Kaunertaler Gletscher 30 maart 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kaunertaler Gletscher

Kaunertaler Gletscher 30-3-'14:

null

Na onze eerste overnachting in ons appartementje in Hairlach (Pitztal), waren we er vandaag vroeg uit voor een dagje op de Kaunertaler Gletscher te skiën. Een heel speciaal dal voor ons aangezien we 5 jaar daar in de zomer een weekje op vakantie waren. Het gebied kenden we dus al goed, we waren al vaker boven bij de gletsjer geweest, we hadden er toen zelfs nog een iglo gebouwd tijdens een sneeuwbui in de zomer, maar nog nooit geskied! Nu werd het dan eindelijk tijd om te skiën op de Kaunertaler Gletscher.
Niet alleen dat was speciaal, maar dit werd ook mijn eerste echte bergrit dat ik achter het stuur zit. Nu dat ik bijna 2 maanden mijn rijbewijs had, werd het tijd om eens in de bergen te rijden! ;)

De Kaunertaler Gletscherstraße vind ik zelf een van de mooiste wegen waar we ooit zijn geweest. Een straat van Feichten (1250m) helemaal omhoog langs de Gepatsch-Stausee naar 2750 meter. In de winter kun je de auto ook parkeren onder aan de Ochsenalm (2150m) zodat je vanuit daar met de Ochsenalmbahn omhoog kan tot het Weißseerestaurant (2750m). In de zomer moet je apart voor deze weg betalen, maar in de winter is de weg gratis als je onder bij het tolpoortje een skipas koopt. Wandelaars of andere gasten moeten wel gewoon tol betalen.

Pistekaart:

null

Site skigebied:
http://www.kaunertaler-gletscher.at/de

Prijs dagpas volwassenen:
€40,- + 5! euro borg

Weer/Temperatuur:
Tja, het weer van deze week is eigenlijk elke dag hetzelfde ;)
Kaiserwetter! Wel redelijk heiig.
Dal (2150m): 7°C
Top (3110m): -2°C

Sneeuwcondities:
Geweldige condities op de gletsjer. Vers geprepareerde pistes tot vroeg in de middag. In de middag begon het onder bij de Ochsenalmbahn zachter te worden, maar nog steeds prima.

Geopende Liften:

  • SL Nörderjoch I en II
  • SL Weißseeferner I en II
  • 8-MGD Karlesjochbahn
  • 4-CLD/B Ochsenalmbahn I en II

Gesloten pistes:
Blauwe 12 en 13 bij de SL Falgin

Wachttijden:
Zo af en toe 1 minuutje wachten bij de sleeplift, maar over het algemeen geen wachttijden.

Beste piste:
Heel lastig, eigenlijk waren ze allemaal gewoon perfect!

Slechtste piste:
/

+/-:

  • Weer
  • Pistecondities
  • Uitzicht

GPS:

null

null

Gemiddelde snelheid incl. liften: 20 km/h
Maximale snelheid: 104 km/h
Hoogste punt: 3106 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 10366m
Aantal liftfahrten: 28
Pistekilometers: 56.32 km

null

^Parkeerplaats onder aan de Ochsenalmbahn I, vol?

null

^Nee nee ;)

null

^Ochsenalmbahn I

null

^Rechtsboven de Nörderberg (2870m), zomer 2007 heb ik daarboven gestaan.

null

^In de Ochsenalmbahn I, heerlijk strak geprepareerde pistes!

null

^Gletsjertong van de Gepatschferner
null

^Talabfahrt met daarachter de Wiessejaglkopf (3127m), daar heb ik in de zomer 2005 gestaan.

null

^Links de rode 9, rechts de blauwe 10

null

null

^De bevroren en ondergesneeuwde Weißsee met daarachter de weg

null

Standaardfoto bij het restaurant op 2750m, links de Weißseeferner I en II, rechts de Karlesjochbahn

null

^SL Weißseeferner I en II

null

^SL Nörderjoch I met rechts daarvan het funpark

null

^SL Nörderjoch I met de Weißseespitze, vergeleken met mijn eerste keer Kaunertal is de ‘glijbaan’ op de Weißseespitze flink gesmolten, hij is nu, zoals te zien is op de foto, bijna helemaal weg.

