14:58

V-Projekt Tendenzmeter aktuell: 78 % kontra / 22 % pro (BernerZeitung)

''Powder to the people''

Moet het dus nog zien …

Rob

Er is natuurlijk een veelheid aan belangen. Het wintersportgebied is voor veel mensen toch minder aantrekkelijk vanwege de moeizame bereikbaarheid. Het treintje is heel leuk, maar als je er een week bent, is het toch wel een beetje zonde van je tijd elke ochtend. De Männlichengondeltjes zijn ook niet per se een alternatief, want lang wachten en ook super traag. Ben je eenmaal boven, dan denk je wel een paar keer na voor je weer helemaal naar beneden gaat, terwijl dit bij voldoende sneeuw prachtige afdalingen zijn.
De daggasten zullen eerder naar Grindelwald komen als ze weten dat ze snel en efficiënt op de latten kunnen staan.Je bent vandaag vanuit Bern bijna net zo snel op de Gornergrat als op de Männlichen of de Kleine Scheidegg: da’s toch merkwaardig. Ook voor die groep is dus een snellere verbinding aantrekkelijk. Op de Männlichen heb je als beginner niet zo vreselijk veel keus en is de Kleine Scheidegg een leuker uitgangspunt. Ook vanuit die optiek is de V-baan een ‘winner’.
Dus zowel voor weekgasten als voor daggasten is het vooral in de winter een enorme vooruitgang.
Vanuit Lauterbrunnen is het hetzelfde: tijdrovende treinreis. Vanuit Wengen is het dan wel beter, maar Wengen is waanzinnig duur om te verblijven en bovendien niet zo compact als velen willen doen geloven. Ook daar kan je nog een flink eind moeten lopen. Voor Lauterbrunnen/Wengen is er dus wel wat concurrentie te vrezen, maar die wordt dacht ik aangepakt door de treinen met een kortere interval te laten rijden.

In de zomer is het treintje natuurlijk juist dé attractie. Ik ben er supervaak geweest in de zomer en kan me niet voorstellen dat ik, zou ik weer gaan, níet met de trein naar de Scheidegg zou gaan.

Dan tenslotte de landschapsvervuiling: inderdaad zal een baan van Grund naar Kleine Scheidegg de nodige sporen achterlaten. Dat vind ik een argument om misschien van dat traject af te zien en misschien te kijken naar (wellicht veel duurdere) uitbreiden van de capaciteit en snelheid van de trein.

In de winter doet het treintje er een halfuur over. Je bent op vakantie en je zit in een mooie bergwereld (niet te vergelijken met die heuveltjes in Oostenrijk)! Kan er prima van genieten. Beste optie mijns inziens blijft het vervangen van de Männlichenbahn.

Over dat puntje van mensen die snel vanuit Bern op de ski’s willen staan.
Hoe sneller je er vanuit Bern, Interlaken of Wilderswil bent, des te slechter het is voor hoteliers en winkeliers in Grindelwald (en Lauterbrunnen, Wengen e.d.). Het moeten wel dorpen blijven waar wat te beleven valt, geen doorreisgehuchten of spooksteden.

Ik moet nog zien of zo’n V-Bahn er gaat komen. Mocht hij er komen, dan sluit ik niet uit hem ook te gaan gebruiken ;) . Maar voor het aangezicht van de Eigernordwand en het toerisme in de regio weet ik niet of het zo’n goede ontwikkeling is.

Mr. Slow

Lijkt erop dat het er toch gaat komen (?):

http://www.jungfrau.ch/tourismus/news-events/v-bahn/das-proj…

Mr. Slow

Je bent vandaag vanuit Bern bijna net zo snel op de Gornergrat als op de Männlichen of de Kleine Scheidegg: da’s toch merkwaardig.

joepert op 16 okt. 2013 12:26

Inderdaad merkwaardig, want ik ben benieuwd waar je die info vandaan haalt:

Bern-Gornergrat 2:50, Bern-Scheidegg 2:15 (bron http://www.sbb.ch) …

Rob

@R.C.Grootveld Als je de hemelsbrede afstand vergelijkt, zou de Gornergrat ongeveer 2x zo lang moeten duren.
Dus in dat opzicht heeft @joepert wel gelijk.

Mr. Slow

Uberhaupt vreemde vergelijking dit. De vergelijking die gemaakt moet worden is niet met kleine scheidegg of mannlichen maar met jungfraujoch.

http://www.jungfrau.ch/tourismus/news-events/v-bahn/kapazita…

''Powder to the people''

Hemelsbreed afstand (grootcirkelboog) is op het land zo ongeveer de meest onzinnige eenheid die je kunt bedenken waar je niets aan hebt, en al helemaal niet om te vergelijken in berggebieden.
Grootcirkelafstanden hebben alleen waarde in scheep- en luchtvaart.

Het kan zijn dat ik wat over het hoofd zie, maar over de weg ben je naar Zermatt meer dan 2x zolang onderweg dus ik zie eerlijk gezegd het gelijk van Joepert (sneller op de GG dan op KS) niet …

Rob

Goed verhaal Rob maar daar ging de discussie in dit topic niet over. In principe is het te vergelijken met dit:
Bern - Jungfraujoch voert alleen maar door valleien en is hemelsbreed dichterbij. Hoe kan het dan dat je er bijna net zo lang over doet als naar Zermatt, een pokke-eind, waarbij je ook nog eens over de Alpenhoofdkam moet (Kandersteg).

