Hahnenkammrennen 2013, wat een belevenis. 24-01 t/m 28-01 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzbühel - Kirchberg

Donderdag 24 januari.

In een geheel met sneeuw bedekt Holland rijden we om 15:00 richting Zestienhoven. Onze vlucht naar Innsbruck vetrekt om 16:40. Eindelijk is het dan zover, een weekend op wintersport niet om te gaan skiën maar alleen om er naar gaan te kijken. Vele verklaarde mij voor gek, helemaal naar Oostenrijk maar zelf niet op de skiës, maar het bijwonen van de Hanhnenkammrennen is iets wat ik al zolang wilde doen.
Na een voorspoedige reis staan we rond 19:00 ingecheckt en wel in het centrum van Innsbruck. We hebben voor deze ene nacht in de stad een basic en dus betaalbaar hotel geboekt
http://www.garni-technikerhaus.at/

We lopen langs de Inn richting de altstadt, het is -4 helder en hierdoor hebben we een mooi zicht op de verlichte Olympische schans.
Voor vanavond hebben we in de gezellige en typisch Oostenrijkse http://www.stiftskeller.eu een tafel gereserveerd. Dit is maar goed ook want alle lokalen zitten vol en vele mensen zitten te wachten op een tafel.
Na een heerlijke maaltijd met iets te veel bier liggen we ver na twaalven in bed.

Vrijdag 25 januari.

De volgende ochtend sneeuwt het licht, mijn maat neemt de Nordkettenbahn die je vanuit het centrum van de stad naar de piste brengt.

null

Het zicht boven is niet al te best en druk is al helemaal niet deze dag. Zelf ga ik Innsbruck in om de stad te verkennen. Innsbruck is een sfeervolle en bruisende stad met vele mooi oude gebouwen, kerken en winkels. Één van de meest bekenden gebouwen is wel het Goldenes Dachl.
null

Eind van de middag stappen we in onze gehuurde auto en rijden in een uurtje naar Kirchberg alwaar we een kamer hebben geboekt op een boerderij net buiten het centrum.
We worden vriendelijk welkom geheten en zetten onze spullen op de kamer en gaan het dorp in.
De laatste keer Kirchberg was in 1996 en ik herkende het bijna niet terug, wat is er veel veranderd en bijgebouwd in al die jaren.
We drinken iets in de Londen Pub en eten daarna wat in een pizzeria.
Het is zeer rustig in het dorp en van wilde apres ski is al helemaal niets te merken.

Zaterdag 26 januari.

Het is strak blauw en zeer koud deze ochtend -12. Kaiserwetter noemen de Oostenrijkers dit, ideale omstandigheden voor de race van vandaag. Om 9:30 stappen we buiten, er is afgelopen nacht nog wat verse sneeuw gevallen en boerderij Großrainhof ligt er prachtig bij

null

Mijn maat zet ik af bij de Fleckalmbahn en zonder problemen rijd ik door naar parkeerplaats 9 net buiten Kitzbühel. Vanuit hier is het 10 min. lopen naar de ingang van de Hahnenkammrennen. Wat een volk is er op de been uitgedost met vlaggen, toeters en grote koeienbellen trekt er een enorme stoet richting de wedstrijd.
Eenmaal binnen sta ik onderaan de Streif en twijfel wat te doen, iedereen over de finish zien komen of de echte sprongen en enorme snelheden met eigen ogen zien. Het wordt het laatste.
null

De Streif is steil en dat merk ik maar al te goed, wat een klim om dat ene mooie plekje te zoeken om de skiërs naar beneden te zien knallen.
Ineens klinkt daar het geluid van een vliegtuig en laag door het dal vliegen op hoge snelheid 2 straaljagers. Wat een geluid en de vele mensen langs het parcours staan te genieten. Niet veel later geven enkele vliegtuigen van het Red Bull stunt team ook nog een vette show weg en sta ik met kippenvel te kijken, wat een sfeer en entourage.
null

Om 11:30 komt Marco Sullivan als eerste naar beneden, wat een snelheid.
null

Na een aantal skiërs voorbij te hebben zien schieten loop ik nog verder naar boven en vind een super plek op de Seidlalm. Hier zie je de skiërs van hoog aankomen denderen en op de plek waar ik sta een enorme sprong maken om vervolgens direct in te sturen voor een bocht naar rechts gevolgd door een scherpe bocht links af. Waanzinnig.
De hoogst gemeten snelheid vandaag tijdens de abfahrt: 142,5 km !!!
null

Via de luidsprekers hoor je de commentatoren uit hun dak gaan en het publiek helemaal als er weer een Oostenrijker aan de start verschijnt of de beste tijd wordt verbeterd.
Als 44 ste start Marvin van Heek als enige Nederlandse deelnemer. Helaas heb ik hem niet gezien aangezien ik toen zelf bezig was om veilig de berg af te komen.
Uiteindelijk won Dominik Paris in een tijd van 1:57.56 de Abfahrt deze dag.
Na de huldiging loop ik nog even door het centrum van Kitzbühel waar het een groot feest is en heel veel mensen op de been zijn.
Moe van de flinke klim en met een voldaan gevoel rijd ik terug naar Kirchberg. Wat een happening vandaag, morgen wordt het nog gekker als de beslissing valt en alle toppers aan de start verschijnen.

