Vernieuwingen Jungfrau Region 2013-2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Jungfrau Region

Lift eindigt waar nu ook de eigernordwandlift eindigt. (En tevens het treinstation). Niet bovenop de eiger ;). Maar eronder.

VOSSKI op 13 mrt. 2014 21:44

ooo haha, ook leuk :D

Gang is alles

Alsof je van de Eiger af zou kunnen skiën @Jesper :p

Mr. Slow

Op de website van Jungfrau Region is nu ook een impressiefilmpje geplaatst:
http://www.jungfrau.ch/tourismus/news-events/v-bahn/film-pan…

''Powder to the people''

Ik ga meteen kijken!

Mr. Slow

Hmm kan het filmpje niet zien, springt op zwart scherm bij mij. Hoor wel geluid. Iemand die weet waar dat aan ligt?

Mr. Slow

Alsof je van de Eiger af zou kunnen skiën @Jesper :p

Quick op 14 mrt. 2014 16:07

ja idk xd

Gang is alles

Hmm kan het filmpje niet zien, springt op zwart scherm bij mij. Hoor wel geluid. Iemand die weet waar dat aan ligt?

Quick op 28 mrt. 2014 16:52

Even google chrome installeren :)

Of anders flash player ?

@Jurian heb Adobe Flash Player maar werkt niet altijd. Kan ook vaak geen filmpjes op VIMEO kijken.
YouTube werkt prima. Andere optie dan Adobe?

Mr. Slow

@Quick google chromeeee

Gang is alles

Interessant project, zeker de upgrade van de Manlichen bahn.
Hoeveel mensen er nu zitten te wachten op een stoeltjeslift van die omvang vraag ik me af…
Zeker, bij wat minder mooi weer (wind) denk ik dat het gros toch het treintje zal nemen.

Rob

Het is duidelijk dat de gondeltjes naar Männlichen vervangen moeten worden. Ik vind het wel jammer dat e een snelle lift naar Eigergletsjer komt. Het is nu al erg druk bij Eigergletsjer, zeker in het hoogseizoen en na komst van de stoeltjeslift naar de Eigergletsjer.

Alsof je van de Eiger af zou kunnen skiën @Jesper :p

Quick op 14 mrt. 2014 16:07

Dat is wel mogelijk hoor. Heb wel eens een film gezien van twee skiërs, die een heel stuk van de Eiger af skiën. Eentje ervan gaf skiles bij de skischool in Wengen.

Van de Eiger af skiën?
Ik hou het wel op onderlangs lopen over de Eiger Trail …

Rob

Onmogelijk. Daar kan je in elk geval geen piste aanleggen. Misschien dat het mogelijk is om met een parachute te doen… die wand is bijna 90 graden.

Maargoed, we dwalen wat af. Enig idee of en wanneer ze daadwerkelijk de knoop doorhakken @VOSSKI ?

En hoe zit het met de Fallboden lift? Is daar al meer over bekend?

Mr. Slow

In de tweede helft van 2014 worden de definitieve plannen voorgelegd bij de inwoners van Grindelwald (2. Jahreshälfte 2014, Volksabstimmung in Grindelwald).

Er zijn wel plannen voor het vervangen van de fallboden, maar niets concreets. Sowieso pas na 2016, als het uberhaupt al gebeurd. De vraag is of het nodig is, omdat de lift gemakkelijk vermeden kan worden. De lift is geen bottleneck binnen het vervoersproces. Voor velen gaat de voorkeur uit naar het vervangen van de tschuggen (sleepligt) boven het vervangen van de fallboden. Maar dit is koffiedik kijken, eerst maar eens de V-bahn afwachten.

Ik heb ook ergens gelezen (weet niet meer waar, dus heb even geen bronvermelding), dat er gedacht is over een plan om de arven en de lauberhorn te vervangen door één lift, waar het mogelijk is om op een tussenstation (Kleine Scheidegg) uit te stappen. Lijkt me wel een geinig plan. Zeker aangezien de ongelukkige startlocatie van de lauberhorn lift.

''Powder to the people''

Over Fallboden:
Sinds dit seizoen gaat de lift alleen nog maar in de weekenden en op bepaalde data. Het is inderdaad zo dat de lift geen bottleneck is, maar de pistes die eronder liggen zijn erg lekker. Als je die twee keer achter elkaar wil doen moet je via Wixi-Kl.Scheidegg-Eigernordwand en dat kost je al gauw minstens een halfuur…

Wat betreft Arven/Lauberhorn:
Lijkt me nutteloos. Beiden zijn korte liftjes en dat kleine stukje lopen is niet zo’n probleem toch? Beter kunnen ze dan, wanneer ze de Lauberhorn vernieuwen, het starthuisje ergens anders maken. Probleem is daar eigenlijk alleen dat er weinig ruimte is om 'm nog verder beneden te maken.