null

^Rennstrecke op de blauwe 11

null

^Nörderjoch II

null

^Weißseespitze vanuit de Nörderjoch II

null

^Tourskiërs onderweg naar de Gepatsch gletsjer via de kam onder de Zahn

null

^Weißseeferner

null

^Bergstation Nörderjoch II

null

^Vanuit hier heb je een mooi overzicht op het gebied. Midden heb je de SL Weißseeferner I en II, daarachter heb je de SL Falgin (gesloten) en de Karlesjochbahn

null

^Zoom Karlesjochbahn

null

^SL Nörderjoch II en het bergstation van Nörderjoch I

null

^Funpark bij de Nörderjoch I

null

^Weißseerestaurant

null

^Weißseeferner I en II en de Karlesjochbahn

null

^Nee dat ben ik niet ;)

null

^Weißseeferner vanuit de Karlesjochbahn

null

^Karlesjochbahn

null

^Nörderjoch I en II

null

^De gesloten SL Falgin

null

^Het skigebiedje Maseben van Melag in het Langtauferertal (Italië). Er zijn plannen om de 2 gebieden met een gondel te verbinden.

null

^Uitzicht op de Piz Bernina (4049m)

null

^Reschensee en het skigebied Schöneben

null

^Hintere Karlesspitze

null

^Pistes bij de Karlesjochbahn en links de Wiesejagglkopf

null

null

null

^Rode 4 bij de Karlesjochbahn

null

^Ik in actie

null

^Ochsenalmbahn

null

^Mittelstation Ochsenalmbahn

null

^Kaunertal

null

^Wat voor een hoeveelheid pistepaaltjes! ;)

null

null

^Blauwe 10 vanuit de Ochsenalmbahn

null

^Mittelstation

null

^Een aparte middelstation met al die bochten, het lijkt wel de droomvlucht in de Efteling ;) Hierdoor kunnen ze ook apart draaien.

null

null

null

^Bergstation Ochsenalmbahn

null

^Nörderjoch I in de felle middagzon

null

^SL Weißseeferner I en II

null

^Verschillende (vlakke) pistes bij de Karlesjochbahn en de SL Weißseeferner I en II

null

null

^Nörderjoch I en II

null

^Blauwe 3 bij de Karlesjochbahn

null

null

^Sneeuwmuren

null

^Onderhoud aan de lift terwijl we er inzitten!

null

^Het laatste steilstuk is echt steil!

null

^Zo steil

null

^Terugblik bij het bergstation

null

^De 2 kilometer lange sleepliften

null

^Weißseeferner

null

^Nörderjoch II

null

^Bergstation

null

^Een sprong naar de laatste lift van de dag, helaas, het ging weer zo snel! Met rood heb ik de Nörderjoch III lift ingetekend, een spectaculaire gletsjer-SL die maar 3 of 4 jaar gedraaid heeft omdat de gletsjer daar onstabiel was.

null

^Off-piste route vanaf het bergstation Nörderjoch II naar de Gepatschferner. Uiteindelijk kom je onder aan de weg bij de klimwand uit.

null

^Kaunertal

null

^Gepatschferner

null

null

^SL-Weißseeferner I en II

null

^Karlesjochbahn

null

^SL-Nörderjoch II

null

null

^Om 16:15u even de laatste bochten op een vers geprepareerde piste skiën. Er is geen betere manier om de dag af te sluiten :)

Conclusie:

Eindelijk! Eindelijk kon ik nu ook eens op de Kaunertaler Gletscher skiën. Ik had hoge verwachtingen van het gebied, maar met een gletsjergebied moet je altijd wel voorzichtig zijn. Want vaak zijn de pistes erg vlak en kan het misschien wel tegenvallen. Hier op de Kaunertaler Gletscher niet! Natuurlijk, sommige zijn wel vlak, maar echt langlaufen hoef je hier niet te doen. Je kunt heerlijk knallen op de brede pistes.

Doordat je al op 2150m met de lift omhoog kan gaan, kun je in 1 afdaling toch bijna 1000 hoogtemeters maken wat voor een gletsjergebied toch erg goed is!

Het gebiedje is voor gevorderden prima voor 1 of 2 dagen. Voor meer dagen is het toch wel wat te klein. Met skigebieden zoals Serfaus-Fiss-Ladis en Fendels als andere opties als je in het Kaunertal verblijft, kun je je uiteindelijk toch zeer goed een week vermaken. Een heel groot voordeel van dit gebied is dan ook dat het sneeuwzeker is tot heel ver in de lente.

