Mijn Wintersportjaar 2017 La Plagne/Les Menuires

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne en Les Menuires

null

Meeste waren het niet ontgaan dat mijn stress niveau dit jaar behoorlijk de pan uit was gerezen en dat zowel mijn shortski en gewone wintersportvakantie geen dikke sneeuwpakken had, maar nu mijn wintersportjaar er alweer op zit en ik het balans eerlijk moet opnemen moet ik toegeven dat het allemaal best is meegevallen!
De Shortski in La plagne was geen perfecte maar toch een prima wintersport avontuur, pistes waren in La Plagne niet top, ze waren super hard soms en vele stenen gezien het was dan ook niet vreemd dat ik voor mijn wintersport naar Les Menuires het boardje een grote onderhoudsbeurt heb moeten geven om alle (diepe) krassen weer op te vullen.
Maar het belangrijkste van alles was het feit dat we hebben kunnen boarden…en hoe!, In Les arc waren de pistes velen malen beter en nadat het broertje van mijn beste vriend op de eerste dag erg lelijk was gevallen heeft hij de rest van de wintersport niet meer mee geboard helaas.
Het was vervelend maar daardoor ontstond er wel een situatie die hemels was voor zowel hem als mezelf, van iedereen is hij de enige die mij enigszins fatsoenlijk kan bijhouden en we hebben dezelfde instelling…boarden…boarden…snelle hap…boarden en nog eens boarden!
Het is zonder onze vrouwen die vaker pauze willen houden dan ook vanzelfsprekend dat we onze oude record met aantal km op een dag verbrijzeld hebben met 57 km.
En niet te vergeten de eerste 3 dagen heerlijk met volle zon en de laatste dag 6 cm verse sneeuwval dus stiekem een klein beetje een poederdagje voordat we om 2 uur weer naar huis reden.
Kortom hele toffe shortski gehad het was beregezellig, heeeeel veel lol gehad en tranen gelachen, condities van de piste was klote hier en daar maar de zon en gezelligheid heeft veel goed gemaakt!

null

null

null

Toen kwam na onze shortski een bak met sneeuw vallen in de franse alpen en waren mijn zorgen voor de echte wintersportvakantie in een keer weg, maar niet was minder waar toen ik zag dat de 2 weken erna vooral zonnig waren zonder een enkele vorm van sneeuwval en de sneeuw werd steeds minder en minder en ik baalde als een stekker, zeker toen het duidelijk werd dat het flink warmer ging worden en kans op regen ontstond!
Al viel er 4 dagen sneeuw in mijn vakantie zoals vorig jaar ik vond alles prima zolang er maar geen regen zou vallen!, maar het bleek dat ik teveel verwend ben geweest op mijn voorgaande sneeuwrijke vakanties want het viel allemaal REUZE mee!
Tuurlijk er lag lang niet zoveel sneeuw als ik gewend was en sommige pistes lagen er minder bij en sommige waren door te weinig sneeuw dicht maar degene die open waren en dat waren er meeeeer dan genoeg die waren de gehele vakantie eigenlijk gewoon prima tot heerlijk!

null

Er was een beetje een dubbel gevoel om op vakantie te gaan omdat de neef van mijn vrouw thuis op sterven lag met nog maar 38 lentes en hij liet 2 kinderen en een vrouw achter, de kans was groot dat we niet naar de crematie konden en dat viel haar zwaar.
Bijzonder genoeg hebben we op een vervelende regen dag na 4,5 dag lang niets als zon gehad en ELKE dag waren de verbindingen naar de andere valleien open! Dan ben je gewoon een jankert als je dan nog gaat klagen…oke de regendag was niet mijn beste dag :P maar de rest is uiteindelijk super geweest!
Elke keer als ze de dag erop bewolking afriepen werd het gewoon heel de dag zonnig tot en met vrijdag later in de middag aan toe!
Dat was het moment dat we naar huis zijn gegaan…niet vanwege de sneeuwval die opkomst was maar vanwege het feit dat we de mogelijkheid hadden om zaterdag bij de crematie aanwezig te zijn.
De zon scheen toen we wegreden en ik kon zonder moeite thuis komen zonder file’s, het was een feit ik weg reed met een grote glimlach naar huis, ik had een top wintersport gehad, mijn benen waren kapot omdat ik alles had gegeven elke dag want de volgende dag was bewolking voorspelt maar de zon…hij was er elke dag weer!.
Ik was stiekum ook wel op dus weg rijden met een blauwe lucht en zon deed niet zon pijn, zeker niet als je dan plotseling de bewolking ziet komen en volgende dag beseft dat je 2 uur file naar het dal bespaard bent gebleven!
Maar wat een cadeautje die laatste dag, verse laag van ong 10 cm en een strak blauwe lucht zonder de wind die heel de nacht heeft geblazen!

null

null

null

null

Ik blijf erbij dat ik volgend jaar ultra last minute ga boeken om de beste condities qua sneeuw te hebben en de meeste kans op zon maar vooral om mezelf de stress te besparen zodat de mensen op het forum mij minder irritant gaan vinden :P
Maar ik wou dit graag met jullie delen om te laten zien dat ik mezelf te druk heb gemaakt en het feit dat het allemaal goed was gekomen!
Kijk nu al weer uit naar volgend jaar! :D

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 16:50

@Freerider. Leuk verslag en …je karakter is wat het is. Ik heb het nooit als irritant ervaren. Je schrijft gewoon op wat je voelt en blijf dat gewoon doen. Weer naar Italie in de zomer? Wij gaan eerst naar dezelfde agriturismo als vorig jaar op de grens van Toscane en Umbrië (inderdaad hemelsbreed niet zo ver van het aardbevingsgebied) en daarna naar de omgeving van Venetie. Kan ik alvast ook al eens rondkijken in de Dolomieten. Tot horens.

Hen48

Wie gaat er dan nu door als StressKip van dit forum ? De rest van het seizioen zal niet meer hetzelfde zijn. Jammer dat het er alweer opzit voor je. We zitten pas halverwege. Misschien volgend jaar meer spreiden, dan kunnen we meer van je genieten ;)

May the ski force be with you !!

@Freerider. Heb nog 1 ding vergeten. Mooie unisex pakken hebben jullie. En…laat je vooral niet opnaaien.

Hen48

Leuk om je verslag te lezen. Zo zie je maar dat het met een beetje relativeren alles een stuk makkelijker is.

Geniet van de dingen die er wel zijn in plaats van te klagen over dingen die er niet zijn.

Ik kijk nu al uit naar je post van begin januari 2018. Iets in de trant van : nu ligt er heel veel sneeuw in 3 Vallees (of waar dan ook) maar ik kan geen accomodatie binnen ons budget meer vinden… ? wie kan mij helpen…

*bericht bewerkt door zenith op 07 feb 2017 22:12

Je ziet het nu in Trois Vallees, er is nu redelijk wat sneeuw gevallen, laat het weer de skiërs in de steek. Mist, natte sneeuw, te hoge temperaturen. Het blijft een kwestie van geluk hebben in de korte periode dat je er bent.

Hen48

@Hulst het zijn beide jassen van Burton heel toevallig zo gekomen dat we deze jassen hebben, de jas had ik met 70% korting gekocht en mijn vrouw had ook korting gekregen in de wintersport winkel in tilburg.
Het is inderdaad dat meerdere dingen de wintersport kunnen maken of breken, in dit geval viel bij mij alles op zijn plaats en is de ene regendag daardoor weer vergeten.
Het weer was geweldig en de condities waren gewoon goed dus meer wil je niet op wintersport.
Wij gaan dit jaar in de zomer een rondje Engeland doen daar ben ik nog nooit eerder geweest :)
@zenith mijn budget is 2000 euro daar kan ik denk ik wel iets voor vinden :P ;)
maar het zou wat zijn inderdaad!

Nee komend seizoen gaat deze jongen heerlijk achterover liggen en genieten van Roel zijn weersvoorspellingen en als het moment daar is slaan we toe!

Nog gecondoleerd.
Het siert je dat je dit leuke verslag hebt geschreven.
(Hoewel ik je nooit als irritant heb ervaren?)

mama on a mission in the snow

Plaats een reactie