Mr. Slow

Ik had inderdaad op sbb.ch gekeken.
Ik zeg ook niet dat je sneller op de Gornergrat bent. Ik zeg dat je er bíjna net zo snel bent als op de Männlichen of Scheidegg. Gezien het feit dat je een veel grotere afstand overbrugt (ook nog dwars door een berg heen) is het duidelijk dat de infrastructuur richting de Gornergrat een stuk beter is dan die richting Männlichen of Scheidegg.
Anders gezegd: Als je met je ski’s op je nek op het station van Bern staat, is qua tijd skiën in Zermatt bijna net zo aantrekkelijk als skiën in de Jungfrau-regio. Of je nu 2:15 uur of 2:50 uur onderweg bent maakt niet bar veel uit. Een van selling points van de Jungfrauregio is dat ze zo goed bereikbaar is met OV. Maar vanuit het dichterbevolkte deel van het land zit je in bijna dezelfde tijd met het OV dus in een zwaar concurrerend ander gebied.
Ik kan me voorstellen dat de touristenbranche in het kanton Bern liever zou hebben dat het verschil groter is en dat “sneller op de ski’s staan” dus een zeer valide factor is. Het is niet het enige en ook niet het meest doorslaggevende argument.

Uberhaupt vreemde vergelijking dit. De vergelijking die gemaakt moet worden is niet met kleine scheidegg of mannlichen maar met jungfraujoch. http://www.jungfrau.ch/tourismus/news-events/v-bahn/kapazita…

Reinier op 6 nov. 2013 16:50

Lijkt me niet zinnig, we hebben het hier volgens mij over skieen en op de Jungfraujoch kun je niet skieen (afgezien van een klein speelbaantje in de zomer)

Rob

@joepert: Jungfraugebied is net als Zermatt prima bereikbaar het enige is, dat je hemelsbreed niet als maatstaf kunt gebruiken.
Daarbij is het verschil niet toe te schrijven aan de lokale infrastructuur maar aan aanvoerroute. De IC Bern-Brig rijdt met 160 (of misschien zelfs wel 200) door de sinds enige jaren in gebruik zijn de Lotschberg Basistunnel rijdt en dat alleen al lever een gigantische tijdwinst op tov vroeger. Via de oude route ben je ruim 4 uur onderweg. Dus ik vind dat je dan ook niet van een eerlijk vergelijk kunt spreken.

Dis soort marges zijn voor mij inderdaad geen doorslaggevend argument, maar sommigen zullen daar ongetwijfeld anders over denken. Ik verbaas me soms over de argumenten die mensen hanteren om voor bepaalde bestemmingen te kiezen

Rob

Juist door die forse tijdwinst door de nieuwe lötschbergtunnel zullen ze zich in Grindelwald wel op het hoofd krabben: de concurrentie is een stuk dichterbij gekomen. Nog een voorbeeld: Bern-Saas - Fee - Felskinn: 2:18 uur. Van Bern naar het dalstation Saas Fee is zelfs net zo snel als naar Grindelwald Grund. Kortom: een reden om ervoor te zorgen dat je in Grindelwald sneller op de ski’s midden in het gebied staat.

@Quick Ik had ze inderdaad ook gelezen. Het wordt nu wel een spannende soapserie. Ik ben benieuwd welke plannen nu uiteindelijk de voorkeur krijgen en uitgevoerd worden.

''Powder to the people''

Ziet er wel naar uit dat het doorgaat, meerderheid van de bevolking ziet in dat, wanneer een bedrijf zoveel in het toerisme wil investeren, dat eigenlijk niet tegengehouden kan worden. En er zit wel wat in dat je nu ook al die tunnels van de Wengernalpbahn ziet, dus die gondel kan er ook nog wel bij m.i.

Snap echter het principe nog steeds niet dat ze dat ding naar Eigergletscher willen aanleggen, gezien het feit dat daar al een baan ligt (die vanaf Grund naar Kleine Scheidegg er 25 minuten over doet).

Mr. Slow

Tja, naast mijn opmerkingen van 11 oktober (zie hierboven) had ik ook nog gelezen dat deze 25 minuten te lang zijn. De wintersporter van nu vraagt om meer netto skitijd. Het gebied was ontworpen op mensen die 2 weken of langer op wintersport gingen, zoals dat vroeger het geval was. Nu worden de vakanties steeds korter, meer dagjesmensen, en gasten vragen om meer netto skitijd. De concurrentie kunnen ze nu niet aan met andere skigebieden. Maar voor alsnog, deel ik je mening dat het niet echt zinvol is.

Maar ik ben benieuwd. Ik hoop in februari in Grindelwald te kunnen zijn en zal dan zeker nog eens in het sportcentrum alle plannen doornemen.

''Powder to the people''

Ik ben net gister terug van een week en zit er weer van 6-12 februari. ;)
Ik blijf erbij dat 25 minuten omhoog de moeite wel is, zeker gezien het landschap. Bovendien neem je die lift/trein toch maar een keer, hooguit twee per dag. Dat de Gondelbahn Grindelwald Männlichen vervangen moet worden is zo klaar als een klontje, want die doet er wel lang over. Is gammel en bovendien te weinig capaciteit.

Mr. Slow

Snap echter het principe nog steeds niet dat ze dat ding naar Eigergletscher willen aanleggen, gezien het feit dat daar al een baan ligt (die vanaf Grund naar Kleine Scheidegg er 25 minuten over doet).

Quick op 12 jan. 2014 10:33

Ja, maar dan sta je nog niet op Eiger Gletscher …
Verder zie ik het nut ook niet echt…

Rob

Komt er nu binnenkort een lift op de noordwand v/d Eiger? Dat zou best wel vet zijn! Dan kun je er dus ook vanaf skiën?

Gang is alles

Lift eindigt waar nu ook de eigernordwandlift eindigt. (En tevens het treinstation). Niet bovenop de eiger ;). Maar eronder.

''Powder to the people''

Plaats een reactie