Kaunertaler Gletscher 24/10/2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kaunertaler Gletscher

null

Een leuke trip naar Zuidwest-Duitsland lag in het verschiet. Echter viel er de dagen voor vertrek meer dan een meter sneeuw in de Alpen! Wat nu!? Dit konden en mochten we gewoonweg niet negeren!

Na school op donderdagnamiddag pakten we de tassen in, gingen we eten en vertrokken we richting Oostenrijk! De precieze bestemming was nog onbekend.

null

^ Het jaaaaaaaaaaaaaah-gevoel op de A7!:D

null

null

^ Stop 1 bij Schloss Neuschwanstein en Schloss Hohenschwangau. Echter was het nog véél te vroeg voor de tour, dus zijn we na een wandeling verder de Alpen ingereden.

null

^ De Alpsee lag te dampen in de vroege morgen; een speciaal schouwspel.

null

^ De Reuttener Seilbahnen lagen er winterser bij dan begin maart dit jaar!

null

^ Enkel de bonte herfstbladeren verraadden dat het eigenlijk oktober was in plaats van december bij de Burgenwelt Ehrenberg.

null

^ Bij de Fernpass trok het dicht en dwarrelde er het een en ander naar beneden:) Zou het dan toch niet al te best weer worden?

null

^ Gelukkig trok het voorbij Imst weer helemaal open en kwamen we uiteindelijk in een winterwonderland terecht in … het Kaunertal!

Na € 41 voor de skipas te hebben betaald aan de tolpoort ging het verder de Gletscherstraße omhoog. Alle geluk lagen de winterbanden onder de auto! De rit naar de gletsjer was genieten:

null

null

null

null

null

null

null

^ De Ochsenalm I & II waren nog niet open. De pistes werden al geprepareerd tot aan het middelstation.

null

null

^ Deze was er in mei nog niet! Deze nieuwe skibrug over de Gletscherstraße is onderdeel van de nieuwe zwarte piste nummer 6 met de prachtige naam ‘Karlesjoch-Skitunnel-Wiesejagglpiste’. ;)

null

null

^ Tja, en zo zit je klaar om te gaan!

null

^ De dagen vóór vrijdag de 24ste oktober was het gletsjerskigebied nog gesloten wegens sneeuwgebrek en vervolgens door slecht weer.
Deze vrijdag werd het skigebied dus weer geopend na een kleine pauze. Ongelooflijk wat het team hier heeft kunnen verzetten na slechts één à twee dagen!

null

^ Ondanks de informatie op dit bord was de 2-SL Nörderjoch II niet geopend, evenals vele zogenaamd geopende pistes.

null

^ De 2-SL Weißseeferner II was open, I was gesloten. Mensen die hier de verse sneeuw inliepen schrokken zich kapot; ze zakten namelijk een meter diep de sneeuw in!

null

^ Na de prachtige zichten op het skigebied was het eerst tijd voor een ontbijt!

null

^ Men was druk bezig het terras te bevrijden van de enorme sneeuwmassa’s. De volgende dagen beloofde het namelijk eveneens vrij mooi weer te worden!

null

^ Na het ontbijt ging ik direct de Weißseefernerlift II in! Wat zag het er toch heerlijk uit!
Tot mijn grote vreugde was de rode Karlesjochpiste ook geopend! Wow, respect dat ze dat hier zo snel voor elkaar hebben gekregen! Aan de variantpistes waren de pistebully’s druk bezig.
De Falginsleeplift draaide eveneens! Deze was tijdens mijn laatste bezoek eind mei al in zomerslaap. Mijn dag kon echt niet meer stuk!

null

^ De Autobahn-Weißseepiste lag er fenomenaal bij! Aan de verbreding werd gewerkt. Deze was vandaag echter niet nodig: Er was haast niemand op de pistes!!!

null

^ Altijd weer even een billenknijpmoment, dat laatste steile stuk in de Weißseesleepliften, zeker nu dit stukje vrij hobbelig was met sneeuwduintjes en gleufjes! Spannend!

null

^ Zelfs ‘genieten’ is een woord dat tekort schiet bij het aanschouwen van dit zicht over de Kaunertaler Gletscher het Kaunertal in.

null

^ Deze afslag was nog niet te nemen. De trainingsgroepen moesten nog even geduld hebben voordat het Trainingsgelände weer begaanbaar was.

null

^ WOW! Het voelde trouwens nog beter dan het er uit zag!;) Heerlijk zacht:)

Het gedeelte rond de 2-SL Falgin was hemels:

null

^ Een zijblik vanuit de lift richting de Nörderjochslepers…

null

^ … en naar het steile stukje aan op het eind van de Weißseesleepliften.

null

^ All by myself…

null

^ Nogmaals … steil!

