Klinovec 15-23 feb 2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Klinovec

Van 15 t/m 22 maart ben ik met mijn familie naar Klinovec geweest om te skiën.
Mijn vriendin is 2 jaar geleden voor het eerst mee geweest op wintersport naar Oostenrijk, mijn dochter (7) had een paar dagen ervaring in Winterberg en mijn zoon(4) had alleen nog maar thuis in de woonkamer skiles gehad van grote zus 😜. Verder gingen mijn ouders, mijn broer en zijn hond mee.
Na wat heen en weer gemaild kwamen we er al snel achter dat er in Klinovec geen Nederlandstalige skiles te vinden is, dus de kinderen maar opgegeven bij JPK voor Duits- of Engelstalige skiles.

De heenreis verliep voorspoedig. Je reist niet via de standaard wintersportroutes en dat scheelt flink in de drukte. Wel moet je het laatste uur binnendoor omdat er vanaf Chemnitz geen snelweg meer is. Pas in het laatste half uur begonnen we wat sneeuw te zien, ook hier een warme winter.

We verbleven in een huisje in Kovarska, zo’n 5 minuten van het skigebied met de auto. Hier merk je toch wel een verschil met de dorpjes in Oostenrijk, mooie huizen naast ouwe rotzooi. Gelukkig was ons huisje goed voor elkaar. Allen nergens gordijnen te vinden…

Aangezien we met de auto heen en weer moesten, hadden we een rugzak gekocht waar je 2 paar kinderskis kunt vast maken. Een goede investering, scheelt veel gedoe met heen en weer lopen.

De kinderen hadden les bij JPK. De groepslessen beginnen altijd op zondag, daar zijn ze niet flexibel in. Gelukkig spreken de medewerkers en skileraressen allemaal goed Engels of Duits.
Opa en oma konden de verrichtingen van onze jongste in het kinderland goed volgen.
Aan het einde van de week mocht hij de blauwe piste af, goed werk van de juffen!
Ook onze oudste heeft ondanks de taalbarrière veel bijgeleerd.

Ons beginpunt (Damskalift) lag ongeveer op de sneeuwgrens. Dankzij de vele sneeuwkanonnen, kun je hier toch goed skiën, ook bij mindere condities zoals dit jaar.
Het is geen groot gebied, maar omdat we tussen de middag samen aten was dit eigenlijk een voordeel. Je bent nooit erg ver weg en dus snel weer terug bij je beginpunt.
De liften zijn over het algemeen goed voor elkaar, 3 moderne, koppelbare 4-zitstoeltjes met kap en één oudere 4-zitter.
Verder nog een aantal sleepliften.
Op de top moet je wel wat prikken of lopen om bij sommige pistes te komen. Ook piste 24 is (vooral voor snowboarders te) vlak.
De afdalingen zijn niet zo lang als in Oostenrijk, maar langer dan in Winterberg. Ook zijn de pistes goed geprepareerd. Off-piste mogelijkheden zijn er volgens mij niet veel.

Van te voren had ik het idee dat het gebied niet zo bekend was bij Nederlanders of Vlamingen, maar die kom je toch vrij veel tegen. Onze jongste zat bijvoorbeeld bij 2 Nederlandse meisjes in de skiklas.

Conclusie: een geschikt gebied om naar toe te gaan met beginners. Groter dan Winterberg. Verwacht geen Nederlandstalige skiles.
Gevorderde skiërs zijn hier wel snel uitgekeken.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 10:34

Je bent even vooruit in de tijd gereisd? En nu weer terug.

@drphil je hebt gelijk. Het moet februari zijn ipv maart. @rogier wil je dit misschien aanpassen?

Wel leuk om te lezen in elk geval!

2 zomers geleden geweest om te wandelen, van Oberwiesental via Bozi Dar naar Klinovec en weer terug langs een smokkelaarsweg. Er werd toen aan Duitse zijde redelijk wat verbouwd in het skigebied, dat zal zeker een verbetering zijn geweest.

Leuk verslag, wil het eens proberen daar voor twee dagen 👍

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Bedankt voor het verslagje. Misschien dat wij er ook een kijkje gaan nemen in de winter.
Hoe erg is de Oost-chic? Mijn vriendin komt uit Oost-Duitsland en die wordt daar soms depri van omdat ze daar vroeger teveel van heeft gehad.

Ik ben er enkele jaren terug geweest voor een short-ski. Eigenlijk is het een gewoon een leuk gebiedje, zeker in combinatie met Oberwiesenthal dat onder dezelfde skipas valt. Persoonlijk vind ik dat het de vergelijking met Winterberg goed kan doorstaan. Alleen, het is wel een stukje verder reizen en dan zijn er ook weer andere alternatieven natuurlijk …

@janj dat klopt, iets verder rijden en je zit in Oostenrijk. Maar dat is wel weer iets duurder in verblijf en skipas…

Hoe erg is de Oost-chic? Mijn vriendin komt uit Oost-Duitsland en die wordt daar soms depri van omdat ze daar vroeger teveel van heeft gehad.

MiVe op 10 mrt 2020 20:52

Wat is Oost-chic?

@janj dat klopt, iets verder rijden en je zit in Oostenrijk. Maar dat is wel weer iets duurder in verblijf en skipas…

SleeVanEee op 11 mrt 2020 10:04

Zelfs korter. Voor mij zijn oorden als Kleinwalsertal, Damuls, Flumserberg,… korter in afstand dan Klinovec. Meteen de reden waarom ik er nog niet ben geweest. 200km minder had beter geweest. :)

Plaats een reactie