Keuzes maken!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzbühel - Kirchberg

De voorpret is begonnnen met het uitzoeken naar een skigebied. In Januari willen wij naar Oostenrijk en het liefst naar een gebied waar wij nog niet zijn geweest. De gebieden die ons aanspreken zijn:

  • Kirchberg
  • Mayrhofen
  • Gerlos
  • Matrei
  • Ellmau

We hebben een klein beetje hulp nodig bij onze keuze. Wat zouden jullie kiezen?!

Stuk voor stuk mooie gebieden moet ik zeggen. Vorig jaar Mayrhofen afgevinkt en dit jaar staat Gerlos opnieuw in de planning. Ik zou persoonlijk kijken wat voor accommodaties er nog vrij zijn in die gebieden en daarop je keuze baseren.

Ligt eraan waar je waarde aan hecht. Ik denk dat het ene gebied zich beter leent voor lange tochten en het andere gebied wat meer voor knus en gezellig verblijf. Dus ik zou zeggen: maak zo concreet mogelijk wat je wil in een skigebied (bijvoorbeeld: skiën tot in het dorp, een rondje kunnen skiën, altijd uitkomen op dezelfde centrale plek of geen auto of skibus nodig hebben om het hele gebied te verkennen). Dit kan je natuurlijk ook doen voor het dorp waar je wil verblijven.
Vervolgens ga je op die punten al je opties scoren. Geef bijvoorbeeld 1 tot 5 sterren, of een criterium dat belangrijker is dan alle anderen 1 tot 7 sterren. Welk gebied bij elkaar opgeteld de hoogste score heeft, is dan automatisch het gebied wat het meest aan jouw eisen voldoet. Binnen een gebied kan je datzelfde doen voor dorpen waaruit je moet kiezen.
En heb je dan een dorp gevonden waar je wil zitten, dan kan je datzelfde systeem nog eens herhalen voor de verschillende opties qua verblijf. Het systeem is simpel, pragmatisch en het werkt altijd. Je kan er bovendien ook eisen van anderen een plek in geven.
Veel plezier en succes met kiezen. Wellicht dat andere wintersporters meer info kunnen geven over genoemde dorpen en gebieden, want ik ken ze geen van allen.

Als je de keuze moet maken tussen Gerlos en mayrhofen dan zou ik voor mayrhofen kiezen.

Gerlos is nog een aardig stukje een bergpas oprijden, Waardoor je eigenlijk beperkt bent tot alleen het Zillertalarena.(Wat zeker een mooi skigebied is)

Maar Als je voor Mayrhofen kiest, kan je ook naar Hintertux, zillertalarena(Opstappen bij zell am ziller),
Kaltenbach, Fugen, Hochfugen .

Gerlos vindt ik persoonlijk wel een echte jongeren plek met het soort uitgaan wat je in Nederland gewend bent. Dus geen echte apres ski.

Die heb je in Mayrhofen wel. Vanaf Mayrhofen kan je op al de bovengenoemde plekken komen met het openbaar vervoer. binnen een kwartier/ 20 minuten.

Je kan met je skipass overal in het Zillertal skiën Dus waarom zou je je beperken tot alleen het Zillertalarena.

Kirchberg is een heel mooi skigebied met ook veel opties, ik ben er 1 keer geweest en ik vond het daar heel erg duur.

Ben het met cheizz eens, ben in alle plaatsen geweest behalve Matrei. Nadeel van Mayerhofen vindt ik dat je aan het eind van de dag met de lift weer naar beneden moet. Je kunt ook skiënd bij veel sneeuw, en als je een beetje goed kunt skién, de afdaling bij Schwendau nemen. Vandaar terug met de bus naar het dorp. Je kunt dan beter een onderkomen in Lanersbach of Finkenberg zoeken, je skiet dan op het zelfde gebied maar met een dalafdaling.

Dienten Die Alte schule

Finkenberg heeft geen dalafdaling. Althans geen officiele geprepareerde. Het is een pad wat bijna het gehele stuk tussen de 1,5 en 2 m breed is. Nagenoeg geen ruimte heeft om iemand in te halen of om uit te wijken en enkel in de haarspeld bochten voldoende ruimte heeft om genoeg af te remmen.

