Review (gewonnen) Nordica Fuel ski's in Jungfrau Region Feb. 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Jungfrau Region

Op 1 januari 2014 heb ik gedanst, geschreeuwd, gelachen en iedereen gebeld; niet zo zeer om vrienden en familie gezond en geluk toe te wensen maar om te vertellen wat voor een superbegin 2014 voor mij kent. Normaal bestaat nieuwjaarsdag uit één grote kater; met veel moeite opstaan ergens aan het einde van de middag, om vervolgens met een houten kop het Vierschansentoernooi proberen te kijken. Dit jaar echter niet. Ik mocht namelijk op de ochtend van 1 januari een emailtje van Rogier ontvangen: ‘Met je restaurant tip heb je een paar Nordica Fuel ski’s gewonnen, gefeliciteerd!’

null

Wow, wat een lekker begin van 2014. Niks kater, maar wat een prachtige start. Zeker ik, als arme student, was hier intens gelukkig mee. Het hele jaar draai ik elk dubbeltje om, leef ik maandenlang op droog brood en zet ik elke cent opzij om af te kunnen reizen naar het witte goud. Wat wil je dan nog meer? Wow!

Zie het verslag van vorig jaar voor een (low)low budget vakantie: https://www.wintersport.nl/dorpen/la_joue_du_loup/forum/topi…

Ik heb meteen contact opgenomen met Wintersporters HQ, om deze prachtige prijs te kunnen omarmen. Na een warm welkom door @Martijn, en een lang, en leuk, gesprek over onze gedeelde passie, werd mij de prijs overhandigd; NIEUWE SKI’S!.

Ik ben erg blij (understatement van het jaar) met deze prachtige Nordica Fuel ski’s. Ik beschikte al over eigen ski’s (Fischer Progressor 8+), maar ik merkte dat ze voor mij niet speels genoeg waren. Misschien is het te wijten aan de lengte van de ski’s (1.75m) terwijl ik zelf maar 1.85m ben, aan het type ski (sportcarver) of aan mijn eigen skicompetenties. (Logischerwijs werd het laatste argument als eerste weggeschoven). Maar verscheidene keren had ik niet het gevoel dat ik het maximale uit mezelf op deze ski’s kon halen. Op goed geprepareerde pistes was ik er dik tevreden mee, maar bij buckels werd deze tevredenheid al snel minder. Tja, wat dan?

Bij een all-mountain ski denk ik aan een ski die aan alle eisen en omstandigheden voldoet, maar nergens écht in excelleert. Prima in de tiefschnee, prima op de keihard geprepareerde (ijzige) pistes en goed te hanteren in de boardercross of funpark. Maar eigenlijk is de ski op geen enkel vlak de allerbeste. Ikzelf stel altijd hoge eisen aan mijn materiaal, en wil wel altijd het beste van het beste. Is een all-mountain ski dan wel iets voor mij? Want de ski blijft een compromis.

null

(Jungfrau Region, deze foto heb ik gemaakt vanaf Mannlichen richting de Eiger, Monch en Jungfrau)

Nu ik de ski voor het eerst een week heb kunnen testen (ik was eind december toevallig net een paar dagen weggeweest naar L3V), moet ik toegeven dat dit een denkfout was. In een weekje Grindelwald (Jungfrau Region), waarvoor ik was uitgenodigd door de ouders van mijn vriendin, heb ik kunnen bekijken of mijn mening over een all-mountain ski terecht was. En dat was hij zeer zeker niet. Ik heb mogen constateren dat de Nordica Fuel zeker niet een ski van compromissen is, nee deze ski leidt eerder win-win situaties. Want de pistes zijn niet zo zwart-wit te bekijken; óf strak geprepareerd óf ijzig óf kapot geskied (buckels). Nee, de verschillende toestanden zijn op één dag op één piste allen waar te nemen. Zeker in een week waar regelmatig Frau holle de kussens uitklopt.

null

Een van de beroemde treinen in Grindelwald/Wengen, tijdens een goede sneeuwbui dit jaar.

De Nordica Fuel is door zijn camrock ideaal te besturen op elke piste, en tijdens elk weertype. De camber in de ski biedt veel controle van de ski op snelheid en voor het gevoel met de ski tijdens het sturen, terwijl de rocker zorgt voor het makkelijker laten drijven van de ski in de poeder en het indraaien van een bocht. De Nordica Fuel vermengt deze twee technologieën fantastisch met elkaar. Hierdoor heb ik een ski die voor mij persoonlijk ideaal is. Waar mijn fischer progressor 8+ alleen op de strak geprepareerde pistes mij het gevoel van vertrouwen en controle gaf, gaf de Nordica Fuel mij dit tijdens alle omstandigheden. De vergevingsgezindheid was een stuk hoger, wat zeker bij zwarte buckelpistes zeer aangenaam was. Maar ook in de diepe sneeuw stond de ski zijn mannetje. Genoeg drijfvermogen om heerlijk de zwaardere besuikerde bergen mee af te dalen. Iets wat ik van mijn andere ski niet kon zeggen. (Hier moet ik wel toegeven dat ik toen ik de progressor kocht, niet van plan was om off-piste te gaan skiën. Maar steeds vaker zoek ik de sneeuw aan de andere kant van het paaltje op).

