Uitbreiding Ifen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kleinwalsertal - Oberstdorf

wat gaat er nu uiteindelijk gebeuren met de grootste uitbreidings plannen?

@ Anoniem,
Aankomende 8 jaar wordt er ca 15 miljoen euro geinvesteerd in nieuwe skiliften en het vernieuwen van bestaande liften.

*huidige liften in het Ifenskigebied worden vervangen voor gondels (met al dan niet tussenstation) Hiervoor is reeds toestemming van gemeente

*er wordt een verbinding gerealiseerd vanaf de walmendingerhorn(bergstation) naar ifen(dalstation). dmv lift (gondels)
Dit zit nog in de pijplijn laten we maar zeggen, nog geen toestemming van gemeente

*Een ander vooruitzicht; (meerjarenplan, is ook niet zeker of dit uitgevoerd gaat worden!)
Verbinding van Ifen met heubergarena. Daarnaast een verbinding van heubergarena met Kanzelwandbahn(!). Dit dmv skibrug/lift over straat bij Breitachbrucke.
Dit zijn toekomstplannen.

Dus:
Nieuwe liften Ifen: toestemming, waarschijnlijk gereed in winter 2012-2013 (dus niet aankomen winterseizoen helaas…)
Daarnaast heeft het verbinden van het Ifenskigebied met de Heubergarena prioriteit boven verbinden van Walmendingerhorn met Ifen.
Verbinding van Walmendingerhorn met Ifen (en vice versa) stuit op veel weerstand van oa. natuurliefhebbers (want natuurgebied aanwezig) en praktische bezwaren.

Het verbinden van heubergarena met kanzelwand zijn toekomstplannen en worden misschien over enkele jaren uitgewerkt.
Ojaa, daarnaast worden er ook sneeuwkanonnen ed geplaatst op de Ifen om sneeuwzekerheid te garanderen.

Bovenstaande informatie verkregen van kennissen van mij uit Kleinwalsertal, waarvan één persoon werkzaam is bij de gemeente Mittelberg.

KIjk anders hier even op: onderaan staat in afbeelding ook exact weergegeven wat wanneer gedaan zal worden. Hoop dat het allemaal doorgaat!!

http://raiffeisenholdingstammtische.com/projekt-2/

Beste Walser en Paul,
Ontzettend bedankt voor de zeer gedetailleerde informatie.

Walser schrijft; "Nieuwe liften Ifen: toestemming, waarschijnlijk gereed in winter 2012-2013". Weet iemand of er al iets is gerealiseerd van deze aantrekkelijke plannen??

Nee

sorry maar de plannen gaan niet door. er is door met name de ‘groenen’ tegengestemd. Er komt geen verbinding walmendingenhorn/ifen. Ook komen er geen gondels op ifen.
ik heb in januari dit jaar met een voorstander van deze uitbreidingen gesproken uit hirschegg.
Op mijn vraag om snellere liften op Ifen gaf hij aan dat dit niet uitkon.

er is ook nog een ander topic ergens hier over dit onderwerp

Niks de Groenen! Er is een referendum onder de gehele bevolking (die totaal leeft van het toerisme) geweest, en de meerderheid heeft tegengestemd. Ja, zo kan het ook!

Volgens de persoon die ik heb gesproken was het een lobby van de groenen. Deze hebben zelfs voor grote verdeeldheid gezorgd binnen families. Inderdaad was er een referendum. Volgens hem gaat het Kleinwalsertal op deze manier zn positie verliezen aan andere gebieden.

ja want de liften zijn niet meer al te niuw

Niet meer al te nieuw is een behoorlijk understatement.
Op veel plaatsen gan ze geleidelijk aan alles vernieuwen. Uitbreiding is vaak niet nodig. Maar in Klwlsrtl liggen ze wat dat betreft achter en zullen ze idd de slag gaan missen ben ik bang.

Bij obersdorf kan het nog wel

Gemiste kans voor Ifen. Al maken ze de stoeltjesliften 4-5 pers. Ook zouden ze de kabel wat sneller moeten laten lopen…

Ach er zal wel vernieuwd worden in het KWT, zoals nu bij de Kanzelwand. Hoge nood lijkt er nu niet, ook omdat net weer het KWT door Oostenrijk voor de 2e keer gekozen is tot de beste toeristische regio binnen Oostenrijk.

id kwt moet echt snel gaan vernieuwen skipas is net zo duur al in modern gebied !