null

^ OMG

null

^ ‘Work b**ch!’, zoals Britney Spears het zou zeggen.

null

^ De piste van de Weißseepiste naar de Nörderjoch I was nog niet gemarkeerd en smal geprepareerd.

null

^ Jumjum! De pistes rond de Nörderjoch I zijn kort, maar hebben een fijne hellingsgraad!

null

null

^ De trainingspiste was amper in gebruik.

null

^ De Nörderjoch II en -piste waren nog under construction.

null

^ De piste aan de westkant van de Nörderjoch I was super! De trainingspiste aan de oostkant was erg hobbelig op het eind; het leek daar zelfs te bestaan uit een opeenvolging van mini-ramps. Een onverwachte zeer coole levengevaarlijke superstyle lancering was het resultaat bij mij. Ik ben trots op mezelf dat ik dat overleefd heb:D

null

^ De blauwe Verbindung Karlesjoch nummer 7 is een vlakke, zoals de naam al zegt, verbindingspiste.

null

^ Onderaan de Weißseesleeplift I was een mini-snowpark opgebouwd. Het grote snowpark op de achtergrond naast de Nörderjochlift I was nog dicht.

Vanuit de Karlesjochbahn heb je echt fenomenale uitzichten op het skigebied aan de voet van de majestueuze 3518 meter hoge Weißseespitze:

null

^ De blauwe Wiesejagglpiste 5 werd geprepareerd.

null

^ Je zweeft zo over de ingang van de nieuwe 140 meter lange Wiesejaggl-skitunnel. Deze maakt, net als de nieuwe skibrug eerder in dit verslag, deel uit van de nieuwe 2,2 km lange zwarte piste 6. Deze piste begint aan de top van de Karlesjochbahn om via het prachtige ruige rotslandschap te eindigen aan het middelstation van de Ochsenalmbanen. De afdaling was (logischerwijze) nog niet geopend op de dag van mijn bezoek.

null

^ De ingang van de nieuwe skitunnel vanuit een ander perspectief.

null

^ Rechts de Falginsleeplift en links de Weißseefernerliften.

null

^ Bijna boven! Op naar … Italië! Dan zijn we daar ook weer eens geweest hè;)

null

^ Wit tot in het Reschental, diep winters!

Zelfs de rode Karlesjochpiste 4 was van superkwaliteit! Dat terwijl deze afdaling niet eens op een gletsjer ligt:

null

null

Dat was skidag nummer 3 van het (winter)seizoen 2014-2015! De beste samenvatting voor deze vrijdag: ‘My Best Ski Day Ever!!!’.

Serieus:

  • een prachtige weg naar het skigebied;
  • alles gelegen in een adembenemend (winters) landschap;
  • super sneeuwkwaliteit!
  • Kaiserwetter met temps rond het vriespunt;
  • werkelijk een privéskigebied op deze heerlijke vrijdag;
  • lekker eten;
  • het skiën voelde goed:)

Dit was de omweg zeker waard. Echter moesten we nog helemaal terug naar het Zwarte Woud rijden! Dat na een nacht zonder slaap en een sportieve dag…
Echter hadden we nog genoeg energie om verschillende tussenstops te maken!

Zoals in Sankt Anton am Arlberg, waar de bomen nog groen waren en de schöne mädels door de straten zwerfden:

null

Langs Sankt Christoph am Arlberg door enorme sneeuwmassa’s:

null

Shoppen in Bludenz, op zoek naar leuke cadeau’s:

null

^ Hier met zicht op de Muttersberg Seilbahn. Je kan ’s winters alleen maar winterwandelen of rodelen rondom deze gondelbaan.

Nog meer shoppen in het winkelcentrum van Dornbirn, waar het koopavond was:

null

De volgende dag was het tijd voor het eigenlijke doel van deze trip; griezelen in Europa Park!

null

null

null

Hopelijk inspireren gletsjerverslagen als deze jullie om zelf ook eens tijdens de herfst, maar vooral in het voorjaar de gletsjers op te gaan! Het kan er zo heerlijk rond deze periodes… Bovendien is het leuk te combineren met andere (zomer)activiteiten.

Bedankt voor het lezen!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 15:53

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Jaloers op deze prachtige winterbeelden! Nu al.

Ondanks dat de laatste trip nog in september was, kriebelt het steeds meer. Helemaal met die winterse sfeerbeelden die in september toch ontbraken.

Weer een mooi verslag en wat een prachtige weerbeelden, om jaloers op te worden.

Maaaaaan, wat maak je me jaloers @SnowJan ;)
En ik dacht dat ik perfecte condities had toen ik in het voorjaar op de Kaunertaler stond, maar dit is nog beter!

En nu sta je weer gelijk met mij met het aantal skidagen dit seizoen… Dus t/m kerst maar even rustig aan doen hè :p
Hopen dat we met onze trip ook zo’n geweldige skidagen krijgen!