Mr. Slow

Hoi allemaal. Ik ben ontzettend benieuwd of het misschien of het mogelijk is aan het einde van de dalafdaling Stepfi vanaf First, door te skiën naar Grindelwald? Of ben je er aan gebonden de bus te moeten nemen vanaf Oberer Gletscher? Ik kom er niet goed uit omdat op oudere skikaartjes er een rood pistelijntje staat ingetekend paralel aan de weg tussen Oberer Gletscher naar Stählisboden (waar de andere dalafdaling uitkomt), maar op de nieuwe pistekaart dit rode lijntje verdwenen is en alleen de weg een verbinding lijkt tussen deze twee afdalingen… Ontzettend bedankt voor de informatie!
Hartelijke groet, Sjoerd

Beste Sjoerd,

Het is mogelijk om met de Stepfi-piste te skien tot aan Grindelwald. Vanaf Oberer Gletscher tot aan Stahlisboden ski je dan wel over de gewone weg (er moet dus dan wel voldoende sneeuw liggen). De bus rijdt met kettingen en de weg wordt niet vrij geschoven. Vaak is dit wel gewoon te doen. Het ene jaar wordt dit als een piste aangegeven op de kaart, het andere jaar niet (vraag me niet waarom). Vanaf Stahlisboden kan je door skien tot aan het kerkje in het dorp (logischerwijs aangegeven als Kirche op de kaart). Vanaf daar is het wel een klein eindje lopen voordat je weer bij de gondel bent. Overigens is de Stepfi een verschrikkelijke piste, het eerste deel gaat letterlijk meer omhoog dan omlaag. Maar goed, je wilt hem natuurlijk wel van je lijstje af kunnen strepen. De andere afdaling (nr 22) vind ik leuker. De mooiste dalafdaling blijft de skiroute die je terugbrengt naar de gondel. Die is ook voor niet gevorderden zeer goed te doen. De eerste paar meter zijn vreemd (je gaat over een brugje en dan een zeer smal pad van 1 meter breed, maar na dit pad van zo’n 30 meter wordt de piste zeer breed en glooiend; prachtig en rustig).

Veel plezier! En als je vragen hebt… hoor het graag!

''Powder to the people''

Heb hier nooit meer een update gegeven. Nu dit topic weer boven is, zal ik dit meteen doen:

V-Bahn heeft al wat vertraging opgelopen. Op 24/10/2014 hebben de inwoners van Grindelwald met 71% JA voor Project V-Bahn gestemd. Dit is een duidelijk teken dat een overweldigende meerderheid voor dit grote project als geheel is. Na Grindelwald heeft ook Lauterbrunnen JA gezegd tegen de V-Bahn (Eigernordwand hoort bij Wengen, en Wengen hoort bij de gemeente Lauterbrunnen). Bergschaft (vereniging van landeigenaren) heeft echter tegen gestemd. Als zij het er niet mee eens zijn gaat het feest dus niet door. Nu het gaat om het heronderhandelen met de berggemeenschap om tot een minnelijke oplossing te komen. Het verslag hiervan wordt ergens in april 2015 verwacht. Blijft een mooie soapserie. Ben ook benieuwd naar eventuele compromisvoorstellen want er is nooit een plan B gepresenteerd (wat ook een hekelpunt is gebleken voor de berggemeenschap, het werd zo wel heel dwingend).
(Bron: griwa.com)

''Powder to the people''

Goede update @AMONIVES. Ik volg het nog steeds via Alpinforum en Jungfrau Zeitung dus de informatie is voor mij niet nieuw. Zag in het “Wie is waar wanneer-topic” dat je komende week er ook zit (net als ik). Veel plezier!

Wat mij betreft hoeft die 3S er niet te komen, maar ik vind wel dat ze de Männlichenbahn moeten vervangen. Gewoon een moderne, snelle gondel daar maken. Zo splits je ook de mensen die naar Jungfraujoch gaan en de skiërs hoop ik.

Mr. Slow

Dankjewel @Quick. Ik had het ook vernomen. Heel goed nieuws. Eindelijk na jaren gesteggel heeft de Berschaft (vereniging van grondeigenaren) toegestemd met het recht van overpad voor de Eiger Express. Dit is goed nieuws omdat zonder de 3S naar de Eigergletscher er ook geen gondel naar Grund zou komen (door de verschillende maar vervlochten belangen van de Jungfrausspoorweg en de GGM; eigenaar van de mannlichengondel). De vergunning voor de Gondel Grund – Mannlichen is verlengd tot 2018. Dan zullen de nieuwe gondel en 3s-gondel in gebruik worden genomen. Wordt echt een mega project met een waarde van 372 miljoen euro.
(In dat artikel (http://www.jungfrauzeitung.ch/artikel/138577/) ook heel leuk de koe-rechten beschreven. Prachtig om te zien dat er nog daadwerkelijk op basis hiervan dergelijke besloten genomen worden.)

null

Meer informatie? Kijk op http://www.griwa.com of op http://www.jungfrau.ch/tourismus/news-events/v-bahn/das-proj…

''Powder to the people''

Plaats een reactie