Uitvalsopties vanuit Oberjoch

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kleinwalsertal - Oberstdorf

Wij gaan volgende week vrijdag richting Oberjoch, een lagergelegen (1000-1500 meter) skigebiedje in Duitsland. De voorspellingen voor komende week in combinatie met de regen van vorige week doet ons vermoeden dat de pistes er niet al te best bij zullen liggen.

Nu ben ik vast wat om het gebied heen aan het kijken voor hoger gelegen uitvalsmogelijkheden waar het afgelopen week gesneeuwd heeft in plaats van geregend. Zo zie ik het skigebied van Kleinwalstertal op een krap uurtje rijden.

Zijn er mensen daar bekend, waar zouden we het beste heen kunnen met lichtgevorderde kinderen? Riezlern ziet er centraal uit en met een leuke pistekaart, maar ik lees dat het er wel druk kan zijn. Hoe zit dat in de overige dorpen in dat gebied? Of zijn er nog andere mogelijkheden op een uurtje rijden vanaf Bad Hindelang (waar ons appartement is).

Bolsterlang, Ofterschwang.

Ik vermoed overigens dat de pistes er volgende week prima bij zullen liggen.

Fun Lovin' Skier

Zelf denk ik dat het wel meevalt met de slechte kwaliteit van de sneeuw in Oberjoch. Weliswaar ligt het relatief laag, maar alle hellingen zijn vol op het noorden. Dus geen last van de zon, dat zal de kwaliteit redelijk houden. Andere gebieden “in de buurt” zijn niet heel veel hoger, dus de vraag is of je daar met kids steeds naartoe wil gaan rijden.

Overigens is de weg van Hindelang naar Oberjoch best een fijne slingervariant, daar moe je van houden :).

Ja dat zag ik al op Maps, maar we zijn gelukkig geen van allen angstig op dat soort wegen.
@FLS70 Ik zie dat het gebied van Bolsterlang/Ofterschwang van 760 m tot 1700 meter gaat, dat is niet super veel hoger dan Oberjoch (1150-1560). Riezlern in Kleinwalstertal gaat tot een kleine 2000 meter dus dat is wel fors hoger.

Ik hoop dat jullie verwachtingen mbt de sneeuw kloppen maar las op Bergfex 1,5 week terug al een tweetal slechte recensies (http://nl.bergfex.com/oberjoch-bad-hindelang/kommentare/?msg…) dus ben er een beetje bang voor. Er is sindsdien niet noemenswaardige sneeuw bijgekomen. Het is sowieso een soort experiment dit jaar, we hebben nog niet eerder geskied in zo’n laag gebied met zulke korte pistes. Ben erg benieuwd :)

@Andereja, ik heb de woorden “hoger gelegen” over het hoofd gezien.

Ik kan uiteraard de toekomst niet voorspellen, maar ik heb jarenlang in diverse gebieden in de Allgau geskied met de krokusvakantie en altijd prima kunnen skiën (zeker in Oberjoch, inderdaad met noordhellingen). Waarschijnlijk is de kwaliteit van de sneeuw in Kleinwalsertal overigens vergelijkbaar met de overige gebieden in de regio, ik zou daar persoonlijk niet elke dag een uur voor gaan rijden. Hoogstens een dag omdat je het leuk vind om daar eens te kijken.
Aanrader verder zijn de 3 rodelbanen in Hindelang en zwemparadijs Wonnemar. Als het goed is, heb je daar gratis toegang toe met de skipas.

No worries en veel plezier!

Fun Lovin' Skier

Bedankt voor de geruststelling, ik hoop het echt!

Het is in Oberjoch, zeker sinds ze vorig jaar hebben geïnvesteerd in 3 nieuwe liften, een stuk drukker geworden. Vooral dagjesmensen weten in het weekend de pistes goed te vinden. Dat betekent wachttijden en “uitgetrapte” pistes. Daar gaan de commentaren op Bergfex ook over. Overigens zal dat niet heel anders zijn in andere gebieden in de regio: Zuid-Duitsers gaan gewoon graag een weekendje skiën. Als ik daar zou wonen, dan deed ik dat ook. Doordeweeks valt het qua drukte nog wel mee, en zullen de pistes het ook beter houden. Hoewel het natuurlijk wel vakantietijd is, dus rustig is het ook niet.