> > > Rifflsee + Pitztaler Gletscher 31-3-'14 > > >

Ziet er weer lekker uit man!

Is dit minder een priksleebaan dan de Hintertuxer Gletsjer?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik denk het wel Thijs, maar als de condities hier boven papperig zijn, dan zal het hier ook gedeeltelijk een priksleebaan worden denk ik

Vette foto’s weer! Waarvoor zijn die sneeuw muren?

Gang is alles

Ik denk voor het behoud van de sneeuw, zodat er geen sneeuw wegwaait en dat er dus zoveel mogelijk sneeuw op de gletsjer blijft liggen

En daar is er weer een! :D Weer een gebied die op mijn ToDo lijst staat.

Ziet er goed uit!

Ik denk voor het behoud van de sneeuw, zodat er geen sneeuw wegwaait en dat er dus zoveel mogelijk sneeuw op de gletsjer blijft liggen

HenriS op 5 apr. 2014 20:00

Aha okay

Gang is alles

Mooi hoor! Bedankt voor het delen van je ervaring en prachtige foto’s!
… Droomvlucht… hahahaha!xp Gelukkig hoef je er op de Kaunertaler Gletscher niet standaard 50 minuten voor te wachten!;)
Ik kijk uit naar je volgend verslag!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Wauw! Kaiserwetter en strakke pistes, heerlijk! op de pistekaart staat een project van een lift naar de Weisseespitze, enig idee of iets van gezien?

Certified ski-boy, glijbewijs

Prachtige foto’s en heerlijk herkenbaar. De vele piste paaltjes langs de lege pistes! Heerlijk gebiedje om te skiën! Prachtige weg er naar toe(met mooi weer)! Gewoon genieten.
Inderdaad kan je dit gebied best combineren met bijv: SFL, Samnaun, Nauders want voor een hele week is het inderdaad te klein. (Er zijn daarom ook combikaarten te koop.)

Mooi hoor! Bedankt voor het delen van je ervaring en prachtige foto’s!
… Droomvlucht… hahahaha!xp Gelukkig hoef je er op de Kaunertaler Gletscher niet standaard 50 minuten voor te wachten!;)
Ik kijk uit naar je volgend verslag!

SnowJan op 5 apr. 2014 22:04

50 minuten? Dat valt mee! De laatste keer dat ik er was duurde het bij mij 1,5 uur door een technische storing ;)

@Jorian, dat project willen ze inderdaad nog steeds maken, maar dat is er al zo’n 10 à 15 jaar. Ik denk niet dat ze dat moeten doen, aangezien de Gepatschferner de één na grootste gletsjer van Oostenrijk is. Mijn zus heeft toen wij in een van die zomers in het Kaunertal verbleven een gletsjertocht gedaan naar de Weißseespitze. Het is daar echt prachtig.Het zou echt zonde zijn als die prachtige gletsjer vol staat met liftpalen vind ik.

null

@joepiedepoepie, zeker! Heerlijk gebied om lekker te genieten :)

Heel herkenbaar inderdaad! In 2009 zaten we 1 week in Feichten in en prima appartement met de combipas met Fendels. Hier en in Fendels mijn eerste meters gemaakt
Twee jaar later toen we in SFL zaten één dagje teruggekeerd (met de SKI6-pas).
Vanaf het bergstation van de Karlesjoch baan een mooie lange afdaling naar de onderste parkeerplaats!
Heerlijk!

Oh ja… Weer een prachtig verslag. Echt nog even genieten.

Aftellen maar!

Wauw… Echt serieus prachtig! Zelfs mijn kat die nu op mijn schoot ligt en meekeek naar mijn beeldscherm bleef gewoon serieus kijk xD Ben gewoon jaloers :(

Carnas on Tour

Prachtig alweer!

Go with the snow!

Bedankt voor de reacties!
@Matthieu, inderdaad, met de SKI6 skipas kun je hier ook komen, wel een redelijk dure skipas, maar dan heb je ook wel wat! Serfaus-Fiss-Ladis, Kaunertal, Nauders, enz.

Oeps ik lees alles door elkaar:)

Plaats een reactie