Terug van La Plagne 16/2/19 - 23/2/19

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Goedemorgen,
Hiermee even een kort verslag van mijn weekje La Plagne, wellicht is er iemand geïnteresseerd in hoe het was.
Het was een week vol zon, alleen maar zon. Nog nooit mogen beleven in de maand Februari. Het leek wel alsof we in de maand Maart aan het skiën waren. Heerlijk. Naarmate de week vorderde ging de temperatuur wel iets omhoog, het werd ook steeds papperiger op 1900/2000m en lager in Champagny. Voor de bekenden met dit gebied, het werd papperig bij het naderen van de lift Verdons Sud, Borseliers en Rossa.
In de ochtend waren de pisten goed hard. Om 1100/1130 uur werd het bovenlaagje zachter en was het prima. Hogerop was de kwaliteit van de sneeuw prima. Ja, er moet wel weer wat verse sneeuw gaan vallen. Her en der komt het gras er doorheen en komen er ook verraderlijke ijsplaten tevoorschijn, bijv richting La Roche. De sneeuw naast de pisten is hard en niet meer doorheen te glijden. In Champagny zelf, het dorpje, dooit het als een malle en is her en der nog wat oude sneeuw te zien.
Verder was het O N T Z E T T E N D druk! Jeetje, nog nooit zo druk meegemaakt! Veel Fransen en Engelsen. Maar, al met al, ‘s ochtends om 0900 uur bij de gondel was het nog geen 10min dat we moesten wachten. En bij de verbindingsliften in Bellecote denk je elke dag als je er weer aankomt, mijn hemel wat een volk… mega rijden bij de liften Blanchets, Collosses en Arpette. Maar ook hier was het 5/10 min wachten. Wat dat aangaat stroomt het lekker door.
Op de woensdag de oversteek gemaakt naar Les Arcs… en daar was het ook zo druk… helemaal als je aan de overkant en al dat volk uit de Vanoise Express moet allemaal de Peisey stoeltjeslift in… Maar ook dit wachten duurde nog geen 15min.
Ik vond overigens de kwaliteit van de sneeuw in Les Arcs beter dan aan de La Plagne kant.
We wilden graag het sneeuwmozaiek zien in Les Arcs maar het was er helaas niet.
Wel hebben we even door Arcs 1950 gegleden, wat leuk zeg! Leek wel Euro Disney.
Overigens, we dachten eens op een andere manier naar de Vanoise Express te skiën, en gingen dat doen via de piste Bauches… dat was geen goed idee… een ontzettend lang (prik)pad. Achteraf hadden we het kunnen weten want het staat op de kaart. Maar ja, die gebruiken we eigenlijk al jaren niet meer. Stom! Wat een k** route was het zeg! Nooit meer, schrappen van de kaart zeg ik!
Verder veel van die onesie (hoe schrijf je dat?) gezien, volwassen mannen/vrouwen in een Minions pak of tijgerpak… wat de toegevoegde waarde van zoiets is, ik weet het niet! Ook van die mutsdingen die je op je helm kan doen, leuk voor je kind van 6jaar maar om als volwassen vrouw met grote witte konijnenoren op te gaan skiën…😳
Wat ook opviel is dat eigenlijk 90% van de skileraren die je tegenkom, geen helm draagt! Of gezinnen waarvan de kinderen wel (gelukkig!) een helm dragen en de ouders niet… Slecht voorbeeld in beide gevallen…

Al met al hebben we een superweek gehad, met heel veel zon, plezier en gezelligheid.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/d054d876992fb80680fa1ec8...

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/6b2db46e2737c0c454a58d33...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/b855ba9e2c920c1b8869ee88...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/5e7218535c3e7a3d29385562...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/54f9df3c5a89db4e94642e14...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/28bd823213a9e09bdeedc399...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/f3d173605e77dbe0cb65b6f7...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/0489f509f8dd3dfb37972b68...

Vergeet ik de volgende foto’s helemaal te plaatsen… een impressie van de drukte:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/4b2103e925347555498eeced...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/bab5114d465ddfd97faac131...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/8f4c9d538fe7e664c9c03d9c...

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/69d39ae715cab6960c92a1d5...

Dat is inderdaad de drukte die ik er heb meegemaakt in een Oud & Nieuw-week een paar seizoenen geleden. Los van de logistiek, wat vond je verder van het gebied?

Die kom in Plagne Bellecote is altijd een drama. Je kunt die wel ontwijken via andere routes.
En die piste Bauches is inderdaad een ramp. Is echt een wandelpad.
Verder is het een mooi gebied, veel mogelijkheden en routes.

