Skien van Kronplatz naar Sella Ronda

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kronplatz

Beste,

ik vertrek binnen enkele weken naar italie, kronplatz en zou graag daar de ronde van Sella Ronda doen. Dit met mijn vader die gemiddeld kan skiën (ik zelf ski al een heel aantal jaren)! Is dit mogelijk om te doen te vertrekken vanuit Kronplatz met de ski’s en dan de skibus te nemen naar het Sella Ronda gebied en daar de toer te doen? Of is dit niet haalbaar?

groetjes,
Kim

Ik ben vorig jaar in Alta Badia geweest en heb 2x een uitstapje naar de Kronplatz gemaakt. Als jullie een auto hebben zou ik vooral met de auto van de kronplatz naar alta badia rijden (30 min ofzo vanaf Piccolino, 45 min vanaf s.Vigilio) en deze ergens in La Villa of Corvara neezetten. Met de bus kan het ook maar zal je er iets langer over doen, ook zeer afhankelijk van waar bij de Kronplatz jullie zitten.

De Sella Ronda zelf zou ik circa 5 uur voor rekenen als gemiddelde skiër

Op de website van Kronplatz zelf staat:

Hop from Kronplatz across into the Sella Ronda? No problem at all. Our free of charge skibus shuttle takes you straight from the Piculin cable car valley station to Sompunt (Sponata) in Alta Badia, with services running every 20 minutes. From there it should take you roughly an hour to reach Corvara where you can begin skiing the Sella Ronda - either clockwise (orange route) or anti-clockwise (green route).

Het zal met de bus moeten, we zijn er namelijk met Josk (met een georganiseerde busreis dus). Ons hotel ligt in Stefansdorf.

Hmmm, ik denk dat het wel moet kunnen maar het zal krap zijn, misschien het beste om het even aan de hoteleigenaar te vragen. Als je namelijk de laatste bus vanuit badia naar kronplatz mist, of de laatste lift bij de kronplatz omhoog mist sta je een heel eind van je hotel vandaan.

Iemand anders hier ervaring mee?

In januari (dus buiten de grote drukte) lukte dat prima. Vanuit Selva een rondje rond het Sella massief, instappen in de bus, boven op de Kronplatz lunchen, klein rondje ter plaatse doen en dan weer terug naar de bus, en terug naar Selva. Die middag nog even een uitstapje gedaan naar de Secada en dan weer terug naar Selva. Om vier uur in het zwembad of aan de apres ski.
Andersom, vanuit Kronplatz, zou dat net zo goed moeten kunnen. Daarbij moet je wel van hard doorskiën houden en niet op ieder hobbeltje hoeven wachten op het groepje (eigenlijk helemaal nergens wachten). In dat geval ga je het namelijk niet redden.
Als alternatief kun je ook vanuit Kronplatz gewoon wat rond skien rond Corvara en San Cassiano. Je doet dan niet het Sella rondje (de ronda is naar mijn bescheiden mening toch zwaar overgewaardeerd, ik vind de pistes buiten het rondje veelal mooier. Uitzondering is de ‘stenen stad’ (hoewel die skitechnisch dan weer erg saai is :)) en de Danterceppies pistes), maar je skiet wel in een mooi gebied dat een prima aanvulling is op Kronplatz.

Wat misschien nog de moeite waard is: checken of er een lijnbus gaat vanuit Corvara of Villa naar Bruneck/Stephansdorf gaat.
Zo ben ik een keer vanuit Ortisei ver na sluiten van de liften weer teruggekomen in Kastelruth. In Val Gardena hebben ze in ieder geval een goed bussysteem ook na sluiten van de liften. Wellicht is dat in Badia/Kronplatz ook zo. Dat geeft dan weer wat extra ruimte.

Als alternatief kun je ook vanuit Kronplatz gewoon wat rond skien rond Corvara en San Cassiano. Je doet dan niet het Sella rondje (de ronda is naar mijn bescheiden mening toch zwaar overgewaardeerd, ik vind de pistes buiten het rondje veelal mooier. Uitzondering is de ‘stenen stad’ (hoewel die skitechnisch dan weer erg saai is :)) en de Danterceppies pistes), maar je skiet wel in een mooi gebied dat een prima aanvulling is op Kronplatz.

Hessel op 3 dec. 2013 15:45

+1!

Als ik alles zo een beetje lees is het dus beter dat ik de ronde uit mijn hoofd zet en gewoon een beetje rond ski in het gebied :-)

Eens, de sella ronda is wat overrated. Omdat het een rondje is, heb je redelijk wat horizontale liften, dus je maakt relatief weinig pistemeters. De sella is heel mooi, maar de rest van het gebied minstens net zo mooi! Net zoiets als dat je perse een bepaald rondje in Amsterdam zou moeten lopen. Er zijn genoeg andere routes die leuk zijn!

Plaats een reactie