Zondag 27 januari.

Wederom Kaiserwetter vandaag. De eerste durchgang start om 10:15. We hebben een mooi plekje gevonden vanwaar we een mooi overzicht hebben op bijna het gehele parcours.
Er staat minder publiek langs het parcours in vergelijk met gisteren.

null

Als eerste start Marcel Hirscher. De Oostenrijker met de Nederlandse moeder. Het publiek gaat helemaal los als hij aan zijn run bezig is, echt kippenvel.
null

Hij zet een goede tijd neer maar niet de beste tijdens de 1ste durchgang. Hij wordt 3 en zijn naaste concurrent , Felix Neureuther, wordt 7e.
null

De 2e durchgang is het beduidend drukker langs het parcours, het dak gaat er nu helemaal af. De snelste 30 skiërs starte in tegenovergestelde volgorde. Het is nu echt genieten want de spanning is te snijden. De skiërs nemen echt hele grote risico’s en vele komen niet over de finish. Als er een Oostenrijker start stijgt er een oorverdovend lawaai op. Benjamin Raich staat in de 2e durchgang lange tijd op de eerste plaats en Felix Neureuther komt niet aan zijn tijd. Dan start Marcel Hirscher, gekkenhuis is het. Wat een sfeer en spanning. Hij heeft zo’n krachtige en agressieve manieren van skiën en zit heel diep gezakt dat het lijkt of hij op zijn skies wil gaan zitten.
Hij zet de beste tijd neer en wordt hiermee winnaar van de Slalom.
null
null

Het feest is compleet. We kijken naar de huldiging en lopen daarna op ons gemak terug naar de auto.
Het waren twee waanzinnige dagen langs het parcours en het was het allemaal dubbele en dwars waard.
's Avonds genieten we van een grote schnitzel en bier en kijken nog even naar de samenvatting op de ORF.

Maandag 28 januari.

We staan vroeg op want om 9:20 vetrekt ons vliegtuig. Het sneeuwt flink deze vroege ochtend maar op de weg merk je daar niets van, je kan gewoon doorrijden en netjes op tijd leveren we de auto af bij het verhuurbedrijf. Om elf uur stappen we de aankomst hal op Zestienhoven binnen.
Het was een super weekend en heb genoten van de wedstrijden.
Nu nog drie weken werken voordat we weer richting Oostenrijk vertrekken, dan geen wedstrijden kijken maar zelf elke dag skiën en hopen dat ik net zo soepel en krachtig als Marchel Hirscher de berg af kom.

gaaf report! Leuk!

Click. Click. Peace

Leuk om te lezen! Bedankt voor het delen!

Ontzettende volhardende amateur

Lijkt me best tof om zoiets eens mee te maken. Maar er speciaal voor op en neer reizen zie ik mezelf niet snel doen. Dank voor het delen in ieder geval.

Leuk verslag. Het enthousiasme is aanstekelijk.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Leuk verslag!

Heel leuk verslag! Het lijkt me ook echt fantastisch om bij zo’n wedstrijd te zijn, maar dan zou ikzelf nog paar daagjes bij boeken om nog even te kunnen skiën ;)

Leuk hoor ik weet wat het is.
Echt super om dat een keer meegemaakt te hebben

Knap verslagje, met veel plezier gelezen.
Alleen snap ik echt niet dat je over en weer gaat zonder zelf te skiën!
Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen zin.

Inderdaad een leuk verslag… en heel herkenbaar want ik ben er ook geweest, als afsluiting van een leuke week skiën in Brixen.

Hier mijn video-verslag van de Hahnenkamm-rennen:

Ik heb het filmpje ook al onder een ander topic gepost, maar hier past hij ook wel.

Leuk verslag, ik zou zo meegaan!

Lib tech met Flow my way in the snow

Bedankt voor de leuke reacties . De film van gast 596 is een goede aanvulling op mijn verslag, als je het ,zoals ik, erg naar je zin hebt gehad is het geweldig om weer die sfeer en beleving terug te zien.

Natuurlijk is skiën geweldig, maar van alleen de omgeving, de gemütlichkeit, de bergen, het uitzicht, eten, het zijn daar, 's ochtends wakker worden gordijnen openen en dan die mooi witte wereld inkijkend, van dit soort zaken word ik een blij mens en dan kan ik zeker wel zonder het skiën.
Zou dit deze winter mijn enige trip naar de sneeuw zijn geweest dan zou het een ander verhaal worden.
Nog 17 dagen en dan zitten we weer in de sneeuw, dan kan ik al mijn hierboven genoemde pleziertjes combineren met het skiën. Wat zal dat een heerlijk weekje zijn.

Plaats een reactie