Hartelijk dank voor het verslag! Altijd fijn te lezen. 👍
Maar wat een akelige drukte! En dan die woonkazernes… 🙄😥
Daar ga je me nooit zien. 😉

Bla, bla, bla.

Dat is inderdaad de drukte die ik er heb meegemaakt in een Oud & Nieuw-week een paar seizoenen geleden. Los van de logistiek, wat vond je verder van het gebied?

GiGi op 23 feb 2019 09:25

GiGi, ik kom er al sinds 2002 dus ken het redelijk goed. Sinds 2013 zijn we gebonden aan de schoolvakanties.
Ondanks dat we er vaak geweest zijn, toch weer nieuwe doorsteekjes ontdekt waarmee we bepaalde stukken kunnen omzeilen. Nu dat we, eigenlijk voor het eerst, echt topdrukte hebben ervaren, vroegen we onszelf wel af waarom er niet geïnvesteerd wordt in nieuwe verbindingen om die retourliften te ontlasten. We hebben ook eens navraag gedaan waarom er geen retour Champagny is via La Rossa. We hebben begrepen dat het bedrijf La Plagne de bergen met pisten en liften huurt van de gemeenten. We hebben zelf altijd gedacht dat restaurant Les Borseliers het tegen zou kunnen houden opdat dan niet meer iedereen langs het restaurant komt bij hun retour. Maar dat schijnt er dus niets mee te maken te hebben.
Maar goed, zit je erover te denken er eens naartoe te gaan? Zeker doen hoor, ik meen dat Hessel van dig forum het ook goed kent en je goede tips kan geven.
Ik heb dit jaar voor het eerst Plagne 1800 gezien, nog nooit langs geskied en nu dus wel. Erg leuk ook om ge verblijven denk ik, alsmede in Plagne Soleil wat daar net bovenligt volgens mij.

Die kom in Plagne Bellecote is altijd een drama. Je kunt die wel ontwijken via andere routes.
En die piste Bauches is inderdaad een ramp. Is echt een wandelpad.
Verder is het een mooi gebied, veel mogelijkheden en routes.

Hessel op 23 feb 2019 09:48

Hoi Hessel, inderdaad, wat een boutpiste die Bauches, schrappen die handel. Wat we dit jaar voor het eerst hebben gedaan om vanuit Montchavin/Les Coches retour Champagny te gaan, is de lift Inversens te gaan pakken. En dan via de Carella (heet nu eigenlijk Levasset) terug te gaan i.p.v. via Blanchets.
Welke mogelijkheden weet jij nog meer om Bellecote te vermijden, bedoel je daarmee sleeplift Col de Forcle…? (Wij noemen dat de sleeplift met de knik, je kan hiermee halverwege instappen op de Geisha, je hoeft dan niet de Levasset te pakken)

Hartelijk dank voor het verslag! Altijd fijn te lezen. 👍
Maar wat een akelige drukte! En dan die woonkazernes… 🙄😥
Daar ga je me nooit zien. 😉

bartvwg op 23 feb 2019 11:34

Hoi, ski in/ski out is inderdaad niet altijd even fraai om te zien. Ik heb er niet zoveel last van, maar je hoort het vaker dat het mensen weerhoudt naar Frankrijk te gaan. In Paradiski heb je eigenlijk van alles wat, aangaande accomodaties. Eigenlijk hebben ze een heel veelzijdig aanbod. Maar het is geen Oostenrijk. Je hoort ook vaker dat men Oostenrijk gezelliger vindt, ook dat snap ik ergens wel (ik hecht geen waarde aan apres ski en barretjes) maar wij vinden het skiën in Frankrijk zoveel leuker dan Oostenrijk ivm de grootte van de gebieden. Ik heb het idee dat je dit in Oostenrijk ook steeds vaker ziet omdat je elk jaar wel weer iets leest over gebieden die ze op elkaar aan hebben gesloten.
Ach, smaken verschillen 😉
Waar ga je zelf zoal heen?

Wat een drukte inderdaad! Maar volgens mij zat je wel in de Franse vakantieperiode, dat zal niet meehelpen. Ik was er een paar weken geleden, het was op sommige plekken (vooral Plagne Centre, Plagne Bellecote) zeker niet rustig, maar heb zelden meer dan 3 minuten hoeven wachten voor een lift. Dat stuk boven Plagne Centre en Plagne Bellecote vind ik sowieso het minst leuke deel, is meestal snel erdoorheen naar andere mooiere stukken of eromheen voor mooiere pistes.

