Kühtai, 9-4-'16

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kühtai

Het einde van het seizoen was voor vele gebieden al gepasseerd, en het voorjaar had al een tijdje ingezet. Het weer stond voor dit weekend echter op omslaan, en er was nog een kansje op wat sneeuw. Na een weekje in de Zellersee regio was het tijd om terug te keren naar Les Menuires. De geopende gebieden hielden niet over daar in de buurt, dus ik wilde op de terugweg nog een skigebied aandoen waar ik nog niet ben geweest, niet te ver van de route de snelweg/route. De keuze lag tussen de Sonnenkopf in het Klostertal of Kühtai.
Doordat ik toch wel wat tijd nodig had om alles gepakt te krijgen vrijdagavond zat een heel vroeg vertrek op zaterdag er niet in. Het Klostertal viel dus af. Op naar Kühtai dus. Het regende onderweg nog her en der wat, en tijdens de klim naar mijn bestemming werd ik aangenaam verrast.

null
Verse sneeuw!
Het was niet veel, maar door de hoogte waarop Kühtai ligt, namelijk 2000m, was er waarschijnlijk nog wel een goede basis. Het skigebied bestaat uit pakweg 40km aan pistes die rondom het dorpje gesitueerd zijn. Overigens is Kühtai qua skipas gecombineerd met Hochoetz om zo in totaal ruim 80km aan geprepareerde afdalingen aan te bieden.
null

Het voorjaarszonnetje was door de bewolking afgedekt, waardoor de pistes betonhard bleven. Het was namelijk behoorlijk koud, met een temperatuur net onder het vriespunt om half elf 's ochtends. Even slikken dus. Dan helpt 5cm verse sneeuw niet genoeg. Het zag er wel heel speciaal uit, met de dwarrelende sneeuw in het woeste voorjaarslandschap.

null
null
Een dun laagje superlichte sneeuw.
null
Lege pistes, matig zicht. Wel genoeg sneeuw om je eigen spoor te kunnen zien.
null
Lege racebanen!
null
En de bewolking trok wat op.
null
null
Je voelt je hier echt ingesloten door de bergen. Wat een woeste uitzichten.

Deze zaterdag werd er nog druk getraind. En waarom niet, want het seizoen bij Kühtai ging nog twee weken door.

null
Links de wedstrijdskiërs, rechts een eigenwijs type die liever zelf omhoog klom.
null
Aan de zuidkant van het dorpje is de helling wat vriendelijker en staan er ook nog wat bomen, in plaats van alleen maar struikvegetatie. Echter liggen hier zowel de oefenpistes als de zwarte afdalingen. De tocht omhoog met de Hohemutbahn begon nog veelbelovend, maar eindigde in een wolk.
null
null
Lekker rustig op de pistes.
Blind een onbekende zwarte piste doen kan ik niemand aanraden. Helaas had ik mezelf te pakken, want ik wilde graag zo veel mogelijk verschillende afdalingen doen. Dat betekende dat ik nog een keer de wolk in moest om de rode afslag richting de Dreiseenbahn te doen. Gelukkig was het rustig en kun je vanuit de lift genieten van de spectaculair bevroren sparren.
null

De Dreiseenbahn brengt je bij de mijns insziens meest interessante afdaling, namelijk de 6 richting het centrum, en zijn vele variantjes bovenin. Die lift brengt je naar een meertje dat in één van de vele bergrugkommen ligt die de berggroep rondom Kühtai rijk is.

null
Hier was ook goed te zien hoe instabiel verse sneeuw op een harde, verijste ondergrond is. Tig kleine lawines op de steilhangen.
null
Een eenzame oudere skiër die op zijn gemakje op zijn vrouw aan het wachten was.
null
Zowaar, een glim van het dorp!