Het kriebelt inderdaad. Leuk, Europapark, ben ik van de zomer nog geweest! :)

❄️

Die weg daar naar toe. Prachtig. Wil ik ook!!!

Nice !!!

May the ski force be with you !!

Prachtige foto’s!
De route naar de gletscher is inderdaad heel mooi. Het smalle weggetje links of rechtsom langs een volle stausee! 's Winters is die een stuk minder vol en is de weg nogal het doelwit van lawines.
Tijdens mijn eerste skivakantie heb ik de gletscher een aantal keren bezocht. Om nooit te vergeten. Erg indrukwekkend. Één middag ruim twee uur moeten wachten tot de weg naar beneden weer was vrijgemaakt na een lawine. Maar het blijft een schitterend dal. Later nog wel eens terug geweest.
Met mooi weer de afdaling van het bergstation van de Karlesjochbahn tot aan het dalstation van de Ochsenalmbahn doen is echt heerlijk.
Wie weet straks in januari maar weer eens een bezoekje inplannen!
Die nieuwe piste 6 lijkt me de moeite waard!

Aftellen maar!

@Iedereen thnx voor de leuke reacties!:D
Ik heb echt geluk gehad de mogelijkheid te hebben om op deze ‘perfecte’ dag te kunnen gaan:)
@HenriS Haha ja! Dat dacht ik ook afgelopen lente! Het kan dus nóg beter:D
Wees niet bang, de tijd en het geld zijn even zo goed als op Henri, dus ik vrees dat er geen spontane tripjes meer in zitten tot aan de kerstvakantie:p Ik hoop ook op super weer en sneeuw rond de Kerst:o
@David23 Leuk! Hoe ben je er op gekomen naar daar te gaan? Ik kon er overdag gratis naar binnen omdat ik een Eftelingabonnement heb!:D
@Matthieu Super! Ach, twee uur wachten op een berg in de sneeuw was toch niet zo erg, of wel? Wat gegeten in het restaurant nog? Op de dag van mijn bezoek kwam er trouwens ook wel eens het een en ander naar beneden gerold de weg op. Echter waren dit sneeuwballen of iets dergelijks:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

We zaten in de oostelijke Vogezen en kwamen erachter dat het maar een uur rijden was, @SnowJan. Nog nooit in een pretpark geweest met zoveel (11) achtbanen, we zijn aan 10 ervan toegekomen!

Weet je eigenlijk al waar je heen gaat met de kerst? Dan weet ik van welke skigebieden ik verslagen kan verwachten :D

❄️

@David23 Cool, de Vogezen! Veel skigebiedjes bezocht die in zomerslaap waren en de Elzas in geweest? Haute Koenigsbourg bezichtigd hoop ik?:D
Ja inderdaad! Niet voor niets de nummer 1 van Europa;) Dan was het niet druk zeker toen jullie er waren? Wij hebben toen maar 3 achtbanen kunnen doen door de drukte. Steeds tot 2 uur wachten per attractie… :p We komen er wel vaker gelukkig;)

Nee, alleen maar dat we naar Slovenië gaan:p Voor de rest kijken we naar het weer en de condities op het moment zelf:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Haute Koenigsbourg paste niet in het programma, andere keer :) Wel de kastelen van Ribeauvillé, waar we een glibberige afdaling hebben gemaakt toen het plotseling hard ging regenen. Van de meeste skigebieden aan de Route des Crêtes heb ik foto’s trouwens.

❄️

@David23 Leuk! Nu nog in de winter er een keer naartoe gaan! Staat bij mij ook hoog op het lijstje;p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Voorlopig staat Sölden met kerst op het programma (het woord menu is hier wel erg flauw ;)) en waarschijnlijk met school met de krokus naar de Wildkogel Arena. Zal er nog wel eens van komen, maar waarschijnlijk pas als volwassene. En dat duurt nog 3 jaar :(

❄️

Ooooh wat lekker man!
Het is daar altijd rustig, zelfs in het hoogseizoen maar nu was het, zo te zien, helemaal een privé gebiedje.

@joepiedepoepie Haha ja echt niet normaal hoe weinig mensen er waren:p Er zaten trouwens veel Nederlanders! Op de piste hoorde ik serieus meer Nederlands dan Duits !:o Het zal wel met de herfstvakantie te maken hebben:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@David23 Sölden is al goed genoeg toch haha!:D Dat is mijn ‘thuis’skigebied, waar ik al enkele jaren niet meer ben geweest!:o :’( jaloers
Dan ook nog met school naar de Wildkogel Arena:o Je hebt niks te klagen;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Schitterende beelden!