null

Camrock, Nordica

Zeker in combinatie met de Marker Squire Schizo bindingen heb je met de Nordica Fuel altijd de goede ski onder je voet. Deze binding maakt het mogelijk je ski in een handomdraai aan te passen; schuif je de binding naar voren dan beschikt hij over meer draaivermogen (handig voor in het funpark), zet je de binding wat naar achter dan drijft de ski beter op de tiefschnee. Wat een uitvinding. Dat verhoogt de veelzijdigheid van de ski nog meer.

null

De bindingen: Marker Squire Schizo

Zoals waarschijnlijk wel tussen de regels door te lezen is, ben ik zeer enthousiast over deze ski. Zeker aangezien ik vaak met de bus de sneeuw op zoek (en dus ook maar 1 paar ski’s mag meenemen) heb ik resoluut afscheid genomen van mijn oude ski’s en op markplaats gezet. Deze hebben reeds een nieuwe eigenaar gevonden, waarbij ik geloof dat deze er net zo veel plezier mee gaat beleven als ik. Want dat heb ik zeker wel. Alleen de Nordica Fuels passen net even een stukje beter bij mij.

Ik wil iedereen van Wintersporters dan ook hartelijk bedanken voor deze fantastische prijs. Dankjewel!

null

Foto genomen vanuit lift de oberjoch, Grindelwald First

Hieronder staat een eerste edit van mijn vakantie in Grindelwald, Zwitserland met mijn vriendin en haar ouders:

Het restaurant dat ik gereviewed heb, waarmee ik de prijs heb gewonnen komt tevens voor in het filmpje: Rostizzeria Kleine Scheidegg. Hier hebben we uiteraard genoten van de Rostizza, een gerecht waarbij het beste van 2 culinaire werelden elkaar ontmoeten; de tomaat, basilicum van de Italiaanse pizza en de bodem van Zwitserse rösti en kaas. Ook een andere culinaire hoogtepuntje, de Hörndlitopf, hebben we uiteraard onze tong laten strelen.

null

Een foto van kleine scheidegg die ik gemaakt heb vanaf het terras van Restaurant Alpengruss

''Powder to the people''

Leuk bericht!

prachtige plaatjes geschoten!

Certified ski-boy, glijbewijs

Haha 7:44
Mooie review, lijkt me een top skie als ik t zo hoor van jou!
En de video was ook mooi gemaakt, lekkere beelden!

Gang is alles

Leuk hoor! :) Mooi verslag van een heel mooi skigebied! Hopelijk sta ik daar volgend jaar :)

@HenriS Goede planning hoor, als je er heen gaat. Het is echt een geweldig gebied. Combinatie uitzichten, gletschers, treintjes, de rust (ook in het hoogseizoen geen wachtrijen) en de prachtige Zwitserse dorpjes maken dit tot een prachtig skigebied. Als ik je een tip mag geven: koop je skipas online met de early bird regeling (tot 6 weken voor vertrek), en je krijgt 60€! korting op je Jungfrau skipas. Geldt alleen op de skipas voor het gehele (alle 3) gebied. Maar dan is de pas alsnog goedkoper dan alleen de pas voor Grindelwald/Wengen (Skigebied First en Skigebied Kleine Scheidegg).

Jungfrau Pas (zonder vroegboekkorting): CHF 315 / € 260
Jungfrau Pas (mét vroegboekkorting): CHF 251 / € 207
Grindelwald Wengen Pas: CHF 283 / € 234

''Powder to the people''

Haha leuk filmpje en mooie foto’s!
Ben wel een beetje jaloers want ook ik had een restaurant uit hetzelfde gebied ingezonden. :p
Maar het is je gegund.

(wel een beetje vaak gevallen hè haha)

Mr. Slow

Mooi hoor!

Top ski hoor ik zo. Maar dit is geen twintip wel?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Is inderdaad geen twintip. Piste gerichte all-mountain (ook niet heel breed 75-85 mm, 75% camber en 25% rocker).

''Powder to the people''

Hee leuk zeg! Een prijs gewonnen waar je echt wat aan hebt, en dan zelfs nog met beyond expectation prestaties!
En dan nog (onverwacht?) naar zo’n fantastisch mooi gebied! Jij bent het jaar 2014 goed begonnen zeg… :D
Je lijkt er allemaal wel heel erg enthousiast over, het springt echt uit je tekst:p Echt leuk geschreven:p Btw mooie foto’s!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Prachtige foto’s, herken het allemaal. Leuk om iemand zo enthousiast te zien over wat ook mijn favoriete gebied is en wat ik bij wijze van spreken ken als m’n broekzak.

En tja, die Röstizeria; alleen daarvoor al…

Tip voor volgend jaar:
Sparen voor een helivlucht vanaf Mänlichen … (de 18min variant, achter de drie om naar de Concordiaplatz) Vergeet je nooit meer.

Rob

@VOSSKI, bedankt voor de tip! Die zal ik onthouden

Top verslag om te lezen @VOSSKI en nog beter om te lezen en zien dat de skies je lekker onder de voet liggen. Nog heel veel plezier ermee!

Vrijdag nog een weekendje naar Wengen. Zaterdagmiddag zit ik zeker weten aan een rostizza! Weet alleen nog niet welke van de vier varianten.

@ruben4 en hoe was je weekendje? Was het nog goed te doen zo aan het einde van het seizoen?

''Powder to the people''

Plaats een reactie