Na de meeste varianten van de rode 6 geprobeerd te hebben gaf mijn maag aan dat het toch echt tijd was wat eten naar binnen te stoppen. Omdat ik het hutje al vele malen was gepasseerd leek het me wel zo fair daar dan ook te gaan eten. De Dreiseenhütte is nieuw opgebouwd en ligt op een prachtig plekje. Ook al was het seizoen zo goed als voorbij zat de stube goed vol. De kaart is bescheiden en de prijzen niet laag, maar de kwaliteit en hoeveelheid dik in orde. Houd je erg van (zelfgemaakte) kartoffelsalat, bestel er dan de gemengde salade. Zo niet, dan maar wat minder vitamientjes, want de helft van het bordje lag er vol mee.

Na de lunch bleek het toch wat doorgewarmd, en werd de sneeuw onder de 2200m al flink wat zachter. Tijd om nog snel een paar afdalingen te doen en ook de zwarte pistes links van de Dreiseenbahn mee te pakken. Die op de noordhelling gelegen korte afdalingen bleken heuse benenbrekers met vast aangevroren bulten, losjes uitgestrooid over de piste en afgedekt door een laagje poeder. Even tussen de pistes in bleek een oplossing, want anders had ik geheid een been gebroken. Niet vanwege de hellingsgraad overigens, maar puur door het onvoorspelbare gestuiter.

Conclusie
Zit je later in het seizoen, overweeg dan zeker Kühtai eens. Qua kilometers vergelijkbaar met de gletschergebieden, maar wel een stuk meer gevarieerd. De prijzen voor de liftpas zijn bovendien een stukje vriendelijker dan voor de (meer) bekende locaties. Overnachten in het hoteldorp dat Kühtai is kan wat prijziger zijn, maar laat in het seizoen krijg je prima aanbiedingen. En anders ga je richting Ochsengarten of helemaal omlaag richting Ötz. De klim omhoog is goed te doen, en van die kant ook nog eens erg mooi. En zit je aan de Ötztalkant, kun je overwegen nog een dagje Sölden, of als je toch in rij-modus zit, Obergurgl aan te doen.
Ik heb twee dagen na elkaar Obertauern en Kühtai kunnen vergelijken, en vond Kühtai beter. Het skigebied voelt niet kleiner en de pistes worden beter bijgehouden. Alleen het van de ene kant van de hoofdstraat naar de andere kant komen is in Obertauern wat beter te doen.

*bericht bewerkt door Rogier op Invalid Date

Wij waren (min of meer toevallig) de laatste week vh seizoen daar in de buurt … dan is een dagje Kühtai (zeker gezien het magere seizoen dit jaar) handig meegenomen. En ja hoor … zeker de moeite als afsluiter!

Terug in Les Menuires was het niet zo mager:

null
Oostenrijk en Sud Tirol kwamen er helaas wat bekaaider vanaf.
Foto was enkele dagen voor de seizoensafsluiting. Einde seizoen in de Savoie was erg goed.

Mooi verslag Bennie! Ben afgelopen augustus via de Dreiseenbahn naar Sulzkogel geklommen (aanrader), zelfs toen lag er nog behoorlijk wat sneeuw. Maar leuk om het landschap hier nu ook eens in winterse sferen te zien.

Leuk gebied waar je ook kunt avondskien.

May the ski force be with you !!

Trouwens … leuke video over Kühtai:

Leuk verslag.
In Oetz heb je een paar goede pensions met ontbijt voor weinig geld, vandaar zit je in 20 minuten in Kuhtai. Ik heb een paar keer daar training gevolgd in Kuhtai, meestal in Oetz geslapen, ook een keer in Kuhtai zelf, maar in Kuhtai heb je niet echt een supermarkt en restaurantjes dus moet je alsnog naar beneden rijden.
Vanuit Oetz ben ik een keer naar Solden, Ober/Hochgurgl en Serfaus gegaan, allemaal goed te doen. En het skigebiedje van Oetz zelf is ook leuk voor een dagje.

Leuk verslag. Logeerde afgelopen keer in Umhausen. We wilden verschillende gebieden aandoen waaronder Küthai.
We zijn toen wel in Hochoetz gaan skiën, Hochzeiger in het Pitztal en verder zijn we tóch weer in Obergurgl blijven hangen.
De volgende keer als we die kant op gaan moeten we toch écht een keertje Küthai aandoen!

Plaats een reactie