Het hoge(re) skigebied van Riezlern is hetzelfde als dat van Oberstdorf. Dat staat ook niet bekend om zijn serene rust (sterker: volgens mij kan het daar nog veel voller zijn). Dus ik denk niet dat je daar heel veel mee opschiet, behalve voor de afwisseling.

Wij zijn vorig jaar voor het eerst in Bad Hindelang geweest. Weg naar Oberjoch is prima te doen Parkeren op de grote parkeerplaats en je loopt zo naar de piste. In Bad Hindelang zitten redelijk wat betaalbare restaurants (Italiaan Mama Mia is een aanrader, Schnitzel Alm, kleine gasthofs met restaurant) Wij hebben vorig jaar divers weer gehad; bij aankomst in mijn t shirt op het balkon gezeten, dag daarvoor had het erg geregend en was alles weg in het dal. Op de berg middagje regen, 2 dagen sneeuw gehad, laatste dag zon. Kortom van alles wat. Het was prima te doen. Wij gaan naar dit gebied voor de kinderen Skiles voor hun bij Snowacademy (3 uur in de ochtend). Echt tochten kun je niet maken. Dit jaar zitten we in Oberjoch zelf. Ik ga ervan uit dat we kunnen skieen. Extreem lange wachttijden heb ik niet ervaren. Alleen Noord heeft dit jaar vakantie in de week van 18 feb. Duitsers, midden en zuid de week daarna.

Volgens mij ligt er echt nog wel voldoende sneeuw. Wij gaan dit jaar naar Steibis. Daar ligt momenteel 70 cm. Als ik dat vergelijk met Bellwald (Wallis, CH) waar we normaal altijd heen gaan valt het me alles mee; daar ligt 35 cm.
En volgens mij geven ze de komende tijd toch geen regen op in Zuid Duitsland?

Nee, geen regen maar op de lange termijn wel erg hoge temperaturen, voor woensdag bijvoorbeeld 10 graden in de plus. Als je dan bedenkt dat het er vorige week geregend heeft dan word ik een beetje zenuwachtig over de staat van de pistes… We zullen gerust kunnen skiën maar we gaan dit jaar maar 1x en ik had zo gehoopt op lekker cruisen ?

Nou ja, we gaan het allemaal beleven, bedankt voor al jullie meedenken!

@Andereja: als de sneeuw/warmte het probleem is tijdens je verblijf in Oberjoch, dan zou ik absoluut eens een dagje naar Oberstdorf rijden: De Nebelhorn ligt op 2300 meter hoogte en is erg sneeuwzeker. Wel redelijk uitdagende pistes. Gondel vertrekt vanuit het centrum van het dorp, 39 minuten rijden vanaf Oberjoch. Wel vroeg aanwezig zijn trouwens, na 9u is het erg druk met lange wachttijd voor de gondel omhoog. Eenmaal boven valt het reuze mee.

Zie hier een foto die ik vorig jaar heb gemaakt in een relatief “sneeuwarme” periode:

null

Wow prachtig! Ik had Oberstdorf inderdaad ook al gezien maar als ik de pistekaart bekijk dan denk ik niet dat dat echt geschikt is voor ons gezin (we hebben twee lichtgevorderde kinderen mee).

Voor lichtgevorderde kinderen zijn Söllereck (bij Oberstdorf) en de Heuberg (in Kleinwalsertal) enorme aanraders. Maar die liggen niet veel hoger dan Oberjoch dus als het daar prut is, is dat hier ook.

Ifen (ook Kleinwalsertal) ligt wél hoger, echt schitterend. En leuk voor zowel kinderen als gevorderden. Zelfs vernomen dat het ook één van de lievelingsgebiedjes van @Roel is. Dat zegt wat. Ook hier geldt: vroeg arriveren. Lift gaat om 7,45u open en da’s niet voor niks.

Zie foto uit hetzelfde jaar (we hadden de eerste paar dagen regen en dooi, moet je nagaan hoe sneeuwzeker Ifen is):

null

Dat ziet er erg goed uit Mathieu, dank! Dit is zeker wel een optie mochten de pistes in Oberjoch echt niet meevallen.

*bericht bewerkt door Andereja op 09 feb 2017 15:15

Hoi,
Iemand die ik ken is er afgelopen week geweest ( Mittelberg)

null

Boven op Ifen, dit is de oude lift voor voetgangers. Hij skied niet maar vrienden die erbij waren wel. De condities waren redelijk tot goed.

Ski you later!

Plaats een reactie