Kleinwalsertal 12 en 13 januari

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kleinwalsertal - Oberstdorf

Veel Nederlandser reizen richting Sauerland of de Ardennen of naar Snowworld om even tussendoor te kunnen skiën in het weekend. Alleen voor mij is dat het allemaal net niet. Het is wel het sfeertje, maar dan toch net even niet de lekkere afdalingen, de rust en schoonheid van het hooggebergte en dan die wachttijden bij de liften…

Vandaar dat ik samen met 2 vrienden afgelopen vrijdag ben afgereisd naar het Kleinwalsertal in Duitsland / Oostenrijk. Dat ligt nog op geen 800 km van Utrecht. Dus met een beetje doorrijden zit je er zo. We vertrokken om 5 uur en waren om middennacht in ons appartement.

Het Kleinwalsertal is voor een weekendje precies groot genoeg. Je hebt er meerdere bergen met daarom pistes die erg goed geprepareerd zijn en van een gemiddeld niveau. Voor de recreatieve skiër daardoor uitstekend te doen. En ook als je nog wilt leren, is het een fantastisch gebied om je bochten goed te kunnen oefenen.

Wanneer je jezelf goed genoeg vindt om te racen en de zwarte pistes in bijvoorbeeld Ifen te moeilijk vindt is het een geweldig gebied voor de volgende stap, het freeriden.
Je kunt in het Kleinwalsertal dan met vrienden een berggids organiseren voor 250 euro per dag voor de hele groep en alle off-piste mogelijkheden gaan ontdekken. En dat is echt een aanrader want het is een fantastisch mooie omgeving met mooie uitdagende en heerlijke glooiende onverspoorde hellingen. En in Oostenrijk is het freeriden in dit gebied nog niet heel erg populair. Dus wij hadden geen enkele stress dit weekend om maar als eerste die lijnen te moeten zetten.

Al met al is het Kleinwalsertal een uitstekende bestemming! :)

Voor de liefhebbers hier een impressie van onze trip:

Erg gaaf man! vrijdagochtend in de auto, om 1400 al ff skiën en maandagmiddag weer naar huis.
Bestemming? Kleinwalsertal, op de piste in Hirschegg. Heerlijke vooruitzichten dus.

Ik ken de bergen in het Kleinwalsertal alleen van 's zomers (wandelen). Van wat ik herinner liggen de bergbahnen nogal ver uit elkaar (gemiddeld 20-30 minuten met de bus schat ik). Hoe skieen jullie in dit gebied? Elke dag één berg kiezen en daar blijven voor die dag of is het haalbaar om meerdere hellingen (met busverbindingen) op een dag te doen?

Dat valt reuze mee. Als je op de piste blijft en goed en snel kunt skiën kan je iedere ochtend in éen gebied beginnen en dan vervolgens lunchen in het dorp en de bus (10 min) naar een andere kabelbaan pakken. Off piste kom je uiteraard niet altijd beneden bij een lift uit dus zul je soms even 5 a 10 min moeten hiken en op de bus moeten wachten. Als je hiken niets vindt daar kan je ook nog heliskiën. Alleen dat lag net buiten mijn budget ;)

Topgebiedje voor een paar dagen als je op de piste blijft, voor een hele week als je gaat freeriden of wanneer je een beginnende skiër bent. Je kunt daar van alles doen in Kleinwalsertal!

Leuke video gast 395!

Topgebiedje voor een paar dagen als je op de piste blijft, voor een hele week als je gaat freeriden of wanneer je een beginnende skiër bent. Je kunt daar van alles doen in Kleinwalsertal!

Joost Hagemeijer op 15 jan. 2013 10:58

Helemaal mee eens! Erg mooi ook. Zie mijn verslag van vorig jaar:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/55689

Leuke video, zo te zien ben je aan de achterzijde van de Walmendigerhorn richting Ifen geskied.
Ik hoop dat over 10 dagen te kunnen doen. Kom je een beetje mooi bij de lift uit?

Gr.

Sonof

(Was niet ingelogd toen ik dit filmpje uploade) Vandaar dat je nu vanaf mijn profiel een reactie ziet.

Leuke video, zo te zien ben je aan de achterzijde van de Walmendigerhorn richting Ifen geskied.
Ik hoop dat over 10 dagen te kunnen doen. Kom je een beetje mooi bij de lift uit?
Gr.
Sonof

Rote Hersentote op 15 jan. 2013 11:58

Als je vanuit de Walmendigerhorn achterzijde naar beneden gaat kom je uiteindelijk uit (via een wandelpad) bij de Ifenbahn. Zit een loopstukje bij van ongeveer 5 minuten. Mooie afdaling ook. Wel oppassen daar voor Triebsnee. Ik was de dag ervoor samen met de gids op dat stuk en toen triggerde we een hele kleine lawine. Je moet daar dus wel weten wat je doet en al je spullen bij je hebben. T is wel lekker glooiend in het tweede deel, maar het eerste stuk is wat stijler.

Het tweede deel van de video is Hoher Ifen. Die afdaling vond ik nog veel mooier en was ook wat langer. Die ligt ook iets minder voor de hand omdat je dan niet bij een lift uitkomt. Was een hele gave route.

Wat we niet gefilmd hebben (GoPro was weer leeg…) was een route bij de Kanzelwandbahn. Als je vanuit daar naar het Gipfelstation gaat dan kan je een stuk hiken over de bergkammen en een super mooie off piste afdaling pakken richting de Bergstube. Ook hier moet je wel weten waar je mee bezig bent. Want op deze hellingen veel windinvloed.

null

null

null
null
null
null
null
null

Wow, prachtig zeg…

Dank je! Was een topweekendje! Zodra er sneeuw valt direct er na toe. Is een winterwonderland met heerlijke mogelijkheden!

@ Joost

Nice gedaan man! :)

@ Joost
Nice gedaan man! :)

Niels op 15 jan. 2013 18:30

Thanks Niels! Lekker inkomen voor de wintersport zo toch?! Kan niet wachten op de volgende trip! :)

Laten we het KWT een beetje geheim houden :)

@ Joost

Nice gedaan man! :)

Niels op 15 jan. 2013 18:30

Thanks Niels! Lekker inkomen voor de wintersport zo toch?! Kan niet wachten op de volgende trip! :)

Joost Hagemeijer op 15 jan. 2013 18:46

Heerlijk! Nog 25 daagjes of misschien wat minder :)

Ziet er goed uit!

Die route vanaf de kanzelwand naar de stube heb ik ook gedaan met gids, echt een pracht route…

No sweat no glory

Is dat niet vanaf de Fellhornbahn?

Deze is vanaf de Kanzellwand bahn, maar dan kom je niet bij de Berg Stuble uit dacht ik;

Lekkere graat overigens…;-)

je kunt stukje over die kammen gaan tot aan fellhorn als ik me niet vergis en dan naar beneden, want die eerste voorbij kanzelwand is zeer veel lawinegevaar, 3 jaar geleden ook belgen op geskied en in lawine gekomen.

No sweat no glory

Leuke poedervideo! :)
Ik geloof dat er 3-4 jaar geleden met pasen enkele Belgische skiers omkwamen op de Kanzelwand. Ze deden daar een off-piste afdaling elk jaar en waren dus volgens hen ‘ervaren en verantwoordelijk’. Ze hadden geen gids mee.

Is dat niet vanaf de Fellhornbahn?
Deze is vanaf de Kanzellwand bahn, maar dan kom je niet bij de Berg Stuble uit dacht ik[/post]

Dat klopt. Je moet de gipfelbahn nemen om richting de top van de berg daar de komen. Uit de gipfelbahn hike je naar de eerste top. Vanaf die top is het over het ruggetje skiën naar de volgende top. Dan weer een ruggetje skiën en een hike en bij de top die daarna komt skiërs links afdalen. Dan kom je bij de Berg Stuble uit.

Ik geloof dat er 3-4 jaar geleden met pasen enkele Belgische skiers omkwamen op de Kanzelwand. Ze deden daar een off-piste afdaling elk jaar en waren dus volgens hen ‘ervaren en verantwoordelijk’. Ze hadden geen gids mee.

Mathijs op 15 jan. 2013 22:11

Het is inderdaad een gevaarlijke helling. Wij hebben hem met gids gedaan. Er was heel veel windinvloed op dat bovenste stuk. Dus hier moesten we aandacht hebben op de situatie.
Een voor een afgedaald en uiteraard onder begeleiding van de gids. Super mooie afdaling en heel veel dikke onverspoorde poeder daar gescoord.

Zonder gedegen lawine training en gear moet je daar zo wie zo niet komen. Iedereen die hem toch wil doen zonder lawinetraining raad ik aan een gids te boeken. Bij de Bergschule kan je voor 250 euro een gids voor een dag huren. Je kan dan met max 8 man mee. De gids zorgt verder voor de lawine 3-eenheid als je die niet hebt. http://www.bergschule-kleinwalsertal.de

Op dit moment heb ik zelf al wel lawine 1 en 2 van het Snow Safety Center gedaan. Maar ik heb nu nog te weinig praktijk ervaring off piste om dit soort inschattingen op dit moment zelf te maken. Over anderhalve week heb ik de praktijk van het Snow Safety Center Lawine 1. Daar hoop ik zelf ook nog beter dit soort situaties in te schatten en wat meer ervaring op te doen zodat ik deze hellingen ook alleen kan doen met een groep vrienden. :)

@ Rote Hersentote: lekker filmpje ook hoor. Is idd een andere plek qua afdalen.

Joost,

prachtige beelden. Met carnaval weer met gezin naar kwt. Ifen gebied is schitterend maar in carnavalsweek helaas vrij druk bij de dallift (traag). Kwt met zijn diverse mogelijkheden natuurlijk ook perfect voor minder ervaren wintersporters. Vorig jaar een ochtend vroeg naar Ifen gegaan en twee mooie en lange blauwe dalafdalingen gemaakt met vrienden die voor het tweede jaar skieden. Voor hen het (ski)hoogtepunt van die week. Ik overweeg ook eens een shortbreak naar kwt buiten schoolvakanties om. In principe ben ik van het gemak, onderkomen kort bij piste, maar de busverbindingen zijn daar prima en max. 10 min. rijden. Voor de liefhebbers (mooi foto’s): http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=46&t=426… een uitgebreid verslag van een Duitse wintersporter in Ifen gebied.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@ Peter: :) Leuke link! Op de 4e foto zie je mij en m’n vriendin uit de stoeltjeslift stappen. Ik was vorig jaar toevallig tegelijkertijd met McMaf (verslaggever) daar. Maakt ie ook nog een foto van ons :)

@Martijnski: ha,ha geweldig. Was dit buiten vakantieperiode? Zo ja, was het rustig? Ik zie 1 foto waar het drukker is bij de lift.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Dit was 12 februari 2012 zoals je aan het begin van z’n verslag kunt zien. Buiten de vakantieperiodes en het was helemaal niet druk. Toen ik dan ook zijn verslag op Alpinforum zag dacht ik er direct aan dat ie ons wel eens op de plaat kon hebben genomen. En warempel :)

Ifen is echt leuk om een dag te skiën. Stoeltjesliften zijn traag maar het is erg mooi daar. Lekker cruisen door de duinen.

Plaats een reactie