Jungfrau region

Dit onderwerp gaat over de bestemming Jungfrau Region

Hey,

wij gaan met CM mee naar Wengen in Jungfrau region, van 6 aptil tot 13 april 2019. Ik had nog enkel vraagjes over dit gebied:

  • zijn de dalafdalingen, zowel naar Grindelwald als naar Wengen, over het algemeen (hangt van seizoen tot seizoen af natuurlijk) nog begaanbaar/open?
  • is er al een nieuwe lift van Grund naar Mannlichen, want ik las dat die ongelooflijk traag is (1u om naar boven te gaan!!!)
  • Zo niet, is het treintje een goed (lees sneller) alternatief?
  • Is de wereldbekerafdalingen naar Wengen normaal gezien open, of is die vaak afgesloten voor wedstrijden/training/…

Alvast bedankt

Ha SnowboardingSamson,

Van 6 april tot 13 april 2019 is vrij laat in het seizoen. Ik durf over de dalafdalingen naar Grindelwald en Wengen niks te zeggen, de Jungfrau Ski Region heeft de geplande seizoensdata nog niet op de website staan.

De nieuwe lift van Grund naar Männlichen wordt momenteel gebouwd en is pas volgend jaar klaar. De lift doet er denk ik tussen de 30 en 40 minuten over, dus zeker geen uur.

De trein is niet veel sneller, dus maakt niet zoveel uit.

De wereldbekerafdaling naar Wengen is open na de World Cup begin januari, daarvoor gesloten.

Mr. Slow

Dat is inderdaad vrij laat in het seizoen. Männlichen is dan al gesloten, bij Kleine Scheidegg is nog wel e.e.a. open, dit staat op de website:

Kleine Scheidegg
From Saturday, 2 December 2017 until Sunday, 15 April 2018; limited operation from Tuesday, 3 April 2018
Männlichen
From Saturday, 16 December 2017 to Monday, 2 April 2018

De dalafdalingen naar Grindelwald zijn wel mooi, maar de kans is groot dat die dan niet meer open zijn. Als ze open zijn kun je dan met de WAB weer omhoog.
Bij voldoende sneeuw is de wereldbekerafdaling gewoon open.

@Arjen2 die data zijn van vorig seizoen

Mr. Slow

Effe tot 22 maart wachten, dan kan ik je een status rapport geven :-)
Maar zoals elders gesteld: Je zit wel erg laat in het seizoen dus loop je risico; ik zou dan niet meer gaan.

Media maart (als wij altijd gaan, zit er gemiddeld om het jaar) is het vaak al afwachten. Een jaar of 3 terug was het fenomenaal en kon je de dalafdalingen van de Scheidegg en Mänlichen doen, maar 2 jaar geleden was het op de lagere delen toch wel minder.
First kun je rond die tijd denk ik wel vergeten, evenals de afdaling KS - W, die liggen nl de hele dag in de zon.
KS - G ligt dan nog grotendeels in de schaduw en kan goed zijn.

Gondel Grund-Manlichen is inderdaad traag, maar treintje KS en dan zagen naar M kost ook wel even.
Van M kun je overigens niet naar Wengen terug, dat kan alleen vanaf KS.

Wij nemen de gondel naar M eigenlijk nooit, pakken meestal de trein naar KS, zagend naar M en dan afdalen ri. G.

Lauberhorn afdaling is buiten de wedstrijden een gewone afdaling, die open is afhankelijk van sneeuwcondities.

Verder een prachtig gebied, ken het goed van zomer en winter, verwacht geen levendige Apres Ski.

Alvast veel plezier.

Rob

@Arjen2 die data zijn van vorig seizoen

Quick op 3 nov 2018 23:02

Je hebt gelijk! Maar ze sluiten Männlichen en
First elk jaar al begin april. Kleine Scheidegg en Mürren-Schilthorn blijven dan nog een paar weken open.

Bedankt voor de reacties.
Mijn vrouw en de kinderen gaan lessen volgen, maar ik niet. Daarmee dat ik even wou polsen in hoeverre het gebied nog open is begin april. Ik veronderstel dat de lessen vooral doorgaan op Mannlichen-deel…
Is Murren-Schilthorn de moeite om een daguitstapje naar te maken? Mijn skipas is geldig voor KS, maar ik kan wel uitbreiding per dag kopen voor Murren-Schilthorn.

Jaaah, doen! Mürren is zelf al heel mooi, het skigebied is klein maar boeiend, en dat het ronddraaiende restaurant van de Bond-film…
Prachtige vergezichten en een pittige afdaling.

Jaaah, doen! (2). Kies een mooie dag en geniet van prachtig uitzicht vanuit het Bondrestaurant op de Eiger, Münch en Jungfrau. Mooier wordt het niet! Niet voor niets komen er busladingen vol Japanners (die gaan ook weer met de lift omlaag) en ik denk dat je een groot deel van het parcours van de WBA kunt zien van daar! De afdaling uit het restaurant (dacht dat die Inferno heet) is wel steil maar goed te doen en kort dus komt wel goed. Maar ook de rest (die hele kant van Wengen) is prima. Zeker de moeite waard qua pistes. Kun je je prima een dag (of langer) vermaken. Veel plezier!

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/3d0a6680ef2d792644c9bcf6...

*bericht bewerkt door Denktank op 14 nov 2018 19:56

Paul

Dat had ik ook al gezien op de pistemap. Lijkt me idd wel de moeite, maar spijtig dat het toch redelijk moeilijk bereikbaar is vanuit Wengen…
Mijn kids zitten in voormiddag op les, maar zou wel samen willen eten in het hotel 's middags…

Wengen ab 12:33, Schilthorn an 13:57 …
Bron: http://www.sbb.ch

Dat had ik ook al gezien op de pistemap. Lijkt me idd wel de moeite, maar spijtig dat het toch redelijk moeilijk bereikbaar is vanuit Wengen…
Mijn kids zitten in voormiddag op les, maar zou wel samen willen eten in het hotel 's middags…

SnowboardingSamson op 14 nov 2018 20:21

Wengen ab 12:33, Schilthorn an 13:57 . . . . . Bron: http://www.sbb.ch
Starre dienstregeling :03 en :33

Rob

Data van de opening en sluiting van de deelskigebieden staan online: https://www.jungfrau.ch/en-gb/jungfrau-ski-region/winterspor…

Mannlichen en Grindelwald First sluiten al rond 31.3, Kleine S. En Mürren blijven open.

Ben zelf 2x gaan skiën in Jungfrau, steeds verbleven in Mürren. Prachtig skigebied, 1x was zelfs de afdaling van de top van Schilthorn tot in het dal van Lauterbrunnen geopend. Idd, om van daaruit te reizen naar bv. Grindelwald First was geen evidentie. Lange pendeltijd nodig met trein/kabine, vaak heel druk, maar… sommige vergezichten maken veel goed. Fantastische uitzichten.

om van daaruit te reizen naar bv. Grindelwald First was geen evidentie. Lange pendeltijd nodig met trein/kabine, vaak heel druk, maar… sommige vergezichten maken veel goed. Fantastische uitzichten.

wimaerts1979 op 18 nov 2018 09:55

Ik weet niet hoe je dat gedaan hebt, maar veel mensen maken de “fout” om dat via de KS te doen.
Als je Lauterbrunnen de BOB pakt, sta je met een overstap in Zweilutschinen in 36min in Grindelwald (en dat vind ik best wel meevallen), vandaar is het een klein stukje met de bus naar de First Bahn (wij lopen dat gewoon).

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 18 nov 2018 15:15

Rob

Plaats een reactie