Maar verder echt een geweldig gebied! Het is enorm uitgestrekt, en de variatie is enorm! Het is perfect voor de kilometervreters/tochtenfanaten, ik krijg er echt het gevoel dat ik ergens naartoe kan skiën. De afgelopen jaren is ook slim geïnvesteerd in het liftnetwerk, waardoor het in zowel Les Arcs als La Plagne makkelijker is geworden om van de ene naar de andere kant van het gebied te gaan.

Tip voor de fanatieke tochtenskiërs: probeer alle dorpen in Paradiski in 1 dag te bereiken. Het is te doen in 1 dag, maar je bent er wel de nodige uurtjes mee bezig.

Ach, smaken verschillen 😉
Waar ga je zelf zoal heen?

Nien op 23 feb 2019 12:05

Gelukkig maar dat ze verschillen.
Zelf prefereer ik Zuid-Tirol, Italië. 🤗
Oostenrijk ook wel alhoewel ik daar de hotels slechter vind.

Bla, bla, bla.

Mijn hemel wat een mierenhoop. Dan betaal ik wel wat meer in Zwitserland of rijd ik wat verder naar Kärnten, maar no way dat ik daar vrijwillig heenga in de vakantieperiode.

Mr. Slow

Na 10u. s' morgens en voor 15u. s'middags valt het daar al bij al goed mee. Nog nooit langer dan 5/10min staan aanschuiven.
En anders eerst terrasje doen en met de skibus naar het deel van la plagne waar je moet zijn.

Na 10u. s' morgens en voor 15u. s'middags valt het daar al bij al goed mee. Nog nooit langer dan 5/10min staan aanschuiven.
En anders eerst terrasje doen en met de skibus naar het deel van la plagne waar je moet zijn.

@Nien, leuk om te lezen en te zien.
Wel goed dat je die drukte beschrijft, want als ik die hordes mensen zie, dan zou ik eerder denken aan een uur wachten, terwijl jij schrijft dat het in werkelijkheid niet meer dan 15 minuten was. Dat is best te doen.

En dan te bedenken dat de komende week de drukste zal zijn…

Tijd voor een uitpakparty?!

@Nien, leuk om te lezen en te zien.
Wel goed dat je die drukte beschrijft, want als ik die hordes mensen zie, dan zou ik eerder denken aan een uur wachten, terwijl jij schrijft dat het in werkelijkheid niet meer dan 15 minuten was. Dat is best te doen.

Slim op 23 feb 2019 18:19

Hoi Slim, nee zeker geen uur wachten hoor, echt bij lange na niet. Nog geen 10min was het. En in Les Arcs duurde het ongeveer 15min om de stoeltjeslift in te gaan na uitgestapt te zijn uit een volle vanoise express.
Ik heb het echt elke keer in de gaten gehouden.
Maar het blijft een hoop volk als je zo aan komt skiën

De rijen in plagne bellecote zijn altijd voer voor foto’s en commentaar op de drukte. Ja, ze zien er schrikbarend uit. Maar als je aansluit valt de wachttijd reuze mee. Is mijn ervaring N=1. Weliswaar kerstvakantie.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Leuk om je verslag te lezen! Wij zijn ook net terug van deze weekLa Plagne en herken heel veel in je verhaal.
Wij zaten in Montchavin-Les Coches, en dat is prima bevallen. Sneeuw was er ook prima, iets papperig aan de einde van de week, maar niet zo erg als in Champagny.
Wij hebben ons ook verbaasd over de drukte in Bellecote, zeker de Arpette lift die we toch moesten nemen om weer terug te komen. Een andere route hebben we niet kunnen ontdekken. Als ze daar nu eens een extra lift bijzetten, vanuit een hoger deel, hoef je daar niet te komen.

Ook wij vergistten ons in de Les Bauches piste. Eens maar nooit weer!

De drukte was ontzettend, maar het rare vond ik dat de ene dag het druk was bij de liften en de andere dag niet. Misschien had het met het tijdstip te maken, daar heb ik niet zo op gelet. Op zich glee het allemaal goed door, dus wachttijd was nooit langer dan 15 min.

Ook wij zijn een dag naar Les Arcs geweest. De Peisey lift was een drama, dat ze daar niet iets extra bij zetten of vervangen voor een grotere capaciteit.

Ik vind de leukste delen toch de skipistes boven Les Coches, Champagny en ook Montalbert. Dat was vanwege de goeie sneeuw goed te doen.
Wij zijn ook naar het resturant bovenop de berg geweest bij Montalbert. Lelijk gebouw, maar wel goed eten en zelfs 1 daglive muziek op terras.
Wij hebben genoten deze week met onze kids (10 en 13). We waren er al eerder geweest (lang geleden in Soleil) en ook in Les Arcs dus het was leuk om alles weer eens te zien. Hoewel ik veel niet meer herkende hoor!

Leuk om zo’n verslag te lezen. Wel wat huiverig geworden nu; na aantal jaren -zeer rustig!- Zwitserland, voor nieuwjaarsweek volgend seizoen het plan om naar Les Arcs te gaan (Bourg st Maurice, dus start in Arc 1600) met de familie.

❄️

Leuk om je verslag te lezen! Wij zijn ook net terug van deze weekLa Plagne en herken heel veel in je verhaal.
Wij zaten in Montchavin-Les Coches, en dat is prima bevallen. Sneeuw was er ook prima, iets papperig aan de einde van de week, maar niet zo erg als in Champagny.
Wij hebben ons ook verbaasd over de drukte in Bellecote, zeker de Arpette lift die we toch moesten nemen om weer terug te komen. Een andere route hebben we niet kunnen ontdekken. Als ze daar nu eens een extra lift bijzetten, vanuit een hoger deel, hoef je daar niet te komen.

Ook wij vergistten ons in de Les Bauches piste. Eens maar nooit weer!

De drukte was ontzettend, maar het rare vond ik dat de ene dag het druk was bij de liften en de andere dag niet. Misschien had het met het tijdstip te maken, daar heb ik niet zo op gelet. Op zich glee het allemaal goed door, dus wachttijd was nooit langer dan 15 min.

Ook wij zijn een dag naar Les Arcs geweest. De Peisey lift was een drama, dat ze daar niet iets extra bij zetten of vervangen voor een grotere capaciteit.

Ik vind de leukste delen toch de skipistes boven Les Coches, Champagny en ook Montalbert. Dat was vanwege de goeie sneeuw goed te doen.
Wij zijn ook naar het resturant bovenop de berg geweest bij Montalbert. Lelijk gebouw, maar wel goed eten en zelfs 1 daglive muziek op terras.
Wij hebben genoten deze week met onze kids (10 en 13). We waren er al eerder geweest (lang geleden in Soleil) en ook in Les Arcs dus het was leuk om alles weer eens te zien. Hoewel ik veel niet meer herkende hoor!

drummens op 24 feb 2019 11:53

Hoi! Wat grappig dat jullie er ook waren (met nog vele anderen, hahaha!) Ik heb me ook verbaasd over de kwaliteit van de sneeuw bij Montalbert richting het elfenbos en richting als Roche. Die was inderdaad prima. We zijn 2x die kant op geweest. Montchavin/Les Coches slechts 1x gedaan, toen we de vanoise express aan onze vrienden lieten zien op hun eerste skidag. Op woensdag gingen we naar les Arcs via Bauches… wat een vergissing hahaha! En wat een drukte idd bij de stoeltjeslift.
Ik kom al heel wat jaren in la plagne, altijd het verblijf in Champagny, maar ik heb nu pas beetje door hoe ik tegen les Arcs aan moet kijken. Klinkt vast heel stom maar ik heb alle eerdere keren altijd zo’n haastig gevoel gehad als je de oversteek maakt omdat je graag in een korte tijd een goede indruk wil krijgen van het gebied. En het was altijd zo puzzelen. Maar goed, nu heb ik het redelijk door. Ik heb het idee dat er daar wel meer langere pisten zijn dan aan de la plagne kant? Heb jij die indruk ook? En ik vond sneeuw er beter, gek genoeg.
Het skiën in La Plagne na de Arpette lift is ook heerlijk. Dit jaar ook wat vaker de rode piste naast de tunnel gepakt (naam weet ik even niet), ook heerlijk alsmede Sources, deden we eigenlijk nooit maar wat een lekkere baan.
Wij waren dus met vrienden en hun zoontje van 9 en onze kinderen van 9 en 12. We hebben echt een heerlijke week gehad. Ik ben nu alweer aan het kijken voor volgend jaar. Ik vond. Arc 1950 erg leuk, ben benieuwd of dat een beetje betaalbaar is… zal wel niet!
Groetjes

Ik denk dat de sneeuw in Les Arcs iets beter voelde omdat je toch wat hoger zit in het algemeen. Maar echt een verschil vond ik wel meevallen.
Het haast gevoel herken ik ook wel.
Vanuit Vallandry naar Arc 1800 ging niet vlekkeloos, waardoor we een extra lift moesten pakken.
Beetje slecht voorbereid…
Maar verder was het goed te doen.
Wij hebben erg moeten wennen aan de hoeveelheid pistes en drukte.
Wij zijn de afgelopen jaren naar een klein gebied geweest (steinplatte) met 50 km piste, dus we hadden zoveel keuzevrijheid dat het heel gek voelde.
En de drukte bij liften viel dus op. Normaal was het of doorskieen bij aankomst of max 5 min wachten, nu dus even langer en goed opletten op al die mensen op de pistes.
Wij wilden ook Arc 1950 bezoeken, omdat ze deze net aan het bouwen waren toen wij er voor het laatst waren. We hebben het niet helemaal gezien, want de meiden hadden honger, dus we moesten wat eten. We belandden bij Les chalets de l’arc, een piste restaurant met gedekte tafels. Nog nooit zo duur gelunched! Maar wel heel sfeervol.
Daarna zijn we dus weer terug gegaan om op tijd de vanoise express te halen.
Ik durf niet zo snel te zeggen wat ik nu leuker vind. les Arcs of La Plagne.
Ik moet wel zeggen dat het appartement wat we hadden wel helemaal top was! Net gerenoveerd, dus alles netjes en nieuw. En ruim voor Franse begrippen.
We hebben erg genoten van de ski in en out, want dat miste we in Oostenrijk. Daar moetsen we altijd eerst 15 min rijden naar de gondel. Nu stapte je wanneer je wilde op de piste en kon je ook thuis lunchen als je dat wilde en later weer verder skieen.
Wat het volgend jaar wordt, nog geen idee.
De kids willen Oostenrijk want die miste de Kaisersmarrn ontzettend.
Maar daar heb ik nog niet een leuk gemiddeld (100km piste) ski gebied gevonden met ski en out wat ook mooie betaalbare appartementen heeft.

Afgelopen week in La Plagne geweest, gek werd je van de drukte bij de dalen en verbindingspistes. Wachttijden tot soms wel 35 minuten bij Arpette, Inversens, Plan Bois, Peisey. Wat mij opviel is dat van de 6 stoeltjes er vaak maar 4 gevuld werden, omdat mensen samen wilden zitten. De liftbedienden deden daar niets tegen, zo mis je gewoon ontzettend veel capaciteit, een ergernis!

Sneeuwdek beneden de 2000 meter uitermate dun en pap, maar een sneeuwkanonnetje was teveel moeite om aan te zetten. Vind dat als je zoveel mensen in je gebied hebt lopen, je ook wat extra kosten mag maken door sneeuw bij te maken (het vroor 2 nachten). Gelukkig komt er deze week sneeuw bij.

Gletsjer was elke dag gesloten, soms door mist, soms door wind, altijd wel wat, jammer.

Champagny gedeelte bovenin is leuk, maar ook weer jammer dat een mooie piste als Mont de la guerre dan weer gesloten is vanwege een gebrek aan sneeuw, staan daar geen kanonnen?

Barretjes in de plagne dorpen hardstikke duur, €7,20 voor een halve liter bier uit een plastic bekertje, portie frietjes die niet lekker waren €6,90, uhhhh…

Dit alles voor een enorm hoge skipasprijs van €300+… Waar gaat dat geld heen?

Was het dan alleen maar kommer en kwel? Nee dat niet, we hebben ons geamuseerd en bovenstaande lijkt misschien alsof we alleen maar slechte zin hadden, dat is niet zo, want ik kan een knop omzetten. En beleving heeft ook te maken met het weer en condities (dichte gletsjer/gesloten pistes/ pap/dun sneeuwdek) en met de periode (eind maart zal het vast rustiger zijn).

Echter voor een skipas van €300 zijn er gewoon betere gebieden en voel je je, mede door de prijzen bij de barretjes, uitgemolken.

*bericht bewerkt door Gaston op 12 mrt 2019 12:18

Tijd voor een uitpakparty?!

Eerlijk review. 👌 @Gaston

Born to run. B.S.

De drukte is eigenlijk alles wat mij tegenhoudt voor dit gebied.

Het is inderdaad een mierenhoop, maar het punt is dat er 4 liften met hoge capaciteit vertrekken op dat punt, daardoor vallen de wachttijden alles mee. Ik heb eenzelfde drukte meegemaakt buiten het hoogseizoen in Fiss, met het grote verschil dat daar maar 2 liften vertrekken en de wachttijd >30 minuten was. Afgelopen seizoen hebben wij ons ook weer prima vermaakt in de laatste week van maart. In die periode is het er heerlijk rustig, overal meer dan voldoende sneeuw en een ruim 3 kamer appartement voor 320,- pp inclusief skipas is ook niet bepaald duur ;)

Born to Ride

Plaats een reactie