Ik vond de prijs-kwaliteitverhouding ver te zoeken, zeker als je bedenkt dat het allemaal verbrokkeld is. Met name de bus en daarna lift op Ifen is gewoon vervelend. Andere gebieden bieden meer waar voor minder of evenveel geld.

Ach er zal wel vernieuwd worden in het KWT, zoals nu bij de Kanzelwand. Hoge nood lijkt er nu niet, ook omdat net weer het KWT door Oostenrijk voor de 2e keer gekozen is tot de beste toeristische regio binnen Oostenrijk.

Frank66 op 14 jan 2015 20:11

@Frank66

Welke vernieuwing bij Kanzelwand?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Verbeteringen van de piste, zie het topic in het Alpinforum.
Als de Hornerdorpen en Oberjoch (met Tannheim?) miljoenen gaan investeren en klanten wegtrekt wordt het KWT wel wakker met verbetering van de bestaande liften. Gelukkig is de kabelverbinding tussen de WalmendingHorn en Ifen weggestemd.

Die liften bij ifen duren veels te lang, verder veel positieve dingen over kleinwalsertal.
Wij verbleven in Oberstdorf en hebben top tijd gehad, vanuit Oberstdorf elke ochtend de auto gepakt, wellicht volgend jaar weer naar Oberstdorf.

Is er al meer nieuws over de uitbreiding op hetgene na dat al op de site staat van wintersporters ?

Ik heb wintersporters.nl pas net ontdekt en ik ga samen met mijn familie altijd naar Mittelberg (Kleinwalsertal). Ik ben 12 (6 februari ben ik 13 jaar) en ben rond februari gaan skiën in Kleinwalsertal. Ik hoorde van mensen (van de skischool) dat er lange wachtrijen waren bij Ifen doordat er twee liften waren. De eerste zou redelijk snel gaan maar dan kwam er een ontstopping bij de twee lift (door veroudering). Ik ben er toch een dagje met mijn ouders, broer (toen bijna 7) en zus (toen bijna 10) heen gegaan omdat het toch mooie pistes waren (daar gaat het bij mij om, bij langzame liften zijn niet fijn). We gingen op de vrijdag in de krokusvakantie (lijkt mij druk), het viel reuze mee. De pistes waren niet druk en bij de liften waren er wachttijden van max. 5 minuten. De lift was wel erg traag. We hielden het niet de hele dag vol, rond 15:00 zijn de naar Parsenn banh geweest i.v.m. dat we alleen van blauwe pistes gingen doordat niet iedereen even veel ervaring en skiskills had.
Ik hoop wel dat er een of meerdere nieuwe liften komen om een dag meer te skiën en niet in liften te zitten.

Ski you later!

Nou, @TessavanderPoel, als je dit jaar weer gaat; er is veel verbeterd. Google op dashoechste en je ziet alle (ook nog komende) verbeteringen. Vergeet je ook niet bij de Kanzelwand te skiën?
Veel plezier.

Bedrand @frank66. Ik ben in de hele week vorig jaar in verschillende pistes en routes op de ski’s (Kanzelwant, walmerdingerhoorn, ifen, parsenn, heuberg, höfle (voor off piste), nebelhorn en fellhorn.

Ski you later!

Eén van de volgende stappen is de verbinding van de Heuberg met Ifen. Gedaan met de busrit naar Ifen.

Eén van de volgende stappen is de verbinding van de Heuberg met Ifen. Gedaan met de busrit naar Ifen.

jan22 op 9 jan 2017 20:16

Gaat voorlopig niet gebeuren. Groot gedeelte van bevolking, inclusief deel van middenstand, zit niet op uitbreiding te wachten. Bezettingsgraad in KWT is al hoog en men heeft moeite om geschikt personeel uit de regio te werven. Personeel van ‘buiten de regio’ is niet altijd gewenst vanwege behouden van eigen identiteit.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Eén van de volgende stappen is de verbinding van de Heuberg met Ifen. Gedaan met de busrit naar Ifen.

jan22 op 9 jan 2017 20:16

Gaat voorlopig niet gebeuren. Groot gedeelte van bevolking, inclusief deel van middenstand, zit niet op uitbreiding te wachten. Bezettingsgraad in KWT is al hoog en men heeft moeite om geschikt personeel uit de regio te werven. Personeel van ‘buiten de regio’ is niet altijd gewenst vanwege behouden van eigen identiteit.

Peter30 op 9 jan 2017 23:06

@Peter30; 4 x bron aub…

@Frank66

Ik ben afgelopen jaren meerdere malen in KWT geweest en hier uitgebreid met hoteleigenaars (tweede en derde generatie) over gesproken. Aanleiding was o.a het op komst zijnde referendum. Heb dit op forum al eens in een ander topic benoemd.

Je proeft onder de lokals een beetje de zelfde verdeeldheid als in
Ischgl als het gaat om capaciteits uitbreiding versus identiteit/authenticiteit

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Nou, het KWT heeft vorig jaar het beste jaar ooit gedraaid maar het blijkt dat er steeds meer kortdurende vakanties worden geboekt. Om toch vooruit te gaan moet het aantal toeristen nog steeds stijgen. En uiteindelijk zal de economie ook daar bepalend zijn.
In Febr. 2016 is onderstaande be-en afgesproken. De verbindingslift Heuberg-Ifen lijkt mij ook een logische verbinding in het hele plan. Zie website Gemeente Mittelberg.

Schon in diesem Jahr wird die maschinelle Beschneiung am Ifen und die Olympiabahn in Angriff genommen. Und bereits 2017 wird man entgegen den bisherigen Planungen bereits die Ifenbahn sowie die Hahnenköpflebahn erneuern. Weitere Investitionsschritte werden bereits überlegt. Etwa eine talseitige Verbindung zwischen Heubergarena und Ifen, wie Michael Lucke auf Anfrage bestätigt. Entsprechende Möglichkeiten werden demnach bereits geprüft. Grundlage für alle Vorhaben, so Toni Haller, „ist dabei der Gast und seine Bedürfnisse“.  Daher wolle man für den Gast des Tales „ein von ihm empfundenes, zusammenhängendes und schneesicheres Skigebiet schaffen“, erläutert Dr. Gapp.

Vorige week was ik nog in het KWT gebied en op een mooie vrijdag besloten met de bus in de ochtend na eerst een rondje Heuberg gedaan te hebben de bus te pakken bij het dalstation van de Parsenn lift… Helaas was de besneeuwde weg (die schuin omhoog liep) richting Ifen geblokt door automobilisten die de gladheid (door de sneeuwval van de dagen ervoor) hadden onderschat en zonder sneeuwkettingen hopeloos vast kwamen te zitten… Kortom de bussen richting Ifen waren zeker een uur geblokkeerd… Wij (=ik en mijn kinderen, mijn vrouw niet) besloten toen na een halfuur wachten maar eerst de Parsenn lift te nemen en bovenaan te wachten. Uiteindelijk kwamen er 3 stampvolle bussen tegelijk op de inmiddels heel drukke wachtplaats, waarbij er 2 doorreden en 1 stopte waarbij we toevallig dicht bij de deur stonden zodat we konden instappen nadat een skiklasje was uitgestapt… Na ruim een uur wachten kwamen we bij Ifen aan (mijn vrouw overigens nog een uur later…). Kortom een betrouwbare liftverbinding tussen Ifen en Heuberg zien wij wel zitten :-)

Wat betreft de nieuwe stoeltjeslift op Ifen: deze heeft een goede capaciteit (en comfortabel door stoelverarming en kap) en wachttijden waren minder dan 10 minuten, zeker die vrijdag was het druk omdat de andere pistes nog niet open waren (ondanks dat 2 dagen eerder bijna 50 cm was gevallen).

Maar het KWT gebied is voor mij te veel versnipperd, prima voor een short stay, maar het gereis tussen de skigebieden per bus vind ik maar niets…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Wel fijn dat er in Ifen nu een betere lift is. U bent er geweest. Dan heb ik een vraag. Als je vorig seizoen naar ifen ging en je begon helemaal onder moest je twee liften nemen. Zijn ze allebei vervangen of is het een lift geworden of iets anders?

Ski you later!

Plaats een reactie