Afgelopen jaar het pad een aantal keren genomen omdat we geen zin hadden om bij de lift te wachten. Echter ondanks de vele sneeuwval was het pad na ca. 3 dagen niet goed meer begaanbaar en begon op de lagere stukken aardig wat kale plekken in de sneeuw te komen.

Na de sneeuwval was het pad goed begaanbaar voor de vergevorderde skier / snowboarder en kon een gevorderde ook beneden komen. Echter na de 3 dagen was het pad nagenoeg onbegaanbaar.

Wil je zowel genieten van Mayrhofen en Gerlos ga dan naar Zell am Ziller of Hippach. Vanuit Zell zit je gelijk in het gebied van Gerlos en ben je binnen 10 min bij de lift vanuit Hippach die je boven bij Mayrhofen brengt. Omgekeert idem.

@gast602 Was het ff kwijt maar dat van Finkenberg klopt, wij zijn daar naar beneden gegaan vanwege storm en de Penkenbahn niet meer ging.

Dienten Die Alte schule

Ik zou persoonlijk voor Ellmau of Mayrhofen gaan, Kirchberg vind ik een overgewaardeerd gebied evenals Gerlos, Mattrei kan ik niet over oordelen aangezien ik er nooit geweest ben, Het voordeel van Ellmau vind ik dat je er lange tochten kan maken je te hoeven verplaatsen met de bus/trein, Mayrhofen vond ik qua apresski wat beter (veel beter) maar qua skieen weer iets minder, het voordeel van Mayrhofen is dat de Gletcher redelijk dicht in de buurt ligt dus mocht je pech hebben wat sneeuw betreft zal ja altijd kunnen skieen, maar alsje in Januari gaat zal je in elk gebied wat je aangeeft voldoende sneeuw hebben… m.a.w. het komt puur op je persoonlijke gevoel aan.

Dank u allen! Mijn voorkeur ging uit naar Kirchberg. Maar na al deze reacties begin ik steeds meer in Mayrhofen gaan geloven. Dat kirchberg duur is wist ik niet. Vind het alleen jammer dat er geen echte dalafdaling naar Mayerhofen is. Weet iemand ook nog toevalig een goedkoop adresje in Mayrhofen?!

appartement central goedkoop weinig luxe,maar op 250 meter van de penkenbahn en dus in het centrum

Bedoel je Matrei in Osttirol? Doe eens gek en ga daarnaartoe. Nu is het in vergelijking met de andere gebieden die je noemt relatief wat rustiger. In de komende jaren verwacht ik dat nu de skigebieden van Matrei en Kals eindelijk op elkaar aangesloten zijn het alleen maar drukker gaat worden.
Die andere gebieden kan je altijd nog eens doen.
Geheimtip: dagje langlaufen bij het Matreier Tauernhaus (net na de Felbertauerntunnel). Schitterende natuur en lekker eten. Er is trouwens om de verwarring compleet te maken ook nog een Kals-Matreier Tauernhaus, die ligt boven op de berg naast het skigebied.

Als je belang hecht aan rustige pistes en niet van plan bent te veel uit te geven dan lijkt Matrei er als beste uit te komen.

Verslagje van wintersporters: https://www.wintersporters.be/weblog/bericht/1732/Verslag_Gr…

Kirchberg is niet duur, dat is onzin, niets duurder dan mayrhofen (wat ik juist overgewaardeerd vind)

mayrhofen heeft als grootste nadeel dat je met de lift naar benee moet, waar je in kirchberg tot in het dorp kunt skien (laatste deel welliswaar een pad en enkel bij voldoende sneeuw)

het argument dat je in mayrhofen zoveel kanten op kunt doet niets onder voor kirchberg, hier heb je nl de aansluiting met brixen/westendorf en dat gebied houd je enkel al een week bezig.

elmau en matrei ben ik nog nooit geweest.
(pak hiervoor ff een taxi naar ki-west, kost 2€ p.p.)

Ik zit niet in het Kirchberg promo team, maar ik kom er gewoon graag, net als in mayrhofen het ontbreken van de dalafdaling en dus wachten voor de lift neerwaards is voor mij een groot minpiunt van mayrhofen

gerlos is een pracht gebied, als je van rust houd en goedkoper wil zitten is konigsleiten prachtig, een bergdorpje, betaalbare appartementen en je logeert op de pistes. echte ski-in/out dus!

Addict.

Plaats een reactie