@Snowjan Toen ik er was in de voorjaarsvakantie van 2013, waren er daar ook veel Nederlanders op de piste. Misschien toch ook omdat het er niet zo duur is?:-$

Sölden is zeker goed genoeg, aangezien het je thuisgebied is: kun je misschien een bijdrage leveren aan mijn tips voor Sölden topic @Snowjan? En nee ik heb weinig te klagen nee, maar ik word wel jaloers van degenen die nu al in de sneeuw staan ;)

❄️

Wat een heerlijk verslag! Priveskigebiedje zei hem :) Zalig weer & die weg is inderdaad prachtig naar boven, precies nog mooier dan in de zomer :)

Een gletsjerskigebied valt dat nog nauwelijks te noemen, zonder veel sneeuw kan je er onmogelijk skiën.

Daarom waren ze ook de paar dagen voor de dump wegens sneeuwtekort dicht. Tja, al die liften vertrekken vanaf 2600 meter…

❄️

@David23: Alsof 2600 meter zo laag is ;) Het heeft meer te maken met de ligging denk ik, Kaunertal ligt een beetje in de ‘hotspot’ van Tirol & de gletsjer ligt 's zomers pal in de zon. In dat dal heb ik wel meer (onbekende) gletsjers gezien die op sterven na dood zijn. De Madatschferner was op de kaart dubbel zo groot als hij in werkelijkheid nog was, in de buurt van de Glockturm was er een ‘fern’ die nog aangeduid stond op de (wandel)kaart, maar in werkelijkheid gewoon verdwenen was. Wel onrustwekkend te noemen in een van de meest hoogalpiene dalen van Oostenrijk.

2600 meter is tegenwoordig geen gletsjerhoogte meer op de meeste plekken in de Alpen. En zeker niet in het inderdaad kwetsbare Kaunertal.

❄️

@David23: De Fieschergletsjer al eens gezien? Eerder een uitzonderlijk lage gletsjer, maar heel spectaculair. Je moet maar tot 1600 meter wandelen om hem te zien (dat is ook zijn laagste hoogte). Vroeger stak deze gletsjertong helemaal tot in Fiesch zelf, maar nu heeft hij zich traag teruggetrokken, wat een nieuw dal heeft achtergelaten (ca. 2u-3u wandelen vanuit Fiesch geloof ik).

Gletsjertongen als de Pasterze en de Fieschergletsjer, die ik nog niet heb gezien, zijn inderdaad uitzonderingen. Moet ik nog eens heen!

❄️

Bedankt @Sarah en @Mathijs! Leuk dat je er weer bent trouwens Mathijs:D
@joepiedepoepie Haha echt? Wie weet! Echter vind ik dit skigebied persoonlijk niet echt goedkoop:s Maar daarvoor wel de moeite in vooral de herfst of tijdens het voorjaar:) Om nu heel die weg op en af te gaan tijdens de winter? Hij is mooi, maar toch… Zou jij nog teruggaan naar daar tijdens de winter?
@David23 Haha tja, ik zou zeker minstens een dag in Obergurgl-Hochgurgl gaan skiën, maar dat is in je topic al gezegd denk ik:p Echter zou ik als ik jou was ook in Hochoetz gaan skiën! Dit kun je bijvoorbeeld op de aankomst- of vertrekdag doen;D Of Vent, …

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Snowjan De skipas is inderdaad niet speciaal goedkoop maar de appartementen in het Kaunertal zijn dat dan weer wel.
Ik was er in februari, het was heel koud maar ook heel mooi weer. De weg was goed schoon, de pistes waren heel rustig en goed geprepareerd. Met die omstandigheden zou ik het wel weer eens in de winter doen maar met slecht weer lijkt het me niets.
Eigenlijk wil ik in de komende meivakantie een paar gletschergebieden(Kaunertal, Pitztal,Sölden, en ???) aan doen(Best wel nieuwsgierig hoe het er in de lente uit ziet).
Maar… op het moment ben ik de enige nog die dat wil dus ik zal nog flink moeten lobbyen om mijn zin te krijgen.

Hey hey niet klagen over sleepliften hé, jij als skiër… :P

null

^ ‘Work b**ch!’, zoals Britney Spears het zou zeggen.

LOL

Leuk verslag Jan, ziet er heeeel mooi uit voor oktober :D

Gang is alles

Mooie foto’s!

Wintersport.. daar kan je me 's nachts voor wakker maken!

@joepiedepoepie Aaaah daar heb je een punt:p Dan heb je wel geluk gehad met het weer ja! Met slecht weer in een hooggelegen skigebied onderweg zijn… Pff… :p
Waaaah zeker doen! Als je niemand gemotiveerd krijgt, wil ik wel haha! ;D
@Jesper Haha bedankt;) Sorry Jesper:p
@Brrian Dankje! :D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie